BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Ook in 2018 steunt het BMW RT Forum weer de CliniClowns

Winterbescherming voor doorrijders

Poets je wel of poets je niet? That's the question.

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 12 nov 2014, 09:51

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar dat is al weer een tijd geleden:
- Hoe beschermen de doorrijders hun motor tegen de pekel in de winter?
Ik ben benieuwd of er sinds de vorige keer nog nieuwe ideeen of producten zijn.

Ik heb in verleden Valvoline tectyl wax gebruikt, maar die is niet meer te krijgen. Gaf wel een heel goede bescherming, ook op warme delen.
De dealer doet het volgens mij met producten van S100.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

doov650

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door doov650 » 12 nov 2014, 12:21

S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 12 nov 2014, 12:49

doov650 schreef:S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
Ook op het blok/hete delen? En de uitlaat?
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

doov650

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door doov650 » 12 nov 2014, 18:13

HansD schreef:
doov650 schreef:S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
Ook op het blok/hete delen? En de uitlaat?
Blok, tieten en uitlaat sla ik over.

En de banden beschermen bij opbrengen, dat was ik nog vergeten te melden.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 29 nov 2014, 17:33

Motor is bij de dealer geweest voor de winterbeschermbeurt. Gewassen en daarna helemaal in de Scottoiler Fs365.
En een fles meegenomen om het bij te houden.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Vorie
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
Type: R1100RT
Bijz: Nedplex ruit +10 cm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Vorie » 29 nov 2014, 22:00

geinig, 2 draadjes tegelijk over hetzelfde onderwerp.... _004
groeten, Coen

Gebruikersavatar
Dominiq
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2014, 13:58
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Creuse
Locatie: Creuse

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Dominiq » 29 nov 2014, 23:10

Gewoon na iedere pekel rit de motor goed afspuiten. Extra spul op de motor ter bescherming is totaal overbodig.
Motor van mijn vriend is 16 jaar oud, heeft er meer dan 300.000KM opzitten, rijd zomer en winter door zonder enige extra bescherming.
Hij ziet er nog prima uit niemand geeft hem die leeftijd en kilometers.
Dit lijkt een dubbel draadje.

[groet] Dominique _004
Multis periculis supersum

In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.

Gebruikersavatar
PaulJacobsnl
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 apr 2014, 23:52
Type: R1100RT
Bijz: Scala G4, Zümo 550, LED achterlichtunit, SJ4000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groesbeek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl » 10 feb 2015, 20:59

Wat laat, maar toch nog een reactie.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.

Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.
Met vriendelijke groet, Paul

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 12 feb 2015, 13:49

Discipline is inderdaad het moeilijkst, zeker in de donkere koude dagen. Tot nu toe gaat het goed, en de gebruikersvriendelijke anti-pekel sproeier die direct naast de motorstalling is gemonteerd bevalt prima. In 1 minuut is het afspoelen gepiept, zelfs met motorhandschoenen aan!
Ik ben benieuwd hoe de motor zich heeft gehouden over de winter. Dat gaan we zien bij de eerste grote voorjaars was- en poetsbeurt.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Dingeman » 12 feb 2015, 17:41

PaulJacobsnl schreef:Wat laat, maar toch nog een reactie.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.

Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.
En "onderhuids" achter de kuipdelen wat niet direct zichtbaar is?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3416
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Baird » 12 feb 2015, 22:39

Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet? _001 _001
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
PaulJacobsnl
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 apr 2014, 23:52
Type: R1100RT
Bijz: Scala G4, Zümo 550, LED achterlichtunit, SJ4000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groesbeek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl » 13 feb 2015, 00:07

Baird schreef:Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet? _001 _001
Het is inderdaad niet altijd eenvoudig. Ik kon in die jaren gelukkig gebruik maken van een ruime verwarmde garage (lees: loods) met lekput en HDspuit. _004
Collega's van mij spoten de motor buiten af boven een rooster, dit zelf bij temperaturen onder het vriespunt. De waterdruk kwam van binnen af via een aansluitunit buiten. Gaf eigenlijk nooit problemen omdat de afwateringsput ver in de grond zat en daardoor niet bevroor. Het rooster was zo'n gegalvaniseerd geval van 2 x 1 meter.
Als het heeeeeeel hard vroor reden we niet, dus bestond het probleem ook niet.

Nu, thuis heb ik deze voorziening niet, maar rij bij vorst ook niet (alhoewel, vandaag wel en vanmorgen vroor het toch nog 2 graden) :D
Met vriendelijke groet, Paul

Gebruikersavatar
Lemoi
2018
2018
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Lemoi » 13 feb 2015, 09:50

ik heb de mijne helemaal laten behandelen met zo'n goedje. eens kijken hoe dat er in het voorjaar eruit ziet al sie dan weer gepoest (gaat) worden. Het schijnt nl dat het goedje er wat moeilijk afgaat. (weet effe niet meer welk goedje dat was)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 13 feb 2015, 13:02

Baird schreef:Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet? _001 _001
Dat gebeurt alleen als het hard vriest, en wanneer is dat nou in Nederland? Is dan wel een probleem, en daar heb ik geen oplossing voor. Bij temperaturen rond het vriespunt en lichte vorst wordt er wel volop gestrooid maar is het afspoelen geen probleem. Het water is ongeveer 10 graden schat ik en loopt tussen de tegels weg voordat het kan bevriezen. Tot nu toe geen probleem mee gehad.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3141
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door Ton1959 » 13 feb 2015, 17:20

Elke dag de motor afspuiten is ook niet goed hoor. Je motor droog en zuiver wegzetten is belangrijk. Een net afgespoten motor wegzetten in een dichte berging is er alleen maar slecht voor. Je motor inspuiten op de juiste plaats met het juiste spul is beter.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 13 feb 2015, 17:31

aangezien ik zomer en winter aan het rijden ben heb ik eigenlijk maar 1 tip:

Ik poets de motor in de winter nooit, pas weer in het voorjaar.
Nooit problemen gehad..
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbescherming voor doorrijders

Ongelezen bericht door HansD » 13 feb 2015, 23:02

Ton1959 schreef:Elke dag de motor afspuiten is ook niet goed hoor. Je motor droog en zuiver wegzetten is belangrijk. Een net afgespoten motor wegzetten in een dichte berging is er alleen maar slecht voor. Je motor inspuiten op de juiste plaats met het juiste spul is beter.
Gelukkig staat mijn motor onder de carport waar het lekker onderdoor waait. Niet afspoelen is geen optie, dus dan maar nat wegzetten en door de wind laten drogen.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gesloten

Terug naar “Over: Optisch onderhoud”