Touratech zadel voor R1200RT LC

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Het standaard zadel van de R1200RT LC beviel aanvankelijk goed, maar zit nu na 1 jaar volkomen "door". Inmiddels levert Touratech een vervangingszadel.
Ik heb voor ca. Euro 366 een hoog en doorwaaibaar ("breathable") Touratech rijderszadel gekocht, en deze is vorige week binnengekomen:

http://shop.touratech.com/comfort-seat- ... -high.html

Afbeelding

De eerste indruk is goed: het zadel is duidelijk steviger, en het doorzitten op korte ritten is weg. Het Touratech zadel is wat hoger dan het hoge zadel van BMW, maar deze stond bij mij in de hoge stand. Ik heb het Touratech zadel in de lage stand gezet, en kom dan bijna even hoog uit als met het bmw zadel (iets hoger). (Foto is nog in de hoge stand) De pasvorm is voor mij nog niet helemaal goed, en voelt enigszins bol (ik overdrijf). Ik verwacht dat dit beter wordt met gebruik.
Daarnaast is het Touratech zadeldek wat gladder dan die van BMW: ik glij wat meer heen en weer met gasgeven en remmen; ook een kwestie van wennen denk ik.

Als ik binnenkort een echte lange rit ga maken, en ook bij tropische temperaturen heb gereden, plaats ik een update.
Menno_Motor

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Oeh, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

HansD, is deze met zadelverwarming zo'n doorwaaizadel?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

WaltzingMatilda schreef:HansD, is deze met zadelverwarming zo'n doorwaaizadel?
Nee, het Touratech zadel heeft geen verwarming, maar die gebruikte ik toch nooit, ook niet in de winter.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Inmiddels een wat langer stuk gereden met het zadel, 160 km, en de ervaring blijft positief. Het zadel zit niet door en ik heb minder tot geen last van mijn rug. Het is nog niet warm genoeg geweest om iets te zeggen over het doorwaaien.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Donderdag was het 32 graden en heb ik een langere rit kunnen maken. Het zadel houdt zich prima bij heet weer, en ik heb minder last van plakken en zweten, dus wellicht dat dit zadel inderdaad ademt. Wel glijdt een Revit doorwaaibroek wat op het zadel, maar met de gewone Rukka broek heb ik nergens last van.
Nu nog een keer een toerrit op het nieuwe zadel ....
Menno_Motor

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Ik heb het wunderlich zadel en ondanks het niet doorwaait, ook geen doorzitten meet!
Erteetje

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hoi Hans,

Ik heb exact dezelfde ervaring als jij. In het begin lijkt het originele zadel goed te zitten maar dat wordt minder en minder. Na elke rit (meestal 150 tot 200 km) heb ik last van mijn rug / stuitje. Ik heb eerder geïnformeerd bij Touratech naar het RT zadel met verwarming maar dit zou pas aan het begin van het komende seizoen op de markt komen en is nog in ontwikkeling. Ik gebruik verwarming ook maar incidenteel maar ga er toch op wachten. Goed om te horen dat het zadel bevalt. Op mijn vorige RT had ik ook een zadel van Touratech en dat was het geld ook al meer dan waard!!

Luc
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Het zadel bevalt nog steeds goed en het bolle gevoel is inmiddels weg. Ik rijd een paar keer per week een rit van 160 km en dat is nu weer een feest. Begin oktober hoop ik nog een paar dagen te gaan toeren en dat is wat mij betreft de echte test.
Erteetje

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hoi Hans,

Deze zomer in Italie kwam ik een GS rijder tegen die ook vol lof was over het TT zadel. Hij had ook de ademende versie maar zei dat hij het een nadeel vond dat het zadel water opneemt. Heb jij dit ook ervaren?

Luc
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb al een paar buitjes geahd maar niets gemerkt van wateropname. Ik zal er eens op letten.
Erteetje

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

Dank je wel!
Voor de rest twijfel ik er niet aan dat het TT zadel een goede keuze is _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

De afgelopen dagen uitgebreid en langdurig het Touratech zadel kunnen proberen in de Eifel, Pfalz en Zwarte woud en ik ben zeer tevreden. Ook na een hele dag op de motor heb ik geen last meer van doorzitten en ik heb ook duidelijk minder last van mijn rug. Prima zadel en definitief goedgekeurd _004
De motor stond s nachts vaak buiten in een bui, maar ik heb totaal geen last gehad van een nat zadel.
De temperatuur was tamelijk laag (tussen 0 en 6 graden) maar ik heb de zadelverwarming niet gemist.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit zijn de betere berichten Hans -top- . . . ik wens je vele comfortabele kilometers toe! Big RT Smile
HansD schreef:De afgelopen dagen uitgebreid en langdurig het Touratech zadel kunnen proberen in de Eifel, Pfalz en Zwarte woud en ik ben zeer tevreden. Ook na een hele dag op de motor heb ik geen last meer van doorzitten en ik heb ook duidelijk minder last van mijn rug. Prima zadel en definitief goedgekeurd _004
De motor stond s nachts vaak buiten in een bui, maar ik heb totaal geen last gehad van een nat zadel.
De temperatuur was tamelijk laag (tussen 0 en 6 graden) maar ik heb de zadelverwarming niet gemist.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Erteetje

Re: Touratech zadel voor R1200RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

HansD schreef:De afgelopen dagen uitgebreid en langdurig het Touratech zadel kunnen proberen in de Eifel, Pfalz en Zwarte woud en ik ben zeer tevreden. Ook na een hele dag op de motor heb ik geen last meer van doorzitten en ik heb ook duidelijk minder last van mijn rug. Prima zadel en definitief goedgekeurd _004
De motor stond s nachts vaak buiten in een bui, maar ik heb totaal geen last gehad van een nat zadel.
De temperatuur was tamelijk laag (tussen 0 en 6 graden) maar ik heb de zadelverwarming niet gemist.
Dank je wel voor je bericht Hans!!

Ik ga nu dus ook definitief kiezen voor het TT zadel en wel de ademende versie _004
Op mijn "oude" RT was ik ook al erg onder de indruk van het TT zadel.
Ik wacht wel op de verwarmde versie die begin komend seizoen zou uitkomen.
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”