BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je dat?

Poets je wel of poets je niet? That's the question.

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gesloten
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Martin7007 » 10 dec 2013, 23:38

Omdat ik mijn motor gebruik voor woon werkverkeer en mijn werkgever het niet goed vind dat ik in de werk niet werk rijd ik zolang het niet sneeuwd of ijzelt door. Ondanks het doorrijden wil ik volgend jaar ook nog de trotse eigenaar van mijn R1200RT zijn.
Ik ben dan ook op zoek naar tips en tricks om pekelschade te voorkomen. Welke middelen kan ik het beste wel of juist niet gebruiken en aan welke onderdelen moet ik bijzondere aandacht besteden?
overigens gaf mij dealer al wel de tip dat bij het afspuiten na een pekelerit het beste koud water gebruikt kan worden omdat warm water het zout juist activeert.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door EileRT » 10 dec 2013, 23:47

Na elke pekelrit afspoelen met koud water is zeker aan te bevelen. Ik zou ook de corrosie gevoelige onderdelen inspuiten met vaseline spray. :idea: ...uitgezonderd de remschijven dan... :oops:

Veel ervaring heb ik echter niet...die van mij houdt een winterslaap. :O
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 3956
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75RT-p / 1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 10 dec 2013, 23:50

Afspoelen, maar ook afvegen . . . . gewoon een droge zachte doek gebruiken . . . . vergt enige discipline maar het is het behoud van de fiets . . . . en ik rijd het gehele jaar door . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Robin0341 » 11 dec 2013, 00:02

Vorige winter het blok ingespoten/ingesmeerd met de bruine wax. De overige gevoelige delen dik in de vaseline. Om te voorkomen dat eea op je remschijven komt, kun je deze tijdens de behandeling tijdelijk inpakken in zilverfolie. De vaseline blijft enkele weken zitten, echter wel goed in de gaten houden en weer aanbrengen indien nodig.

Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door PaulRS » 11 dec 2013, 00:05

Hoi.

Simpel antwoord, niet.

Die pekelbende waait overal tussen en sluimert dan voort.
Na elke rit afspuiten is ook al geen idee, je doet dan alleen de buitenkant en waar je niet lekker bij kunt, komt toch water bij die pekel, het resultaat laat zich raden. :roll:

Ik deed vroeger altijd voor de pekel al het plastic van m'n motor af sleutelen, alles in een tectyl- of was-achtig goedje inspuiten, maar na een paar jaar vond je toch de pekelschade terug.

Rij nu in de winter met m'n ouwe 2-klepper, dat ouwe spul is toch beter bestand tegen die mishandeling.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Gebruikersavatar
Baird
2019
2019
Berichten: 3498
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Baird » 11 dec 2013, 00:22

De hele fiets inkwasten/spuiten met diesel, kruipt overal tussen, stinkt in de wind maar werkt goed ( ooit een tip van een oude Katwijkse visserman)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

J vd B te V

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door J vd B te V » 11 dec 2013, 00:35

Af en toe een paar Vulcanet doekjes.
En als het een tijdje niet vriest een keer door het sop slaan.
Vroeger alle moeite gedaan met amber tectyl en vaseline en ook diesel (inderdaad, ook scheepservaring omdat ik zelf gevaren heb) en het hielp geen ene moer.
De motor staat ook altijd buiten zonder hoes o.i.d.
Had hij maar geen motor moeten worden.
;-D

Inspector Gadget

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 11 dec 2013, 04:52

Mijn motor staat ook onder een hoes & altijd buiten.
Het is dat je de motor regelmatig gebruikt, anders zou dit een mogelijke oplossing zijn;
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... r=10008312
(het is een zuurstof-arme tent bedoelt voor langdurige opslag van je motor)

De BMW's kunnen vrij slecht tegen pekel, deels omdat de afscherming & laklagen niet je-van-het zijn.
Veel spoelen met koud water, eventueel mild (autozeep) sopje.
Goed droogmaken.
Absoluut *nooit* een hoge drukspuit of stoomcleaner gebruiken, zie ook pagina 142 van je gebruikershandleiding.

J vd B te V

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door J vd B te V » 11 dec 2013, 05:28

Ik kocht in 1995 een nieuwe F650.
Heeft spaakwielen met alu velgen.
In de winter de velgen op advies van Neutkens Westerhoven ingesmeer met vaseline.
Als ik de pekel af wilde wassen deed ik dat met koud water. (Geheel volgens voorschrift).
Toen ik toch allemaal witte wratten op de achter velg kreeg en mij beriep op garantie probeerde de dealer eerst er onder uit te komen met de beschuldiging dat ik het met warm water had gedaan. Vervolgens kreeg ik de boodschap dat het geen echte BMW was........
Afijn, na een hele boel lelijke woorden werd dan de velg toch vervangen. Is nog door ouwe Wil Neutkens gespaakt ;-)
Ik had daarna een R80 en een R1100R.
Nooit meer wat aan corrosie preventie gedaan en ze bleven er van boven tot onder toch mooi uitzien.
De 1150RT die ik nu heb, moet/mag zich eerst bewijzen.
De 1100 kreeg een paar jaar geleden te maken met de Vulcanet doekjes.
Daar hou ik de 1150RT nu ook mooi mee.
De 1150RT moet eerst een keer in zijn blootje in de garage, want ik zag toch wel erg veel roestplekken op de frame buizen. Wordt een winter project. Ik heb een beetje plankenkoorts om voor de eerste keer de Tupperware er af halen. Ik wou dat iemand daar een keertje wilde helpen. Gek is dat, heb altijd veel zelf gedaan en dit is een drempel.
Maar weer to the point: nogmaals wil ik benadrukken dat de Vulcanet doekjes ondanks hun prijs zeer de moeite waard zijn.

Gebruikersavatar
AGVerheij
2018
2018
Berichten: 729
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: 2008 met CC,ESA,Alarm,Citylids,VStream,Zumo660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door AGVerheij » 11 dec 2013, 08:09

J vd B te V schreef:Maar weer to the point: nogmaals wil ik benadrukken dat de Vulcanet doekjes ondanks hun prijs zeer de moeite waard zijn.
Ik had nog nooit van die doekjes gehoord, dus gelijk geggoogled: link. Komt in eerste instantie over als het zoveelste fantastische, mega, superproduct voor auto/motor (TellSell anyone :?: ) maar als ik jullie mag geloven werken ze dus wel. En welke delen poets dan je met die dingen ? Want zoals al eerder gemeld: de pekel gaat ook onder de kappen zitten.

Maar ik rij ook door, en ben dus zéér benieuwd _004
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"ENGINEER" noun [en-juh-neer] Someone who does precision guesswork based on unreliable data provided by those of questionable knowledge.
see also wizard, magician.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3050
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door HansD » 11 dec 2013, 09:40

Jan,
Als ik een keer kan helpen met de tupperware, laat maar weten. Je zult zien, dat het niet veel voor stelt, behalve dat ze er erg veel boutjes ingestoken hebben. Ik woon niet echt naast de deur bij jou, maar met de komende kerstperiode heb ik vast ergens wel een gaatje om die kant op te komen rijden.
Hans
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Inspector Gadget

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 11 dec 2013, 12:31

Ik heb die (nu letterlijk ;) ) koudwatervrees ook, daardoor zijn sommige projecten vooralsnog op de lange baan. :(
En dat terwijl het bij de 1200RT eenvoudiger is versus de 1100RT & 1150RT! :$

Als de temperaturen weer wat hoger zijn ga ik zeker trachten de moed wederom te verzamelen. _004
Kortom, je bent zeker niet de enige die het overwinnen moet!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3169
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Ton1959 » 11 dec 2013, 15:25

Met goed poetsen en vaak wassen blijft alles gewoon roestvrij. Maar Tectyl of bijenwas doet wonderen. En voor het blok gebruik ik diesel gemixt met motorolie of oude cardanolie. Maar de R is iets handiger als de RT als het aankomt op zuiver houden. Gaat een stuk eenvoudiger. Misschien moet ik een poetsbedrijfje gaan beginnen. Big RT Smile

J vd B te V

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door J vd B te V » 11 dec 2013, 15:51

Ton1959 schreef:Met goed poetsen en vaak wassen blijft alles gewoon roestvrij. Maar Tectyl of bijenwas doet wonderen. En voor het blok gebruik ik diesel gemixt met motorolie of oude cardanolie. Maar de R is iets handiger als de RT als het aankomt op zuiver houden. Gaat een stuk eenvoudiger. Misschien moet ik een poetsbedrijfje gaan beginnen. Big RT Smile
En poetsen, dat kan jij als de beste!
Dat heb ik vorige week mogen zien.
Ik schaamde me zowat dood voor mijn eigen motor ;-)
Die van jou ziet er echt als nieuw uit.
Ik ben (dat heb ik al eerder geschreven) geen poetser.
Maar jij bent echt een inspiratie bron :-)

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3169
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Ton1959 » 11 dec 2013, 21:03

J vd B te V schreef:
Ton1959 schreef:Met goed poetsen en vaak wassen blijft alles gewoon roestvrij. Maar Tectyl of bijenwas doet wonderen. En voor het blok gebruik ik diesel gemixt met motorolie of oude cardanolie. Maar de R is iets handiger als de RT als het aankomt op zuiver houden. Gaat een stuk eenvoudiger. Misschien moet ik een poetsbedrijfje gaan beginnen. Big RT Smile
En poetsen, dat kan jij als de beste!
Dat heb ik vorige week mogen zien.
Ik schaamde me zowat dood voor mijn eigen motor ;-)
Die van jou ziet er echt als nieuw uit.
Ik ben (dat heb ik al eerder geschreven) geen poetser.
Maar jij bent echt een inspiratie bron :-)
Och Jan het is leuk om te zien dat als de motor ouder word hij er beter uit gaat zien. Als dat bij mezelf ook mogelijk zou zijn :D :D :D . Ik vind poetsen zeker niet het ergste om te doen. Na 20 uur op mijn Honda CB400N was het eerste na thuiskomst een bakje koffie wat eten en eerst die motor weer zuiver maken. Iets wat kan blinken moet blinken. Gewoon een kwestie van bijhouden. En omdat ik het zo goed doe mag ik thuis het sanitair ook doen _002 .
Maar Tectyl produkten zijn echt zeer geschikt voor de wintertijd. Maar niet op de uitlaatdemper en bochten spuiten. Die moet je helaas dan wel elke week een keer poetsen en eigenlijk dikwijls afwassen met een sopje als er veel zout opkomt. En zeker geen afwasmiddel gebruiken omdat het roestproces nog sneller gaat dan. En er zijn er maar genoeg die het nog steeds gebruiken.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3050
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door HansD » 11 dec 2013, 21:22

Ik wijs nog maar eens op de fantastische praktijktest van anti pekel middelen:

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/

Zo ben ik bij Valvoline Tectyl wax terecht gekomen, product heet nu anders trouwens.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3169
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Ton1959 » 11 dec 2013, 22:03

De test is een redelijk voorbeeld. De ACF50 is schijnbaar niet goed in de verbinding met het handvat gespoten. De vaseline om de vijf weken is misschien nog het beste . Ik heb heel vaak met de tectyl gewerkt en het is zeer goed spul maar om het overal te krijgen is een stuk moeilijker dan met de vaselinespray. Voordat je overal tectyl hebt ben je heel wat spuitbussen verder en is het reinigen daarna heel veel werk.
De vaselinespray eraf krijgen na vijf weken is vrij eenvoudig. Een plamuurmes roest overigens al als je het één keer nat laat worden en niet droog maakt. Een combinatie van tectyl en op sommige plaatsen vaselinespray is misschien het beste nog. En blanke tectyl is ook wel fijn op assen en boutkoppen maar dat mag eigenlijk weer niet op lak. Op lak hoeft in feite nog niet eens iets omdat daar geen roest komt.
En bij lak zijn vaak alleen de lasverbindingen vaak een probleem omdat die maar matig in de lak zitten. En de middenbok en veren van de bok hebben extra aandacht nodig. Beetje vet hier en daar doet ook wonderen. Maar zout komt overal dus wil je het goed doen moet eerst al de tupperware en zelfs de tank eraf.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3050
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door HansD » 11 dec 2013, 23:08

Tectyl wax gaat er prima af met dieselolie of teerverwijderaar. Dat is me erg meegevallen. (pure tectyl weet ik niet)
Vaselinespray ga ik eens proberen, en als het op plaatsen zit waar ik moeilijk bij kan, waarom zou ik het dan weer verwijderen?
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3169
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door Ton1959 » 12 dec 2013, 00:40

HansD schreef:Tectyl wax gaat er prima af met dieselolie of teerverwijderaar. Dat is me erg meegevallen. (pure tectyl weet ik niet)
Vaselinespray ga ik eens proberen, en als het op plaatsen zit waar ik moeilijk bij kan, waarom zou ik het dan weer verwijderen?

Ik zie persoonlijk liever de glanzende lak liever dan de tectyl wax. En als ik denk aan alles wat achter de remschijven zit en op plaatsen waar je niet zo fijn bij kan lijkt mij de vaselinespray wat fijner. Tecyl gaat er ook vrij goed af met wasbenzine . Het is maar net wat je het gemakkelijkste vind.

Gebruikersavatar
W.Döppen
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:58
Type: R1100RT
Bijz: een HELE mooie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lichtenvoorde

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door W.Döppen » 12 dec 2013, 02:24

Ik heb zelf een rt1100 ( die staat nu te koop) en heb er de laatste twee jaar zomer en winter mee door gereden en heb over alles wat hiervoor aan problemen is beschreven nooit ergens last van gehad. Het grote probleem zit er volgens mij in dat je net na het voorjaar en net voor de winter , dat je motor dan zo moet zijn behandeld dat je goed de zomer maar zeker goed de winter door kunt komen. Dat moet je opbouwen met al die poetsbeurten die je de motor in die tussentijd geeft, daarna is het een kwestie van bijhouden en schoonhouden.Een goede poetsbeurt na het voorjaar bestaat uit 9 behandelingen,
Wassen, kleinen, grof polijsten, fijn polijsten, finishen, detaillen, vloeibare wax 2 keer, en als laatste een vaste wax, dit herhaal je voor de winter als het nog rond de 15 graden is, anders werken de waxen niet, en dan kun je de hele winter doorrijden. Ook in de tussentijd ( van april tot oktober ) blijven poetsen zodat je lagen opbouwt die bescherming bieden.
Ik heb op dit forum al talrijke problemen gelezen over het bijhouden van je motor maar er zijn volgens mij maar weinig mensen die echt aandacht besteden en tijd nemen om door het hele jaar heen de motor in top conditie te houden wat betreft het poetsen en waxen , als je de zaak niet bijhoud vraag je om problemen zoals nu hier aan de orde zijn. Bij deze bied ik me graag aan, kijk naar mijn advertentie van mijn rt1100 ,dan kun je zelf zien hoe mijn motor uit 1996 erbij staat, er zit geen puntje roest of iets dergelijks op en hij is zo glad als een aal.
Waarom staat er tussen alle onderwerpen hier op het forum geen onderwerp over hoe je een motor moet poetsen en bijhouden ????????
Groeten Walter Döppen 30 jaar poetservaring zowel auto als motor

J vd B te V

Re: Doorrijden in de winter zonder pekelschade hoe doe je da

Ongelezen bericht door J vd B te V » 12 dec 2013, 02:59

AGVerheij schreef:
J vd B te V schreef:Maar weer to the point: nogmaals wil ik benadrukken dat de Vulcanet doekjes ondanks hun prijs zeer de moeite waard zijn.
Ik had nog nooit van die doekjes gehoord, dus gelijk geggoogled: link. Komt in eerste instantie over als het zoveelste fantastische, mega, superproduct voor auto/motor (TellSell anyone :?: ) maar als ik jullie mag geloven werken ze dus wel. En welke delen poets dan je met die dingen ? Want zoals al eerder gemeld: de pekel gaat ook onder de kappen zitten.

Maar ik rij ook door, en ben dus zéér benieuwd _004
Vulcanet:
Ik poets alle gelakte delen en alles van glas/plexiglas er mee.
Dus ruit/klokken/lamp glazen ook.
Alleen de zwarte kunststof doe ik met cockpitspray.
Als je dan denkt dat het doekje is uitgewerkt, dan kun je er toch nog als laatste je velgen mee doen. (Tip van vertegenwoordiger)
Op vakantie heb ik de doekjes bij me om geregeld de autoruiten er mee te doen. (Met de slechte wegen in Noorwegen is dat vaak nodig)

Gesloten

Terug naar “Over: Optisch onderhoud”