Pagina 1 van 1

Oil- Hex- Cam- Wet-heads

Geplaatst: 22 sep 2021, 09:50
door MotoCon
Sinds ik zelf een BMW boxer heb ben ik verdwaald in boevenstaande termen. Voor sommigen hier gesneden koek waarschijnlijk, maar voor newbies als ik wordt een en ander op deze pagina prachtig uitgelegd. Tevens een stukje BMW Boxer geschiedenis (en de K komt ook aan de beurt).

https://motofomo.com/bmw-motorcycle-eng ... d-oilhead/

Re: Oil- Hex- Cam- Wet-heads

Geplaatst: 22 sep 2021, 17:33
door fransgabler
Da's het mooie van newbies, die beginnen op 0 en met de vermelding van een dergelijk artikel worden ook wijsneuzen nog wat wijzer.

Let op in het geval je een K voor de fun ernaast zou overwegen: De bouwjaren 1983 en 1984 zijn niet voorzien van een loodvrije kop. Dat wordt bijna nergens vermeld, maar BMW startte de K net voor de tijd dat lood uit de benzine werd verbannen.

Verhalen over een 'loodgeheugen' , wat een erkende BMW dealer me trachtte wijs te maken, kunnen naar het land der fabelen worden verwezen. Je zult een loodvervanger- in dit geval Kalium - bij je benzine moeten toevoegen, wat ook weer nadelen heeft. Voor een rondje om de kerk geen probleem maar bij een hoger kilometrage wel degelijk van belang.

Mooi overzicht motocon, tenx voor de tip!

Re: Oil- Hex- Cam- Wet-heads

Geplaatst: 22 sep 2021, 19:03
door MotoCon
fransgabler schreef: 22 sep 2021, 17:33 Mooi overzicht motocon, tenx voor de tip!
You're welcome.
Ik had hem ook gedeeld op het Amerikaanse R1200R forum. Ook daar waren de BMW vets enthousiast over dat artikel.