Body camera

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Body camera

Ongelezen bericht door wil51 »

Waar je rekening mee moet houden dat de goedkope camera's niet zo goed of helemaat niet de trillingen van de motor onderdrukken. Daar heb je niet zoveel last van bij montage op helm. Maar toch iets om rekening mee te houden. Ik heb 2 camera's gehad van 40 euro. Beide doen het al niet meer. Mijn zoon heeft een gopro en die kan ik lenen. Dan merk je wel het verschil in kwaliteit.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Body camera

Ongelezen bericht door QuickFix »

wil51 schreef: 02 okt 2019, 07:29Mijn zoon heeft een gopro en die kan ik lenen.
Ik ga hierin mee: een echte GoPro is vaak al voor weinig (tweedehands) te vinden en is z'n geld meer dan waard, zeker als het bewijslast betreft.
Hou er rekening mee dat, naast het aangegeven trillingenprobleem, goedkope China camera's de beelden met lage compressie opslaan (doorgaans MJPEG), waardoor er op een kaartje maar relatief kort (en in matige kwaliteit) kan worden opgenomen.
Duurdere en betere camera's gebruiken een (h.264) MPEG-4 compressie en deze is vele malen superieur aan MJPEG. :idea:

Een idee waar ikzelf mee loop (ik heb de camera al, alleen de waterdichte behuizing nog niet) is om een 360 graden camera te monteren: het liefst vast op de motor, maar ik ben nog aan het experimenteren (mijn camera heeft digitale stabilisatie).
Hier zo'n experiment met mijn motor-scooter (omdat ik dan voor de test 1 hand vrij kan houden):

Het enige nadeel is dat dergelijke camera nogal duur is (in de €300 - €400 range voor alleen de camera). :$

Maar er is een half jaar geleden al eens een uitgebreide discussie over dit onderwerp geweest, dus misschien dat je daar nog even je oor te luisteren kunt leggen: Action camera voor R1200RT. :idea:
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Body camera

Ongelezen bericht door ErikS »

Dit is wel erg leuk. Je kunt inderdaad goed rondkijken en de kwaliteit is ook redelijk goed.
Zie ik het goed dat jij de camera aan statief in de hand houdt?
Probleem zal volgens mij het bevestigen op de motor van de camera worden. Ik ken hem al wel met een bevestiging boven op de helm, maar dat is naar mijn idee geen optimale plek. Deze heb ik gezien bij Garmin. Kost echter bijna 800 euries, maar is dan wel waterdicht.
Heb jij al enig idee war de camera te bevestigen?

Welk merk /type camera heb jij gebruikt?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Body camera

Ongelezen bericht door QuickFix »

De camera zat voor dit experiment inderdaad aan een selfie stick (speciaal gemaakt voor deze camera) vast en hield ik met de hand vast (vandaar dat ik op de motorscooter zat en niet op de BMW): op die manier kon ik ook uittesten op welke hoek de camera het best geplaatst kan worden (daarom ook het heen en weer gezwiep af en toe).

Voor vaste montage op de fiets zat ik te denken aan eenzelfde manier waarop een flitser achterop een RT-P vastzit, alleen heb ik gezien dat de officiele palen hiervoor vrij prijzig (en eigenlijk alleen nieuw te krijgen) zijn, dus zal ikzelf een constructie moeten bedenken.
Het is een leuke opdracht voor de komende donkere wintermaanden, denk ik: het lieft iets dat makkelijk te verwijderen is, een voedingskabel kan bevatten (actioncams, ook deze, vreten batterijen) en ondanks alles veilig is.

Deze opnamen zijn gemaakt met een Insta360 One X camera (18MP foto en 5.7k video), maar de export is niet in de hoogste kwaliteit gedaan, dus de kwaliteit is niet optimaal.
Een klein "Nadeel" van deze camera is dat hij altijd "Rechtdoor" gaat: door de ingebouwde electronische gyroscoop blijft het beeld altijd dezelfde kant op kijken ook al draai je de camera.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Body camera

Ongelezen bericht door HansD »

Is wel erg gaaf zo’n 360 graden kamera. kwaliteit is zozo, maar niet de hoogste resolutie zoals je zei.
Vooral leuk dt ik zelf nog rond kan kijken, en daardoor minder saai dan de geijkte motorfilmpjes met een vast standpunt.
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”