advies zuignap

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Voor betere bevestiging actioncam wil ik toch maar een zuignap aanschaffen. Wat is een goede? Twijfel tussen Delkin FAT GECKO MINI of een Ram Suction Cup die wat kleiner is.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ze beide, in meerdere aantallen en uitvoeringen, en beide zijn erg goed, in mijn ervaring.

De RAM versie (basis: RAM-B-224-1U) is inderdaad kleiner qua zuignap-basis, dus wat gemakkelijker te plaatsen "ergens tussenin", bij wijze van spreken.

Daarnaast heeft de RAM-versie 2 grote voordelen, vindt ik zelf;
- Je kunt elk accessoire voorzien van de beroemde RAM balletje, op die zuignap plaatsen.
- De RAM-arm van die RAM zuignap laat zich gemakkelijker in vrijwel elke "onmogelijke" positie manoeuvreren, wat dat betreft.

Kortom, de RAM zuignap is wat duurder maar wel heel erg gemakkelijk in gebruik.

De Fat Gecko Mini heeft wel weer wat handige dingetjes zoals de verlenging en de mogelijkheid onderdelen gezamenlijk te gebruiken met de Fat Gecko Double mount. Waar ik er ook 1 van heb.
Je kunt zelfs de Fat Gecko Mini combineren met de Fat Gecko Double mount en er zelfs een tripple mount van kunt maken.
(pas van belang als je er zwaardere dingen aan gaat hangen enzovoort).

Belangrijke tips:
- Voordat je een zuignap plaatst, maak de ondergrond heel erg goed schoon én droog. Elke keer weer!
- Gebruik *altijd* een vangdraadje, een zuignap is nimmer 100% garantie dat deze niet een keer loslaat. :$
- Laat een zuignap nooit "eeuwig" zitten, want de zuignap zal na verloop van tijd toch los kunnen raken!
Dus voor gebruik monteren en na gebruik weer loshalen.
Gouden tip als je wilt weten of de plek die je gekozen hebt, goed genoeg is:
Half uur van tevoren zuignap monteren en met rust laten. Als na het half uur de zuignap nog steeds op dezelfde plek zit, heb je een redelijke kans dat het een goede plek is.
Maar is geen garantie, noch van mij, noch van Mr. RAM. :twisted:

Maar, ik ben geen maatstaaf, het bovenstaande zijn mijn ervaringen tot op heden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Baird »

Hou rekening met zuignappen met de buitentemperatuur: als het warm is zijn ze soepel en veerkrachtig en dus kunnen ze best wat vast houden. In de winterdag is de kunststof stug en met weinig veerkracht en houden ze weinig vast. Gebaseerd op de ervaring van mijn zelfbouwruit die ik in eerste instantie met zuignappen vast had zitten, toen dat in de winterdag mis ging omgebouwd naar een andere constructie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik gekozen voor de ram zuignap. Complete set voor camera bij een watersportzaak. Was stuk goedkoper dan bij andere zaken en precies dezelfde onderdeelnummers. Toch nog duurder dan de hele camera, maar ram mount kan ik ook combineren met de ram onderdelen die ik al heb. Voor het geval als camera project niets wordt.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

De eerste rit gemaakt met de camera op de Ram Mount zuignap, bevestigd aan zijkant kuip. Enorme verbetering en het trillen is enorm verminderd. Ik ben verbaasd over de kwaliteit van deze camera van 29.95 euro. Dit was geen weg gegooid geld, wat ik eerst dacht bij montage op ram mount van de waypoint steun naast de GPS. Dat beeld was niet op aan te zien.
Alleen mijn Mac pikt dat AVI bestand niet wat uit de camera komt. De camera gebruikt waarschijnlijk geen standaard codec. Ik monteer met Final Cut Pro.Ik kan de film wel importeren en bewerken maar niet exporteren. Dat geeft een foutmelding. Dus ik moet de bestanden eerst converteren naar mov of mp4 in een converteer programma en dan kan ik pas in Final Cut Pro bewerken en exporteren naar de uiteindelijke film.
Duurt dus nog even voordat ik resultaat kan laten zien. Voor ik kan bewerken is het al 1,5 uur wachten op converteren.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn ervaringen met een zuignap op de zijkant van de kuip zijn ook zondermeer positief.
Ben blij dat de opname(s) voor jou verbeterd is/zijn, ongeacht de prijs van de camera. ;)

AVI is inderdaad een ietwat ongebruikelijke "container", niet in de laatste plaats omdat als de AVI beschadigt is, de gehele opname niet af te spelen is. Dat heeft met de opbouw hoe een AVI in elkaar zit te maken.

Je kunt het "ruwe" materiaal wel afspelen met Apple's QuickTime Player?

Het kán zijn dat een benodigde codec niet op je systeem aanwezig is, en dat kan je controleren door (bijvoorbeeld) VLC Player te gebruiken (ook beschikbaar voor de Mac) en te kijken welke formaat over die stream getoond wordt.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Ruw materiaal wordt niet goed afgespeeld door Apple Quicktime (flikkert) maar wel goed door VLC. Monteer regelmatig video op mijn werk, ook op Mac en bestandsformaat AVI komt bij ons nooit voor. Alleen toen een filmpje op ons intranet moest, lukte dat alleen in AVI. Heel vreemd was dat alle formaten die ik probeerde niet wilde lukken. Toen vroeg de ICT afdeling om AVI formaat en dat konden ze verwerken.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat (o.a.) Quicktime problemen geeft is als ik zo ff zoek via G00gle, een gekende issue.

VLC Player heeft alle gangbare codecs "ingebouwd" in het programma zelf, vandaar dat het daarmee vaak wel prima afspeelt.
Er zijn nog wel andere alternatieven voor VLC Player, maar de VLC Player wordt, ook voor de Mac-gebruikers, vaak aangeraden.
(en ik wil niet weer off-topic gaan de codecs en eventuele andere players voor de Mac gaan benoemen. Als dat gewenst is moet er een nieuw draadje gestart worden, denk ik zo. Een andere oplossing is naar verluid Flip4MAC en Perian http://perian.org/)

Als je ICT afdeling alleen met AVI om kon gaan, ging het waarschijnlijk omdat het intranet ergens onder water een bepaald Micro$oft product draaide, die doen wel vaker graag aan "verplichtingen" op die manier. :shock:

Je komt inderdaad AVI vrij weinig tegen, ooit in 1992 geïntroduceerd door Microsoft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audio_Video_Interleave

PS: Als je nadere informatie wilt krijgen over de codec, video formaat e.d., is er ook een open-bron oplossing:
http://sourceforge.net/projects/mediainfo/
http://downloads.sourceforge.net/mediai ... versal.dmg
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door mhovens »

AVI is slechts een container. Bestanden met de extensie AVI kunnen een veelheid aan codecś bevatten. Het microsoft eigen bestandsformaat is WMV. Zoals gezegd is het formaat van Apple Quicktime (MOV). Tegenwoordig schrijf ik alle video bestanden als MP4. Dit bestandsformaat heeft volgens mijn ervaring de hoogste dekkingsgraad. In smart tv's stop ik een USB stick met een MP4 en ik heb er nog geen gehad die deze niet kon afspelen. Ik gebruik over het algemeen Pinnacle Studio 16 om de films te maken.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Dat van AVI & de container was al aangehaald, compleet met link om er meer over te kunnen lezen. _001

WMV is ook een Microsoft-formaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wmv) vooral populair omdat je daar ook de afspeelrechten mee kunt regelen (DRM). WMV wordt zeker niet gebruikt bij Action Camera's.
Maar dat is niet zo heel belangrijk voor dit draadje aangaande het AVI formaat van de Action Camera van de Action. ;)

Daarnaast heeft de auteur van dit draadje een Mac, en die hebben programma's zoals Final Cut Pro zoals de auteur ook gebruikt, en dat is 10.000 keer beter als Pinnacle Studio.

Ik gebruikte ook Pinnacle Studio op de pc maar werd gek van alle bugs en crashes in het verleden en ben sindsdien overgestapt op Sony Studio.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik zet de AVI uit de camera om naar mp4. Dat gaat het snelst met programma handbrake. Als ik omzet naar MOV duurt het uren. Final Cut Pro kan mp4 monteren.
Maar het is vreemd dat Final Cut Pro dit AVI bestand niet aan kan. Ik kan het importeren en bewerken. Maar als ik wil exporten naar de uiteindelijke film krijg ik melding dat er een fout in bestand zit.
Het intranet op mijn werk is microsoft sharepoint. Maar daar heb ik totaal geen verstand van. Onze ICT is niet zo van de nieuwste software. Ik ben vorige week pas naar Windows 7 gegaan omdat er problemen waren in XP die ze niet konden oplossen. Datum notatie in fotoarchief programma was ineens fout en bestanden kwamen niet meer in de prullenbak. Ik ben blij dat ik voor mijn fotografie en film op Mac kan werken. Dat heb ik in eigen hand, wat de ICT niet zo leuk vindt. :D
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die AVI is dus een container, zie het als soort van zip-bestand;
In die AVI zit (o.a.) de video-informatie, gecodeerd (= compressie, timing e.d.) in Inter Real Time Video, Indeo, Cinepak, Motion JPEG, Editable MPEG, VDOWave, Clearvideo / RealVideo, QPEG, MPEG-4, om er maar een paar te noemen, zoals aangegeven op de eerdere link.

En dat is dus de kruks, de AVI van die Action Camera bevat waarschijnlijk een codec die niet helemaal aan de standaarden voldoet en/of niet herkend wordt door Final Cut Pro, want die leest de inhoud (als een "inhoudsopgave") van die AVI om te bepalen waar de video, audio, timing (e.d) informatie te vinden is.

Ik zou mij er verder niet al te veel sappel over maken, Mac's en AVI zijn gekend van de nodige uitdagingen, en de oplossing is belangrijker dan het probleem. Linksom of rechtsom, het resultaat is belangrijk.

Ondertussen ben ik natuurlijk meer en meer benieuwd naar het resultaat. ;)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef:
Ondertussen ben ik natuurlijk meer en meer benieuwd naar het resultaat. ;)
nog even geduld. :lol:
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik zet de AVI uit de camera om naar mp4. Dat gaat het snelst met programma handbrake. Als ik omzet naar MOV duurt het uren
Als ik me goed herinner is MOV (movie) mpeg2 (grootste compressie). Deze kan ook door de oudere dvd spelers gelezen worden waar dat voor mpeg4 niet het geval is. De compressie is echter anders waardoor het bij mpeg2 uren doet om een AVI te converteren (zelf gebruik ik PowerDirector en AVS, beiden in een Windows omgeving). Deze snelheid is ook afhankelijk van de beeldovergangen, muziek, bewerkte beelden enz... die je pc processor en het werkgeheugen te slikken krijgt. Het langste dat mijn pc er ooit over gedaan heeft om een 4 uur durende film in AVI over te zetten naar mpeg2 was 18 uur.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij sommige "containers" is het voor de gemiddelde "moderne" video-editing programma's redelijk eenvoudig om de gewenste data (video, audio, timing etc) er uit te halen en om te zetten naar iets wat gemakkelijker en/of sneller te be- en verwerken is.

Edoch, bij het "compileren" naar het gewenste formaat vergt het inderdaad behoorlijk veel rekenkracht.
Zeker als je leuke overgangen maakt, dan moet elk beeldje apart uitgerekend worden.
Zelfs met mijn super-duper (8 cores, 64Gb RAM) duurt het nog steeds uren. ;)

Vrij populair voor de Action Camera's is inderdaad MOV en MP4, AVI ben ik nooit eerder tegen gekomen.
Maar dat zegt natuurlijk niets, ik heb vele merken maar zeker niet alle merken. :lol:
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Poging om te uploaden naar youtube. Op de Mac melding upload succesfull. Op youtube melding video geweigerd. Zou handig zijn als ze vermelden waarom.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat ik via g00gle gevonden heb:
geëxporteerd naar een m4v file en deze geupload naar youtube (via safari)
Maar even zo vaak moet je het gewoon proberen opnieuw te uploaden.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Net even gekeken op mijn werk. :O
Nu wel een melding, video is te lang. Account aangepast dat het nu wel langer dan 15 minuten mag. Wist niet dat er een limiet was. Vanavond nog eens proberen.
Final Cut Pro maakt zelf het bestand geschikt voor uploaden naar YouTube. Hoef op de gemonteerde film alleen maar op de knop YouTube te klikken en film gaat naar mijn YouTube account.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Hier is ie dan. De test van de Actioncam van 29,95 euro.
Ritje door Kennemerland. Bij stationair draaien golft het beeld evenals bij optrekken. Het trillen is enorm verminderd door het gebruik van de zuignap aan de zijkant van de kuip.
[youtube]jT6kVqFQIVA[/youtube]
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door mhovens »

Zeker gezien de prijs een goed resultaat! Ik denk dat als je de camera op de helm plaatst je stabieler resultaat krijgt, hoewel dit beeld best goed is zeker als je de shots kort houdt. Het beeld heeft een licht rode zweem en reageert wat traag op wisselende lichtomstandigheden. Deze opstelling geeft mijns inziens wel de mooiste beelden, om stabiliteit heb ik de camera op de helm geplaatst maar dat is soms ook wat onrustig doordat je je hoofd beweegt om bijvoorbeeld in de spiegels te kijken. _004
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gezien de prijs een prima resultaat.
Inderdaad wel jammer dat de camera wat "traag" reageert op de lichtwisselingen, misschien dat je nog iets aan de camera-instellingen kunt doen? _001
En dan met name de exposure metering-instelling (soms keuzes tussen spot, average, full frame o.i.d.) áls je dat kunt instellen op jou camera. _001

Dat van het golven van het beeld bij vooral het optrekken herken ik ook;
Dan geeft de boxer dusdanig trillingen dat de dikke vloeistof in de cameralens dat niet goed kan compenseren.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Met de "prijs vs. kwaliteit" in aanmerking nemend vind ik het een prima resultaat. _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Zelfs deze camera heeft nog diverse instel mogelijkheden voor dat geld. :lol:
Volgende keer zal ik de lichtmeter op centrum zetten, stond nu op multi. Witbalans laat ik op auto staan. Heeft wel nog diverse instellingen voor daglicht, bewolkt en diverse soorten kunstlicht.
Datum en tijd zet ik uit. Dat leidt teveel af in het beeld.
Inspector Gadget

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt inderdaad proberen of de lichtmeterinstelling op spot zetten gaat helpen.
Ik vermoed van niet;
Je gebruikt spot in die situaties waar je bijvoorbeeld in een donkere omgeving en dan weer even in een lichte omgeving rijdt, zoals bijvoorbeeld een bos waar de zon af en toe door de bomen komt. Via spot metering probeert de camera in ieder geval het centrum van de opname in goede belichtingsinstellingen te houden.

Ik zou naar die witbalans instellingen kijken;
Auto betekend dat de camera dat probeert zelf in- en af te stellen, en dus ook "constant" kan veranderen, en wellicht is datgene wat je dus nu in die opname ziet gebeuren. Alleen is de camera schijnbaar niet echt "snel" in die compensatie.
Vandaar mijn advies die witbalans eens te proberen in een handmatige instelling, afhankelijk wat je daar exact op kunt instellen qua waardes o.i.d.

Die instelling van daglicht/bewolkt/kunstlicht, is volgens mij ook de witbalans-instelling maar dan niet automatisch en alleen een bepaalde waarde, fabrieks-af ingesteld.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: advies zuignap

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik wilde centrum meting proberen, niet de spotmeting. Deze camera heeft 3 mogelijkheden van licht meten. Ook in de fotografie gebruik ik de spotmeting nooit. Zijn zo weinig omstandigheden waar spotmeting nodig is.
Heel vroeger gebruikte ik de spotmeting om contrastomvang te meten. Aan de hand daarvan kon je manier van film ontwikkelen aanpassen. Kun je in de huidige digitale wereld toch niet meer voorstellen. :lol:
Misschien toch beter om de witbalans maar een vaste instelling te geven.
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”