Vraag over bouten
Vraag over bouten
Haa allemaal,
De meeste bouten zijn door roest en zooi aangeslagen... Is er een middeltje om de bouten weer schoon te krijgen zonder ze te verwijderen en voorts met allerlei verschillende Newtonmeters aan te draaien? En ja, ben een verschrikkelijke poetsert... Al jaren getracht af te leren... Niet gelukt ;-)
Voorbeeldje (schroefje links):
https://drive.google.com/open?id=0B_2fY ... E1KWDNoMU0
De meeste bouten zijn door roest en zooi aangeslagen... Is er een middeltje om de bouten weer schoon te krijgen zonder ze te verwijderen en voorts met allerlei verschillende Newtonmeters aan te draaien? En ja, ben een verschrikkelijke poetsert... Al jaren getracht af te leren... Niet gelukt ;-)
Voorbeeldje (schroefje links):
https://drive.google.com/open?id=0B_2fY ... E1KWDNoMU0
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vraag over bouten
Helaas roest verwijderen lukt wel maar het blijft snel terug komen. Bouten vervangen en regelmatig zuiver maken en poetsen houd de roest weg. Je kan alle bouten laten stralen en boutkoppen spuiten.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Vraag over bouten
Er zijn speciale RVS reinigers die, mist met mate en gecontroleerd gebruikt en gelijk nagespoeld, heel goed geschikt zijn voor het reinigen van gegalvaniseerde bouten enzo.
Ik heb ooit een flesje reiniger gekregen van mijn buurman die in de metaalbusiness zit, maar daar staat geen merk op...
Ik heb ooit een flesje reiniger gekregen van mijn buurman die in de metaalbusiness zit, maar daar staat geen merk op...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Re: Vraag over bouten
de veroeste bouten er uit draaien ,opschuren met schuurpapier,,dan met penseeltje en zilververf
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Vraag over bouten
Zolang je maar niet iedere gegalvaniseerde bout vervangt door een rvs bout, er is een duidelijk verschil in sterkte en ander eigenschappen tussen stalen en rvs bouten, niet doen dus.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Vraag over bouten
de rvs bouten niet gebruiken,,zij kunnen heel snel griperen,en je krijcht ze er dan niet meer uit
komt dan bij dat je de binnendraad ook naar de kloten helpt
komt dan bij dat je de binnendraad ook naar de kloten helpt
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Vraag over bouten
Menno,
Never nooit niet rvs bouten gaan gebruiken op de plaatsen waar gegalvaniseerde exemplaren zitten! Zie ook de zeer welgemeende adviezen van forumleden hierboven.
Bouten eruit draaien, borstelen met hand of Dremel en dan alleen de koppen in de zilververf zetten van Hammerite.
Aandraaien volgens in werkplaatshandboek opgegeven waarden.
Never nooit niet rvs bouten gaan gebruiken op de plaatsen waar gegalvaniseerde exemplaren zitten! Zie ook de zeer welgemeende adviezen van forumleden hierboven.
Bouten eruit draaien, borstelen met hand of Dremel en dan alleen de koppen in de zilververf zetten van Hammerite.
Aandraaien volgens in werkplaatshandboek opgegeven waarden.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Re: Vraag over bouten
Ben ik nu gemakzuchtig als ik zeg: Koop een set nieuwe bouten en vervang ze
Ik zie het niet echt zitten om boutjes te gaan poetsen.
Neemt niet weg dat ik het ook erg prettig vind als mijn machine er spik en span uitziet. Maar er zijn grenzen aan het poetswerk
Luc
Ik zie het niet echt zitten om boutjes te gaan poetsen.
Neemt niet weg dat ik het ook erg prettig vind als mijn machine er spik en span uitziet. Maar er zijn grenzen aan het poetswerk
Luc
Re: Vraag over bouten
Gebruik al vele jaren RVS boutjes voor alle kuipverbindingen tot volle tevredenheid. Gegalvaniseerde "dragende" bouten voor frame, motorophanging e.d, zou ik nooit door RVS vervangen.
gr. Dick
gr. Dick
Re: Vraag over bouten
Ga ook geen geha-bouten vervangen voor RVS. Erger me alleen dood aan de roest en de rommel.
Vanavond de bouten eens in cola laten weken en morgen er weer indraaien.
Leuk vakantie ;-)
Vanavond de bouten eens in cola laten weken en morgen er weer indraaien.
Leuk vakantie ;-)
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 dec 2011, 19:55
- Type: R1100RT
- Bijz: in de mooiste kleur rood vind ik
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: ijzendoorn
Re: Vraag over bouten
Fijne staalwol gebruiken en vervolgens de bouten behandelen met een potje blanke nagellak.
Heb ze bij mijn motor 2 jaar geleden zo behandelt en ze zijn nog als nieuw
Motor groet uit ijzendoorn
Henk
Heb ze bij mijn motor 2 jaar geleden zo behandelt en ze zijn nog als nieuw
Motor groet uit ijzendoorn
Henk