Ruggensteun / Back rest bestuurder

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door wannesie »

Ik ben op zoek naar een ruggensteun voor op mijn r1150rt.

In Amerika vind ik de back rest: http://www.bakupusa.com/BMW-R1100-1150RT-DRIVER.html
Moto Luxe in Frankrijk importeert ze: http://www.motoluxe.eu/products/Dossere ... 150RT.html

Wie heeft ervaringen met een dergelijke ruggensteun? Zijn er ook andere leveranciers (in Nederland)?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door HansD »

wannesie schreef:Ik ben op zoek naar een ruggensteun voor op mijn r1150rt.

In Amerika vind ik de back rest: http://www.bakupusa.com/BMW-R1100-1150RT-DRIVER.html
Moto Luxe in Frankrijk importeert ze: http://www.motoluxe.eu/products/Dossere ... 150RT.html

Wie heeft ervaringen met een dergelijke ruggensteun? Zijn er ook andere leveranciers (in Nederland)?
IK heb een rugsteun geprobeerd in combinatie met een Corbin zadel. Mijn conclusie na herhaaldelijk proberen en bijstellen was dat voor mij de rugsteun overbodig is!
Als ik goed rechtop zit met voldoende steun in mijn onderrug, heb ik verder geen steun nodig; ook op lange ritten.
Nadeel van een rugsteun vind ik nog dat het op- en afstappen een stuk moeijlijker gaat.

Mijn advies: eerst proefrijden!
Hans
Inspector Gadget

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ook zo'n ruggensteun gehad, en kon er maar niet aanwennen;
Alsof men met een lat de gehele weg wat tegen mijn rug zaten te porren.

Daarnaast bemoeilijkte het ook het op- en afstappen. (voor mij).
Vooral het opstappen, aangezien ik met een teflon knieschijf (en nog wat edelmetalen) mijn been omhoog zwaai.
Ik heb aardig wat karatetrappen (en dat als judoka :twisted:) tegen die ruggensteun gegeven bij sommige pogingen op te stappen.

Als je meent dat je zo'n ruggensteun nodig hebt, zou ik eens serieus gaan kijken naar je zit-positie.
Denk hierbij vooral aan je zadel, armlengte en ontspanningshouding (lees: iets gebogen armen e.d.), je beenpositie (stepjes), maar zelfs ook de hoogte van je fiets (vering).

Ik heb daar al het mogelijke aan gedaan en zit ondertussen prinsheerlijk:
- Plaatsing van seatjacks opdat het zadel iets rechter komt te zitten, daardoor minder naar voren schuift
- HyperPro veren op mijn schokdempers. Hierdoor kwam de fiets iets hoger te staan, wat ik ook nog een verbetering vindt in de zit- en rijpositie, naast de wegligging.
- Plaatsing van stuurverhogers (25 mm), waardoor je iets (meer) rechtop gaat zitten, en je "rusthouding" verbeterd.
- Eventueel ander zadel of zadel laten aanpassen. (ikzelf ervaar de Comfort zadel als prettig tenzij je een gehele dag zit). Daarop heb ik zgn. BeadRider, een soort kralenbedje, voor aangeschaft.

Want zo'n ruggensteun is behoorlijk aan de prijs, en als dat niet het gewenste effect geeft, is het een dure oplossing.

Vandaar dat ik stap-voor-stap en beetje bij beetje de bovenstaande aanpassing gedaan heb, en ik ben erg positief over het resultaat.

Maar geen mens is hetzelfde (gelukkig!) dus inderdaad proefrijden met zo'n ruggensteun is zeer sterk aan te bevelen.
PeeWee

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door PeeWee »

Ik heb ook bij mijn Corbin zadel een ruggesteun, maar net als de anderen problemen met op/afstappen.
Ik heb hem nu los in het zadel gestoken ( normaal vast met een inbusboutje ) en als ik met duo rijd kan die hem er eerst in of uit halen bij het af/opstappen
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb zelf een ruggesteun gemaakt die volledig verstelbaar is en aangepast kan worden aan de dikte van je jas (zomer/winter)en de hoogte van het zadel. Bevalt mij uitstekend en heb hem al jaren, inmiddels de MkII uitvoering. Het nadeel is dat er niemand achterop kan zitten als de ruggesteun gemonteerd is, voordeel is dat het een uitstekend platform is voor de bagagerol tijdens de vakanties!Bij demontage kan hij geheel in de linker koffer.

wil je meer foto's zien dan ga ik die opzoeken,

let op MX-PR-80
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Baird op 24 jan 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door vioma »

Het nadeel is dat er niemand achterop kan zitten als de ruggesteun gemonteerd is
Dat kan ook een voordeel zijn :!: ;)
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

Maar...
Zover naar achteren kom je toch helemaal niet met je rug?
Althans... ik kom er niet eens in de buurt!?!

Ik ga er morgen eens op letten...
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Baird »

bolderbast schreef:Maar...
Zover naar achteren kom je toch helemaal niet met je rug?
Althans... ik kom er niet eens in de buurt!?!

Ik ga er morgen eens op letten...
Kijk nog eens goed naar de foto's, het gedeelte waar ik tegen aan zit begint ter hoogte van het eind van de zitting, het horizontale deel is het frame'pje dat het geheel in positie houdt.

Hier een betere foto( op mijn vorige RT)
Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

Tsja. Tsja. Ik zie het.
Nou, ik zal morgen nog eens checken, maar eigenwijs als ik ben...

Nou ja. We'll see.

Dank iig voor je reactie!
Inspector Gadget

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ff een filmpje nagezien waar het bij mijn Corbin toen gedaan had, maar die ruggensteun zat inderdaad een stuk dichterbij.

En ook ik denk dat de ruggensteun op bovenstaande foto's wat erg veel naar achteren staat, naar mijn smaak en gevoel.
Zo ver (naar achteren) kom ik niet eens met mijn rug.
Maar kan ook optisch bedrog zijn, het is altijd wat lastig(er) te beoordelen van een foto, wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Baird »

heren,

U kunt voor het uitwerken van deze opgave als gegeven aannemen dat ik met mijn 1.93m precies tegen de rugsteun aan zit. Met zo iets rij je toch niet rond als het rug niet raakt ?? Ik heb een motorjas aan, een niergordel met verhard gedeelte bij de onderrug en een volledige rugbeschermer in de jas, dit bij elkaar opgeteld maakt dat dit voor mij de juiste positie is van de rugsteun.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

Nee, dat ligt inderdaad voor de hand, Baird!

vanochtend af en toe eens gevoeld onderweg en met mijn 1.96 zit ik inderdaad toch ook verder naar achteren dan ik zelf dacht!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Baird »

Nog even een opmerking over de ruggensteun in het algemeen.

Als je een beetje sportief door de bochten gaat ga je ook een beetje verzitten/verdraaien van links naar rechts. Als je dan kijkt naar de kant-en-klaar ruggensteunen zie je dat die hol zijn, de mijne is vlak. Daardoor kan ik gewoon mijn bekken/rug verplaatsen in de bochten en blijf ik niet in een 'holte' hangen, toch iets om over na te denken voor hen die aan een ruggensteun denken. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

HansD schreef:[KNIP]Als ik goed rechtop zit met voldoende steun in mijn onderrug, heb ik verder geen steun nodig; ook op lange ritten. [KNIP]
Hans,
Op welke manier zorg jij voor voldoende steun in je onderrug? Heb je daar een gordel voor oid? Of ben je een fanatiek sportschoolbezoeker?
Heb namelijk - zeker op langere ritten - behoorlijk last van mijn onderrug.

Groet,
Bolderbast
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door HansD »

bolderbast schreef:
HansD schreef:[KNIP]Als ik goed rechtop zit met voldoende steun in mijn onderrug, heb ik verder geen steun nodig; ook op lange ritten. [KNIP]
Hans,
Op welke manier zorg jij voor voldoende steun in je onderrug? Heb je daar een gordel voor oid? Of ben je een fanatiek sportschoolbezoeker?
Heb namelijk - zeker op langere ritten - behoorlijk last van mijn onderrug.

Groet,
Bolderbast
Ik heb flink geïnvesteerd in een goed zadel (Corbin) en dat bevalt heel goed. Niet alleen zit het voorzadel prima, maar ook is er een flinke opstaande rand naar het achterzadel, waardoor je onderrug steun krijgt wanneer nodig. Maar minstens zo belangrijk is een goede zithouding.
Om te beginnen heb ik de zithouding aangepast door stuurverhogers en pedaalverlagers, maar de rest moet je zelf doen: rechtop zitten met een licht holle rug.
Dat is even wennen en vraagt wat discipline om het telkens weer te doen, maar het maakt een groot verschil - probeer het maar zelf...

Ik had een paar jaar geleden flink last van mijn rug en mijn fysio wees me erop dat ik totaal verkeerd zit - onderuit, bekken naar achteren gekanteld, je kent dat wel. Terwijl je juist je bekken naar voren moet kantelen (holle rug) om vermoeidheid en rugklachten te voorkomen. Sindsdien let ik daar altijd op: op mijn werk, thuis... en dus ook op de motor. Als ik last krijg komt het 10 tegen 1 doordat ik niet goed zit.

Hans
Inspector Gadget

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik onderschrijf het bovenstaande;

Let wel, als je 1m93 bent is je zithouding op zo'n R11xxRT natuurlijk wel heel anders dan iemand van 1m82.

Ikzelf merkte eigenlijk alleen een houten k.nt na zo'n 7 á 8 uur rijden en wat spierpijn in de dijbenen de volgende dag.
Dat laatste waarschijnlijk omdat je dan zo'n dag de gehele dag met je lichaam stuurt. (hoofdzakelijk).

Anyhoe, ook ik heb de diepte-investering in de Corbin's gedaan en dat maakte nogal een verschil.
Maar daarna moest ik ook nieuwe veren waardoor de fiets (nog) hoger op de poten kwam, en de Corbin helaas niet meer te gebruiken waren.
Daar voor had ik al stuurverhogers geplaatst, en ik moet aangeven, bij mij maakte dan echt een wereld van verschil.
En recentelijk dus ook seat jacks.

Zo'n ruggensteun zal, zeker op die toch wel ietwat afwijkende plek dan waar ik het gewend ben, (lichaamslengte en bouw maakt blijkbaar heel uit voor de "juiste" positie van zo'n ruggensteun.) kunnen helpen, als het je helpt de juiste positie/houding aan te nemen.

Ikzelf heb teen en tander uitgeprobeerd door een tweetal personen te vragen de fiets vast te houden terwijl ik erop zat, en ik eens rustig allerlei houdingen kon aannemen.
(uiteraard stond de fiets niet op de bok of zijstandaard).

Meestal neem je onbewust een bepaalde houding aan, en het is belangrijk om te zien of je die kan en/of moet corrigeren.
Waarbij ikzelf probeer gewoonweg mijn k.nt naar achteren te duwen, terwijl ik rij.
In het begin heel vaak heel bewust gedaan, nu is het langzamerhand een gewoonte en natuurlijke houding.

Want het is niet alleen je lichaamslengte, maar ook je beenlengte, bovenlichaamlengte, armlengte en de stand (en toestand) van de veren.

Als het te extreem is, zijn instelbare steps soms ook te overwegen.

Mocht je er zelf niet helemaal uit komen, je zou eens je oor te luisteren kunnen leggen bij je lokale fysiotherapeut of hij je van enig advies kan voorzien.
Waarbij vooral het even kijken naar je huidige zithouding, en de stand van je rug en armen, waarschijnlijk kan hij het met zijn kennisblik en expertise al heel snel zeggen wat verbeterd moet worden.
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

Hey mensen,

Wat een mooi forum is dit toch!
Dank voor de reacties!

De seat-jacks moet ik nog knutselen, maar de recent gemonteerde stuurverhogers maken voor mij helaas geen wezenlijk verschil.
Als ik netjes rechtop wil zitten is het probleem juist dat mijn rug te hol is! Enfin, ik zal inderdaad eens aan een deskundige vragen of de zithouding wel goed is voordat ik verder investeer in verlaagde verhogers of verhoogde lagers of watdanook.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Baird »

bolderbast schreef:Hey mensen,

Wat een mooi forum is dit toch!
Dank voor de reacties!

De seat-jacks moet ik nog knutselen, maar de recent gemonteerde stuurverhogers maken voor mij helaas geen wezenlijk verschil.
Als ik netjes rechtop wil zitten is het probleem juist dat mijn rug te hol is! Enfin, ik zal inderdaad eens aan een deskundige vragen of de zithouding wel goed is voordat ik verder investeer in verlaagde verhogers of verhoogde lagers of watdanook.

Als je 17 april op de forum dag aanwezig bent kunt je op mijn fiets zitten en het zelf ervaren, de bouwkosten waren wat luttele euri's en een middag knutselen, de eerste die ik maakte was in 1997 voor mijn RT1100RT, deze heb ik een paar jaar later gemaakt en iets verbeterd zodat hij aan te passen is aan de kleding en de zadel hoogte én hij kan nu in de koffer mocht er toch ineens iemand achterop moeten. Ik stap er ook na een lange dag zonder een centje rugpijn van af!!

Bij mij gaat functie vóór vorm dus over het uiterlijk van het ding maak ik me niet druk, wel om mijn veiligheid, daarom zit er nog een trucje in mocht ik van achter aangereden worden, dan breekt het frame op de plek die ik van te voren bepaald heb ( detail,moet je zien).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bolderbast

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door bolderbast »

Baird,

Dank voor je aanbod!
Van 15 tm 17 april ben ik aan het rijden in de Ardennen, dus kan ik helaas niet op de RT-forumdag aanwezig zijn.
Dat hou ik graag nog eens van je tegoed!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door HansD »

bolderbast schreef:...Als ik netjes rechtop wil zitten is het probleem juist dat mijn rug te hol is! ...
Een ding nog: ik heb op het standaard zadel van de -1100- nooit een goede zithouding gevonden, ondanks allerlei aanpassingen en de aanschaf van een ( -1150- ) comfort zadel.
Dit kan bij jou ook spelen. Dit was voor mij reden om bij de -1200- (zit minstens zo slecht voor mij) meteen een ander zadel aan te schaffen.
Hans
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door wannesie »

Hoewel mijn eigenlijke vraag niet écht beantwoord is, helpen de reacties me wel om het een en ander eens uit te proberen. _004
Bedankt daarvoor!
Eddyedje

Re: Ruggensteun / Back rest bestuurder

Ongelezen bericht door Eddyedje »

Ik heb gisteren een rugsteun besteld bij bakupbackrest.com (de steun waarmee deze thread begon).
Inderdaad, hij is niet goedkoop. Maar ik denk zelf dat het de investering wel waard is.

Afbeelding

Ik heb goede kenissen in Amerika, dus ik bestel dat ding gewoon voor de US prijs van $415 in plaats van 450 EURO (!!!) en laat iemand het als 'gift' opsturen in een andere doos met een of ander lulverhaaltje over dat hij dat ding nog had liggen terwijl hij z'n R1100 al had verkocht of iets dergelijks. En dan maar hopen dat dit langs de duane komt, want anders mag ik nog bijlappen natuurlijk _003
Ik maak zelf eingelijk alleen maar lange tourtochten (wil van de zomer Zweden en Noorwegen in), en dit zal het comfort aanzienlijk verbeteren.
Verder heb ik in het verleden een ontsteking tussen 2 van mijn lage ruggewervels (onderrug) gehad, en sindsdien is dat een zwak punt, wat uiteraard naar buiten komt als ik langer in het zadel zit. Een extra steuntje in de rug is hierbij dan ook van harte welkom.

Als hij is ge-installeerd zal ik zeker even een paar fotootjes laten zien :)
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”