BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

BMW Motorrad zal in Nederland bij enige duizenden motoren bekijken of de werking van het Integral Antilock Braking System (iABS) nog is zoals het moet zijn. Dit geldt voor alle motoren die sinds de introductie in 2000 tot de upgrade in 2008 gebouwd en verkocht zijn. Volgens BMW Motorrad Nederland zou, in een zeer unieke situatie, de elektrische bekrachtiging van het remsysteem kunnen uitvallen, de remwerking zelf is nooit in het geding. Als oorzaak van het mogelijke probleem wordt vooral achterstallig onderhoud gezien.

BMW benadrukt dat er geen ongevallen als gevolg van de betreffende melding zijn geweest, en spreekt dan ook niet van een terugroepactie maar van 'informatievoorziening'. BMW Motorrad zal daarom een gratis inspectie van het systeem aanbieden. Deze aktie is momenteel in voorbereiding en berijders worden vanaf september per brief geïnformeerd. Volgens BMW heeft de klacht van een Nederlandse motorrijder ervoor gezorgd dat deze actie alleen in Nederland uitgevoerd zal gaan worden, een unieke gang van zaken daar juist de Europese wetgeving doet vermoeden dat dit minstens voor heel Europa zou gelden. De betrokken consument meldde zich eerst via het televisieprogramma Kassa met het bericht dat de rembekrachtiging van zijn K1200LT wegviel nadat het ABS-waarschuwingslampje aan was gegaan. Op het forum van Kassa meldden zich hierop andere BMW-rijders die hetzelfde probleem hadden ondervonden. Hierna is er door het RDW onderzoek gedaan naar de situatie, met de genoemde actie als gevolg. Het RDW meldde aan een betrokken consument "het zogenaamde i-ABS systeem blijkt nogal gevoelig te zijn voor het juiste onderhoud ervan". Het RDW meldde daarop "Volgens de informatie van BMW moet het systeem jaarlijks worden gecontroleerd en de olie van het remsysteem worden vervangen. Volgens BMW zal het systeem dan probleemloos werken".

UPDATE:
BMW Motorrad meldt het volgende:
BMW Motorrad bereid informatieve campagne voor.BMW Motorrad zal vanaf september 2014 Nederlandse eigenaren van een motor uitgerust met een integraal ABS-systeem (I-ABS) persoonlijk informeren over de eigenschappen hiervan en tevens per september een kostenloze controle van het systeem aanbieden. Dit geldt voor alle BMW motoren die voorzien zijn van I-ABS en tussen 2000 en 2008 geproduceerd zijn. Deze campagne is momenteel in voorbereiding en eigenaren worden gefaseerd vanaf september 2014 tot en met januari 2015 persoonlijk per brief geïnformeerd. De informatieve campagne is in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) opgezet naar aanleiding van reacties van berijders over de eigenschappen van dit systeem, wanneer in het uitzonderlijke geval van een storing de extra rembekrachtiging wegvalt en de restremfunctie actief is. Van een acuut veiligheidsrisico is geen sprake. Deze restremfunctie (zonder bekrachtiging) voldoet aan de wereldwijde wettelijke eisen voor het remsysteem van voertuigen en maakt het voor de berijder mogelijk om de motorfiets veilig af te remmen. Deze motoren, met een leeftijd tussen de 6 en 14 jaar, kunnen dan ook gewoon gereden worden als deze in een goede staat van onderhoud verkeren en de instructies in de handleiding aangehouden worden. Bent u de eigenaar van een BMW met I-ABS? Dan wordt u verzocht nog geen contact op te nemen met uw BMW Motorrad dealer en uw persoonlijke brief af te wachten. Uitleg over de aankomende campagneDe informatieve campagne I-ABS, welke per september gestart wordt, heeft tot doel om de eigenaren van een motor met I-ABS extra te wijzen op de bestaande eigenschappen van het systeem (zie ook Uitleg I-ABS). Dit zal worden gedaan per persoonlijke brief. Daarnaast wordt een gratis systeemcontrole aangeboden om de eigenaar te informeren over de staat van het I-ABS-systeem en of er storingen aanwezig zijn. Meer details over deze campagne zijn op dit moment niet beschikbaar aangezien de campagne in voorbereiding is. Eigenaren met een motor voorzien van I-ABS worden verzocht hun persoonlijke brief tussen september 2014 en januari 2015 af te wachten.

bron: http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/1 ... rn8lT.dpuf

RED: het gaat om de R 1150-serie en de R 1200-serie
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
beckysmile

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik had dit vanmiddag ook al gehoord van de dealer in Maastricht. Tzt zal ik een brief krijgen om het i-abs even te laten checken.
Zo gauw ik meer weet zal ik dit uiteraard laten horen.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Franky »

Onze RT werd een aantal jaren geleden vanuit Duitsland ingevoerd in Nederland. Ik veronderstel dat deze ook onder deze informatievoorziening valt en wij wel een schrijven zullen ontvangen via de dealer waar we de motor gekocht hebben
Grts Franky
Gebruikersavatar
Giel
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 sep 2013, 09:37
Type: R1150RT
Bijz: Gps, Cruise control, grotere ruit, binnentassen
Land: belgië
Woonplaats of omgeving: tongeren
Locatie: Widooie

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Giel »

Als ik het goed begrijp, remt de motor dan dus zoals hij zou remmen als hij uit staat. Iets wat ik toch liever niet meemaak...
wooter

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door wooter »

Wat ik ook begrijp, is dat enkel is als het ABS lampje aan staat, en je dus weet dat er iets defect is.

Niet zoals een kennis van me die enkele maanden geleden onderuit ging met zijn Yamaha omdat ie dacht dat ie ABS had, maar het ding defect was en het lampje niet brandde...
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik denk dat brieven verzonden gaan worden aan de hand van RDW gegevens.
Franky schreef:Onze RT werd een aantal jaren geleden vanuit Duitsland ingevoerd in Nederland. Ik veronderstel dat deze ook onder deze informatievoorziening valt en wij wel een schrijven zullen ontvangen via de dealer waar we de motor gekocht hebben
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door japachap »

Aangezien dat de RDW van partij is bij deze aktie zal ik verwachten dat ook prive geimporteerd motoren (dus wel in Nederland geregistreerd) zoals de mijn ook onder de aktie zullen vallen.
Ik ben in ieder geval zeker van mijn eigen onderhoud op mijn remsysteem, maar zal het goed vinden een gratis bevestiging van een dealer krijgen dat alles nog goed is.

Wat meest opmerkelijk is van de brief is dat eigenaars MOETEN weten dat hun remsysteem regelmatig en vakkundig onderhoud moeten hebben.

Maar wij weten dat al lang, toch?

Een ding ik heb gemerkt bij BMW over de jaren is dat ze beginnen (met verschillende omponenten) met langerer onderhoudsintervalen, maar over tijd worden de intervalen steeds korter- dus de remsysteem moet nu elke jaar volgens hun...

In ieder geval, een waardevol aktie _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Mike Philippens

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

wooter schreef:Niet zoals een kennis van me die enkele maanden geleden onderuit ging met zijn Yamaha omdat ie dacht dat ie ABS had, maar het ding defect was en het lampje niet brandde...
Of remt ie dan gewoon lomp? Er is niets op tegen om gewoon te remmen zoals het hoort en het ABS als een vangnet te gebruiken ipv gewoon die remhendels maar een ros te geven en hopen dat de electronica je redt... Ik rij al wat jaren met ABS, maar kan absoluut zonder. Ik heb ze misschien 1x per jaar op het achterwiel in actie als ik op een zanderig weggetje wat harder rem. Niets wat je zonder ABS niet zo overleven (of ook maar door neer zou gaan).
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Franky »

dan zullen wij hier voor onze "importfiets" ook wel een schrijven ontvangen ;) Thx voor de info Big RT Smile
Grts Franky
DickL

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door DickL »

Mike - ben het met je eens. Ik heb 43 jaar zonder ABS gereden en het nooit gemist. Ook in die 11 jaar dat ik wel met ABS rijd nog nooit nodig gehad. Inderdaad een goede voorziening voor noodgevallen, maar je moet er zeker niet "op gaan rijden".

gr. Dick
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door japachap »

Het gaat niet over "Is ABS noodzakkelijk of niet" , het gaat over remsysteemen waarvan de onderhoud en verversen van de remvloeistof zo achterstallig is dat de hele functioneering van de remsysteem wordt in gevaar gebruikt terwijl de rijder denkt dat alle prima in orde is- dit met of zonder waarschuwing vermeld via de waarschuwindslampen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
wooter

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door wooter »

Mike Philippens schreef:
wooter schreef:Niet zoals een kennis van me die enkele maanden geleden onderuit ging met zijn Yamaha omdat ie dacht dat ie ABS had, maar het ding defect was en het lampje niet brandde...
Of remt ie dan gewoon lomp? Er is niets op tegen om gewoon te remmen zoals het hoort en het ABS als een vangnet te gebruiken ipv gewoon die remhendels maar een ros te geven en hopen dat de electronica je redt... Ik rij al wat jaren met ABS, maar kan absoluut zonder. Ik heb ze misschien 1x per jaar op het achterwiel in actie als ik op een zanderig weggetje wat harder rem. Niets wat je zonder ABS niet zo overleven (of ook maar door neer zou gaan).
De oefening was een noodstop. Ik weet dat er technieken zijn om beter te remmen dan een noodstop, maar kenmerkend aan een noodstop is dat je zo snel mogelijk moet stil staan zonder dat je al een keer of 4 op de ondergrond hebt kunnen remmen om aan te voelen hoe de grip zit. Doel van de oefening was ook om de ABS te voelen, net omdat heel wat motorrijders en automobilisten niet gewoon zijn aan het karakter van ABS en daardoor soms domme dingen doen zoals minder hard remmen.

On topic: super dat je er een gratis checkup uit krijgt, maar ik vind het toch een vreemd verhaal dat een eigenaar van een RT het een garantie-gevalletje vind dat zijn ABS-lampje aan gaat omwille van het niet super opvolgen van de onderhoudsintervallen.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

OFFICIELE VERKLARING BMW MOTORRAD NL
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... &notrack=1

BMW Motorrad bereid informatieve campagne voor

BMW Motorrad zal vanaf september 2014 Nederlandse eigenaren van een motor uitgerust met een integraal ABS-systeem (I-ABS) persoonlijk informeren over de eigenschappen hiervan en tevens per september een kosteloze controle van het systeem aanbieden. Dit geldt voor alle BMW motoren die voorzien zijn van I-ABS en tussen 2000 en 2008 geproduceerd zijn. Deze campagne is momenteel in voorbereiding en eigenaren worden gefaseerd vanaf september 2014 tot en met januari 2015 persoonlijk per brief geïnformeerd.

De informatieve campagne is in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) opgezet naar aanleiding van reacties van berijders over de eigenschappen van dit systeem, wanneer in het uitzonderlijke geval van een storing de extra rembekrachtiging wegvalt en de restremfunctie actief is.

Van een acuut veiligheidsrisico is geen sprake. Deze restremfunctie (zonder bekrachtiging) voldoet aan de wereldwijde wettelijke eisen voor het remsysteem van voertuigen en maakt het voor de berijder mogelijk om de motorfiets veilig af te remmen. Deze motoren, met een leeftijd tussen de 6 en 14 jaar, kunnen dan ook gewoon gereden worden als deze in een goede staat van onderhoud verkeren en de instructies in de handleiding aangehouden worden.

Bent u de eigenaar van een BMW met I-ABS? Dan wordt u verzocht nog geen contact op te nemen met uw BMW Motorrad dealer en uw persoonlijke brief af te wachten.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door white »

Het gaat met name om het uitvallen van het bekrachtigd remmen.
Als je gewend bent om bekrachtigde remmen te hebben, en dus met een pink keihard te kunnen remmen, is het uitvallen van die bekrachtiging gewoon gevaarlijk.
Zeker als je een noodstop moet maken, en op dat moment blijk je alleen de restremfunctie tot je beschikking te hebben.

We zijn (vrijwel) allemaal bekrachtigde remmen gewend in de auto.
Stap dan maar eens in een auto zonder rembekrachtiging, dan weet je niet wat er gebeurd..

Als die bekrachtiging uitvalt net voordat je in de ankers moet, heb je gewoon tijd nodig om te beseffen dat het wel nog werkt, maar veel minder krachtig.
Tegen de tijd dat je dat door hebt is het te laat, al dan niet met fatale gevolgen.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Wullum »

We gaan het zien.

Mijn bRommeRT is door de vorige eigenaren bij de dealeRT in onderhoud gegeven, ik heb facturen ter inzage gekregen waarop men een halve liter DOT4 en een post "onderhoud ABS" vermeldde.
Toch voor de zekerheid en mijn goede gevoel in maart het hele iABS laten doorspoelen door ons aller Kenny.
Better safe than sorry.

Wel grappig dat dit nu een officiële garantie/terugroep achtige status krijgt, dan kan Herr BMW zijn borst natmaken als de modulatorpomp alsnog een keer kapotgaat als de dealeRT hem eerder goedkeurde...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door white »

Wullum schreef:
Wel grappig dat dit nu een officiële garantie/terugroep achtige status krijgt, dan kan Herr BMW zijn borst natmaken als de modulatorpomp alsnog een keer kapotgaat als de dealeRT hem eerder goedkeurde...
Het blijft onderhavig aan slijtage he.
Gebruikersavatar
GerritR
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2013, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Full options excl.radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door GerritR »

Ik heb het mogen ervaren wat het is als de elektrische bekrachtiger plots uitvalt, je schrikt je letterlijk het leplazurus... En ja hij remt nog wel maar het is een fractie van wat je gewend bent, dus omdat je het niet verwacht kan je in een noodstop situatie nooit op tijd stilstaan. Levensgevaarlijk dus, het is werkelijk een waardeloos systeem!

Mijn motor had al een geschiedenis van te hoge remdruk achter en meer van dat soort ABS ongein. Ik was er helemaal klaar mee en ben ook niet bereid om voor € 1500 een nieuwe pomp te gaan kopen waarvan je maar moet afwachten hoe lang die meegaat, tweedehands is al helemaal geen optie, je weet niet wat je koopt.

Dus ik heb besloten om dat hele zwikje te verwijderen met behulp van de Youtube kanaal van Chris Harris die zeer duidelijke instructies geeft hoe je te werk moet gaan, ook het elektrische gedeelte is prima te doen!

2 relais besteld bij http://nl.mouser.com/ en een op maat gemaakte stalen remleiding van Goodridge bij http://www.mymotor.nl/goodridge-stalen-remleidingen voor de achterrem. Ik heb inmiddels 500 km gereden zonder ABS en ik vind de motor veel fijner remmen dan voorheen, omdat het integral braking systeem vervalt is ook het gebruik van de achterrem in korte keermanoeuvres weer mogelijk zoals ik ooit op een verhoogde rijvaardigheidstraining heb geleerd.

Al met al ben ik blij van het ABS systeem af te zijn en het gevoel wat altijd op de achtergrond meespeelde dat er weer een bak geld uitgegeven moest gaan worden. Ik kan nu pas echt genieten van m'n -1150- want het is en blijft een heerlijke motor om mee te rijden. _004

Deze link is hier op het forum al vast vaker gedeeld maar voor de zekerheid hier nog maar eens voor anderen die van het ABS gezwel af willen.
[youtube]7xZMewBazMI[/youtube]
Pas op! Als je allergisch bent voor "F*ck" en "Fucking" niet kijken want z'n relaas is doorspekt met deze woorden. Is een bijzonder figuur die Chris Harris maar een brok kennis waar je u tegen zegt!
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Vandaag bij de dealer geweest voor nieuwe banden (zie andere draadjes)
Volgens de dealer zou de inspectieronde volgens BMW AG voor de ABS tot september strikt geheim worden gehouden. Men was er dan ook hoogst verbaast over dat deze berichten al op de fora staan.
Zoals in de bovenstaande reacties. al staat blijft er ook na uitval van de systemen voldoende restremkracht over.
Rembekrachtiging en ABS zijn veiligheidshulpmiddelen. Wanneer we er teveel op gaan vertrouwen en dus maar weer dichter op onze voorligger gaan rijden doen we zelf de behaalde extra veiligheid de das om.
Afwachten tot de brief op de mat valt en aan het einde van het jaar tijdens de grote beurt kan het hopelijk na gekeken worden. Daarnaast zal bij de inspectieronde vooral ook aandacht zijn voor voorlichting over de werking en het juiste gebruik en onderhoud van het ABS systeem.
[groet]
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door telekraan »

Is het niet zo dat nu blijkt dat het ABS systeem met de bekrachtiging niet werkt dat diegene wie de pomp stuk hebben of hadden daarvoor gecompenseerd gaan worden ?
Of is daar nog niks van bekend ?
Kan mij voorstellen dat diegene welke veel geld uitgegeven hebben aan een nieuwe pomp of anders nu even raar staan te kijken dat er zo een actie komt.

Fred
wooter

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door wooter »

Fred, ik zie nergens iets van compensatie, enkel controle.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door white »

Martin7007 schreef: [knip}.. blijft er ook na uitval van de systemen voldoende restremkracht over.
Rembekrachtiging en ABS zijn veiligheidshulpmiddelen. Wanneer we er teveel op gaan vertrouwen en dus maar weer dichter op onze voorligger gaan rijden doen we zelf de behaalde extra veiligheid de das om.


[groet]
Dat vind ik nou een aparte stelling.
Ik koop tenslotte een fiets met bekrachtigde remmen en een ABS systeem.
Dan moet ik er EN in het gewone verkeer, EN een noodsituatie ALTIJD op kunnen vertrouwen dat het werkt.
Uiteraard mag men dan wel verwachten dat je het onderhoud volgens de regels laat uitvoeren, anders heb je weinig te klagen lijkt me.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je je eigen grenzen niet moet gaan verleggen omdat je nu ABS hebt.
Zoals ik al eerder aangaf, voordat je in de gaten hebt wat er gebeurd, als het gebeurd (uitval van), is het waarschijnlijk te laat.
Met al dan niet fatale gevolgen.
Ben benieuwd of je er dan nog zo over zou denken.
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Martin7007 »

[groet][/quote]

Dat vind ik nou een aparte stelling.
Ik koop tenslotte een fiets met bekrachtigde remmen en een ABS systeem.
Dan moet ik er EN in het gewone verkeer, EN een noodsituatie ALTIJD op kunnen vertrouwen dat het werkt.
Uiteraard mag men dan wel verwachten dat je het onderhoud volgens de regels laat uitvoeren, anders heb je weinig te klagen lijkt me.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je je eigen grenzen niet moet gaan verleggen omdat je nu ABS hebt.
Zoals ik al eerder aangaf, voordat je in de gaten hebt wat er gebeurd, als het gebeurd (uitval van), is het waarschijnlijk te laat.
Met al dan niet fatale gevolgen.
Ben benieuwd of je er dan nog zo over zou denken.[/quote]

Uiteraard is het tijdens een noodsituatie op zijn zachtst gezegd erg vervelend om er achter te komen dat de veiligheidssystemen waar je op rekenend de geest hebben gegeven. Het mentaal schakelen dat je veel meer druk moet uitoefenen om te kunnen remmen kost tijd en de remafstand zal na deze langere tijd ook langer zijn.

Wat ik probeerde aan te geven is de veiligheidsparadox. Door de extra ingebouwde veiligheid in auto's ( airbags, etc) en in motor ( ABS, rembekrachtiging) gaan mensen zich onveiliger gedragen waardoor een belangrijk deel van de veiligheidsvoordelen weer verloren gaan. Dus ga niet op een kortere afstand van je voorligger rijden dan dat je veilig op een motor zonder deze veiligehidsvoorzieningen zou doen.
Houdt het veilig en rijdt veel veilige kilometers
[groet]
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Van een forumlid vernamen we dat de eerste uitnodiging al verzonden is.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
bjanolte
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
Type: R1150RT
Bijz: Geweldig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door bjanolte »

Jos vriendelijk bedankt voor de uitgebreide informatie, ik had dat niet gezien.
Mijn vraag nu welke BMW motorrad zou het transparant willen uitvoeren. omdat ik alle onderhoudswerkzaamheden zelf uitvoer, en in principe geen onvakkundige mensen aan mijn motor laten werken. (Gezien de ervaring van mede forumleden)
Tot nu toe loopt de R1150RT als een zonnetje.
Ik ben me aan het oriënteren voor alle remschijven, omdat deze de slijtgrens bijna bereikt hebben.
De motor heeft inmiddels 91000 km op de teller staan, en daar wil ik nog vele km bij rijden.
Misschien kunnen enkele forumleden (die inmiddels ervaring met remschijven aankoop hebben) mij adviseren welk remschijven en bij passende remblokken hun erg goed bevallen zijn.
Ook de prijs is niet onbelangrijk, dus ik laat me graag adviseren.
Al vast bedankt.
m.vr. gr. Ad _004
Siebe
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2014, 21:50
Type: Overig R-serie
Bijz: 2012 R1200R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haaften

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Siebe »

Ik heb zo'n brief gekregen. Mijn 1150RT is van 2001 en er staat 60.000 km op de teller. De motor wordt jaarlijks door de BMW dealer onderhouden.
Sinds eind april staat de motor echter in depot bij Motoport. Defecte ABS pomp. En ook de 60.000 beurt moest gebeuren, daarvoor had ik 'm naar de dealer gebracht. Beurt en pomp gaat dan iets van 2500 euro kosten. Dat is wel een aderlating zeg, dat kwam me even niet goed uit dus het seizoen was eind april over.
Daarover niet getreurd, het kan gebeuren, de motor is 13 jaar.
Maar blijkbaar gebeurt het om de haverklap. En dan krijg ik ineens een brief waarin staat dat het systeem echt elk jaar moet worden gecontroleerd, dan blijft het werken. DUS NIET !
Die brief is de oplossing niet, en de gratis controle ook niet. Het gaat gewoon stuk. (Nog afgezien van de problemen met een lage accuspanning, heb ik ook gehad, je schrikt je een ongeluk als de rembekrachtiging niet werkt... en levensgevaarlijk.

Het zou BMW sieren als ze de pijn zouden verzachten door een lager bedrag voor een nieuwe pomp te rekenen. Daar hebben we wat aan. Zo'n pomp kost 1700 euro, en dan ligt ie er nog naast. Een groot merk dat graag motoren verkoopt van meer dan 20.000 euro mag wat zuiniger zijn op de klant. Want anders koopt ie de volgende keer een Japanner.

Update: De motor is gerepareerd. (December) Op naar de lente! Nieuwe pomp + 60.000 beurt. Kostte me een rib uit mijn lijf.
Laatst gewijzigd door Siebe op 31 dec 2014, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
bjanolte
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
Type: R1150RT
Bijz: Geweldig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door bjanolte »

Hi Siebe, wat een ellende met de ABS pomp, laat je de motor altijd netjes onderhouden, ben je toch nog aan de beurt voor een nieuwe ABS pomp en dat al bij 60k.
Mijn gevoelens zijn wat de motorrad bedrijven niet zo positief, gezien de ervaring van vele forumleden.
Ik heb mijn motor in mei 2012 aangeschaft bij 70k, en vanaf dat moment doe ik alles zelf. inmiddels twee keer alle vloeistoffen vervangen. en uiteraard alles volgens BMW richtlijnen.
Na alles gelezen te hebben, denk ik ook niet dat goed onderhoud je verzekerd van geen probleem aan de ABS pomp te krijgen.
Het zou inderdaad een goede sier van BMW zijn om je in de kosten tegemoet te komen, gezien vele ABS pompen die inmiddels al gesneuveld zijn.
In het forum zag ik ook al de ABS problemen van de 1200 voorbij komen, dus zou het via de media meer bekendheid moeten krijgen waardoor BMW wat gaat doen.
Sterkte en hopelijk gaan ze wat voor je doen.
gr. Ad :evil:
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Edvard »

Siebe schreef: Het zou BMW sieren als ze de pijn zouden verzachten door een lager bedrag voor een nieuwe pomp te rekenen. Daar hebben we wat aan. Zo'n pomp kost 1700 euro, en dan ligt ie er nog naast. Een groot merk dat graag motoren verkoopt van meer dan 20.000 euro mag wat zuiniger zijn op de klant.
Ik deel jullie mening!
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Henk Opperman
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jun 2011, 11:53
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: EDE
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Henk Opperman »

+1
Met vriendelijke motorgroet,

Henk Opperman

___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom


Afbeelding
Deutekommer

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Deutekommer »

ABS Pomp is gratis vervangen, actie BMW.
Vorig jaar ging de ABS-pomp op mijn R1200RT kapot. Mijn motorzaak gaf aan: Revisie minimaal 600, vervangen minimaal 1.200 euro exclusief werkloon. Heb ik dus niet gedaan hé, reed al 25 jaar zonder en dan zou het nu ineens wel moeten? -naughty- Me wel verzekerd van het feit dat ik nog wel voldoende kon remmen natuurlijk :) En een plakkertje op het dashboard, want dat rode lampje begon me aardig te irriteren. :evil:

Een paar maanden geleden was het tijd voor een beurt. De werkplaatsmedewerker vroeg me of ik al iets gedaan aan had aan de ABS (niet dus). Hij vertelde me dat "BMW defecte ABS pompen gratis vervangt i.v.m. een actie, maar wel het werkloon betalen" (ca. 1,5 uur). Geen moment getwijfeld, de 'brommer' is nu weer tip-top in orde! _004
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door hbtwin »

2 jaar geleden ook een plotseling een kapotte pomp gehad en de restremfunctie is weining, Morgen word de rempomp gecontroleerd ben benieuwd wat er uitkomt. Werd door de dealer gewaarschuwd dat nu een werkend system na de test in storing kan komen.
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door hbtwin »

Vandaag naar de bmw dealer geweest en het remsystem is getest en goedbevonden Big RT Smile .dit is fijn om te weten dat er een goed werkend system op de motor zit, voor het begin van de test werd er nogmaals benadrukt dat als er eenstoring op trad met het risico dat de eigenaar van de motor een nieuwe rempomp nodig heeft kosten 2000 euro.na de test werden er een waarschuwings sticker op de tank geplakt en onder het zadel.
Groet hbtwin
Deutekommer

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Deutekommer »

Ik ben maar een leek mbt techniek, maar ik zoek natuurlijk wel naar zekerheden.
Mij is door twee BMW-deskundigen, onafhankelijk van elkaar, verzekerd dat een defecte ABS-pomp geen invloed zou hebben op het remgedrag. Alleen geen anti-blokkeersysteem en wellicht minder krachtig, maar ruimschoots binnen de normen.
Dit heb ik natuurlijk ook uitgeprobeerd: het remmen ging prima en het was inderdaad niet moeilijk om het achterwiel te blokkeren bij het remmen. De remmen testte ik ook altijd even voor ik aan een rit begon.

Toch rijdt het stukken fijner nu alles weer in orde is. _004
Gebruikersavatar
rene b
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2010, 21:28
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle
Locatie: Goirle

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door rene b »

Beste deutekom.
Kun je mij laten weten welke dealer jij hebt! Mijn motor (1200rt) staat nu bij mijn dealer met een kapotte pomp.
Hij is wel gratis getest, maar het was al wel duidelijk dat hij kapot was. het gebeurde gelukkig nadat ik net gestopt was. bij stationair draaien gebeurd het dus ook.
Mijn dealer zit nog op antwoord van BMW te wachten maar hij gaf mij weinig hoop. Als er een nieuwe op moet is voor mij het rij seizoen voorbij. Dan hoop ik hem in het voorjaar te kunnen laten maken. Lukt het niet via mijn dealer dan wil ik eens bij die van jou informeren hoe hun dat vergoed hebben gekregen van BMW.
Alvast bedankt. Groeten Rene.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Baird »

hbtwin schreef:Vandaag naar de bmw dealer geweest en het remsystem is getest en goedbevonden Big RT Smile .dit is fijn om te weten dat er een goed werkend system op de motor zit, voor het begin van de test werd er nogmaals benadrukt dat als er eenstoring op trad met het risico dat de eigenaar van de motor een nieuwe rempomp nodig heeft kosten 2000 euro.na de test werden er een waarschuwings sticker op de tank geplakt en onder het zadel.
Groet hbtwin
Dit is mij niet duidelijk:
Ik kom binnen met een systeem dat gewoon functioneert, er knipperen geen lampjes, het remt als een dolle. Tijdens de controle gaat er iets kapot en ik mag betalen? Ik zou zeggen: laat die controle maar zitten, als het systeem niet functioneert gaat er wel een lampje knipperen en dan ben ik alsnog aan de beurt.
Wat is de toegevoegde waarde van de controle en voor wie: de dealer of de klant?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door tamme »

hbtwin schreef:Vandaag naar de bmw dealer geweest en het remsystem is getest en goedbevonden Big RT Smile .dit is fijn om te weten dat er een goed werkend system op de motor zit, voor het begin van de test werd er nogmaals benadrukt dat als er eenstoring op trad met het risico dat de eigenaar van de motor een nieuwe rempomp nodig heeft kosten 2000 euro.na de test werden er een waarschuwings sticker op de tank geplakt en onder het zadel.
Groet hbtwin
Ik snap niet goed wat u bedoelt,wel controle, maar geen garantie??
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Wullum »

Vandaag brief van BMW Group Nederland ontvangen.
Heel verhaal wat I-ABS is en wat het doet en wat niet.
Aanbod om het 1malig bij de dealeRT te laten kontroleren en testen. Test zou 45 minuten duren, volgens de brief.
DealeRT kan je dan informeren over de staat van je I-ABS. Met vervolgens de mededeling:
"Mocht hieruit blijken dat reparatie aan het I-ABS nodig is, dan betekent dit niet vanzelfsprekend dat de kosten daarvan op basis van deze brief worden vergoed."
Geen impliciete garantie dus.
Ook wordt er in de brief niet gewaarschuwd dat de test mogelijk destructief zou kunnen zijn. Lijkt mij dan dus dat àls de test tòch destructief zou zijn, dat men dan toch wel een probleem heeft...

Zaten ook 2 stikkertjes bij, eentje voor op de tank (zat af-fabriek al een vergelijkbaar stikkertje op wat inmiddels een beetje onleesbaar aan het worden was) en eentje voor onder het zadel (ook daar zat af fabriek al iets dergelijks).
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Vandaag de bewuste brief ontvangen. Beetje belerende inhoud naar mijn mening :( . . . . Maar goed voor het eerst in m'n leven een afspraak maken bij een BMW Motorraddealer . . . . in Amsterdam . . . dacht ik . . . maar in heel Amsterdam is dus geen dealer te vinden. De dichtstbijzijnde bleek Harry Meijer in Lijnden te zijn . . . :$
Donderdag kan ik daar terecht. Ben benieuwd en wordt vervolgd . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ook ik heb 'm vandaag ontvangen...10 jaar na afleverdatum van mijn brommert :$ . Gelukkig is mijn eigen dealer heel secuur met alles dus ook met mijn abs. Ennuh....if it ain't broken, don't fix it! :D
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door japachap »

Lijkt het dat de brieven in een bepaald volgorde zijn verzonden? (goed Nederlands?)
Nog niks hier...
Gaat het op bvb postcode, naam, serienr...?

Ik vraag me af wat ze gaan doen binnen 45 minuten- da's bijna geen tijd om de kuip te verwijderen. Misschien een vochtinhoudscontrole in de reservoirs en een diagnostic bleed test voor lucht in de systeem? Zegd alleen hoe goed de huidige remvloeistof is...?
Maar het is gratis.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door white »

Gratis of niet, de mijne gaat mooi niet voor controle -naughty- .
Zul je net zien dat hij daar door de test in error slaat, sta je er mooi op.....

Hij krijgt zijn onderhoud, en als het zover is dat het kapot gaat kan ik hem altijd nog laten repareren.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb het idee dat alleen het kuipdeel aan de rechterzijde er af moet en dat is 5 minuten werk, hebben ze nog 40 minuten te gaan en in 40 minuten kun je een hoop doen.

A.s. zaterdag wordt bij mijn motor de controle uitgevoerd en dan kan ik je vertellen hoe ze het systeem controleren.


Vriendelijke groet
Cees
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zoals beloofd het vervolg . . . .
Vandaag naar de dealer voor de bewuste iABS controle . . .
Na ongeveer 20 minuten wist ik het al: de controle kon niet worden uitgevoerd omdat de voorste ABS sensor defect zou zijn.
OK, voor mij geen probleem dat zal Kenny volgende week wel in orde brengen want ik heb toch een afspraak bij hem lopen.
Maar wat zag ik op de terugreis :O een knipperende ABS waarschuwing, die ik voordien niet had . . . . :idea:
Thuisgekomen gelijk naar de dealer gebeld. Na enig aandringen mijnerzijds mocht ik gelijk terugkomen en ging de monteur opnieuw een onderzoek instellen waarbij bleek dat niet de sensor defect was maar dat er onder de tank een draadbreuk was ontstaan. Een verkeerde diagnose dus.
Tegen betaling is dit netjes gerepareerd.

RESUME: Was het toeval dat de ABS juist na dit onderzoek in storing ging? Ik weet het niet maar TOEVALLIG is het wel.
Wat me erg teleurstelde was de verkeerde diagnose die gesteld werd, want Kenny had al voor mij een nieuwe sensor besteld. Gelukkig kon hij de bestelling op tijd ongedaan maken.
Afbeelding

Jos WRSM schreef:Vandaag de bewuste brief ontvangen. Beetje belerende inhoud naar mijn mening :( . . . . Maar goed voor het eerst in m'n leven een afspraak maken bij een BMW Motorraddealer . . . . in Amsterdam . . . dacht ik . . . maar in heel Amsterdam is dus geen dealer te vinden. De dichtstbijzijnde bleek Harry Meijer in Lijnden te zijn . . . :$
Donderdag kan ik daar terecht. Ben benieuwd en wordt vervolgd . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door wil51 »

Ook bij deze dealer in Lijnden linker handvatverwarming laten vervangen. Na vervangen blijkt bij controle handvat niet goed warm te worden op stand 2. Moest nieuwe schakelaar van 250 euro besteld worden. Bij thuiskomst zelf nog eens gekeken omdat op stand 1 de verwarming het ook niet meer deed en wel op beide handvatten. Bleek het een kapotte zekering te zijn. Na vervangen zekering deed de verwarming het weer perfect. Reactie dealer, tja tijdens de controle is zeker de zekering doorgebrand. Handvat was nog beetje warm dus monteur dacht dat stand 2 schakelaar stuk was. Maare toch mooi voor u dat het geen dure schakelaar was die kapot was. :O

Verder nooit problemen met deze dealer. Service beurten worden altijd goed uitgevoerd. Heb ook geen keus om voor de abs controle naar Lijnden te moeten. Nog geen brief ontvangen van BMW.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik vervang om de twee jaar alle vloeistoffen van remmen en bediening van de koppeling,en laat het hele systeem dan even uitlezen .Dit laat ik doen bij de Kenny van het Noorden,van Houten Motoren te Marum (GR) nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Bert M »

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Ik vervang om de twee jaar alle vloeistoffen van remmen en bediening van de koppeling,en laat het hele systeem dan even uitlezen .Dit laat ik doen bij de Kenny van het Noorden,van Houten Motoren te Marum (GR) nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.
Om de twee jaar is eigenlijk niet genoeg. Jaarlijks is naar mijn mening echt beter!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef:
cdraaisma schreef:Goedenavond.
Ik vervang om de twee jaar alle vloeistoffen van remmen en bediening van de koppeling,en laat het hele systeem dan even uitlezen .Dit laat ik doen bij de Kenny van het Noorden,van Houten Motoren te Marum (GR) nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.
Om de twee jaar is eigenlijk niet genoeg. Jaarlijks is naar mijn mening echt beter!

[groet]

Bert M
Oorspronkelijk waren de BMW voorschriften voor de wiel circuits jaarlijks en de control circuits 2-jaarlijks. Ik meen ergens opgevangen te hebben ( no fact dus) dat nu alle systemen volgens voorschrift jaarlijks ververst moeten worden, zou dus een Service Bulletin van moeten zijn. Wie kan dit bevestigen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ik heb ook de uitnodiging van de BMW Group ontvangen en na er lang over nagedacht te hebben besloten om er geen gebruik van te maken want in 214085km die ik nu gereden heb heeft de ABS pomp niet voor problemen gezorgd en met het onderhoud van Kenny is dat ook niet de verwachting. Wat heel is moet je heel laten is een goed advies en daar handel ik dan ook maar naar. Daar komt nog bij dat de in de brief genoemde link helemaal niet werkt en dat geeft ook al geen vertrouwen.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Ik vervang om de twee jaar alle vloeistoffen van remmen en bediening van de koppeling,en laat het hele systeem dan even uitlezen .Dit laat ik doen bij de Kenny van het Noorden,van Houten Motoren te Marum (GR) nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.
Ik laat het toch maar bij de twee jaar heb geen zin telkens de tupperwaren eraf tehalen.Als je de tupperwaren veel verwijderd word dat er ook niet beter op,ik denk alleen al aan de spiegels.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Deze week heb ik ook de brief ontvangen. Ik ben er huiverig voor om de ABS te laten inspecteren. De dealer heeft dan mooi de gelegenheid om geld "te verdienen" door iets af te keuren, zodat hij de inspectie niet voor niks doet. Het onderhoud doe ik verder zelf.
Graag verneem ik hier welke negatieve ervaringen opgedaan worden.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zie o.a. mijn reactie, Rob . . . :O
RobNIJ schreef:Graag verneem ik hier welke negatieve ervaringen opgedaan worden.
Rob
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”