GoPro stapt in Virtual Reality

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Actiecamera GoPro heeft het Franse Virtual Reality-bedrijf Kolor gekocht. Dat betekent dat de extreme sports-beleving met de GoPro vanuit het oogpunt van de actieheld nog spectaculairder wordt.

Je kunt geen skilift meer instappen, of er staat wel iemand met een GoPro op zijn helm. Maar deze beleving wordt nog intenser als je naar links en rechts kan kijken via een Virtual Reality-bril.

Dat moet de reden zijn geweest dat GoPro bij het presenteren van de 1e kwartaalcijfers (1,3 miljoen camera's verkocht, 363 miljoen dollar omzet) bekend maakte het Franse bedrijf Kolor hebben overgenomen. Kolor helpt gebruikers met het aan elkaar plakken van de beelden. Een 365 graden-video wordt opgenomen door verschillende camera's met een fisheye-lens (vaak GoPro's) naast elkaar op een bol te plakken. Daarna moeten alle beelden aan elkaar geplakt worden.

Hoeveel GoPro voor Kolor betaalt, is niet duidelijk. Het volledige team van Kolor gaat nu voor GoPro werken, maar blijft wel in het Franse bergdorpje Francin, naast Lyon.

YouTube als verzamelbak
De virtuele realiteit wordt steeds realistischer. Er zijn veel productiebureau's, ook in Nederland, die concertregistraties en videoclips in 360 graden opnemen. Wat nog miste was een groot platform waarop alle VR-video's samen kwamen, maar dat gat is sinds vorige maand opgevuld door YouTube. Daar zijn alle video's te plaatsen en ook zonder VR-bril te bekijken.

GoPro presenteerde onderstaande video ter lancering van de overname. Het ligt voor de hand dat GoPro nu ook 360 graden camera's gaat produceren. Alle virtuele puzzelstukken lijken nu in elkaar te vallen.

[youtube]https://youtu.be/pMBDA-Our4w[/youtube]
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door bmwalter »

Leuk, maar ik wordt wel een beetje draaierig van die beelden....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is net als 3D televisie, leuk voor een keer maar om nou te zeggen dat het een doorslaand suc6 is, neen, niet bepaald.

Ook GoPro heeft 3D mogelijkheden, ik heb er nog geen tijd ingestoken maar ook YT kan 3D opnames aan.

Zoals iemand daar over ooit eens aangaf;
Tis is niks en zal ook nooit wat worden
Misschien dat het "wat" wordt als je echt 360 graden volledig je eigen kijkpositie van een opname geheel zelf kunt bepalen.
Dus over de schouder, op het hoofd, et cetera, in en uit zoomen e.d.
En zonder al te veel consessies te doen aan de kwaliteit van de opname.
Erteetje

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door Erteetje »

Niet mijn ding. Geef mij maar gewoon platte beelden van een mooie motorrit :D _004
Inspector Gadget

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Erteetje schreef:Niet mijn ding. Geef mij maar gewoon platte beelden van een mooie motorrit :D _004
+1

Daarnaast blijkt dat in de praktijk dat het resultaat van 3D & VR nogal beïnvloed wordt met eventuele afwijkingen van je ogen/zicht.
En dat is gemiddeld genomen bij de meeste mensen echt wel het geval, in meer of mindere mate.
Van kleurenblindheid, kleurendoofheid (ja, er is een verschil) tot en met ooglens-afwijkingen en zo een hele reeks meer.
Maar de mensch is dusdanig slim "gebouwd" dat je ogen en eventuele afwijkingen daaraan meestal redelijk tot goed gecompenseerd worden, al dan niet met optometrische hulpmiddelen. ;)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zoveel mensen zoveel meningen. Ook voor dit artikel is een grote markt, zeker als je ziet hoe veelzijdig actioncams zijn. Niet alleen met een zuignapje op de motorfiets.
Denk bijvoorbeeld alleen al aan de snel opkomende markt en grote (professionele) mogelijkheden met drone's. Ik vind het een hele mooie ontwikkeling. GoPro speelt daar heel goed op in.

Beelden waar ik met heel veel plezier naar kijk . . . .
[youtube]https://youtu.be/8EGW6exZ07Y[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: GoPro stapt in Virtual Reality

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uiteraard; het zal niet de 1e keer zijn dat een dergelijke "revolutie" ontstaat omdat een fabrikant de aftrap neemt en andere fabrikanten dat gaan volgen door het succes van de initiatiefnemer.
En de markt als "vanzelf" ontstaat daar door. Omdat het kan, en het beschikbaar is.
Afhankelijk van de technieken, (on)mogelijkheden en ultimo waarschijnlijk ook wel de prijs.
We gaan het zien en hopelijk beleven. :lol:
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”