(1150) corbin vraagjes

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
KevinRekord
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jun 2015, 18:34
Type: R1150RT
Bijz: Hoog scherm, Corbin zadel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

(1150) corbin vraagjes

Ongelezen bericht door KevinRekord »

Hallo,

Ik had gelezen dat het zadel voor mn 1150rt in hoogte verstelbaar moet zijn. Nu heb ik een corbin zadel erop zitten (zat bij de koop erop, origineel was niet aanwezig) Nu krijg ik geheel niet goed vast achter en me eigen zadel kantelt naar voren als ik hem in de bovenste stand wil zetten.

Nu had ik hem terug in originele stand gezet(midden) en toen zat het wel meteen goed. Toen maar besloten om de stuurverhogers te verwijderen want mijn onderarmen staan omhoog gericht als ik rijd.

Enigste optie is een origineel zadel scoren om hem te verhogen zeker?
Inspector Gadget

Re: (1150) corbin vraagjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het OEM zadel is inderdaad in hoogte verstelbaar.
Maar de Corbin ook, alleen gebruikt Corbin een ietwat afwijkende methodiek.

Zie ook de "instructies" van Corbin zelf;
r11rtfr_inst1.jpg
De "tong" van het voorzadel (zie figuur 2) kan dus onder(!), er tussenin (!) "gestoken"/"geschoven" worden van die "gespleten tong" (figuur 3) aan de voorzijde van het achterzadel.

n de hoogste & middelste zitpositie, zit de tong van het voorzadel tussenin de "gespleten" tong.
In de laagste zitpositie zit de tong van het voorzadel onder de "gespleten" tong.

Het vergt wat oefening en handigheid, maar ik loste het op door;
Eerst de voorzadel aan de voorkant (aan de zijde van de brandstoftank) goed/juist geplaatst was.
Dan het achterzadel plaatsten terwijl (!) ik de achterkant van de voorzadel iets omhoog hield en zo die lip aan de achterkant van het voorzadel tussen, of onder de "gespleten tong" kon plaatsen.
Daarna stevig aanduwen opdat ik duidelijk de klik van het slot hoorde.
Daarna flink trekken en duwen aan beide zadels om te controleren of ze inderdaad goed vergrendelt waren.

Het kán zijn dat je in bepaalde "zithoogtes" merkt dat het voorzadel behoorlijk bewegelijk is. Soms echt té. :O
Je zou (!) dan (geheel op eigen risico natuurlijk) kunnen overwegen 1 van de lippen iets verbuigen. Of ringetjes onder de bouten, bijvoorbeeld van het vergrendeling-slot te monteren.
Want beide zadels houden elkander "in balans" en "vast", ze vormen "1 geheel" wat dat betreft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
KevinRekord
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jun 2015, 18:34
Type: R1150RT
Bijz: Hoog scherm, Corbin zadel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: (1150) corbin vraagjes

Ongelezen bericht door KevinRekord »

Top! Dankjewel! Ga ik proberen! Ik denk zowiezo dat mn slotje wat omhoog moet want ik krijg zowiezo het achterste zadel in de onderste stand slecht in.

Stel dat ik een gewoon zadel wil monteren? Moet ik dan nog wat aanpassingen doen aan de montage? Of is er niets voor aangepast en zou dat 1 op 1 moeten passen? Ik overweeg een bagster zadel aan te schaffen omdat me vriendin niet lekker achterop zit en graag de zadel verstelling eenvoudig heb ivm het toekomstige rijbewijs van mn vriendin.
Inspector Gadget

Re: (1150) corbin vraagjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voordat je eventueel met ringetjes onder je slotje aan de gang gaat, probeer het achterzadel op een dergelijk moment een redelijk stevige duw naar beneden te geven.
Oh ja, wat ook soms helpt, in mijn ervaring, is de sleutel niet in het slot te laten zitten.
En wellicht iets licht de Corbin bout en vergrendeling smeren? _001

Het reguliere, OEM, zadel past direct en zal vrijwel zonder problemen gemonteerd kunnen worden.
Corbin heeft zijn eigen binnenschalen maar verandert niets aan het OEM bevestigingsmechanisme.

Hou er wel rekening mee dat je mogelijk niet altijd een Corbin zadel voor de 11xxRT serie kunt combineren met een ander merk.

Als je Corbin zadel een beetje netjes is, kan je er soms een leuke prijs voor krijgen in de 2ehands markt.
Want Corbin zadels zijn belachelijk duur in NL.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: (1150) corbin vraagjes

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik wil hier graag nog even aan toevoegen dat ik, toen ik ook nog een Corbin had, met alléén een harde neerwaartse duw van het achterzadel ook de pen niet goed in het slotje kreeg. Pas toen ik het zadel én stevig naar voren drukte én goed naar beneden, klikte de pen gemakkelijk in het slot. Daarna zat er ook geen beweging meer in de zadels.

[groet]

JoJo


(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”