Winterbescherming voor doorrijders
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Winterbescherming voor doorrijders
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar dat is al weer een tijd geleden:
- Hoe beschermen de doorrijders hun motor tegen de pekel in de winter?
Ik ben benieuwd of er sinds de vorige keer nog nieuwe ideeen of producten zijn.
Ik heb in verleden Valvoline tectyl wax gebruikt, maar die is niet meer te krijgen. Gaf wel een heel goede bescherming, ook op warme delen.
De dealer doet het volgens mij met producten van S100.
- Hoe beschermen de doorrijders hun motor tegen de pekel in de winter?
Ik ben benieuwd of er sinds de vorige keer nog nieuwe ideeen of producten zijn.
Ik heb in verleden Valvoline tectyl wax gebruikt, maar die is niet meer te krijgen. Gaf wel een heel goede bescherming, ook op warme delen.
De dealer doet het volgens mij met producten van S100.
Re: Winterbescherming voor doorrijders
S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Ook op het blok/hete delen? En de uitlaat?doov650 schreef:S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Blok, tieten en uitlaat sla ik over.HansD schreef:Ook op het blok/hete delen? En de uitlaat?doov650 schreef:S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.
En de banden beschermen bij opbrengen, dat was ik nog vergeten te melden.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Motor is bij de dealer geweest voor de winterbeschermbeurt. Gewassen en daarna helemaal in de Scottoiler Fs365.
En een fles meegenomen om het bij te houden.
En een fles meegenomen om het bij te houden.
- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: Winterbescherming voor doorrijders
geinig, 2 draadjes tegelijk over hetzelfde onderwerp....
groeten, Coen
- Dominiq
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 02 nov 2014, 13:58
- Type: R1100RT
- Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
- Land: Frankrijk
- Woonplaats of omgeving: Creuse
- Locatie: Creuse
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Gewoon na iedere pekel rit de motor goed afspuiten. Extra spul op de motor ter bescherming is totaal overbodig.
Motor van mijn vriend is 16 jaar oud, heeft er meer dan 300.000KM opzitten, rijd zomer en winter door zonder enige extra bescherming.
Hij ziet er nog prima uit niemand geeft hem die leeftijd en kilometers.
Dit lijkt een dubbel draadje.
Dominique
Motor van mijn vriend is 16 jaar oud, heeft er meer dan 300.000KM opzitten, rijd zomer en winter door zonder enige extra bescherming.
Hij ziet er nog prima uit niemand geeft hem die leeftijd en kilometers.
Dit lijkt een dubbel draadje.
Dominique
Multis periculis supersum
In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Wat laat, maar toch nog een reactie.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.
Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.
Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Discipline is inderdaad het moeilijkst, zeker in de donkere koude dagen. Tot nu toe gaat het goed, en de gebruikersvriendelijke anti-pekel sproeier die direct naast de motorstalling is gemonteerd bevalt prima. In 1 minuut is het afspoelen gepiept, zelfs met motorhandschoenen aan!
Ik ben benieuwd hoe de motor zich heeft gehouden over de winter. Dat gaan we zien bij de eerste grote voorjaars was- en poetsbeurt.
Ik ben benieuwd hoe de motor zich heeft gehouden over de winter. Dat gaan we zien bij de eerste grote voorjaars was- en poetsbeurt.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Winterbescherming voor doorrijders
En "onderhuids" achter de kuipdelen wat niet direct zichtbaar is?PaulJacobsnl schreef:Wat laat, maar toch nog een reactie.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.
Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Het is inderdaad niet altijd eenvoudig. Ik kon in die jaren gelukkig gebruik maken van een ruime verwarmde garage (lees: loods) met lekput en HDspuit.Baird schreef:Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet?
Collega's van mij spoten de motor buiten af boven een rooster, dit zelf bij temperaturen onder het vriespunt. De waterdruk kwam van binnen af via een aansluitunit buiten. Gaf eigenlijk nooit problemen omdat de afwateringsput ver in de grond zat en daardoor niet bevroor. Het rooster was zo'n gegalvaniseerd geval van 2 x 1 meter.
Als het heeeeeeel hard vroor reden we niet, dus bestond het probleem ook niet.
Nu, thuis heb ik deze voorziening niet, maar rij bij vorst ook niet (alhoewel, vandaag wel en vanmorgen vroor het toch nog 2 graden)
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Winterbescherming voor doorrijders
ik heb de mijne helemaal laten behandelen met zo'n goedje. eens kijken hoe dat er in het voorjaar eruit ziet al sie dan weer gepoest (gaat) worden. Het schijnt nl dat het goedje er wat moeilijk afgaat. (weet effe niet meer welk goedje dat was)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Dat gebeurt alleen als het hard vriest, en wanneer is dat nou in Nederland? Is dan wel een probleem, en daar heb ik geen oplossing voor. Bij temperaturen rond het vriespunt en lichte vorst wordt er wel volop gestrooid maar is het afspoelen geen probleem. Het water is ongeveer 10 graden schat ik en loopt tussen de tegels weg voordat het kan bevriezen. Tot nu toe geen probleem mee gehad.Baird schreef:Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Elke dag de motor afspuiten is ook niet goed hoor. Je motor droog en zuiver wegzetten is belangrijk. Een net afgespoten motor wegzetten in een dichte berging is er alleen maar slecht voor. Je motor inspuiten op de juiste plaats met het juiste spul is beter.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Winterbescherming voor doorrijders
aangezien ik zomer en winter aan het rijden ben heb ik eigenlijk maar 1 tip:
Ik poets de motor in de winter nooit, pas weer in het voorjaar.
Nooit problemen gehad..
Ik poets de motor in de winter nooit, pas weer in het voorjaar.
Nooit problemen gehad..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Winterbescherming voor doorrijders
Gelukkig staat mijn motor onder de carport waar het lekker onderdoor waait. Niet afspoelen is geen optie, dus dan maar nat wegzetten en door de wind laten drogen.Ton1959 schreef:Elke dag de motor afspuiten is ook niet goed hoor. Je motor droog en zuiver wegzetten is belangrijk. Een net afgespoten motor wegzetten in een dichte berging is er alleen maar slecht voor. Je motor inspuiten op de juiste plaats met het juiste spul is beter.