Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
rhalmans
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009, 19:30
Type: R1200RT
Bijz: Bagster gel zadel, stuurverhogers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Didam

Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door rhalmans »

Ik heb een RT1200RT uit 2010, ben 1,92 lang. Al jaren rijd ik rond met stuurverhogers en een Bagster gelzadel. De laatste tijd ervaar ik na 1,5-2 uur rijden een knellend gevoel in beide liesstreken. Bij mijn dealer gevraagd of voetsteunverlagers hiertegen hielpen. Daar adviseerde ze om een zadelkussen te gebruiken om de hoek van mijn benen te verkleinen.

Iemand van jullie soortgelijke klachten of ervaring met zadelkussen of voetsteunverlagers?
Of weet iemand hoe je het standaard. Zadel kunt verhogen?
fransgabler

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat is eerder een fysio therapeutisch dan een dealer probleem. Best wel lastig, de houding op een motor valt daar precies tussenin en is bepalend voor het plezier op de motor. Ik zou in ieder geval 'klein' beginnen, in dit geval bij het zadel.

Experimenteren kan door het zadel tijdelijk te verhogen met foam of een kussen. Dat wordt in dit geval een beste klus omdat het euvel zich pas na 1,5 a 2 uur voordoet. Toch benader je dan een situatie die beter voor je lijf en leden kan uitvallen. Vaak is het gebruikte Bagster-zadel sowieso al aardig ingezakt; bij de genoemde basketbal-lengte tikken meeste mensen even boven 65 kilo aan. :D

Bevalt het tijdelijk verhogen van het zadel?
Dan kun je een afspraak maken bij http://tijgerleathers.nl/ om het zadel permanent op die hoogte te laten aanpassen. Je kunt daar zelfs tussendoor 'proefzitten' en terugkomen als het zadel toch nog aangepast moet worden. Niet alleen de hoogte , maar ook de stevigheid van het zadel kan daar bepaald worden >65 kilo. Misschien is juist de toepassing van gel mede oorzaak van het probleem. Gel biedt een brede steun, maar geen stevigheid.

De wachttijd is daar nu een maand, tijd genoeg om een afspraak op voorhand te maken en de experimenten in te zetten. De kosten vallen daar met het geleverde maatwerk alleszins mee.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 20 jun 2021, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door ciske »

Diverse toeleveranciers leveren setjes voetsteunverlagers voor deze RT-serie aan. Persoonlijk vind ik die van MV Verholen erg fraai, maar daar gaat het feitelijk niet om.
In ieder geval had ik als gevolg van die verlagers -en een verhoogd zadel van Kahedo- een veel betere zitpositie gerealiseerd dan deze motor standaard bood.
Nadeeltje was wel dat de "Waarschuwingsstiften" aan de voetsteunen vaker vernieuwd moeten worden.

gr van Ciske
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door Dingeman »

ciske schreef: 20 jun 2021, 13:02
---------- knip ----------

Nadeeltje was wel dat de "Waarschuwingsstiften" aan de voetsteunen vaker vernieuwd moeten worden.

gr van Ciske
Leg eens uit waarom deze bij jou steeds vaker vernieuwd moeten worden. _001
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door HansD »

Nadeel van zadel verhogen vind ik dat je nog meer op de motor komt te zitten ipv erin. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik had op mijn vorige Rt ook voetsteunverlagers. Het is verbazingwekkend wat een paar centimeter lagere voetsteunen voor een verschil maken!
Ik had de verlagers van wunderlich, die in verschillende lengtes komen. Die bevielen op zich prima. Eerst die van 3cm geprobeerd, daarna die van 5cm gemonteerd. Nadeel van deze wunderlich verlagers is dat ze ter hoogte van de enkels iets naar buiten komen, en dat vond ik niet prettig aanvoelen.

Natuurlijk gaat ook je grondspeling in bochten naar beneden, en als je enigszins sportief rijdt, kom je dus her en der met de steunen aan de grond.
Dat is de reden dat ik ze op mijn huidige watergekoelde Rt niet heb.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door ciske »

Leg eens uit waarom deze bij jou steeds vaker vernieuwd moeten worden.
HansD gaf hierop al het juiste antwoord!

gr v Ciske
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door ciske »

Nadeel van zadel verhogen vind ik dat je nog meer op de motor komt te zitten ipv erin.
zei HansD.

Voor mij werkte dit exact andersom.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door Dingeman »

ciske schreef: 21 jun 2021, 10:04
Leg eens uit waarom deze bij jou steeds vaker vernieuwd moeten worden.
HansD gaf hierop al het juiste antwoord!

gr v Ciske
Niet dus. Hij heeft ze er niet meer opzitten.
Jij vernieuwd ze steeds. Waarom?
Dat was mijn vraag.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door Wullum »

Even terug on-topic: afknelling in de lies.

Ik had precies hetzelfde op mijn vorige -1200- van 2011 waarna ik, na 9 jaar probleemloos op een -850- en -1150-, uiteindelijk voetsteunverlagers heb gemonteerd. En ik heb niet eens lange benen...
Misschien dat mijn 2 knieprotheses debet waren, maar ik kreeg op de -1200- enorm dove benen. Dat voelde ik eigenlijk niet, tot ik na een rit of bij een stoplicht mijn voet van de voetsteun wilde halen en heel even dacht dat mijn been niet wil luisteren... Voetsteunverlagers verhielpen dat probleem.
Ik rij nu een -1250- waarop ik dit probleem weer niet heb en geen verlagers meer nodig heb... Lijkt erop dat de voetsteunpositie van de RT van 2004-2013 net even iets anders is dan van de generaties ervoor en erna...
De voetsteunverlagers liggen hier nog in de kast, dus als je ze wilt overnemen...
Laatst gewijzigd door Wullum op 22 jun 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door ciske »

HansD zei:
Natuurlijk gaat ook je grondspeling in bochten naar beneden, en als je enigszins sportief rijdt, kom je dus her en der met de steunen aan de grond.
Dit is exact de reden waarom ik die pennen regelmatig moest vernieuwen. Vanwege de verminderde grondspeling slijp je deze pennen er vanaf.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door Dingeman »

ciske schreef: 22 jun 2021, 12:24 HansD zei:
Natuurlijk gaat ook je grondspeling in bochten naar beneden, en als je enigszins sportief rijdt, kom je dus her en der met de steunen aan de grond.
Dit is exact de reden waarom ik die pennen regelmatig moest vernieuwen. Vanwege de verminderde grondspeling slijp je deze pennen er vanaf.

gr v Ciske
Ik vermoed dat je mijn vraag niet goed leest of de vraag mogelijk niet begrijpt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door HansD »

Dingeman schreef: 23 jun 2021, 16:51
ciske schreef: 22 jun 2021, 12:24 HansD zei:
Natuurlijk gaat ook je grondspeling in bochten naar beneden, en als je enigszins sportief rijdt, kom je dus her en der met de steunen aan de grond.
Dit is exact de reden waarom ik die pennen regelmatig moest vernieuwen. Vanwege de verminderde grondspeling slijp je deze pennen er vanaf.

gr v Ciske
Ik vermoed dat je mijn vraag niet goed leest of de vraag mogelijk niet begrijpt.
Hij vervangt niet de pedalen maar alleen de stiften onder de pedalen.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Zithouding zorgt voor knelling in de lies

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vermoed dat je mijn vraag niet goed leest of de vraag mogelijk niet begrijpt.
Wellicht is het tijd geworden om de vraag te herformuleren!

gr v Ciske
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”