Eerste rit met nieuw action cam

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door mhovens »

Dit is de eerste rit met m'n nieuwe action cam en het eerste toerritje met mijn vrouw die onlangs ook haar motorrijbewijs heeft gehaald. Ze moet nog wennen aan de RT maar het gaat haar goed af! Big RT Smile
[youtube]UVzm3fl1oyU[/youtube]
Laatst gewijzigd door mhovens op 08 jun 2011, 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door HansD »

mhovens schreef:Dit is de eerste rit met m'n nieuwe action cam en het eerste toerritje met mijn vrouw die onlangs ook haar motorrijbewijs heeft gehaald. Ze moet nog wennen aan de RT maar het gaat haar goed af! Big RT Smile
]
Mooi filmpje, goede kwaliteit. Mooi stukje als je naast haar rijdt.
Misschien de positie van de camera nog iets aanpassen zodat je scherm minder prominent in beeld is.

Hans
Erikh

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Erikh »

Laat Koos Spee deze beelden maar niet zien. ;)
Ik zou ervoor kiezen om de camera op een vaste positie op de motor te monteren, nu wordt het na een tijdje erg 'zeeziek'.
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door mhovens »

Bedankt voor het advies! Het is ook mijn wens om een vaste positie te vinden voor de camera. Ik ben nog aan het zoeken hoe ik dat zal doen. Eerste gedacht is een beugel te maken die bevestigd is met een schroef die al op het dashboard zit en dan de cam voorbij de kuip te laten kijken. Probeer dat voor de komende toertocht te realiseren. Ik had voorheen mij action cam bevestigd aan een van de riempjes van de tanktas, maar ik wil niet meer elke keer mijn tanktas meenemen. Het doel voor nu was voor de familie die wat verder weg woont wat beeld materiaal van mijn vrouw op de motor te produceren. En dat is volgens mij aardig gelukt.
Inspector Gadget

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Net als andere forummers heb ik ook gezocht naar een plek om de camera te monteren.

Het is inderdaad een beetje jammer van je opname dat het windscherm ietwat prominent in beeld is zodanig.

Ik heb boutje-moertje geprobeerd in 1e instantie, maar, tenzij je dit zo klein/kort mogelijk maakt, krijg je al snel trillingen in je opnames.
Omdat het lensje van de camera in een vloeistof zit die ietwat dik is, en ook al zie je niet 1-2-3 dat je camera trilt, het trillen van je motor/frame/cockpit zie je dan terug in je opnames. :$

Op je helm/lichaam geeft de minste trillingen (uiteraard) maar vraagt discipline wat betreft het "meekijken", en kan soms een wat "zenuwachtig" beeld geven.
Of je windscherm zit net in de weg. ;)

Voor de "lage" opnames adviseer ik een zuignap, daarbij blijft het beeld (lees: trillingen) heel strak, al zeg ik het zelf.
Die kan je dan op de tupperware aan de zijkant van je motor plaatsen.

Voor de "hoge" opnames zou je kunnen overwegen 1 van de schroefpunten naast jou Zumo-houder op het dashboard te gebruiken.
Bijvoorbeeld door middel van een L-vormig stukje hoekframe (hou het allemaal zo kort mogelijk in verband met trillingen).
Het "voordeel" is dat je dan door de ruit heen opneemt (= valt minder op) maar het nadeel is dat je ruit wel goed schoon moet zijn, geen krassen e.d.

Na verschillende zuignappen geprobeerd te hebben adviseer ik de Fat Gecko Mini, eventueel met de Extension Kit.

Ik zie voor de Drift dat er ook een universele mount-montage bestaat, dan kan je allerlei camera-mounts gebruiken.

Het zal wat experimeteren worden wat jij de ideale positie vindt, maar met enig trial-and-error kan je echt een hele mooie plek vinden.
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Eerste rit met nieuwe actioncam

Ongelezen bericht door Walter »

Natdat ik afgelopen week voor mijn verjaardag van Claudia en Tim ook een actioncam kadokreeg, heb ik vandaag gezocht naar een geschikte plek op de -1100- om deze te monteren.
Mijn eerste keuze is de montage op 1 van de bouten van de cilinderdeksel.
Maar de buurman (handig met een stukje metaal) is daar nog mee bezig.

Zelf maar even aan het knutselen geslagen met de montage op een andere plek, en een oplossing van 15 eurocent.
De eerste resultaten zijn lang niet gek, lijkt me.
Alleen nog even het beeld goed horizontaal afstellen.

Let vooral op het RT-forum in de rechter bovenhoek van de opname.

[youtube]O7GB6Er8CaU[/youtube]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Walter »

en een 2e test. (camera is nu mooi horizontaal) Big RT Smile
En meteen een mooi beeld van Naarden Vesting.

[youtube]nLNnL70E0Iw[/youtube]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
RhanRT

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door RhanRT »

goed zo jochie !!!!
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Prima opnamen. plaats je foto's ook eens...
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vorie
Berichten: 92
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Vorie »

mooie beelden hoor. persoonlijk vind ik dit aardig beter dan wanneer de camera achter de ruit geplaatst wordt. wel gaaf ook op groot beeld en je gaat door een bocht naar links. automatisch trek je je hoofd opzij... _001 ;)
groeten, Coen
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Walter »

Het Monteren van de Poseidon HD720P Action Videocamera met de bijgeleverde cradle en zuignap op de kunststof delen van de kuip levert als verwacht trillende videobeelden op.
Bewegingsruimte en trillingen van de kunststof plaatdelen van de motor, in combinatie met de instabiele zuignapcradle zorgen ervoor dat de videocamera elke trilling duidelijk in het beeld laat zien.
De meest stabiele bevesting van de camera op de motor is die met zo kort mogelijke overbrenging en direct op het frame of subframe gemonteerd.

Je kunt de meest moeilijke of dure constructies bedenken om de cam op de motor te monteren.

Hieronder de foto's van mijn 15 eurocent oplossing voor een stevige en stabiele montage van de camera aan de motor.
Het is een gegalvaniseerd hoekbeugeltje dat verkrijgbaar is bij iedere bouwmarkt,
Afbeelding

Geen gaten boren, de beugel zit gemonteerd op het voorste van de 2 schroefjes van de zijkuip, vlak boven de cilinder.
Tussen de beugel en het kuipdeel heb ik tegen beschadigingen en voor de stabiliteit een rubber matje geplaatst dat bij de camera geleverd wordt.
Een zelfde rubber matje zit ook tussen het beugeltje en de schroefbevestiging van de cradle.

De ruimte tussen de cam en de cilinder/uitlaatbocht is voldoende.
Na de eerste testritten kan ik constateren dat de cam niet te warm wordt..

Het is het bewijs dat een goede oplossing niet altijd duur hoeft te zijn: Big RT Smile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Baird »

Hoe bescherm je de lens en de rest van de camera regen steenslag en ander opspattende ellende? Persoonlijk zou ik er een stuk Lexan (zacht en krasgevoelig) voor zetten of nog mooier een stukje van een scherm (harder en goed te poetsen vanwege de coating).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Dave

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door Dave »

Mooie oplossing inderdaad. En je hebt meteen een gaatje om het vangdraadje door te rijgen (hint). Goed bezig zo!
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Eerste rit met nieuw action cam

Ongelezen bericht door wil51 »

Mooi trillingvrij beeld. Persoonlijk vind ik standpunt te laag. Als de camera hoger geplaatst kan worden geeft dit een natuurlijker beeld. Nu lijkt het of ik in de zijspan zit. :D
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”