Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoals in het Zwarte Gat al aangegeven, heb ik recentelijk een Corbin zadel en Corbin Smuggler aangeschaft.
http://www.corbin.com/bmw/r12rtsmug.shtml

Het Corbin zadel is "gewoon" in Black (zwart) met een wit biesje geworden.
Ik had mij kunnen uitleven in het ontwerp & kleurstellingen maar dat had de feminiene kant van mij moeten doen. ;)
Tja. :$
Wel met zadelverwarming, aangesloten op de BMW OEM zadelverwarming. _005 _004

De montage van de Corbin zadel is aanmerkelijk verbeterd, zondermeer.
Corbin heeft er echt werk van gemaakt, het ziet er ook erg stevig uit. _004

Helaas bleek de montage van de Smuggler toch heel wat meer werk;
De Smuggler heeft een inhoud van 14 liter (!), waardoor deze ook diep(er) is & moet zijn.
Dat heeft consequenties voor al datgene wat onder je normaal gesproken passagiersplek zit.
Denk hierbij aan je gereedschappen, zelfs de geëigende BMW OEM plek, helaas, dat moet weg/verplaatst worden.
In mijn geval had ik ook de FuzeBlocks onder de passagiersplek gemonteerd. Helaas, ook die moest ik verplaatsen.
De kabel voor mijn "derde remlicht" bleek ook te dik en moeten vervangen door een platte kabel.
Ook de kabel voor de indicatie-LED van de accubewaking bleek te dik, deze heb ik in z'n geheel nu naar voren verplaatst.

En desondanks bleek het slotmechanisme niet te "pakken", en heb ik dat uiteindelijk opgelost door 2 ringetjes te plaatsen onder elke bout die het slotmechanimse voor de achterzadels (nu dus voor die Smuggler) positioneert, waardoor het slotmechanisme een paar millimeter omhoog komt.

Ik dat begrepen van fa. BuddyFashion dat dit va(a)k(er) zo opgelost moet worden.
Met dank voor hun tip, toentertijd. _004

Qua zit weet ik nog niet hoe de Corbin zadel gaat bevallen maar met het proefzitten lijken de voeten in de laarzen redelijk tot goed aan de grond te kunnen komen.

En dan een impressie;
DSC00480.JPG
DSC00484.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door wobbert »

Grappig zo'n smuggler.
Zadel heb ik ook en kan je vertellen dat het qua zit je heel erg goed gaat bevallen!! Tis gewoon een zetel :D
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Ziet er best goed uit. Ik vind de smuggler wel belachelijk duur, heb je al eens uitgerekend wat dat per liter bagageruimte kost?
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door AGVerheij »

HansD schreef:Ziet er best goed uit. Ik vind de smuggler wel belachelijk duur, heb je al eens uitgerekend wat dat per liter bagageruimte kost?
Je haalt me de woorden uit de mond. Corbin weet wel van prijzen :O
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Kan niet anders zeggen dan dat het er super gelikt uit ziet _004 _004 _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Habeve

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

Ik heb mijn R1200RT Corbin zadel te koop (past niet meer op mijn LC :( );
viewtopic.php?f=7&t=8602
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Qua zit is de Corbin zadel nogal wennen;
Mijn gevoel (!) zegt mij dat het Corbin zadel wat dikker is en inderdaad wat breder.
Maar een rit zal voor mij pas echt de doorslag geven wat betreft het comfort, zithouding en veiligheid (= voetjes aan de grond).

De Corbin Smuggler is inderdaad belachelijk duur. :shock:
De Smuggler is €1455 en het Front zadel (met OEM verwarmingsaansluiting) is €833 in Nederland.
Met 14 liter is dat dus al snel 104 euro per liter, een behoorlijk dure opslag inderdaad. :$
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Jekihero »

Mooi _004

en dat 't lekker zit is meegenomen....................... :D

Ronald
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaag eindelijk ff een stukie kunnen rijden met het Corbin zadel.
Qua voetjes-aan-de-grond is het inderdaad iets minder versus mijn BMW Comfort zadel en mijn standaard zadel.
Maar toch nog veilig genoeg.

Qua vastzetten/installatie van het Corbin zadel en de Smuggler Trunk is het nog steeds een kriem, maar als het goed zit, zit het ook vast.

En het zit heerlijk!

Missie geslaagd. _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Corbin zadel is een stuk breder, daardoor zit je ook beter, maar inderdaad vanuit zitpositie kom je minder goed bij de grond. Iets naar voren schuiven wil nog wel iets helpen want vooraan is het zadel minder breed cq. Zachter.
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn k.nt is niet zo groot of breed, de zwaartekracht werkt bij mij meer aan de voorkant. :$
Ik zit daarom al helemaal naar voren, volgens mij.
Maar ik zal er zeker eens op gaan letten. _004
jaapvanthoff

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Ik heb binnenkort zo een zelfde setje in de aanbieding, omdat het net niet past op de volgende brommer.
Habeve

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

Ik heb net mijn nieuwe Corbin zadel voor m'n RT LC binnengekregen.
Ziet er goed uit, kan hem helaas nog niet monteren. Reden bekend.

In eerste instantie dacht ik dat het slot in het zadel om te bouwen zou zijn
voor de sleutel van de RT maar er zit een apart slot met twee sleutels in.

Verder lijkt het dat de aansluiting voor de zadelverwarming niet overeenkomt
met de BMW aansluitingen, maar volgens mij is dat typisch Corbin.
We zien wel, passend maken lukt altijd.

Ik hoop dat ie er uiterlijk 20 augustus erop zit, de 23e gaan we naar MecPom
en Polen.

[groet]
Harald
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Habeve schreef:In eerste instantie dacht ik dat het slot in het zadel om te bouwen zou zijn
voor de sleutel van de RT maar er zit een apart slot met twee sleutels in.
Klopt, ook bij mij is het een "gewoon" slot met 2 sleuteltjes erbij.
Wat dat betreft lijkt het inderdaad geenszins op "onze" BMW sleutel.
Habeve schreef:Verder lijkt het dat de aansluiting voor de zadelverwarming niet overeenkomt
met de BMW aansluitingen, maar volgens mij is dat typisch Corbin.
We zien wel, passend maken lukt altijd.
Bij mijn Corbin zat er (ook) nog een extra verloopkabeltje (pigtail) bij om van Corbin (spades) connector naar de BMW type connector te kunnen aansluiten. Heb je al onderin de Smuggler gekeken. ;)
Anders de leverancier van je Corbin aanspreken.
Erteetje

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Qua zit is de Corbin zadel nogal wennen;
Mijn gevoel (!) zegt mij dat het Corbin zadel wat dikker is en inderdaad wat breder.
Maar een rit zal voor mij pas echt de doorslag geven wat betreft het comfort, zithouding en veiligheid (= voetjes aan de grond).

De Corbin Smuggler is inderdaad belachelijk duur. :shock:
De Smuggler is €1455 en het Front zadel (met OEM verwarmingsaansluiting) is €833 in Nederland.
Met 14 liter is dat dus al snel 104 euro per liter, een behoorlijk dure opslag inderdaad. :$

Eigenlijk is het belachelijk als je ziet dat het setje dat jij hebt in de states om en nabij 1500 dollar totaal kost :evil: :cry:
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Erteetje schreef:Eigenlijk is het belachelijk als je ziet dat het setje dat jij hebt in de states om en nabij 1500 dollar totaal kost :evil: :cry:
Ja, de prijsstelling staat in mijn optiek inderdaad niet bepaald in verhouding, naar verluid omdat de verzendkosten & invoerkosten e.d. zo hoog zouden zijn. :$
Wat in mijn eigen ervaring niet klopt, ik heb mijn afschriften nagezien. -naughty- :$

Ben er wel nog steeds heel blij mee! _005
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob, ziet er gelikt uit. Mooi man.

Waarom heb je met de Corbin zo een problemen qua vastzetten op de RT? Op mijn GS gaat het easy en zit als een huis.
Erteetje

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Ben er wel nog steeds heel blij mee! _005
De prijs doet inderdaad niks af aan het feit dat het er gelikt uitziet _004 _004
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het Corbin zadel is dikker & hoger, en breder/langer aan de achterkant.
Vandaar ook dat Corbin zijn eigen zadelpan gebruikt, vermoed ik.

De Corbin Smuggler moet met de montage-lippen aan de voorzijde neerdrukken op de daartoe bestemde drukpunten van de bestuurderszadel.

Initieel ging dat heel moeilijk omdat ik ook nog kabels vanaf de topkoffer(s) had lopen naar de binnenkant in het k.ntje.
Deze waren te dik, waardoor het echt goed vastklikken én dus vergrendelen heel moeizaam ging.
Ik heb deze kabels vervangen door plattere kabels (telefoonsnoer), én de ringetjes die ik initieel onder het slotmechanisme geplaats had (wel een goede tip, overigens) weer weggehaald.

Nu gaat het beter, mits je het op een bepaalde manier doet, zijnde de Smuggler echt goed de bestuurderszadel aanduwt/drukt en in de vergrendeling duwt.

Bij de OEM zadels "valt" het vrijwel in de vergrendeling zonder enige moeite, bij Corbin luistert het (heel) wat preciezer.
De "speling" in het zadel moet ik nog nader beschouwen, wellicht dat het iets verplaatsen van het slotmechanisme terwijl ik deze vastschroef, verbetering kan geven.

Maar mijn grootste "beef" met Corbin is dat de metalen montage-lippen roestvorming tonen. :shock:
Dat was bij mijn (nieuwe!) Corbin op de 1100RT ook al zo, en voor die prijs verwacht ik geenszins dergelijk problemen, als ik zo eerlijk en kritisch mag zijn.
Zeker gezien het geld/investering. :O
Mooi is goed, maar verbeteren is beter. ;)
Het ziet er inderdaad gelikt uit, het "smoelt goed" wat mij betreft.
En nog praktisch ook, in meerdere opzichten.
Habeve

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

Inspector Gadget schreef:Het Corbin zadel is dikker & hoger, en breder/langer aan de achterkant.
Vandaar ook dat Corbin zijn eigen zadelpan gebruikt, vermoed ik.

Maar mijn grootste "beef" met Corbin is dat de metalen montage-lippen roestvorming tonen. :shock:
Bij mijn Corbin voor de R1200RTLC zijn die 'lippen' bekleed met leer. Het zadel bestaat uit één geheel
en er moet voor montage een vrij forse centrale pen gemonteerd worden om het zadel op te
bevestigen. Gelukkig doet mijn dealeRT dit voor me, evenals de elektrische aansluitingen voor
de zadelverwarming. -top-
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede tip! -top-
Ik ga mijn rol Duct tape klaarleggen.

Hiermee wordt in mijn optiek wel bevestigd dat Corbin dat als een gekende issue herkent. :$
Je hoeft geen raketgeleerde of zadelfabrikant te zijn om te begrijpen dat alle blanken metalen in een open en soms vochtige omgeving zoals onderaan het zadel, uiteindelijk roestvorming zullen gaan tonen.

Nog beter zou het geweest zijn, denk ik althans, als die lippen van RVS zijn, of goed gecoat met rubber of iets dergelijks.
Poedercoaten zal niet werken vermoed ik, door de krachten en dergelijke.

In ieder geval bedankt!
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En de betreffende lipjes (achterkant zadel & voorkant Smuggler) nu voorzien van Duct tape. :$

Het vreemde is dat Corbin weldegelijk (ook) aluminium delen onderaan de zadel & Smuggler gebuikt.
Ik ben geen metallurg maar zo te zien zijn die lippen niet van bladveermetaal of zo.
RVS lijkt mij dan ook wel mogelijk. _001

Anyhoe, we gaan het zien of dit een adequate oplossing is op deze manier, ik ben benieuwd.
jaapvanthoff

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Even een algemene aanvulling op Corbin en de smuggler case.
Bij zowel de R1000 RT en later de 1200RT heb ik het slotje waar je het achterzadel in vast zet omhoog moeten brengen.
Onder het slot mechanisme heb ik M6 RVS sluitringetjes geplaatst. in combinatie met langere RVS M6 boutjes.
Vooral bij de 1100 was het een heel stuk wat ik als extra ruime nodig had.
En ja de chroomlaag op het scharnier is wat dunnetjes....

Opmerking voor ISP.G.
Ik heb op het laagste punt in de smuggler aan twee kanten afwateringsgaten geboord.
Daar ga je echt plezier van hebben.
Als je het goed wil doen: na het gaatje boren wat verf op het polyester aanbrengen. daarmee voorkom je dat door de capillaire werking van het glas vocht in je polyester komt. Wat vervelend gaat doen na een aantal jaren. Gegarandeerd.
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik had ook de ringetjes in 1e instantie gemonteerd maar ze ondertussen toch weer weggehaald, het Corbin zadel & de Smuggler zit nu heel wat strakker & beter. Bij mijn 1200RT althans.
(heb het slotmechanisme ook iets beter gepositioneerd, dat kan je namelijk enkele millimeters verplaatsen)

Die afwateringsgaatjes zal ik overwegen maar weet niet of dat bij mij nodig is?
Ik neem aan met het eventueel niet volledig goed afsluiten van de deksel e.d. waardoor mogelijk waterinslag zou kunnen plaatsvinden? _001

Al met al ben ik heel erg tevreden, ook al heb ik wat op- en aanmerkingen op sommige keuzes en punten van afwerking van de Corbin's. :$

Kost wel een bom duiten maar het ook en k.nt wil ook wat. _005
Dave-Brussel

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Dave-Brussel »

Ik ben net terug van de Corbin dealer waar ik het zadel(het gewone corbin model in 1 stuk met passagierszadel en met ruggesteun en verwarming) besteld had.
De plaatsing was vrij eenvoudig, ze moesten gewoon de fiches van de zadelverwarmin wat aanpassen en alles paste goed.
Maar.....al bij de eerste kilometers voelde ik dat het niet goed zat, zowel letterlijk als figuurlijk.
Het klopte gewoon niet. Het zadel is veel te lang gemaakt en de steun die het moet geven in de rug is veel te ver naar achter waardoor je in een compleet slechte positie zit. Je kan amper nog aan je stuur als je iets of wat goed wilt zitten.
Daarnaast is het zadel KEIHARD en veel te breed zodat je bij stilstaan je benen te ver moet openzetten om steun te hebben. Ik heb er 200 km mee gereden vandaag en het eerste wat ik gedaan heb als ik thuiskwam is het eraf gehaald.
Bij mijn vorige Rt1150 had ik een wunderlich zadel waar ik super tevreden van was en ik hoopte hetzelfde te bekomen van Corbin maar totaal niet dus!
Ik weet niet hoe het mogelijk is dat ze zoiets hebben gemaakt want dit is gewoon veel slechter dan het originele zadel. Ook mijn vrouw heeft meegereden en ook zij was het volledig eens en kon het nog geen 100 km uithouden.
En die ruggesteun dat is ook alles behalve. Ondanks dat je hem kan verstellen moet je zover naar achter leunen dat je nog amper aan het stuur kan (en pas op ik ben 1M80 dus ik vraag me af wat kleinere personen dan moeten doen)
Corbin is een topmerk en ik ken veel motorrijders die heel tevreden zijn maar naar mijn mening hebben ze hier een steek laten vallen...
Prijs betaald: 1349€ (!!!)
Gelukkig neemt de dealer het zadel mits een kleine tussenkomst terug!
Dus beste mensen, alvorens je dit zadel besteld, probeer het ergens proef te rijden want anders riskeer je een complete miskoop.
[groet]
David
Dave-Brussel

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Dave-Brussel »

Ik ben vergeten te melden:
Het was voor de nieuwe 1200RT LC 2014
Erteetje

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Erteetje »

Dave-Brussel schreef:Ik ben net terug van de Corbin dealer waar ik het zadel(het gewone corbin model in 1 stuk met passagierszadel en met ruggesteun en verwarming) besteld had.
De plaatsing was vrij eenvoudig, ze moesten gewoon de fiches van de zadelverwarmin wat aanpassen en alles paste goed.
Maar.....al bij de eerste kilometers voelde ik dat het niet goed zat, zowel letterlijk als figuurlijk.
Het klopte gewoon niet. Het zadel is veel te lang gemaakt en de steun die het moet geven in de rug is veel te ver naar achter waardoor je in een compleet slechte positie zit. Je kan amper nog aan je stuur als je iets of wat goed wilt zitten.
Daarnaast is het zadel KEIHARD en veel te breed zodat je bij stilstaan je benen te ver moet openzetten om steun te hebben. Ik heb er 200 km mee gereden vandaag en het eerste wat ik gedaan heb als ik thuiskwam is het eraf gehaald.
Bij mijn vorige Rt1150 had ik een wunderlich zadel waar ik super tevreden van was en ik hoopte hetzelfde te bekomen van Corbin maar totaal niet dus!
Ik weet niet hoe het mogelijk is dat ze zoiets hebben gemaakt want dit is gewoon veel slechter dan het originele zadel. Ook mijn vrouw heeft meegereden en ook zij was het volledig eens en kon het nog geen 100 km uithouden.
En die ruggesteun dat is ook alles behalve. Ondanks dat je hem kan verstellen moet je zover naar achter leunen dat je nog amper aan het stuur kan (en pas op ik ben 1M80 dus ik vraag me af wat kleinere personen dan moeten doen)
Corbin is een topmerk en ik ken veel motorrijders die heel tevreden zijn maar naar mijn mening hebben ze hier een steek laten vallen...
Prijs betaald: 1349€ (!!!)
Gelukkig neemt de dealer het zadel mits een kleine tussenkomst terug!
Dus beste mensen, alvorens je dit zadel besteld, probeer het ergens proef te rijden want anders riskeer je een complete miskoop.
[groet]
David
Voor deze prijs zou ik inderdaad ten alle tijde een proefrit willen maken. 1349 euro is nogal aan de prijs als je er vervolgens slecht op zit :$ :$
Inspector Gadget

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb die fout ook 1x gemaakt met mijn spiksplinternieuwe Corbin op toen nog mijn 1100RT.
Daar ging ook van alles mis, helaas.

Zadels & windschermen (et al) zijn heel persoonlijk, die kan je beter eerst uitproberen voordat je tot de daadwerkelijke aanschaf over gaat.
En zelfs dat is niet altijd een garantie maar kan wel dit soort mogelijke situaties voorkomen.

Recentelijk dus wederom voor Corbin gekozen (zie begin van dit draadje), ook nu weer niet geheel zonder de nodige uitdagingen, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden. Met kanttekeningen.
Habeve

Re: Corbin zadel & Smuggler op de 1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

Dave-Brussel schreef:Ik ben vergeten te melden:
Het was voor de nieuwe 1200RT LC 2014
U heeft een PB
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”