Sargent zadel(s)

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
LHHC

Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door LHHC »

In 'het zwarte gat' had ik al vermeld dat ik een Sargent zadel (voor + achter) had aangeschaft.
Het zadel is inmiddels afgeleverd aan geplaatst en omdat ik toch aan het klussen was (city-koffer deksel) heb ik meteen seat-jacks gemaakt. Gewoon van een nylon snijplankje van 6 mm dik uitgezaagd (80 x 25 x 6 mm).
Onvoorstelbaar hoe dit je zithouding corrigeert :!: en het ziet er prachtig uit. :O
De zadels zijn iets breder en vlakker dan het origineel en lijken ook wat harder te zijn.

De zadels van Sargent zitten qua nieuwprijs iets onder het prijsniveau van Corbin. In Nederland zijn ze redelijk onbekend, in de USA vind je meer info en reviews. De dichtsbijzijnde reseller zit in GB http://www.sargentcycle.com/bmwwsrrt.htm.

Zijn er forumleden die ervaring hebben met een dergelijk zadel :?:

Luc

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Luc,

Is het mogelijk ook een fotootje te maken van de onderkant van de Sargent's?
Danwel een uitleg hoe Sargent gemonteerd dienen te worden.

Ik bedoel, met name de manier waarop de Sargent vast gezet worden op de bestaande RT-zittingsmechanisme.

Dat vond en vind ik nog steeds een zeer groot probleem bij de Corbin, hun montagemethode vindt ik persoonlijk ronduit slecht en zou ik bijna kwalificeren als gevaarlijk.
Anderen noemen dat gewenning, maar ik vindt het niet normaal dat een zitting nog steeds redelijk flink bewogen kan worden als deze op de motor geplaatst is, zoals bij de Corbin op de R11xxRT het geval is.

Bedankt alvast!

PS: Goede keuze, ziet er strak uit. _005 _004
LHHC

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door LHHC »

De bevestiging is vrijwel gelijk aan die van de originele zadels, ze zitten perfect (geen speling en/of kieren).
Het plaatsen en verwijderen gaat 'als van zelf'.
Ik heb een aantal foto's gemaakt. Onder het achterste zadel is een uitsparing waarin een plastic cilinder zit, hier kan gereedschap of iets dergelijks in worden opgeborgen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door LHHC op 24 feb 2011, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
RhanRT

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door RhanRT »

ziet er goed en mooi uit.

RhanRT
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is perfect!

Dank je wel voor de zeer duidelijke foto's! _004
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

Prachtig zadel is dit, en idd een sieraard voor je bike !! _004

Wat ik wil vragen, ik ben naar een ander zadel opzoek, de oude heb ik het gevoel dat ik steeds net iets te ver naar voren schuif, dus steeds wil gaan verzitten
Dit had ik opgelost door een strookje anti-slip over de zadel te spannen, dit werkt overigens wel, en het spul is niet duur en bijna overal verkrijgbaar, slijt wel als een gek dus na een seizoen kan je er weer een nieuwe strook op zetten, zweet overigens niet
Een collega BMW rijder dacht dat ik een breder zadel op de RT heb dan het origineel
Dit kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dat ik schuif

Straks na het werk meet ik hem eens op om er zeker van te zijn
Iemand die weet of er smalle modellen te koop zijn ??
En wat zijn jou ervaringen ermee ??

[groet]
alcohol vrij bier is net als een bh aan de waslijn, het beste is eruit
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het te veel naar voren schuiven is een gekend probleem en is op te lossen door het zadel wat meer horizontaal te plaatsen, bijvoorbeeld via seatjacks;
http://www.vanollefen.nl/seatjack.htm

Als je het wilt proberen, ik heb nog een setje over voor een zacht prijsje. ;)
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Klinkt als een oplossing die ik ook wel kan gebruiken, die Seat Jacks. _004
Ik heb op mijn fiets ook nog niet de ideale zithouding gevonden, en ik herken me wel in de beschrijvingen hierboven. Misschien dat ik het eerst maar eens met stevige nylon ringen probeer - hoewel de prijs van een origineel setje niet schokkend hoog is.

DMM, waarom heb je het setje eigenlijk niet gebruikt ??
( en hoe zacht is jouw zachte prijsje ? )

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Had een extra setje besteld, voor het geval-dat, etc.

Je hebt PB.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door HansD »

henkmartian schreef:Prachtig zadel is dit, en idd een sieraard voor je bike !! _004

Wat ik wil vragen, ik ben naar een ander zadel opzoek, de oude heb ik het gevoel dat ik steeds net iets te ver naar voren schuif, dus steeds wil gaan verzitten
Dit had ik opgelost door een strookje anti-slip over de zadel te spannen, dit werkt overigens wel, en het spul is niet duur en bijna overal verkrijgbaar, slijt wel als een gek dus na een seizoen kan je er weer een nieuwe strook op zetten, zweet overigens niet
Een collega BMW rijder dacht dat ik een breder zadel op de RT heb dan het origineel
Dit kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dat ik schuif

Straks na het werk meet ik hem eens op om er zeker van te zijn
Iemand die weet of er smalle modellen te koop zijn ??
En wat zijn jou ervaringen ermee ??

[groet]
alcohol vrij bier is net als een bh aan de waslijn, het beste is eruit
Henk,
Ik kwam er een tijd geleden achter dat er een Comfort zadel voor de R1150RT van BMW is/was. Dit is breder en wat zachter dan het standaardzadel.
Ik heb er een op de kop getikt voor mijn R1100RT voor Euro 50.
Daarnaast is er al heel wat geschreven over en geexperimenteerd met het zadel:
- Tribo seats: zijn anti-slip hoesjes voor over je zadel, niet mooi, maar zeer effektief (leverbaar voor voor- en achterzadel)
- je kunt naast de seat jacks de stand van het zadel ook veranderen door de rubberen doppen onder je zadel in te korten (afslijpen/schuren of zagen)
Ik heb de achterste 2 doppen van mijn R1100RT zadel een paar millimeter ingekort met een gunstig effekt op de zitpositie.
(Die rubberendoppen kosten niet veel, dus lekker expirementeren!)

Succes ermee.

Hans
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

dutchmidiman schreef:Het te veel naar voren schuiven is een gekend probleem en is op te lossen door het zadel wat meer horizontaal te plaatsen, bijvoorbeeld via seatjacks;
http://www.vanollefen.nl/seatjack.htm

Als je het wilt proberen, ik heb nog een setje over voor een zacht prijsje. ;)
klinkt goed ! _005

Heb hier een Complet ingerichte TD tot mijn beschikking (werk) dus dat maak ik ff zelf
Met de bedankjes voor de tip ! ben ik zeker blij mee, had er niet aangedacht

Je komt wel iets hoger te zitten volgens mij of valt dat wel mee ??
Zijn er trouwens wel smallere zadels, zoals ik dat gehoord heb? Ben erg benieuwd of ik niet een verzie zadel heb die breder is, straks even meten, alleen weet ik dan nog niet welke maat origineel op de RT wordt gebruikt, heb wel de Bike van BerryBeer gezien in de winterstalling
Een geweldig mooie RT moet ik zeggen, de zadel daarop lijkt smaller te zijn dan die van mij
[groet]
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

Henk,
Ik kwam er een tijd geleden achter dat er een Comfort zadel voor de R1150RT van BMW is/was. Dit is breder en wat zachter dan het standaardzadel.
Ik heb er een op de kop getikt voor mijn R1100RT voor Euro 50.
Daarnaast is er al heel wat geschreven over en geexperimenteerd met het zadel:
- Tribo seats: zijn anti-slip hoesjes voor over je zadel, niet mooi, maar zeer effektief (leverbaar voor voor- en achterzadel)
- je kunt naast de seat jacks de stand van het zadel ook veranderen door de rubberen doppen onder je zadel in te korten (afslijpen/schuren of zagen)
Ik heb de achterste 2 doppen van mijn R1100RT zadel een paar millimeter ingekort met een gunstig effekt op de zitpositie.
(Die rubberendoppen kosten niet veel, dus lekker expirementeren!)

Succes ermee.

Hans[/quote]

hoi Hans
ik ga dit zeker proberen ! _004
nu mooi de tijd voor toch, op www is er zoooo veel te vinden op zadel gebied phoe geen beginnen aan zeg
met zulke tips kan ik wel iets mee, zal zoeken zijn ook wat de Ideale houding en positie is
dopjes en teflon heb ik ook meer dan genoeg, ik ga straks eens meten en kijken wat ik er allemaal mee kan doen
z'n mooie fabrieks zadel wil ik natuurlijk ook wel, maar zoek het even toch bij de zadel die ik heb
mijn dank :D

[groet]
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

henkmartian schreef:Je komt wel iets hoger te zitten volgens mij of valt dat wel mee ??
Ligt een beetje aan de broodplank die je in stukjes gaat zagen. :lol:
Normaal gesproken zijn de "officiële" Seat Jacks gemaakt van 6 mm dik materiaal.
Kies wel (al dan niet, plastic) materiaal die onder grote(re) druk niet gaat vervormen. :roll:
henkmartian schreef:Zijn er trouwens wel smallere zadels, zoals ik dat gehoord heb?
Zoals eerder aangegeven, bij de R1100RT is de standaard zadel vrij smal, volgens mij net zo breed als de achter-buddy.
De R1150RT zadel, ook wel Comfort zadel genaamd, zie je ook vaak op de R1100RT, als zijnde een optie.

De zgn. Comfort zadel heeft het onderdeel-nummer "5253-2313 651" onderop staan, althans bij mijn Comfort zadel op mijn R1100RT.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Voor jullie info, er staat een Corbin op MP.

Moet wel een nieuw dekje op.

http://link.marktplaats.nl/404465231

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

Ligt een beetje aan de broodplank die je in stukjes gaat zagen. :lol:
Normaal gesproken zijn de "officiële" Seat Jacks gemaakt van 6 mm dik materiaal.
Kies wel (al dan niet, plastic) materiaal die onder grote(re) druk niet gaat vervormen. :roll:


heb hier gehard alu liggen, keuze uit 2 tot 15 mm dik... volgens mij is het goed om met plaatjes te beginnen van 6mm zoals jou tip
kan ik altijd nog gaan voor dikker of dunner "de broodplank" blijf ik mooi af.. krijg ik het ook niet aan de stok met het vrouwtje :D :D

henkmartian schreef:Zijn er trouwens wel smallere zadels, zoals ik dat gehoord heb?

Zoals eerder aangegeven, bij de R1100RT is de standaard zadel vrij smal, volgens mij net zo breed als de achter-buddy.
De R1150RT zadel, ook wel Comfort zadel genaamd, zie je ook vaak op de R1100RT, als zijnde een optie.


dan heb ik een breder zadel dan er Origineel op een RT te vinden is (durf ik bijna met zekerheid te zeggen nu) het is breder dan de achter-buddy

De zgn. Comfort zadel heeft het onderdeel-nummer "5253-2313 651" onderop staan, althans bij mijn Comfort zadel op mijn R1100RT.[/quote]

straks kijk ik het ff na, doe ik er ook een fotootje bij nog :D
tahnx nog Dutch
Laatst gewijzigd door henkmartian op 03 jan 2011, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

PaulRS schreef:Hoi.

Voor jullie info, er staat een Corbin op MP.
Moet wel een nieuw dekje op.
http://link.marktplaats.nl/404465231
Groeten, Paul.
mooi zadel Paul

alleen niet mijn smaak
met de bedankjes voor het mee denken _004
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

Zoals eerder aangegeven, bij de R1100RT is de standaard zadel vrij smal, volgens mij net zo breed als de achter-buddy.
De R1150RT zadel, ook wel Comfort zadel genaamd, zie je ook vaak op de R1100RT, als zijnde een optie.

De zgn. Comfort zadel heeft het onderdeel-nummer "5253-2313 651" onderop staan, althans bij mijn Comfort zadel op mijn R1100RT.[/quote]



het is dus het Comfort zadel komt overeen met jou onderdeel nummer (40cm breed)
plaatje heb ik erbij, ik kan dus wel wat gaan Experimenteren met plaatjes nokjes enz ....

met de bedankjes _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Ik zal jou bedankjes netjes bewaren, en daags 1 innemen. :lol:

Je dient waarschijnlijk ook langere boutjes te gebruiken, maar maak die niet te lang, anders loopt het draad net tegen het buisframe aan de linkerkant aan, waardoor het eventueel later weer loshalen eventueel (!!) de moer in het zittingverstelmechanisme linksachter zou kunnen beschadigen.
henkmartian

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door henkmartian »

dutchmidiman schreef:Big RT Smile
Ik zal jou bedankjes netjes bewaren, en daags 1 innemen. :lol:

we nemen dan samen er een op in :D

Je dient waarschijnlijk ook langere boutjes te gebruiken, maar maak die niet te lang, anders loopt het draad net tegen het buisframe aan de linkerkant aan, waardoor het eventueel later weer loshalen eventueel (!!) de moer in het zittingverstelmechanisme linksachter zou kunnen beschadigen.
tuuulijk !!! _004 _004
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Wullum »

Onderdeel-nummer "5253-2313 651" is niet per sé een Comfort zadel.
Ik heb inmiddels zowel normale zadels als comfort zadels met dit nummer gezien, ik denk dat het nummer alleen voor de basisplaat geldt....
Lekker verwarrend.

Ikzelf heb een "5253-2313 651" op mijn -850- en da's zéker geen comfort zadel :(
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben wat verder gaan zoeken;
Het zadel wat BMW officieel Comfort Seat noemt heeft als onderdeelnummer "71 60 7 654 460"
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=53&hl=4

Ik denk, maar dat is puur gok-werk, dat 5253-2313 651 de aangepaste "normale" zadel is met een bredere zit in verband met klachten van gebruikers? _001
Of een hogere of lagere zit.
Of iets dergelijks.
Want die vindt ik vooralsnog niet terug in RealOEM.

Soms zijn BMW's wegen ondoorgrondelijk. :O
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Wullum »

De "5253-2313 651" op mijn -850- volgens mij een standaard.
Ook de beschadigde "5253-2313 651" die ik er extra bijkreeg toen ik de fiets kocht.

Gisteren bij Bart Kolff van bmwpostorder.nl geweest, daar zag ik 2 zadels met hetzelfde nummer "5253-2313 651" erop, maar die hadden heel nadrukkelijke verbredingen zo'n 5cm vóór de stiknaad die achter over het zadeldek loopt.
Net waar je met je "zitbotjes" uitkomt zeg maar.

Ik loop nu zwaar te twijfelen of ik die niet ga halen bij Bart.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ligt een beetje aan de prijs, als ik zo'n beslissing zou nemen;
Want als het een paar honderd euro is, kan je bij Tiger Leathers en anderen, je bestaande zadel laten aanpassen naar jou smaak en gewenst comfort.

Of anders vragen aan BMWpostorder of je mag proef-zitten. :idea:
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Wullum »

dmm, het betreft gebruikt spul bij Bart Kolff, vraagprijs voor een zadel is €125,-
Eens kijken of dat voor minder kan en of ik mijn 2 standaard zadels kan inruilen :$
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door HansD »

Wullum schreef:dmm, het betreft gebruikt spul bij Bart Kolff, vraagprijs voor een zadel is €125,-
Eens kijken of dat voor minder kan en of ik mijn 2 standaard zadels kan inruilen :$
Ik heb mijn comfort zadel voor -1100- destijds voor Euro 50 over genomen, dus dat zijn flinke prijzen.
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 06 mei 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Sargent zadel(s)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Woef :(
Dat is inderdaad nogal flink aan de hoge prijs!
Vooral ook omdat het "comfort" bij dat zadel ook maar relatief schijnt te zijn, lees ik zo links-en-rechts op andere fora.

Wil je een comfortabel zadel, dan heeft BMW helaas geen echte oplossing, en kom je al snel op after-markt oplossingen zoals Sargent, Baehr, Tiger Leathers, om er maar een paar te noemen.

Het is net als het windscherm, BMW is niet de beste van de klas als het om "goed ontworpen" gaat, jammer genoeg.
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”