TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Na controle bleek dat wielfens barsten vertoonde

Ja
16
21%
Nee
61
79%
 
Totaal aantal stemmen: 77

Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door blackers »

blackers schreef:Toch voor alle zekerheid maar een afspraak gemaakt bij MSA. En morgen even bellen met VanHarten.

[groet]
Even over mijn motor gebeld met VanHarten (motor nieuw geleverd door VanHarten). Er is op dit moment geen sprake van een officiële recall en het was daar ook niet bekend dat er grote problemen waren met de wielflens. Wel kwam het sporadisch voor dat met name het oudere type een probleem heeft.

Controle kan geen kwaad, maar er is ook geen reden tot paniek volgens mij

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Vanavond reactie van BMW Motorrad Nederland ontvangen . . . . :

Geachte heer Wiersema,

Hartelijk dank voor uw bericht via het BMW Motorrad Contactformulier, waarin u ons informeert over uw BMW R 1200 GS. Met deze e-mail reageren wij op uw bericht.

U schrijft dat bij een controle van uw BMW bleek dat de wielflens achter een barst vertoonde en vervangen moest worden. U vraagt waarom BMW geen recall en modificatie heeft gedaan, gezien de ernst van dit defect en of voor het probleem dat u heeft ervaren een coulanceregeling bestaat.

Wij vinden het vervelend dat u met een probleem aan uw BMW bent geconfronteerd. Natuurlijk zien wij ook het liefst dat alle onderdelen van een BMW een motorleven lang optimaal functioneren. Daarom besteedt onze moedermaatschappij BMW AG ook na de ontwikkeling en fabricage van onze producten veel tijd en aandacht aan de productkwaliteit. Door continu onderzoek kunnen wij onze kennis en techniek blijven verbeteren. Wij delen uw mening dan ook niet dat uw situatie een bekend probleem zou zijn, wanneer er een productverbetering is van een bepaald onderdeel. Zou dat wel worden geconcludeerd, dan zou dat verdere productontwikkeling en -verbetering in de weg staan of zelfs onmogelijk maken.

De voornaamste oorzaak van een barst in de wielflens is te vinden in het onderhoud van de motorfiets. Bij het monteren van de remschijf moeten de bouten namelijk met het juiste aandraaimoment worden vastgezet. Gebeurt dit niet, dan kan een barst ontstaan. Eventuele incidenten met een barst in de wielflens zijn voor onze moedermaatschappij BMW AG geen aanleiding geweest om een technische maatregel uit te voeren.

Van een tegemoetkoming in de reparatiekosten kan geen sprake meer zijn. De garantie is geruime tijd verstreken en ook coulance is niet onbeperkt en niet oneindig van toepassing. Uw BMW R 1200 GS is intussen ruim tien jaar in gebruik en er zijn ruim 90.000 kilometers mee gereden. Het reparatierisico ligt bij u als eigenaar van de motorfiets en eventuele reparatiekosten komen voor uw rekening. Het spijt ons dat wij geen positiever bericht voor u hebben.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet, Kind regards,
Ronald Meuldijk
--
BMW Group Nederland
Ronald Meuldijk
Consultant Customer Relations
Einsteinlaan 5
Postbus 5808
NL-2280 HV Rijswijk





Jos WRSM schreef:Omdat mij deze situatie zeer bevreemd heb ik er, ik het kader van niet geschoten = als mis, een mailtje naar BMW Motorrad Nederland aan gewaagd.

LS,
In 2013 heb ik van een particulier een R1200GS gekocht. Deze motor heeft regulier onderhoud gehad bij Joost Motoren. (facturen). Gisteren heb ik bij Motor Service Amersfoort (Ede) een beurt laten uitvoeren. Tijdens een check bleek dat de wielflens achter tussen velg en cardan een barst vertoonde op het oortje waar de wielbout ingedraaid wordt. Mij werd dringend geadviseerd om de flens te laten vervangen. Uiteraard heb ik dit laten doen. De kosten € 390,= incl. arbeidsloon .
Kennelijk is dit probleem bekend bij BMW omdat er vervangende onderdelen zijn.

Mijn vragen:
1. Waarom heeft BMW geen re-call en modificatie gedaan gezien de ernst van het defect? Er zijn immers gevallen bekend dat het wiel is afgebroken.
2. Van een flens als deze zou je mogen verwachten dat deze een motorleven lang meegaat. Hoe zit het met de vergoeding door BMW aan mij en andere gedupeerden? Is er een coulanceregeling?

Een foto van de betreffende constatering ziet u hier: http://www.bmwrtforum.nl/wielflens2.jpg

Graag uw reactie

mvrgr
Jos Wiersema
beheerder BMW RT forum
http://www.bmwrtforum.nl/forum
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Baird »

Reactie verbaast me niet, echt des BMW's dus. Als ze zich wel verantwoordelijk zouden voelen zouden de R1150RT'ers vast gratis een nieuwe en doorontwikkelde ABS-I module krijgen i.p.v. een nietszeggende controle ................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dan kwam ik toch nog even op hun antwoord terug. Als er geen fout met het betreffende onderdeel is dan is een gewijzigd onderdeel ook niet nodig toch _001 . En dan gaan dit onderdeel ook niet kapot zelfs voor de remschijf vervangen moet worden. Wel jammer dat BMW hier zo mee omgaat.
Wat mij opvalt is dat die grote merken vaak hun klanten zo behandelen totdat het ineens in de krant dreigt te komen dan kan het betreffende onderdeel gewoon vergoed worden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Bert M »

Hoe kan BMW Motorrad nu staande houden dat het geen bekend probleem is, terwijl er op diverse internationale fora over geschreven wordt... _001

Beetje kort door de bocht van de heren daar! Ik zou zeggen: lang leve Facebook!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door blackers »

Kom net terug van MSA en niets aan de hand..gelukkig. Als ik jullie was zou ik het voor alle zekerheid laten controleren.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten

Ongelezen bericht door blackers »

Jos WRSM schreef:Vanavond reactie van BMW Motorrad Nederland ontvangen . . . . :



Wij vinden het vervelend dat u met een probleem aan uw BMW bent geconfronteerd. Natuurlijk zien wij ook het liefst dat alle onderdelen van een BMW een motorleven lang optimaal functioneren. Daarom besteedt onze moedermaatschappij BMW AG ook na de ontwikkeling en fabricage van onze producten veel tijd en aandacht aan de productkwaliteit. Door continu onderzoek kunnen wij onze kennis en techniek blijven verbeteren. Wij delen uw mening dan ook niet dat uw situatie een bekend probleem zou zijn, wanneer er een productverbetering is van een bepaald onderdeel. Zou dat wel worden geconcludeerd, dan zou dat verdere productontwikkeling en -verbetering in de weg staan of zelfs onmogelijk maken.

In zijn algemeenheid kun je stellen dat BMW hier een punt heeft. Er kan immers altijd ruimte zijn voor verbetering van een produkt zonder dat je daarmee tegelijkertijd zegt dat het produkt niet deugde. Tussen verbetering en ondeugdelijkheid zit een heel groot verschil.
Wil je dus een beroep doen op coulance o.i.d. zul je moeten aantonen dat verbetering de basis is voor een ondeugdelijkheid en bovendien zul je hard moeten maken dat het niet het gevolg is van onjuist uitgevoerd onderhoud. Onjuist uitgevoerd onderhoud waar BMW niet voor verantwoordelijk kan worden gesteld.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
doov650

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten

Ongelezen bericht door doov650 »

blackers schreef:
Jos WRSM schreef:Vanavond reactie van BMW Motorrad Nederland ontvangen . . . . :



Wij vinden het vervelend dat u met een probleem aan uw BMW bent geconfronteerd. Natuurlijk zien wij ook het liefst dat alle onderdelen van een BMW een motorleven lang optimaal functioneren. Daarom besteedt onze moedermaatschappij BMW AG ook na de ontwikkeling en fabricage van onze producten veel tijd en aandacht aan de productkwaliteit. Door continu onderzoek kunnen wij onze kennis en techniek blijven verbeteren. Wij delen uw mening dan ook niet dat uw situatie een bekend probleem zou zijn, wanneer er een productverbetering is van een bepaald onderdeel. Zou dat wel worden geconcludeerd, dan zou dat verdere productontwikkeling en -verbetering in de weg staan of zelfs onmogelijk maken.

In zijn algemeenheid kun je stellen dat BMW hier een punt heeft. Er kan immers altijd ruimte zijn voor verbetering van een produkt zonder dat je daarmee tegelijkertijd zegt dat het produkt niet deugde. Tussen verbetering en ondeugdelijkheid zit een heel groot verschil.
Wil je dus een beroep doen op coulance o.i.d. zul je moeten aantonen dat verbetering de basis is voor een ondeugdelijkheid en bovendien zul je hard moeten maken dat het niet het gevolg is van onjuist uitgevoerd onderhoud. Onjuist uitgevoerd onderhoud waar BMW niet voor verantwoordelijk kan worden gesteld.

[groet]
Copy that.
Komt bij dat het kennelijk gaat om een fiets van 10 jaar oud met 90 k op de klok. Tegen die tijd kan je mankementen verwachten.
Gebruikersavatar
BenR1250RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

BMW heeft echt een punt, omdat het al een tijd mee gaat en al 90.000km mee gereden is. Een keurig antwoord waar ze lang over nagedacht hebben.

Maar, .....het gaat hier om een essentieel onderdeel waarmee de veiligheid in het geding is! Als het breekt en gevolgschade geeft (misschien wel letselschade) zal BMW wel controle en eventueel herstel van de flens aan moeten bieden.

Wellicht kan of wil Jos nog eens reageren naar BMW dat het om meerdere motoren gaat zoals op dit forum te lezen is die dit dit euvel hebben en dat de veiligheid van de bereiders hiermee ernstig in het geding komt. Het breekmoment zal altijd op een moment zijn dat er stevig met de achterrem geremd wordt. Verder is het opvallend dat meerdere motor er last van hebben, waarbij niet alle deze motoren er een nieuw schijfrem is gemonteerd.

Voor BMW heeft dit wel grote gevolgen en kosten, omdat ze dan dit ook moeten controleren. Als ze snel een positief standpunt innemen kunnen ze dit combineren met de iABS controle en dat scheelt weer kosten voor hun.

Ps. Mijn motor is van 1996, heeft 60.000km gereden en ook scheurtjes in de flens.
Laatst gewijzigd door BenR1250RT op 08 nov 2014, 00:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Benji »

Had geen andere reactie van BMW verwacht en als die aluminium flenzen zo goed waren, waarom hebben ze ze dan nadien door metalen vervangen -naughty-
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door blackers »

[quote="Benji"]Had geen andere reactie van BMW verwacht -naughty-[/
Waar is dat op gebaseerd? Een mening is prima, maar dan wel onderbouwen!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Benji »

blackers schreef:
Benji schreef:Had geen andere reactie van BMW verwacht -naughty-[/
Waar is dat op gebaseerd? Een mening is prima, maar dan wel onderbouwen!
Dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met mijn R1100RT van bwj.1995 die heeeel wat kinderziektes had.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Baird »

alnova schreef: knip ..............

Ps. Mijn motor is van 1996, heeft 60.000km gereden en ook scheurtjes in de flens.
Een R1200RT van 1996? Als het wel gaat over een R1100RT: welke flens is dan gescheurd?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
BenR1250RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

In navolging van Jos schrijf ik ook een brief/mail aan BMW over de wielflens met scheurtjes. BMW volgt ongetwijfeld dit forum, maar stelt zich op het standpunt dat er slechts 1 klacht is ontvangen, namelijk de klacht van Jos!

Omdat dit zo'n belangrijk onderdeel is dat bij een breuk zeer gevaarlijk is, roep ik iedereen op die ook deze scheurtjes in z'n wielflens heeft dit aan BMW te melden. Dan zijn ze officieel over dit ernstige probleem geïnformeerd en moeten ze een standpunt innemen. Ik kan mij niet indenken dat ze antwoorden dat je het maar zelf uit moet zoeken.

6 Forumleden hebben aangegeven dat ze scheurtjes in de wielflens hebben. Daar zitten Jos en ik ook bij, ik verzoek de overige 4 leden dit probleem aan BMW te melden!!! Geef in dit topic even aan als je BMW hierover bericht hebt.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dit is de link naar het contactformulier van BMW Motorrad Nederland.
* kies in het formulier 'algemene vraag'.

http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... &notrack=1
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Vanochtend m'n 1200RT bij Kenny neergezet voor een weekje (of twee a drie weken als het gaat sneeuwen). Nieuwe banden (Pilot Road4), velgen matzwart poedercoaten, remvloeistof vervangen.......en zojuist gebeld dat mijn flens ook een scheur heeft! :cry: Auw!!!

Afbeelding

Afijn, na te zijn bijgekomen van deze shock kreeg ik daarna nog een telefoontje van Kenny waar ik weer een stuk blijer van werd. BMW heeft sinds kort de prijzen aangepast en wel in de goeie richting.

De oude prijzen zoals Jos deze op 25 oktober 2014 hier heeft vermeld:
Artikelnummer: 33 11 7 722 831 - Flens cardanhuis - € 199,89
Artikelnummer: 07 11 9 907 129 - O-ring kroonwiel - € 1,94
Artikelnummer: 33 11 8 521 832 - Afstandsring - € 69,77
Totaal onderdelen: € 271.60 (incl. BTW)

De nieuwe prijzen voor de flens en afstandsring zijn met 50% gedaald! Artikelnummers zijn hetzelfde gebleven.
Totaal onderdelen vanaf heden: €136,85 (incl. BTW)

Het laten vervangen van de flens bij Kenny is dus geen €390 meer maar "slechts" €255 (incl. BTW). Nog steeds een hoop geld maar een stuk minder als voorheen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
doov650

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door doov650 »

Dat is het voordeel van onderdelen die in grote aantallen geproduceerd en verkocht kunnen worden........................
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Mariecke »

Kreeg dit stukje toegestuurd van een bevriende GS rijder:

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... z3U6BBkmQ9

Heb hier veel over gelezen op het forum (ook de klachten) en heb daarom mijn flens afgelopen december bij Kenny laten nakijken. Gelukkig was er niets aan de hand.

Zou fijn zijn als BMW Nederland het hier ook snel invoerd.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

De RT was toe aan een grote beurt waarbij ook nieuwe banden werden gemonteerd, het wiel was er toch af dus werd de wielflens waar het achterwiel en de remschijf aan vast zitten gecontroleerd op scheurtjes bij de boutgaten. Er is al een hoop schade ontstaan toen die flens het, tijdens het rijden, begaf (gelukkig niet bij mij) en ook bij mij bleek er inderdaad een scheurtje te zitten bij een van de boutgaten. Het is een duur grapje maar je wilt geen risico en dus is die wielflens vervangen. Mijn dank gaat uit naar de vakmanschap van Kenny en Niels, die er voor zorgen dat je veilig de weg op gaat. :D _004

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Op het B forum stond er een verwijzing naar dit artikel: http://www.visordown.com/motorcycle-new ... z3U6BBkmQ9

Blijkbaar gaat BMW een recall doen
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik heb BMW Motorrad Nederland al off. om een reactie gevraagd. Wordt vervolgd . . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Zou een goeie zaak zijn als BMW zijn verantwoordelijkheid in deze neemt. Wel erg jammer dat ze dat niet een maand eerder hebben gedaan want de kosten die ik bij Kenny heb gemaakt voor het vervangen van de flens krijg ik vast niet terug door Herr BMW :cry:
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Je kunt veel negatiefs zeggen over de liability cultuur in de USA, maar het heeft ook zo zijn voordelen!
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Mariecke »

BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Schrikken!

Ik heb in ieder geval alvast de flens-versterker besteld en ontvangen;
http://boxer-upgrades.webs.com/apps/web ... ow/4536026

Die gaat er wat mij betreft er subiet op na de inspectie.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Goed nieuws . . .
Ik werd zojuist gebeld door BMW Klantenservice:

ER KOMT BINNENKORT OOK EEN TERUGROEPACTIE IVM DE WIELFLENS IN NEDERLAND.


Het gaat om R en K modellen die gebouwd zijn tussen 2003 en 2011. De reden? Haarscheurtjes in de bevestiging van het achterwiel. Alle teruggeroepen motoren krijgen kosteloos een stalen in plaats van een aluminium flens. Hoewel de haarscheuren zich alleen voordoen als de bouten van het achterwiel met veel meer kracht zijn aangetrokken dan voorgeschreven, voert BMW de herstelwerkzaamheden gratis uit.

Degenen die eerder de wielflens bij een BMW Dealer hebben laten vervangen kunnen de kosten terugkrijgen.

Ik raad degenen die dat elders hebben laten doen aan om vergoeding aan te vragen bij BMW Motorrad Nederland​. Gebruik hiervoor dit e-mailadres: bmw-kis@bmw.nl

Alle eigenaren van de betroffen motorfietsen zullen per brief door BMW Motorrad geïnformeerd worden over de details.

Lees ook: http://www.moto73.nl/2015/03/12/terugroepactie-bmw/
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: TERUGROEPACTIE IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door EileRT »

Jos WRSM schreef:Goed nieuws . . .

Ik werd zojuist gebeld door BMW Klantenservice:

ER KOMT BINNENKORT OOK EEN TERUGROEPACTIE IVM DE WIELFLENS IN NEDERLAND.


Degenen die eerder de wielflens bij een BMW Dealer hebben laten vervangen kunnen de kosten terugkrijgen.

Degenen die dat elders hebben laten doen kunnen hierom verzoeken via dit e-mailadres: bmw-kis@bmw.nl
BMW Klantenservice weet ons te vinden . . . _oo_ Bedankt Jos! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: TERUGROEPACTIE IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Mariecke »

Jos WRSM schreef:Goed nieuws en wij zijn de eerste die het (mogen) publiceren . . .

Ik werd zojuist gebeld door BMW Klantenservice:

ER KOMT BINNENKORT OOK EEN TERUGROEPACTIE IVM DE WIELFLENS IN NEDERLAND.


Degenen die eerder de wielflens bij een BMW Dealer hebben laten vervangen kunnen de kosten terugkrijgen.

Degenen die dat elders hebben laten doen kunnen hierom verzoeken via dit e-mailadres: bmw-kis@bmw.nl

Alle eigenaren van de betroffen motorfietsen zullen per brief door BMW Motorrad geïnformeerd worden over de details.
Kijk, dat zijn de betere berichten!
Misschien handig om elkaar op de hoogte te houden als er brieven op de mat gaan vallen?
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Goed plan . . .
Dat kan ook in dit draadje waarvan ik de titel heb aangepast in "Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS"

Mariecke schreef:
Kijk, dat zijn de betere berichten!
Misschien handig om elkaar op de hoogte te houden als er brieven op de mat gaan vallen?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: TERUGROEPACTIE IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Goed bericht. Ben benieuwd wanneer de brief in de bus valt.
Inspector Gadget

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad goed bericht, het vertrouwen in BMW Die Niederlande is weer een beetje hersteld. ;)

Maar eigenlijk kunnen ze ook niet anders, het is aantoonbaar een gebrek.

Als ik alles laat doen wat er nog meer moet gaan gebeuren, staat mijn beauty een dag of meer bij de BMW dealeRT onderhand! :$
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Lijst betrokken motorfietsen

R 1200 GS (K25)
R 1200 GS Adventure (K25/02)
R 1200 GS (K25/11)
R 1200 GS Adventure (K25/12)
R 1200 GS (K25/31)
R 1200 GS Adventure (K25/32)
HP2 Mega Moto (K25/03)
HP2 Enduro (K25/HP)
R 1200 RT (K26)
R 900 RT (K26)
R 1200 RT (K26/11)
R 900 RT (K26/11)
R 1200 R (K27)
R 1200 R (K27/11)
R 1200 ST (K28)
R 1200 S (K29)
HP2 Sport (K29/HP)
K 1200 S (K40)
K 1200 R Sport (K43/HV)
K 1200 R (K43)
K 1200 GT (K44)
K 1300 S (K40/11)
K 1300 R (K43/11)
K 1300 GT (K44/31)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Heb vandaag, vrijdag 13 maart, contact gehad met de betreffende afdeling van BMW, ze zijn er druk mee bezig er zijn dus nog geen duidelijke richtlijnen. Wat ik wel uit het gesprek per telefoon heb begrepen is, "laat de flens door een erkende BMW dealer vervangen" als je zelf tot vervanging besluit. Bij mij is hij, overigens geheel terecht, door Kenny vervangen maar of je dat kan claimen bij BMW is nog een groot vraagteken omdat een niet BMW dealer niet rechtsreeks kan claimen!

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zoals we inmiddels gewend zijn komt BMW Motorrad, evenals bij de recall van de LC vorig jaar, niet zelf naar buiten met de recall i.v.m. de defecten aan de wielflens. De digitale nieuwsbrief BMW eRide rept er namelijk met geen woord over.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mijn dealer met zijn opmerking.

Beste Richard,
De flens waarmee de achterremschijf verbonden wordt met de cardanaandrijving is sinds de introductie van de R1200GS in 2004 aluminium. Dit is mede gedaan omdat de flens gedemonteerd moest worden. Dus van de cardan af worden geschoven voor reparatie aan de cardan. Aluminium zet wat makkelijker uit bij verwarming. Maar aluminium is wat zwakker dan ijzer, en de gaten voor de remschijfbouten kunnen scheuren gaan vertonen. De haarscheurtjes gaan naar buiten toe, en een combinatie met pekel kan er toe leiden dat de gaten uitscheuren en dat de schijf los komt van de drager. Dat is erg gevaarlijk natuurlijk.
Wij hebben het ook meegemaakt dat de schijf los komt, gelukkig bij stilstand. En ook hebben we later diverse dragers aangetroffen met haarscheurtjes bij onderhoud. Uiteraard controleren wij deze zaken al jaren indien u bij ons een beurt laat uitvoeren.
Wat kunt zelf nu doen: eerst controle of u een aluminium drager heeft of een stalen. Dit is de ring waar de remschijf op zit.
Aluminium vanaf 2004 tot ongeveer 2011. Is glad en aluminium van kleur. Niet magnetisch. IJzer is zeker niet glad en iets ranker, en donkergrijs van kleur. En magnetisch.
Heeft u een aluminium, dan kunt u controleren of u haarscheurtjes ziet op de plaats van de remschijfbouten. Het is wel erg slecht te zien. En u krijgt in ieder geval bericht van BMW. De modificatie is door BMW nog niet vrijgegeven, dat komt nog, en u krijgt bericht. U kunt ook hiervoor later natuurlijk bij ons terecht overigens.



met vriendelijke groeten, Gerjo de Jong

De Jong Alphen bv
Zaagmolenweg 8
2401 LN Alphen aan den Rijn
tel 0172 492036
fax 0172 494142
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... zicht.html

Hier de melding op BMW Motorrad.NL site.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Nu maar afwachten wat de brief zegt over het vergoeden van gemaakte kosten bij een niet BMW dealer zoals Kenny.
Het zou toch van de gekke zijn als BMW deze eigenaren zou laten "barsten", letterlijk en figuurlijk. Eerlijk gezegd ben ik daar behoorlijk sceptisch over.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door ciske »

Opmerkelijk: Vul ik op de pagina van BMW het framenummer in dan krijg ik de reactie dat mijn RT van 2008 niet in aanmerking komt.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Vul die van mij net in en ik val binnen de terugroepactie.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Mariecke »

beemerrichard schreef:Vul die van mij net in en ik val binnen de terugroepactie.
Me too....nu de brief afwachten.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 212
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Zwiety »

Mariecke schreef:
beemerrichard schreef:Vul die van mij net in en ik val binnen de terugroepactie.
Me too....nu de brief afwachten.
Ik ook. Goede correctie-actie van BMW.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Even gecheckt en dit krijg ik te zien:
Ja, uw motor valt binnen deze terugroepactie. U zult een brief ontvangen met nadere informatie over deze terugroepactie. Wacht u deze persoonlijke brief alstublieft af. Bij twijfel kunt u contact opnemen met de BMW Motorrad dealer.
:)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Jekihero »

Jammer, weer geen gratis reparatie...... ;)
doov650

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door doov650 »

ciske schreef:Opmerkelijk: Vul ik op de pagina van BMW het framenummer in dan krijg ik de reactie dat mijn RT van 2008 niet in aanmerking komt.

gr v Ciske
Dat lijkt me goed nieuws
Kennelijk is de wielflens bij jou motor OK.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Raar, mijn GSA is van mei 2008. Zou toch ff je flens nakijken. De aluminium is dik en breed en zilverkleurig. De metalen is dunner en minder egaal. Magneetje doet ook wonderen.
Inspector Gadget

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn (juni 2007) 1200RT valt helaas ook onder de "doelgroep" volgens de online check en zou ik een brief mogen verwachten. :$
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door RendeRT »

Mijn R1200RT mag ook terug naar de dealer. De flens is gelukkig (nog) in orde. Ik wacht de brief dus af.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door ciske »

ciske schreef:
Opmerkelijk: Vul ik op de pagina van BMW het framenummer in dan krijg ik de reactie dat mijn RT van 2008 niet in aanmerking komt.

gr v Ciske

Dat lijkt me goed nieuws
Kennelijk is de wielflens bij jou motor OK.
Dat klopt wel met de werkelijkheid omdat ik mijn complete cardan heb vervangen voor een jonger exemplaar met stalen wielflens en ontluchter. Maar dat weten ze bij BMWNL niet. De originele cardan die als reserve exemplaar in de schuur ligt heeft toch echt nog een aluminium wielflens (zonder haarscheuren overigens).

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Den Hieperboree
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2010, 17:15
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoorn

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door Den Hieperboree »

Vanmiddag even gekeken naar mijn 1200RT (datum eerste toelating maart 2008): geen scheurtjes te zien. Volgens bmw-motorrad.nl komt mijn motor wel in aanmerking.

Den Hieperboree
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS

Ongelezen bericht door marcel72 »

doov650 schreef:
ciske schreef:Opmerkelijk: Vul ik op de pagina van BMW het framenummer in dan krijg ik de reactie dat mijn RT van 2008 niet in aanmerking komt.

gr v Ciske
Dat lijkt me goed nieuws
Kennelijk is de wielflens bij jou motor OK.
Ook zojuist het framenummer ingevoerd en mijn RT uit 2008 mag dan weer wel.
Tja, wanneer mag het nu wel en wanneer niet?
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”