GoPro 4 Session

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

GoPro does it again, ze hebben nu wel een hele compacte versie van de GoPro Hero 4 uitgebracht, de GoPro 4 Session.
De camera is in zijn afmetingen medebepaald door de grootte van de lens. 8)_
Helaas wel vast ingebouwde/niet-verwisselbare accu en (wederom) behoorlijke hoge prijs, 430 euro.
GoPro heeft een nieuwe compacte camera aangekondigd die kleiner en lichter is dan de huidige Hero 4, maar vergelijkbare functionaliteit en 1080p-opnamemogelijkheid op 60fps biedt. De Hero 4 Session is kubusvormig en kan met een enkele knop bediend worden.

De Hero 4 Session meet 3,81x3,81 cm en weegt 73 gram. Daarmee is de actioncamera respectievelijk 50 procent kleiner en 40 procent lichter dan de Hero 4. De camera kan beelden in 1440p op 30fps, 1080p op 60fps en 720p op 100fps schieten. Daarnaast is het een 8-megapixelfotocamera met burstmodus van 10fps en mogelijkheid timelapse-opnames met intervallen van 0,5 secondes te maken.

Het activeren van de opnames gebeurt via een enkele knop op de bovenkant. Via de gratis GoPro-app zijn instellingen als resolutie en framerate aan te passen. Daarnaast verkoopt GoPro een Smart Remote als accessoire. De Session ondersteunt wifi en bluetooth.

Het kleinood beschikt over een accu met capaciteit van 3,23Wh en deze zou een uur en drie kwartier opnemen van 1080p-beeld op 60fps mogelijk maken, mits wifi uitstaat. Ingeschakeld daalt de accuduur naar anderhalf uur, claimt GoPro. Beelden slaat de camera in h.264/mp4-formaat op, op een microsdkaart met minimaal Class 10- of UHS-I-rating en maximale opslagcapaciteit van 64GB.

GoPro heeft speciale mounts en accessoires voor de Session ontwikkeld. zoals een low-profile frame en een ball joint buckle. De compacte camera is echter ook compatibel met bestaande GoPro-mounts. Tot slot is de camera tot 10 meter diepte waterdicht.

De prijs van de reguliere Session is 430 euro.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/104092/gopro ... ssion.html
[youtube]pzMRr5eTtho[/youtube]

[youtube]PjGkVCAo8Fw[/youtube]
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Vandaag in het echt gezien. Leuk klein ding. Alleen zoals je zelf al schreef, met een ingebouwde accu. Ik gebruik mijn camera ook voor wintersport waarin een accu gezien de kou ook wat aan capaciteit verliest. Met een afstandsbediening die je alleen kunt gebruiken als WIFI aan staat denk ik dat de filmtijd nog geen uur is.
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zijn inderdaad een aantal compromissen waarin ieder zijn eigen keuzes moet maken natuurlijk maar wilde het in ieder geval ff noemen op het forum.
Inderdaad, bij de koude(re) temperaturen zijn dergelijke accu's minder en scheelt soms behoorlijk. (denk ook aan zogenoemde chill-factor, gevoelstemperatuur)
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Ja goed om te vermelden. Vind alleen dat je voor het werk waarde gemiddelde gebruiker de camera voor gebruikt je net zo goed het instap model kunt kopen. Kun je niet 4K mee filmen en niet 1080 in 60fps maar verder kun je er goed mee uit de voeten denk ik.
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zijn diverse afwegingen en in mijn optiek vaak ook heel persoonlijk;
Ik heb de GoPro's ondanks dat ze puike opnames maakte, altijd gedrochten qua vormgeving en montage gevonden.
Desondanks heb ik een hele verzameling. :$
GoPro leek tot voor kort halsstarrig aan de miniatuur-fotocamera afmetingen te blijven hangen, ongetwijfeld voor goede redenen. _001

Dit is dus in ieder geval een stap in de goede richting. ;)
Maar een vaste accu vindt ik zeer onpraktisch, dus dit gaat 'm voor mij in ieder geval niet worden.
FF afwachten waarmee GoPro later dit jaar mee gaat komen...
Erteetje

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik snap inderdaad niet de keuze van GoPro om een vaste accu erin te plaatsen. Dit zal voor genoeg mensen de rede zijn om deze cam niet te kopen. Voor mij maakt het niet veel uit omdat ik de GoPro vrijwel alleen op de motor gebruik en deze koppel aan de USB poort op de RT.

Wellicht dat GoPro dit heroverweegt bij de volgende versie.
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben er toch "ingetrapt", ook omdat deze GoPro 4 Session via UBS op te laden en te gebruiken is.

Een vast accu doe je voor of prijs (kosten lager houden) of de camera zo klein mogelijk te houden.
En klein is de GoPro 4 Session zeker wel te noemen.
Erteetje

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Ik ben er toch "ingetrapt", ook omdat deze GoPro 4 Session via UBS op te laden en te gebruiken is.

Een vast accu doe je voor of prijs (kosten lager houden) of de camera zo klein mogelijk te houden.
En klein is de GoPro 4 Session zeker wel te noemen.
Hey Rob.

Bedoel je met erin getrapt dat je hem gekocht hebt? ben natuurlijk wel weer erg benieuwd naar je bevindingen en de kwaliteit van het beeld en geluid. En als ik die vraag aan jou stel ben ik weer ervan overtuigd dat er een antwoord komt waar geen speld tussen te krijgen is :D _004

Ben benieuwd!!!
Grtz
Luc
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, ik kreeg een unieke kans en heb GoPro 4 Session aan mijn verzameling toegevoegd.
Met name omdat de omvang van de camera mij wel aansprak, dat is nog altijd mijn "beef" met de overige GoPro's, lelijke & onhandige behuizingen. :$

Ik heb nog niet heel veel opnames kunnen maken, maar qua spec's is de GoPro 4 Session vergelijkbaar met de GoPro 4 Silver minus de 4K en 2K7 resoluties.
(vooralsnog, want via firmware-upgrades kan GoPro dat in de toekomst wel mogelijk gaan bieden, wie weet?)
Een verder vergelijk is te vinden op: http://shop.gopro.com/compare?category=cameras

En natuurlijk geen verwisselbare accu, klein 1-regel display met wat status-informatie, het zijn natuurlijk beperkingen versus de grotere broers.

Maar het is in mijn optiek een prima oplossing als je een camera op je helm o.i.d wilt hebben zonder er gelijk eruit te zien alsof je een gewei draagt of zo.
(en de rijwind, onderschat dat niet!)

Dus primair als plaatsing c.q "aanzien" een probleem voor je is/kan worden, anders bieden de overige Silver en Black meer mogelijkheden.

Qua beeld ben ik er (wederom) tevreden over.
Ik zou de GoPro 4 Session plaatsen naast de Silver als je een vergelijk gaat maken.
Erteetje

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Klopt, ik kreeg een unieke kans en heb GoPro 4 Session aan mijn verzameling toegevoegd.
Met name omdat de omvang van de camera mij wel aansprak, dat is nog altijd mijn "beef" met de overige GoPro's, lelijke & onhandige behuizingen. :$

Ik heb nog niet heel veel opnames kunnen maken, maar qua spec's is de GoPro 4 Session vergelijkbaar met de GoPro 4 Silver minus de 4K en 2K7 resoluties.
(vooralsnog, want via firmware-upgrades kan GoPro dat in de toekomst wel mogelijk gaan bieden, wie weet?)
Een verder vergelijk is te vinden op: http://shop.gopro.com/compare?category=cameras

En natuurlijk geen verwisselbare accu, klein 1-regel display met wat status-informatie, het zijn natuurlijk beperkingen versus de grotere broers.

Maar het is in mijn optiek een prima oplossing als je een camera op je helm o.i.d wilt hebben zonder er gelijk eruit te zien alsof je een gewei draagt of zo.
(en de rijwind, onderschat dat niet!)

Dus primair als plaatsing c.q "aanzien" een probleem voor je is/kan worden, anders bieden de overige Silver en Black meer mogelijkheden.

Qua beeld ben ik er (wederom) tevreden over.
Ik zou de GoPro 4 Session plaatsen naast de Silver als je een vergelijk gaat maken.
Dat bedoelde ik nu met een antwoord waar geen speld tussen te krijgen is. :D :D :D
Inderdaad zien veel rijders eruit als een idioot met een "normale" GoPro op hun helm. Als jij de Session plaats naast de Silver (en ik geloof jou op je woord, Rob!!!) dan zal ik er ook erg tevreden over zijn. Met mijn huidige GoPro 3+ Silver ben ik ook erg tevreden. (die ik ook overigens gekocht heb voor een groot gedeelte op jouw advies en ervaringen)

Alweer bedankt voor je antwoord!
Luc
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Erteetje schreef:Inderdaad zien veel rijders eruit als een idioot met een "normale" GoPro op hun helm.
Ik heb het ooit ook wel eens overwogen een GoPro op de helm te plaatsen maar dat was zelfs voor mij té.
Daarom heb ik al mijn VIO POV HD's ook nog steeds, een aparte camera-kop (met kabel weliswaar) is gemakkelijk(er) te plaatsen;
[youtube]ZY8Y3OMO-DA[/youtube]
(let niet op de overbelichting, camera stond verkeerd ingesteld, dat moet je nog handmatig doen :cry: )
Erteetje schreef:Met mijn huidige GoPro 3+ Silver ben ik ook erg tevreden.
Er is inderdaad weinig mis met de GoPro 3-serie.
Het echt enige grote verschil zijn de nog hogere resoluties (beeldformaten) en diverse modi al dan niet zoals ProTune.
In mijn optiek is het vanaf de Hero 2 HD allemaal zeker niet slecht, vandaar dat ik ook die modellen allemaal behouden heb.

Er zijn altijd 2 dingen waar ik zelf naar kijk bij een opname c.q Action camera;
- Ziet de lucht er redelijk natuurlijk uit en gaat de camera niet lopen "flutteren" als je dat niet handmatig zelf kunt instellen.
Dat is vaak de nukken bij de goedkope Action Camera's.
En zie je dat terug alsof het constant in de opname loopt te "onweren" terwijl de camera dat probeer te compenseren.
Oftewel de belichting en hoe de camera daar al dan niet automatisch mee omgaat.

- Is het oplossend vermogen van de camera voldoende dat je (bijvoorbeeld) in een opname het kenteken van het voertuig voor je op een afstand van enkele tientallen meters nog kunt lezen.
Oftewel megapixels.
Een camera met 5 Megapixels kan heel prima resultaten bieden. En de Hero 3 Plus Silver heeft zelfs 10 megapixels.
Je kunt met minder megapixels ook nog altijd HD opnames maken (via een zogenoemde interpolatie) maar dan via een trucje van het toevoegen van pixels in de opname op basis van (wiskundig gemiddelde) pixels.
Bij 3 megapixels en lager ga je dat vaak wel terugzien in de opnames.

En het moet gezegd worden, daarin hebben de GoPro modellen mij nimmer in teleurgesteld.
Erteetje

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hoi Rob

Zoals je weet ben ikzelf ook erg gecharmeerd van de GoPro camera's. Vandaag gebruikt om een op YouTube een aantal vergelijkingstests te bekijken. Hero 4 zilver en black en ook de session. Mij viel op dat in meerdere tests de session qua beeld niet erg goed uit de bus kwam.

Kun jij dit bevestigen?

Gr. Luc
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb nog niet heel veel kunnen doen, sorry. :cry:
Maar een vergelijk kan je in mijn optiek niet helemaal maken, aangezien de Hero 4 Session "slechts" 8 megapixels is versus de 12 megapixels van de Hero 4 Silver.
Dus 25% minder!
De bit-rate, zeg maar de snelheid waarmee opnames gemaakt kunnen worden is maximaal 25Mb/sec.
Terwijl dat bij de Hero 4 Silver zo'n 45 Mb/sec en bij de Hero 4 Black zelfs 60Mb/sec.
Die snelheid is belangrijk omdat anders frames "gedropt" worden tijdens het maken van de opname, en het menselijk oog zal dat in een vergelijk side-by-side altijd zien.

Dus in mijn beleving kan je een dergelijk vergelijk niet helemaal maken, het is dan wel GoPro fruit, maar het blijven appels met peren vergelijken. ;)

De Hero 4 Session is als plaatsing of "looks" belangrijk zijn, terwijl de reguliere GoPro's, inclusief de Hero 3+ en hoger, hele puike opnames maken.

Als je aan de andere kant opnames hoofdzakelijk op YT gaat publiceren, kan je zelfs volstaan met een Hero 2 HD, bij wijze van spreken.
YT sloopt heel wat kwaliteiten weg uit de opnames, tegenwoordig.
Ik weet dat omdat ik vergelijkingen gedaan heb met dezelfde opnames een jaar later, die waren eerst 1Gb op YT en vandaag de dag slechts 450Mb.

Als je daarentegen opnames maakt om er heerlijk zelf nog achteraf een paar keer van te kunnen genieten en kijkt op een HD TV en zo, en looks van de reguliere GoPro's zijn niet van enig belang, (en laten we eerlijk zijn, elke action camera, ook de GoPro's zijn prima overal te plaatsen) dan zou ik eerder kiezen voor de Hero 3+, Hero 4 Silver of Hero 4 (of 3) Black.

Als je de Hero 4 Session echt wilt vergelijken, is het een vergelijk met de Hero 3 Plus serie, wat meer realistisch is, denk ik zelf.
Erteetje

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Ik heb nog niet heel veel kunnen doen, sorry. :cry:
Maar een vergelijk kan je in mijn optiek niet helemaal maken, aangezien de Hero 4 Session "slechts" 8 megapixels is versus de 12 megapixels van de Hero 4 Silver.
Dus 25% minder!
De bit-rate, zeg maar de snelheid waarmee opnames gemaakt kunnen worden is maximaal 25Mb/sec.
Terwijl dat bij de Hero 4 Silver zo'n 45 Mb/sec en bij de Hero 4 Black zelfs 60Mb/sec.
Die snelheid is belangrijk omdat anders frames "gedropt" worden tijdens het maken van de opname, en het menselijk oog zal dat in een vergelijk side-by-side altijd zien.

Dus in mijn beleving kan je een dergelijk vergelijk niet helemaal maken, het is dan wel GoPro fruit, maar het blijven appels met peren vergelijken. ;)

De Hero 4 Session is als plaatsing of "looks" belangrijk zijn, terwijl de reguliere GoPro's, inclusief de Hero 3+ en hoger, hele puike opnames maken.

Als je aan de andere kant opnames hoofdzakelijk op YT gaat publiceren, kan je zelfs volstaan met een Hero 2 HD, bij wijze van spreken.
YT sloopt heel wat kwaliteiten weg uit de opnames, tegenwoordig.
Ik weet dat omdat ik vergelijkingen gedaan heb met dezelfde opnames een jaar later, die waren eerst 1Gb op YT en vandaag de dag slechts 450Mb.

Als je daarentegen opnames maakt om er heerlijk zelf nog achteraf een paar keer van te kunnen genieten en kijkt op een HD TV en zo, en looks van de reguliere GoPro's zijn niet van enig belang, (en laten we eerlijk zijn, elke action camera, ook de GoPro's zijn prima overal te plaatsen) dan zou ik eerder kiezen voor de Hero 3+, Hero 4 Silver of Hero 4 (of 3) Black.

Als je de Hero 4 Session echt wilt vergelijken, is het een vergelijk met de Hero 3 Plus serie, wat meer realistisch is, denk ik zelf.
Wat jij verteld over de Bit rate en het aantal megapixels van de Session, wist ik niet. Eigenlijk ben ik er gewoon ingetuind. Ik ben er simpelweg vanuit gegaan dat (gezien de naam Hero 4) het een vergelijkbaar apparaat zou zijn als de beide andere Hero 4 apparaten qua specs . Het verklaart wel de beelden (of het verschil in beeldkwaliteit) van de apparaten.

Wederom bedankt Rob.

Luc
Inspector Gadget

Re: GoPro 4 Session

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Het is slimme marketing, want er gelden nu eenmaal geen regels als het om type-duiding of benaming gaat.
Daarom kijk ik voornamelijk naar de technische details, die zeggen mij meer.

Zwart-wit gesteld, (leuke woordspeling) is de Hero 4 Silver qua specs beter dan de Hero 4 Session.

En is op diverse vlakken de Hero 3 Plus Silver ook beter dan de Hero 4 Session, bijvoorbeeld het oplossend vermogen, zijnde 10 megapixels.
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”