Het nieuwe touren anno 2021 en de rol van de R1250RT daar in.

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Het nieuwe touren anno 2021 en de rol van de R1250RT daar in.

Ongelezen bericht door fransgabler »

In de MOTO73 no 22 van november / december 2020 staat een zeer lovend artikel over de R1250 RT.

De motor kan moeiteloos met zeer hoge snelheden gereden worden, 200+ km/uur zou geen ander probleem dan een forse beschikking of invordering opleveren, en stuurt geweldig. Met het wegvallen van de FJR 1300, waarvan onlangs het laatste model in de 'John Player Special' kleurstelling werd uitgebracht, staat de R1250 RT tamelijk alleen in het traditionele toursegment.

Immers, ook het andere Japanse alternatief viel al wat eerder weg met de enigszins zwabberende ST 1300 Pan European. De vaste tourrijders van dit merk worden doorverwezen naar de wat protserige Goldwing, die geen logische vervanger of opvolger van de Pan lijkt te zijn.

Hoewel de R1250 RT met 280 kilo geen uitgesproken lichte machine is, valt de vergelijking met beide Japanners - die 'wet' ruim boven de 300 kilo uitkomen - nog steeds in het voordeel van de BMW uit. De R1250RT wordt ten opzichte van de R1200RT wel weer wat zwaarder en benadert daarmee weer het gewicht van de R1150RT.

Op de markt is een beweging zichtbaar waarbij de traditionele zwaar uitgevoerde tourders opgevolgd worden door de zogenaamde hoogpoters als bijvoorbeeld de Versys 1000 en de Africa Twin. Deze lichter uitgevoerde motoren worden nu aangeprezen als sportieve tourders, naast de naked- motard achtige motoren als de Tracer 900, die meer voor een snel rondje rond de kerk bedoeld zijn bij mooi en droog weer. De berijder zit bij een motard meer voor op de motor, pal bij het voorwiel. Dat levert een actieve, maar bepaald geen relaxte rijpositie op om van enige windbescherming maar te zwijgen. Ook een Africa Twin - toch een eenvoudige staande twin - kost aangekleed al dik over de 20 k aan euro's. Wat dat betreft is de meest complete versie van de Versys Special Edition met net aan 18 mille de voordeligste keus van dit Japanse tweetal. De Versys zit en rijdt fantastisch, mits een ketting - aangedreven viercilinder motor in felgroene of donkergrijze kleuren niet tegen de borst stuit.

Het voortbestaan van de BMW R1250 RT wordt nu niet alleen door het wegvallen van de traditionele concurrenten gewaarborgd, maar ook door nieuwe kopers op de markt die beschermd én comfortabel willen rijden op een machine die over zeer sportieve rijeigenschappen beschikt. Op dit moment is de BMW de enige die aan die drie eisen voldoet met de R1250RT.

Een moderne tourder mag niet meer onderdoen voor machines uit het specifiek sportieve segment. De R1250 RT kost wat, maar maakt die wensen wel waar. Naast het uitgebreide standaard pakket is er een keur aan opties te verkrijgen, zie voor de invulling hiervan o.a. onderstaand genoemde demo. Hoe meer opties, hoe hoger het gewicht en hoe meer er te monitoren is waardoor beide stuurhelften inmiddels uitpuilen van de bedieningspanelen. BMW rijders zijn daar al redelijk aan gewend, maar voor de Africa Twin is er een site waarop met beide gevulde stuurhelften alvast geoefend kan worden. Een soort van simulator, met de nieuwe functies.
.
IMG_6007.jpeg
.
(Uit de moto73 no 22 van november/december 2020)
.
Waar in een andere post van het café al sprake is van lak en specifieke lakkleuren, rekent BMW voor de Option 719 af-fabriek metallic colour een extra prijs van maar liefst 1912 euro. Vandaar de suggestie om een witte te bestellen en die geheel naar eigen inzicht na demontage te (laten) spuiten en van transfers te voorzien. Zie ook dit geslaagde voorbeeld op het forum.

Voor dat extra af-fabriek lakbedrag kocht ik drie jaar terug nog een prachtige complete DR 800 met slechts 24000 km op de teller.....De R1250 RT kost op dit moment standaard in Nederland 21700 euro en met wat 719- opties wordt de 30 milles moeiteloos aangetikt. Voor een - in de basis eenvoudige - boxer is dat een stevig bedrag, al schijnt dat weinig kopers af te schrikken.

Na de GS is dit het meest verkochte BMW model. De K1600 valt in dezelfde prijsklasse, maar is meteen een totaal andere machine zoals de K en de R series van BMW al jaren fundamenteel van elkaar verschillen.

Met de nieuwe R1250RT heeft de rijder wel de beschikking over de in millisecondes wisselende nokkenas op de inlaatkanalen van het motorblok, de zogenaamde Shift Cam Technologie. Omdat ik zelf altijd op veel oudere - en daarmee iets voordeliger geprijsde - machines rondtuf, vraag ik me af wat er van die twee snelschuivers van nokkenassen en de lagering nog over is na zo'n 75000 km van intensief gebruik, in het bijzonder als er vlot gereden wordt in combinatie met de optionele quickshifter. Ik herinner me nog levendig de kosten om het sophisticated abs 3/Integraal-servogestuurde remsysteem van 2001-2006 op de BMW ees te repareren dan wel te vervangen. Het is een fantastisch ontworpen en uitgevoerd systeem, totdat het de geest geeft.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is voor 1 januari 2021, kondigt BMW het R1250 RT model voor na die datum alvast aan. De schoorsteen moet bij onze oosterburen wel roken en bij voorkeur blijven roken. Het vermoeden bestaat dat het 2021 model niet voor een veel lagere prijs zal worden aangeboden. -naughty-

Meer zien over de 6 nieuwe features van het 2021 model? Zie de onlangs uitgekomen promo

We gaan het zien - met het doorontwikkelde boxerconcept uit de jaren 30 van de vorige eeuw - en wellicht ooit nog eens meemaken.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”