Uitlaatbocht en demper toonbaar maken
Geplaatst: 16 jan 2021, 22:42
Mijn grote hobby is toch wel poetsen, en detailen in het bijzonder. De R1200RT inmiddels als gedetailed en dat betekent dus alles eraf en alle kuipdelen, koffers, kuipruit, wielen etc eraf en stuk voor stuk detailen (ik zag elders op dit forum hier al een mooi verslag van staan).
Eerst geprobeerd de uitlaatbochten gemonteerd te poetsen met Belgom en fijn staalwol. Dat lukt aardig, alleen onderkant en achterkant is lastig bij te komen. En eigenlijk hetzelfde voor de demper; ok...wat in het zicht zit is goed te doen, maar bij mij moet het echt overal schoon zijn en blinken. Mijn kuipdelen worden ook aan de binnenkant gepoetst.
In ieder geval de hele rambam er af. Uitlaatbochten gingen er gelukkig bij de cilinderkoppen goed af, alleen de klemmen bij de klep ging heel lastig, maar zonder breken er af kunnen krijgen. De Lambdasondes zaten lekker vastgebakken. En toen de uitlaatbocht eraf lag, zag ik al snel dat poetsen niet het resultaat gaat krijgen die ik graag wil. Teveel roetst en teveel chroom verdwenen. Nu kan ik natuurlijk het blanke staal gaan polijsten en dat wordt opzich best mooi. Maar probleem is dat je dan bezig blijft, de glans is er zo vanaf en de roest terug.
Ik ga me nu oriënteren op "CERAKOTE Chromex Cerakote". Dat is een hittebestendige coating in een chroom look. Er zijn wat aardige plaatjes te vinden op internet. Niet zoveel glansgraad als chroom, maar voor zover ik het nu kan zien voldoende voor de uitlaatbochten. Want die zijn met chroompoetsen ook zo weer bruin.
Mocht iemand ervaring hebben met dit spul, dan hoor ik dat graag. Anders zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen via dit topic.
Groeten Airboxer.
Onderstaand alleen even de noodzakelijke kuipdelen eraf om de uitlaatbochten en de demper er af te kunnen halen
De uitlaatbocht
Het slechte deel van de demper
Eerst geprobeerd de uitlaatbochten gemonteerd te poetsen met Belgom en fijn staalwol. Dat lukt aardig, alleen onderkant en achterkant is lastig bij te komen. En eigenlijk hetzelfde voor de demper; ok...wat in het zicht zit is goed te doen, maar bij mij moet het echt overal schoon zijn en blinken. Mijn kuipdelen worden ook aan de binnenkant gepoetst.
In ieder geval de hele rambam er af. Uitlaatbochten gingen er gelukkig bij de cilinderkoppen goed af, alleen de klemmen bij de klep ging heel lastig, maar zonder breken er af kunnen krijgen. De Lambdasondes zaten lekker vastgebakken. En toen de uitlaatbocht eraf lag, zag ik al snel dat poetsen niet het resultaat gaat krijgen die ik graag wil. Teveel roetst en teveel chroom verdwenen. Nu kan ik natuurlijk het blanke staal gaan polijsten en dat wordt opzich best mooi. Maar probleem is dat je dan bezig blijft, de glans is er zo vanaf en de roest terug.
Ik ga me nu oriënteren op "CERAKOTE Chromex Cerakote". Dat is een hittebestendige coating in een chroom look. Er zijn wat aardige plaatjes te vinden op internet. Niet zoveel glansgraad als chroom, maar voor zover ik het nu kan zien voldoende voor de uitlaatbochten. Want die zijn met chroompoetsen ook zo weer bruin.
Mocht iemand ervaring hebben met dit spul, dan hoor ik dat graag. Anders zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen via dit topic.
Groeten Airboxer.
Onderstaand alleen even de noodzakelijke kuipdelen eraf om de uitlaatbochten en de demper er af te kunnen halen
De uitlaatbocht
Het slechte deel van de demper