Gewone camera gemonteerd

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
eveRT
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door eveRT »

Ik vind de prijzen van de action camera's met een beetje kwaliteit en opties (afstandsbediening, foto's tijdens filmen) nog vrij hoog. Verder weet ik niet zeker of ik filmpjes van motorrijden nou wel zo boeiend vind. Ik kijk zelf weinig naar filmpjes van anderen en na 1 minuut vind ik de meeste alweer saai. Ik rij liever zelf. Maar tijdens het rijden maak ik wel graag af en toe een foto. En het is vrij onhandig om je handschoenen uit te moeten trekken, camera pakken, aan doen, foto maken (instellen gaat in de automatische stand vanzelf) en alles weer opbergen en aan doen. Zelfs als je voor een stoplicht staat te wachten, ben je toch even bezig. Ik ben dus op zoek naar een oplossing om mijn gewone fotocamera (Canon PowerShot A 590 IS) foto-klaar op mijn motor te monteren. Ik denk daar nu een aardige oplossing voor te hebben. Zie bijgevoegde foto's. Benodigd: een strip metaal (een oude beugel) en een oude tafel driepoot. De beugel heb ik wat gebogen zodat hij goed tussen het plastic door past en gemonteerd in de linker spiegelhouder, aan de body. Het draaibare deel van de driepoot los gehaald en op de beugel geschroefd. De fotocamera zit nu binnen handbereik. De bediening is nog wat lastig, vooral doordat de aan/uit knop erg klein is en verzonken ligt. En al te hard duwen vind de driepoot bevestiging toch niet prettig. Wat nog niet goed lukt omdat mijn boxer teveel trilt is video's maken. De "image stabelizer" doet zijn best, maar de trillingen zijn teveel. Vermoedelijk ook doordat de fotolens wat los op de body zit omdat er een optische zoom op zit.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi Evert,

motorfilmpjes zijn volgens mij ook wat saai. Behalve voor de mensen die de rit mee gereden hebben. Die kijken er dan toch anders naar.

Wat betreft je montage: die plek heb ik zelf ook gebruikt. Alleen met wat ander materiaal. Spiegelhuis en bevestiging van een flitslamp (R1200RT-P). Hiermee zit e.e.a. stevig vast. Mocht je toch ooit willen filmen: het trillen zal altijd wel blijven bestaan.... Boxer eigen.

Veel plezier met je camera

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door wil51 »

De action camera's zijn gemaakt om onder moeilijke omstandigheden (trillingen) hun werk te doen. De vraag is of je gewone camera bestand blijft tegen de trillingen van de motor.
Gebruikersavatar
eveRT
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door eveRT »

Ik rij toch maar af en toe routes waarop ik foto's wil maken. Mijn fotocamera zal niet vaak op de motor gemonteerd worden.
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik vrees dat deze camera zeer snel defect gaat door trillingen en wind. Daar is dit soort camera's echt niet voor gemaakt. En ik spreek uit ervaring . . . :$
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Erteetje

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik rij met de GoPro 3+ silver en van trillingen heb ik alleen maar "last" als de motor stationair draait bij een stoplicht. Maar daarbij wil ik vermelden dat "Last" een groot woord is. Wat mij betreft is het verwaarloosbaar.
Ik heb zeer leuke motorfilmpjes gezien waarvan de kwaliteit vrij slecht is maar die erg leuk waren om te kijken. Het commentaar e.d. is belangrijker.
Zoek maar eens op Barreltrip op YouTube.

By The Way : is jouw motor een P?
Ziet er zeer strak uit in die witte kleur _004 _004 _004

Luc
Gebruikersavatar
eveRT
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door eveRT »

Ja, is een politie uitvoering. Geweest... Dank voor het compliment. Ik twijfel zelf eigenlijk nog of ik wit wel mooi vind. Wel mooier dan al die grijs varianten, dat is zeker.

Waar hebben jullie de go pro op gemonteerd?
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Erteetje

Re: Gewone camera gemonteerd

Ongelezen bericht door Erteetje »

eveRT schreef:Ja, is een politie uitvoering. Geweest... Dank voor het compliment. Ik twijfel zelf eigenlijk nog of ik wit wel mooi vind. Wel mooier dan al die grijs varianten, dat is zeker.

Waar hebben jullie de go pro op gemonteerd?
Met de gopro zuignap aan het linker kuipdeel. Prima stabiel beeld.
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”