BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

Motor Service Amersfoort - Ede
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

motorbanden en motoronderdelen 
Het BMW RT Forum steunt
vanaf 2013 de CliniClowns

Wat is er te doen?
 

Accu's. toebehoren, energiesystemen

overstap van RT naar ST

Overige R-boxerserie modellen vanaf 1993.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

bert111bel
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door bert111bel »

Zoals de tittel al laat uitschijen ...

Ik sta op het punt van mijn RT - 2007 met 48000 km op de teller te verkopen .
Van het ogenblik dat hij weg is zou ik voor een ST gaan , bj 2005 met 50000 km op de teller.

Veel vind ik niet terug over de ST , is een motor die niet lang gemaakt geweest is en die niet veel fans had lijkt mij , anders zou hij nu nog
op de markt zijn ...

Wie kan hier iets zinnig over vertellen , hoe komt het dat het niet geliefd is , waarom zijn er zo weinig van te vinden , ga ik mij
morgen tegen de schenen stampen als de RT gaat weg zijn ???

Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
fransgabler
2022
2022
Berichten: 608
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: DOHC , volledig standaard uitgevoerd.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het type R xx ST is weinig populair, wat wel eens met het uiterlijk - en dan de koplamp in het bijzonder - te maken kan hebben. Niet iedereen vindt het ontwerp mooi, stoer of aansprekend. Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het zou een typische Sport Tourer moeten zijn, een compromis tussen de S en de RT in. Zoals vaker met compromissen is het geen van beide en daarmee een tamelijk kleurloze fiets. Het was dan ook geen verkoopsucces en na twee jaar productie is het type bij gebrek aan belangstelling stilletjes aan verdwenen.

Los daarvan:
Je huidige RT uit 2007 - mits de productiedatum uit 2007 afkomstig is - heeft het ABS 4 systeem, dat is - op de koolborstels na- een redelijk probleemloos integraal ABS systeem. De ST die je op het oog hebt, is nog uitgerust met het ABS 3 of I-ABS systeem. Daar ga je - zeker in financieel opzicht - niet op vooruit.

Een ST is een weinig populaire motor, komt voort uit een typische niche markt.
Als je een goed exemplaar wilt kopen is het wat langer zoeken, wil je de motor verkopen dan is de restwaarde gering. Het zijn nog wel eens winkeldochters.

Bezint eer ge begint...
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 mei 2021, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GT550, Honda T500, Yamaha XS650, BMW K75RT, Virago 1100, Shadow1100, 2 x Suzuki DR800, BMW K75, K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS, R1150RT en R1200RT OHC m.b.v kaarten en TomTom 400

Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT DOHC, Triumph Tiger 900 en TomTom 550.
bert111bel
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door bert111bel »

Aaaaiii ....

maar zoals altijd ben ik een beetje eigenwijs :D

mocht het nu toch niet lukken met de ST dan ga ik op zoek gaan naar een F800 ... _004
bert111bel
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door bert111bel »

Oei , dit is een bericht dat ik uit het oog verloren heb ...

Maar de RT is dus toch vertrokken en een mooie ST gevonden .
Kleur is niet origineel ( was licht blauw ) heeft een kofferset ( 3stuks ) een supperbike stuur van AC Snitser , mistlampen/verstralers /leds
iedereen die hem ziet vindt dit een mooie motor , begrijp niet waarom dit een model was dat zo " niet geliefd " was bij de BMisten ?
maar ik ben er blij mee Big RT Smile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fransgabler
2022
2022
Berichten: 608
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: DOHC , volledig standaard uitgevoerd.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door fransgabler »

bert111bel schreef: 29 aug 2021, 08:25 /knip Begrijp niet waarom dit een model was dat zo " niet geliefd " was bij de BMisten ? /knip
Daar zijn twee redenen voor:
1 Het is een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten. Met name de koplamp - bepalend voor het aangezicht - is nog wel eens onderwerp van gesprek als het om het esthetische aspect van de ST. gaat. In het tijdbeeld van de ST is de ronde koplamp nog de norm. Heden ten dage is juist de vorm van de ST koplamp de norm aan het worden, getuige de enorme opkomst van het oranje merk KTM. Ook de koplamp van de V-Strom vertoont onmiskenbaar overeenkomsten met het ST front. Je zou kunnen zeggen dat BMW met de ST koplamp haar tijd ver vooruit was.

2 De ST is de opvolger van de min of meer legendarische R1100 S, in mono en twinspark uitvoering, en de R1100/R1150 RS.
Je hebt er wel voordeel bij bij aankoop, ook de R1100 S en de R1100/R1150 RS brengen niet echt veel meer op, uitzonderingen daargelaten. Het zijn modellen waarmee niet vanzelfsprekend jarenlang woon- werkverkeer en/of lange vakantietrips mee worden gereden. De zit is sportief met een kleine kniehoek en er staat druk op de polsen. Om die reden hebben deze fietsen ondanks hun leeftijd nog wel eens lage km standen. De traditionele BMW rijder is in de periode - 1990-2000 - al wat ouder en minder genegen op zo'n specifiek sportmodel plaats te nemen.

Met de komst van de F900 - en F 1000 XR is dat beeld wel gekanteld. Met die modellen trekt BMW juist 30-50 jarigen aan, die wat te besteden hebben en een supermachine willen hebben met vooral een brede toepassing. De toevoeging XR staat dan ook voor een perfecte mix tussen touren en sportiviteit. Als ik als AOW-er op zo'n 1000 cc zit krijg ik ook de neiging dat ding te starten en er een flink stuk mee weg te rijden. Dat gevoel heb ik wat minder bij de R 1100 S, de R1100/R1150 RS en de R1200 ST.

Tot een aankoop van een F xxx XR zal het niet komen, uiteindelijk zijn die super sportieve tourders geen boxers maar de zit en de prestaties zijn uitzonderlijk goed. In Frankrijk kwam ik ze afgelopen zomer veel tegen, vaak ook met duo passagier. De tijd en de techniek staan bij BMW niet stil en blijven drijven op het succes van de R xxx GS is wedden op één en hetzelfde paard.

Terug on topic:
Als ik de kleur en je fiets vanaf de zijkant bekijk, dan mag dit specifieke ST exemplaar er best wezen. Het customizen met deze sprankelende kleur heeft de BMW Sport Tour zeker goed gedaan.

En linksom of rechtsom, het blijft een echte boxer.

Heel veel plezier gewenst met deze aankoop.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 30 aug 2021, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GT550, Honda T500, Yamaha XS650, BMW K75RT, Virago 1100, Shadow1100, 2 x Suzuki DR800, BMW K75, K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS, R1150RT en R1200RT OHC m.b.v kaarten en TomTom 400

Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT DOHC, Triumph Tiger 900 en TomTom 550.
bert111bel
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door bert111bel »

dank je _004 Big RT Smile

Maar de gelijkenis naar de KTM valt mij ook op ... wie weet is dit binnen enkele jaren veeeeeeel geld waard hahahahahh
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door MotoCon »

bert111bel schreef: 01 mei 2021, 14:53 maar zoals altijd ben ik een beetje eigenwijs :D
Dat geeft niks, ik vind het een prachtige motor! Sterke kleur ook. _004
Ik heb ook een ST overwogen, maar heb me een beetje laten ontmoedigen door de algemene opinie.
Waarschijnlijk ben ik niet eigenwijs genoeg. Maar ach, de R1200R gaat mij vast ook uitstekend bevallen :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
jbazelmans
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door jbazelmans »

idd een prachtige motor. vooral een mooie kleur
Gebruikersavatar
mkoskamp
2020
2020
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Mooie motor. In feite een opvolger van de RS. Ik heb hem een keer meegehad als leenmotor en het reed prima.
Ik ben van de R1100RS overgegaan naar een R1100RT en daarna de R1200RT. Dat had vooral te maken met mijn voorkeur voor meer touren.
Ik denk dat de ST op een moment kwam dat er ook andere populaire sport/toer alternatieven waren. En dat hij daarom in een meer lastige markt zat dan de RT.
bert111bel
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: overstap van RT naar ST

Ongelezen bericht door bert111bel »

MotoCon schreef: 30 aug 2021, 11:49
bert111bel schreef: 01 mei 2021, 14:53 maar zoals altijd ben ik een beetje eigenwijs :D
Waarschijnlijk ben ik niet eigenwijs genoeg. Maar ach, de R1200R gaat mij vast ook uitstekend bevallen :D
zeker !! en mocht het geen ST geworden zijn was de kans groot dat het een R1200R zou geworden zijn ...
Plaats reactie

Terug naar “Showen die overige R-Serie”