Zadel als glijbaan

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hallo,

Op mijn RT-LC die ik afgelopen weekend heb opgehaald zit het originele zadel. Wat mij opvalt is dat dit zadel erg glad is en bij stevig remmen glij ik gewoon heen en weer. Zijn er rijders die dit ook ervaren en een oplossing hebben???

Ik heb gekeken naar de aftermarket zadels maar dat is lastig kiezen. Ik zie wel dat Bagster mooie zadels maakt en ook per deel verkoopt. Ik rijd alleen dus heb alleen het rijders zadel nodig.

Ben benieuwd naar de tips.

Waarvoor alvast dankt.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Bij de LC had ik ook het probleem dat ik naar voren gleed..

Onder de voorste bevestigingsbeugel heb ik een ring gelegd van 0,5 cm, daardoor komt de voorkant iets omhoog

Nooit geen probleem meer gehad..

Hoe simpel kan het zijn..

Misschien helpt dit bij jouw ook..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Henk,

Dank voor de tip, ga ik zeker even testen. Om het zadel in de hoogste stand te zetten met het omkeren van de steun lost het voor een deel op maar dan komt het zadel zelf weer te hoog.

Zal er eens een paar ringen onder leggen.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb hier geen last van. Voor €85 kun je je zadeldek laten vervangen bij Tijger Leathers in Den haag.
Persoonlijk zou ik ook gelijk het schuim vervangen, nog een keer €85.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

HansD schreef:Ik heb hier geen last van. Voor €85 kun je je zadeldek laten vervangen bij Tijger Leathers in Den haag.
Persoonlijk zou ik ook gelijk het schuim vervangen, nog een keer €85.
Hans,

Dat klinkt goed, heeft Tigerleathers dit op voorraad of moet je je eigen zadel inleveren?
Ik ben met mijn K1200 ook bij hun geweest. Zal weer even contact opnemen.

Grt, Ruud


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door EileRT »

Na afspraak klaar terwijl u wacht . . .
Ruud Woudstra schreef: 11 nov 2017, 10:03Dat klinkt goed, heeft Tigerleathers dit op voorraad of moet je je eigen zadel inleveren?
Echt passen doe je natuurlijk na een lange rit. Als het zadel dan nog niet geheel naar wens is kan je weer een afspraak maken en het alsnog verder aan te laten passen. Dit jaar heb ik mijn zadel ook (gedeeltelijk) laten voorzien van nieuw schuim en ik laat het ook nog iets aanpassen. Prima service dus van TL! -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij aanpassingen aan het schuim en de bekleding is het niet klaar terwijl je wacht. Bij alleen het zadeldek vervangen wel klaar terwijl je wacht. Ze willen je eerst laten rijden met de aanpassing voor ze het zadeldek plaatsen. En dat is op zich ook veel beter dan meteen afwerken. Het zadeldek er weer moeten afhalen maakt het er ook allemaal niet beter op. Maar het materiaal dat ze gebruiken is echt super. Ik heb nu één keer een zadel ergens anders laten doen en achteraf toch een beetje spijt dat ik niet meteen naar Tijger Leathers ben gegaan. Mijn R1100R hadden ze ook zeer netjes gedaan.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit is niet waar. Ik werd dit jaar geholpen met de aanpassing van het schuim en de bekleding terwijl ik aan het wachten was. Gedurende dit proces ga je een aantal keren proefzitten en brengen ze het schuim in de juiste vorm. En nogmaals je mag bij TL altijd terugkomen (kostenloos binnen een redelijke termijn) om het zadel verder te laten aanpassen. Een lange rit is dan de ultieme test.
Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 19:17 Bij aanpassingen aan het schuim en de bekleding is het niet klaar terwijl je wacht.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef: 11 nov 2017, 20:26 Dit is niet waar. Ik werd dit jaar geholpen met de aanpassing van het schuim en de bekleding terwijl ik aan het wachten was. Gedurende dit proces ga je een aantal keren proefzitten en brengen ze het schuim in de juiste vorm. En nogmaals je mag bij TL altijd terugkomen (kostenloos binnen een redelijke termijn) om het zadel verder te laten aanpassen. Een lange rit is dan de ultieme test.
Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 19:17 Bij aanpassingen aan het schuim en de bekleding is het niet klaar terwijl je wacht.
Dan ben jij toch één van de weinige Eilert. Meestal zetten ze het oude zadeldek terug en vragen ze je om terug te komen zodat je eerst kan beoordelen of het na een tijd rijden ook werkelijk goed zit. Maar misschien hebben ze dan pas hun werkwijze aangepast omdat veel mensen het niet leuk vonden dat ze nogmaals moesten terug komen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door EileRT »

Tja, ik beschrijf mijn ervaring en dat wat mij door hen is medegedeeld . . .
Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 21:04Dan ben jij toch één van de weinige Eilert. Meestal zetten ze het oude zadeldek terug en vragen ze je om terug te komen zodat je eerst kan beoordelen of het na een tijd rijden ook werkelijk goed zit.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef: 11 nov 2017, 21:09 Tja, ik beschrijf mijn ervaring en dat wat mij door hen is medegedeeld . . .
Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 21:04Dan ben jij toch één van de weinige Eilert. Meestal zetten ze het oude zadeldek terug en vragen ze je om terug te komen zodat je eerst kan beoordelen of het na een tijd rijden ook werkelijk goed zit.
Dat snap ik wel Eilert ik deel mijn ervaring ook. En Remco wilde het bij mij niet in één keer afwerken. De andere gingen ook weg met hun oude zadeldek bij aanpassing van het schuim. Ik herinner me dat ik ook hier las dat mensen ook niet veel zin hadden in twee keer dezelfde rit te maken voor een zadelaanpassing.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door EileRT »

Het is goed om onze ervaringen op het forum te delen Ton. -top-

Ik hoop dat topicstarter Ruud Woudstra zijn " zadel als glijbaan " naar tevredenheid kan laten aanpassen dan wel vernieuwen bij TL of elders. -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Zou misschien ook nog kunnen dat er nog poetsmiddel op zit?
Probeer ff met wat ontvetter.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Zo weer een aantal dagen en 1000 km verder, het glijden is minder geworden, of ik ben er gewoon aan gewend.

Wel overweeg ik om het zadel aan te passen dan wel te vervangen. Nu is er al heel veel geschreven over dit zeer persoonlijke item.
Er staat 40k km op de teller, dus dat mag dan ook wel.

Als tot mij te hebben genomen denk ik dat de volgende opties voor mij mogelijk zijn.
- Zadel door Tijgerleathers een opfris beurt te laten geven. En beter schuim erin.
- Een Wunderlich zadel kopen, je krijgt een mooie prijs voor je oude zadel retour € 280,=.
- Een Corbin zadel kopen. Op het ook lijkt mij dit het mooiste zadel, met het meeste comfort. Maar ook het duurst.

Maar zoals gezegd je komt er alleen achter door te testen, en dat wil ik dan ook gaan doen.
1e: Tijgerleathers laten aanpassen, is het goedkoopste.
2e Proefrijden met de Corbin.
3e Als ik er dan nog niet uit ben Wunderlich.

Zijn er forumleden die ervaringen willen delen met deze opties. -kwijling-

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb geen ervaring met de Corbin op de RT-LC, maar wel op de K1600 GT. Ik vind het persoonlijk het perfecte zadel voor een toerbuffel. Toegegeven het is kostbaar en niet geschikt voor mensen die al te klein van stuk zijn. Met name je beenpartij moet aan de lange kant zijn en je derriere (bips) moet een zekere breedte vertonen, om ten volle van de Corbin te kunnen genieten. Ik heb het altijd een voordeel gevonden dat je het originele zadel kunt behouden en bij inruil terug kunt plaatsen, zodat je je eigen zadel houdt voor een verse motorfiets. Ondanks dat ik momenteel geen K1600 heb, ligt het zadel droog weggeborgen voor het geval ik ooit weer voor een dergelijke machinerie zou kiezen.

Succes met je keuzeproces!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Rebel »

Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 21:15
EileRT schreef: 11 nov 2017, 21:09 Tja, ik beschrijf mijn ervaring en dat wat mij door hen is medegedeeld . . .
Ton1959 schreef: 11 nov 2017, 21:04Dan ben jij toch één van de weinige Eilert. Meestal zetten ze het oude zadeldek terug en vragen ze je om terug te komen zodat je eerst kan beoordelen of het na een tijd rijden ook werkelijk goed zit.
Dat snap ik wel Eilert ik deel mijn ervaring ook. En Remco wilde het bij mij niet in één keer afwerken. De andere gingen ook weg met hun oude zadeldek bij aanpassing van het schuim. Ik herinner me dat ik ook hier las dat mensen ook niet veel zin hadden in twee keer dezelfde rit te maken voor een zadelaanpassing.
Eilert is een van de velen Big RT Smile

Lees hier het antwoord van Tijger Leathers nadat ik hun een mail gestuurd had met vraag voor aanpassing hardheid zadels en andere bekleding.
Ik heb ook nog gebeld en expliciet gevraagd of wij op dit alles konden wachten, dus de hele makeover. Het antwoord was ja.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je in zo'n korte tijd kunt beoordelen of de hardheid van het zadel je bevalt.
Dan is het misschien beter om iets meer tijd te nemen en het uit te testen alvorens het nieuwe dek erop te laten zetten.
Maar ja dan moet je wel 2 keer naar DenHaag.
De keuze ligt bij de klant wat hij wil.

Beste,
Het is geen probleem de zadels comfortabeler te maken en te bekleden. Het is hierbij belangrijk dat u een afspraak maakt en dan langskomt met de motor en uw passagier. We gaan de zadels dan aanpassen waar jullie bij zijn. Na ongeveer 1 a 1,5 uur rijden jullie weer weg met de motor en de aangepaste zadels. De oude dekjes zetten we in eerste instantie terug. Dit is zodat jullie kunnen gaan testrijden met het nieuwe schuim. Mocht het nog niet helemaal naar wens zitten dan passen we het nogmaals kosteloos aan. Als de zadels helemaal naar wens zitten, dan kunnen we ze gaan bekleden, we hebben daar anti slip materiaal voor. Voor het veranderen van het schuim ligt er hierbij een beetje aan wat we precies moeten gaan doen. Voor een afspraak kunt u het beste even bellen. Ik hoop u zo voldoende geinformeerd te hebben.
Voor meer info of een afspraak bel 070 3077960

Met vriendelijke groet,
Remco Hendrikse

Tijger Leathers sinds 1946 het adres voor :
Zadels bekleden, lederen kleding op maat, reparatie motor kleding, erotische kleding, Auto bekleding, bootzeilen, caravan kussens, meubelstoffering, camper bekleding,

Ons adres:
Tijger Leathers
Minckelersstraat 54
2522 CE Den Haag
tel:070-3077960
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat Tijger Leathers de werkwijze dan inderdaad heeft bijgesteld omdat mensen geen zin hadden om twee keer die richting uit te komen. Ik vond het toen ook niet fijn dat ik weer heel dat stuk moest terug rijden. Maar ik begreep Remco zijn punt wel omdat je het na 1,5 uur inderdaad niet weet of het echt goed zit.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zadel als glijbaan

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik géén problemen heb met mijn zadels. (nooit gehad ook trouwens)
Niet van mijn RT/LC, inmiddels 14,5 maanden oud en 39.300 km zonder problemen gereden en niet van mijn "bijzit" de Suzuki 650 V-Strom van april dit jaar, 7 maanden oud een 7.200 km zonder problemen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”