Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mooi projectje, Marcel . . . . leuk dat je gedeeld hebt . . . . Ik heb het draadje verplaatst en onder: "SLEUTELPROJECTEN VAN LEDEN" geplaatst . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Helaas lukt het maar niet een goede plek te vinden, daarom als volgt, al dan niet tijdelijk, opgelost;
Echt fraai is het niet, jammer genoeg.
Het zit wel stevig. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bRoTher-L

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door bRoTher-L »

Hmmm, in een ander draadje wordt gewaarschuwd voor de gevaren van een zelf gemaakt zonnescherm. Deze `uitstekende` oplossing lijkt me ook niet heel erg veilig....

Hartelijke groeten van ASUS Transformer Pad TF300T aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gaf het al aan, het is inderdaad niet fraai. _002
Op de foto is het misschien niet goed te zien maar het zit (wat) meer achter het spiegelhuis.
Dus op zich valt het qua uit steken, volgens mij, wel redelijk mee.
Maar je maakt wel een heel goed punt, ik zal eens over de motor "heen duiken" in dat optiek, en proberen de gevaren in te schatten, zo ver ik dat überhaupt kan. ;)

Ik ben er zeker nog niet uit, wat dat betreft. :$
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaag opnames gemaakt vanuit die positie, ik zal ze maar niet publiceren. :$
De trillingen komen behoorlijk terug in de opnames, en zijn, zo te zien, korte maar heftige trillingen. :shock:

Ik vermoed omdat mijn ESA-voorvering nog steeds in de Sport-stand staat. _001
Moet nog steeds proberen een afspraak te plannen met JJ Suspension. :$
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Toch wel benieuwd hoor. In YouTube kan je een beeldstabilisator gebruiken . . .
Ik heb mijn cam overigens vastgezet met een deugdelijke Rammount. Het resultaat is er, hoewel wel achter het windscherm . . . :shock:
Inspector Gadget schreef:Vandaag opnames gemaakt vanuit die positie, ik zal ze maar niet publiceren. :$
De trillingen komen behoorlijk terug in de opnames, en zijn, zo te zien, korte maar heftige trillingen. :shock:

Ik vermoed omdat mijn ESA-voorvering nog steeds in de Sport-stand staat. _001
Moet nog steeds proberen een afspraak te plannen met JJ Suspension. :$
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
PaulJacobsnl

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Inspector Gadget schreef:Vandaag opnames gemaakt vanuit die positie, ik zal ze maar niet publiceren. :$
De trillingen komen behoorlijk terug in de opnames, en zijn, zo te zien, korte maar heftige trillingen. :shock:

Ik vermoed omdat mijn ESA-voorvering nog steeds in de Sport-stand staat. _001
Moet nog steeds proberen een afspraak te plannen met JJ Suspension. :$
Heel herkenbaar, mijn opname, gemaakt met een Canon HF200 in fullHD op 50i en met OS aan, is niet om aan te zien.
De steun geeft te veel trilling door. Ik ben nu opzoek naar een goed alternatief. Zelf een aanpassing achteraf met Première helpt niet genoeg. Alle opnamen kunnen zo de prullenbak in.
Baal er behoorlijk van omdat ik veel tijd en energie heb gestoken in een goede steun die voor mijn gevoel genoeg ondersteuning gaf aan de camera.
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De volgende test wordt met de oude, vertrouwde zuignap, daar haalde ik in het verleden goede resultaten mee.
De montage was overigens met de korte RAM-mount & speciale kogel voor GoPro.

De beeldstabilisator van YT gebruikt, het resultaat is matig;

[youtube]TDVPkREfA9c[/youtube]
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 13 mei 2014, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Dank zij RTeetje camera op het rechter spiegelhuis geplaatst. Trilt bij mij minder dan links.

[youtube]4c8pgMjE6i4[/youtube]

Geen beeldstabilisator YT gebruikt.
Nu nog een afdakje tegen de regen maken. :D
Muziekje natuurlijk onvermijdelijk vandaag

Peter
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Moeite waard om dat ook eens te proberen.
Links is mijn zoete kant, op de motor. :$
RTeetje

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door RTeetje »

Zelfde regen-film, maar nu vanaf links.
Zoek de verschillen

En weer dat liedje.....

[youtube]AdjhWsURvCY[/youtube]

RTeetje
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaag wederom geprobeerd maar nu aan de rechterkant de spiegelmontage gebruikt, maar helaas, geen verschil.
Echt te veel trillingen, ook aan de rechterkant. :(

Omdat ik daar al min-of-meer rekening mee hield, ook de zuignap meegenomen en op de terugweg gemonteerd.
En die opname ziet er wel strak(ker) uit.

Kortom, waarschijnlijk totdat ik JJ Suspension mijn vering heb laten reviseren, heeft de spiegel-montage bij mij geen positief resultaat.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Misschien ligt het aan de montage?
In ieder geval geeft deze montage voor mij tot nu toe het beste resultaat.
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk niet dat de montage zoveel zou uitmaken. _001
Ik weet dat mijn WP-voordemper permanent in de ESA Sport stand staat, en ik vermoed dat dit de grondslag van de trillingen zijn.
En verklaard ook waarom ik soms echt kapot ben als ik wat langer op de motor zit/zat, zoals vandaag. :(

Naast de penetrante benzinelucht, ik dors het niet langer aan de motor lang in de volle zon te laten staan.

Binnenkort maar eens vakantie nemen & afspraken plannen met de BMW dealeRT (terugroepactie) en JJ Suspension.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Inspector Gadget schreef:Ik denk niet dat de montage zoveel zou uitmaken. _001
Was maar een idee. Succes verder.
Mocht je nog advies kunnen gebruiken, kan ik je RTeetje van harte aanbevelen
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor de tips en adviezen! _004

Ondertussen nog wat meer opnames gemaakt;
Deel van mijn "probleem" lijkt een oudere laptop waar ik de films mee bekijk (videokaart kan het blijkbaar niet) én het feit dat het 1080p met 60 frames/sec is. :$

Met de zuignap zag het overigens er heel goed uit.
Maar daar gaat dit draadje verder niet over. ;)
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Ik overweeg ook om een camera op mijn R1200RT te monteren.De eerste plaats die bij mij opkwam was om een net steuntje/bevestiging te maken aan de zijkant van de bovenkuip op de plaats van het BMW embleem.
De gedachte was om het embleem te verwijderen, eventueel 2 gaatjes te boren, en de steun met een rond plaatje aan de binnen en buitenkant van de kuip te bevestigen
Als je de camera beu bent of de motor verkoopt plak je het embleem weer terug.

Heeft iemand ervaring met camera bevestiging (met name trillingen) opzij van de motor op de kuip ?

Ik hoor het graag.
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb die zuignap dus gebruikt op de zijkant, nabij het aangehaalde logo.
Qua trillingen viel dat bij mijn motor enorm mee.

Ik zal zien wat ik publiekelijk zal & kan publiceren en dit draadje updaten.
RTeetje

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door RTeetje »

k overweeg ook om een camera op mijn R1200RT te monteren.De eerste plaats die bij mij opkwam was om een net steuntje/bevestiging te maken aan de zijkant van de bovenkuip op de plaats van het BMW embleem.
De gedachte was om het embleem te verwijderen, eventueel 2 gaatjes te boren, en de steun met een rond plaatje aan de binnen en buitenkant van de kuip te bevestigen
Als je de camera beu bent of de motor verkoopt plak je het embleem weer terug.
Lijkt leuk maar het tupperware van Herr BMW trilt meer dan je lief is. Gewoon op frame zetten zou mijn advies zijn op de P Plaats zoals eerder beschreven kijk wel welke kant meer trilt links of rechts.Wat gegalvaniseerde CV buis moduleren zodat hij past op de " p plaats" en u profiel waar de rammount in kan er op de gegalvaniseerde gemoduleerde pijp lassen . Spiegelhuisomranding inkeping frezen en klaar is kees . Alles bij elkaar een paar uurtjes werk en qua materiaal kosten nauwelijks iets. Rammount was het duurste.
Succes.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik kwam tijdens het -treffen2014- iemand tegen die goede resultaten scoorde met de camera (Garmin Virb) met een zuignap links op de Tupperware (met een draadje er aan voor als het mis zou gaan) Dan lijkt het plan op de plek van het logo nog niet zo gek. Je kunt er alleen onder het rijden niet bij (tenzij je erg gymnastisch bent en worstelt met een doodswens)
Ik heb zelf de camera van Action op de spiegelbevestiging op het stuur zitten. Lijkt ook redelijk te gaan (niet perfect) en je hoeft er verder niets voor te boren, frezen of aan te passen, alleen een standaardje in elkaar hobbyen.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op mijn -1100- heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt van de zuignap aan de zijkant, en de resultaten waren in mijn perceptie prima.

Op de -1200- heb ik ook ter experiment, terwijl mijn ESA aan de voorzijde nog steeds "vast staat" in de Sport-stand, een opname met een zuignap gemaakt.
Oordeel zelf.

[youtube]M_u9DbUyj7g[/youtube]
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Beamer63 »

bmwalter schreef:Ik kwam tijdens het -treffen2014- iemand tegen die goede resultaten scoorde met de camera (Garmin Virb) met een zuignap links op de Tupperware (met een draadje er aan voor als het mis zou gaan) Dan lijkt het plan op de plek van het logo nog niet zo gek. Je kunt er alleen onder het rijden niet bij (tenzij je erg gymnastisch bent en worstelt met een doodswens)
Ik heb zelf de camera van Action op de spiegelbevestiging op het stuur zitten. Lijkt ook redelijk te gaan (niet perfect) en je hoeft er verder niets voor te boren, frezen of aan te passen, alleen een standaardje in elkaar hobbyen.
Ik zat te denken aan een drift ghost camera (€ 150,00 - € 180,00)
Ik was er vanuitgegaan dat je met de remote controle dat ding vanaf het stuur aan en uit kunt zetten.
Of ben ik abuis en zit er geen afstandsbediening bij?

Vr. Groet Peter
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Op de R1200RT heb ik ook ter experiment, terwijl mijn ESA aan de voorzijde nog steeds "vast staat" in de Sport-stand, een opname met een zuignap gemaakt.
Oordeel zelf.

Ik heb je filmpje uitvoerig bekeken en moet zeggen dat het mij reuze meevalt!
Voornamelijk de meeste trillingen bij optrekken en stapvoets rijden maar op snelheid weinig van te merken.

Blijf ik met de volgende vragen zitten:
1) is het beeld dan echt zoveel beter op de spiegelsteun?
2) maakt het veel verschil welke camera je aanschaft m.a.w. Zit er veel verschil in kwaliteit (voor wat betreft het trillen).

Ik vind ook dat het een aardigheidje moet blijven en wil er geen bakken met geld aan uitgeven, vandaar dat ik zat te denken in de prijsklasse onder de € 200,00.

Met vriendelijke groeten,

Peter
Inspector Gadget

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beamer63 schreef: Ik heb je filmpje uitvoerig bekeken en moet zeggen dat het mij reuze meevalt!
Voornamelijk de meeste trillingen bij optrekken en stapvoets rijden maar op snelheid weinig van te merken.
Klopt, mijn 2007 1200RT heeft nog een zekere lichte onbalans bij het optrekken, naast natuurlijk de boxer-trillingen.
Dat zal bij een modeljaar 2010 1200RT een flink stuk minder zijn, verwacht ik.
Beamer63 schreef: Blijf ik met de volgende vragen zitten:
1) is het beeld dan echt zoveel beter op de spiegelsteun?
Hoe hoger de plek van de camera, hoe meer de toekijker het idee krijgt "mee te rijden", volgens mij.
Als ik kijk naar de trillingen in de opnames, bemerk ik in mijn (!) situatie dat de spiegelsteun vooralsnog geen goede optie is.
Maar de positie van de camera is een kwestie van smaak en voorkeuren, denk ik zo.

Beamer63 schreef: 2) maakt het veel verschil welke camera je aanschaft m.a.w. Zit er veel verschil in kwaliteit (voor wat betreft het trillen).
De moderne Drift HD Ghost camera's zijn prima tot goed.
En afhankelijk van het model, komt met afstandsbediening en/of de mogelijkheid de camera te besturen via je SmartPhone, zie specs van de camera.

Beamer63 schreef:
Ik vind ook dat het een aardigheidje moet blijven en wil er geen bakken met geld aan uitgeven, vandaar dat ik zat te denken in de prijsklasse onder de € 200,00.
Ik ben van mening dat je in 1x beter een goede camera kunt kopen, dan in plaats van echt iets (te) goedkoops, als je er serieus echt mee aan de slag wilt.
Maar voor een aardigheidje kan je ook prima binnen je budget een redelijke camera kopen.

De waarde en kwaliteit van de camera bepaalt voor een goed deel ook de prijs.
De GoPro's zijn duur, en qua vormgeving niet bepaald ideaal.
Maar qua opnames hebben ze (ik heb er verschillende, naast diverse andere modellen en merken) mij nog nooit in de steek gelaten.

Als je eenmaal een bepaald model camera op het oog hebt, kijk ook eens op YT, daar worden vaak vergelijkingen gedaan tussen de verschillende merken.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Ik zal me eens gaan verdiepen in de verschillende soorten camera's en inderdaad vind ik ook dat je niet op een tientje meer of minder moet kijken.
Mijn voorkeur gaat uit ,indien mogelijk ,naar een afstandsbediening aan het stuur en de mogelijkheid om zelf de plek te kunnen bepalen waar ik een eventueel een los aan te sluiten microfoon kan plaatsen .(om hinderlijk windgeruis te voorkomen.)

In ieder geval bedankt voor de tips (ook Bmwalter en RTeetje) en het demo filmpje!
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Camera op linker spiegel(huis) R1200RT-P

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

ik heb inmiddels allerlei plaatsen mogen proberen. De eerste plek was boven gedeelte van de kuip, bij de linker spiegel. De bevestiging zat aan het frame waar ook de spiegel aan vast zat. Was niet geheel trillingsvrij..... Wel heel gemakkelijk qua bediening. Je kon er zo met een hand bij zonder je ogen van de weg af te halen.
Vanwege de trillingen gekozen om de camera middels een Rammount vast te maken aan de linker valbeugel. Stuk minder trillingen, maar gezien de lage positie lastig om te bedienen. Ook gaf het een toch wat ander beeld voor de kijker (vanuit een veel lager standpunt gefilmd).
Uiteindelijk gekozen voor de iets duurdere oplossing (zie begin van dit topic).

Qua trillingen blijf ik me hier een beetje aan ergeren, maar besef dat dit ook wellicht bij een boxer hoort. En ach, het hoeft niet professioneel te worden. Gewoon wat filmen tijdens de tochtjes en er een compilatie van maken.
Het blijft voor mij een hobby en op dit moment voldoet de steun hieraan.

succes!
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”