Zadel R1200RT 2014

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Erteetje

Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

BMW (net als veel andere fabrikanten) is een kei in het fabriceren van zadels van een uitgesproken flut kwaliteit. Voor de trotse eigenaren van het 2014 model 1200RT is mijn vraag dan ook: hoe is de kwaliteit van het zadel. De zadels van voorgaande modellen zijn standaard veel te zacht. Het touratech zadel (kahedo) was een verademing op mijn 2009 model. Hierop kan ik 300 km zitten zonder een centje pijn. Ik mag hopen dat BMW intussen het licht gezien heeft en de kwaliteit eindelijk een beetje op niveau heeft gekregen. Maar dit hoor ik dus graag van de ervaringsdeskundigen.

Bedankt alvast.
Luc
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat ze bij BMW het licht al hebben gezien. Een flutzadel is goedkoper dus meer winst. Maar zoals je zelf al aangeeft zo denken andere er ook over. En daarna kunnen je ze nog een comfortzadel verkopen. Ze weten best wel hoe het moet.
Ik ben nog goed te spreken over mijn aanpassing bij Tijger leathers. Die weten wat er fout zit in het standaard zadel. Een schuimlaag van de allerlaagste kwaliteit die meteen plat is als je er op gaat zitten. En Bij Tijger leathers gebruiken ze een veel betere schuimlaag voor het zadel.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door HansD »

Ik kon zowel bij de -1100- als de -1200- niet erg lang op het standaard zadel zitten, en heb deze aangepast, en vervangen door een Corbin zadel. Bij de nieuwe -1200- valt tot nu toe het zitcomfort mee. Het is niet 100%, maar een stuk beter dan op de vorige -1200- . Ik zit nog te wachten op het verhoogde zadel van Bmw (pas 2 maanden). Ik ga daar eerst op rijden en ga daarna besluiten wat ik met het zadel ga doen. Mogelijk inderdaad aanpassing bij Tiger leathers.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Jekihero »

Het BMW comfortzadel voor het 2010 model is werkelijk top.

Weet niet of dit ook voor de LC ook leverbaar is, maar BMW kan dus wel goede seats maken.

Ronald
doov650

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door doov650 »

Is het niet zo dat een fabrikant een zadel maakt voor de grote gemene deler van de berijders?
Flutzadels op de RT? Heb ik nooit wat van gemerkt. Ook niet op dagetappes van 1000 km.
Maar gelukkig zijn er voldoende after market opties als het standaard model niet bevalt. Dat zal voor de LC niet anders zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Ton1959 »

doov650 schreef:Is het niet zo dat een fabrikant een zadel maakt voor de grote gemene deler van de berijders?
Flutzadels op de RT? Heb ik nooit wat van gemerkt. Ook niet op dagetappes van 1000 km.
Maar gelukkig zijn er voldoende after market opties als het standaard model niet bevalt. Dat zal voor de LC niet anders zijn.
Helaas is dit niet het geval. Het schuim van de BMW zadels is zo dun dat je er als het ware meteen doorheen zit en in feite op de harde bodemplaat zit. Maar het zou natuurlijk kunnen dat als je meer zitvlees hebt rond de botten dat je minder snel last hebt van het dunne schuim. Gebruik ook eens de zoekfunctie op het forum en je zal lezen dat er vrij veel klachten over de zadels zijn. Dit was tevens zo op de oudere BMW F650 modellen. Ook daar moest er met regelmaat gezocht worden naar zadels die wel comfort bieden . Maar met een beter schuim en skai waarbij je niet constant schuift over het zadel is het een heerlijk zadel geworden. Zelfs met de BMW 6 cilinder staan ze soms al na 6 weken bij Tijger Leathers omdat het daarop toegepaste zadel hetzelfde probleem had.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:...knipperdeknip... Zelfs met de BMW 6 cilinder staan ze soms al na 6 weken bij Tijger Leathers omdat het daarop toegepaste zadel hetzelfde probleem had.
Laat mij daar de echo van zijn... Inmiddels een dikke 3000 km afgelegd op het Corbin-zadel en dat is een verademing ten opzichte van het standaard K1600 zadel... _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ton1959 schreef:Ik denk dat ze bij BMW het licht al hebben gezien. Een flutzadel is goedkoper dus meer winst. Maar zoals je zelf al aangeeft zo denken andere er ook over. En daarna kunnen je ze nog een comfortzadel verkopen. Ze weten best wel hoe het moet.
Ik ben nog goed te spreken over mijn aanpassing bij Tijger leathers. Die weten wat er fout zit in het standaard zadel. Een schuimlaag van de allerlaagste kwaliteit die meteen plat is als je er op gaat zitten. En Bij Tijger leathers gebruiken ze een veel betere schuimlaag voor het zadel.
Inderdaad Ton menen ze bij BMW dat ik vervolgens het comfort zadel ga kopen. Mooi niet dus!! -naughty- Touratech werd het voor mij en die weten ook hoe je een zadel maakt _004
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

HansD schreef:Ik kon zowel bij de -1100- als de -1200- niet erg lang op het standaard zadel zitten, en heb deze aangepast, en vervangen door een Corbin zadel. Bij de nieuwe -1200- valt tot nu toe het zitcomfort mee. Het is niet 100%, maar een stuk beter dan op de vorige -1200- . Ik zit nog te wachten op het verhoogde zadel van Bmw (pas 2 maanden). Ik ga daar eerst op rijden en ga daarna besluiten wat ik met het zadel ga doen. Mogelijk inderdaad aanpassing bij Tiger leathers.
Dank je wel Hans. Dat klinkt enigszins hoopvol. Met mijn brakke rug hield ik het ook niet lang vol op het origineel. Ben benieuwd. Ik heb namelijk het vage vermoeden dat ik voor de bijl ga en het nieuwe speeltje ga aanschaffen. Maar jij bent nog erger want je hebt hem al :D Groot gelijk trouwens. Gun jezelf eens wat _004
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

Jekihero schreef:Het BMW comfortzadel voor het 2010 model is werkelijk top.

Weet niet of dit ook voor de LC ook leverbaar is, maar BMW kan dus wel goede seats maken.

Ronald
En dat is dus het probleem naar mijn mening. Voor de prijs die je voor de RT neerlegt hoort er een goed zadel op te zitten.
Ik ga BMW dus geen extra duiten in de reet steken (excuse my language)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Jekihero »

Erteetje schreef:
Jekihero schreef:Het BMW comfortzadel voor het 2010 model is werkelijk top.

Weet niet of dit ook voor de LC ook leverbaar is, maar BMW kan dus wel goede seats maken.

Ronald
En dat is dus het probleem naar mijn mening. Voor de prijs die je voor de RT neerlegt hoort er een goed zadel op te zitten.
Ik ga BMW dus geen extra duiten in de reet steken (excuse my language)
Ik kan je goed volgen.
Maar zou een dealer jou niet een heel eind tegemoet willen komen bij aanschaf van een nieuwe LC?
Stel dat je met € 100 bijleggen een comfortseat zou kunnen krijgen................
Dit bewaar je natuurlijk als toetje als het verkoop gesprek al lang geleden de gewenste wending heeft gekregen.

Ronald
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik het geld al had on zo'n motor te kopen dan weet ik zeker dat ik dat zadel er gewoon bij kreeg. Als de verkoper eenmaal denkt dat hij al een deal heeft dan kan er nog best wat meer vanaf. Is me tot nu toe met elke nieuwe auto die ik kocht al gelukt. En dan ging het meestal om heel wat meer nog dat ik erbij kreeg in de deal. Big RT Smile
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Bert M »

Heren, we beginnen wat van het onderwerp af te wijken. Graag weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp!

Bert M
Moderator
Gebruikersavatar
mdcpc
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:16
Type: R1200RT/LC
Land: België - Belgique
Woonplaats of omgeving: Brugge
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door mdcpc »

Heb er nu 9500 km mee gedaan, waarvan ook ritten van 500 km en meer.
Geen echt probleem qua zitpijn.
Mijn vroegere Corbin en Sargent waren iets harder, maar ik vind de investering (nog) niet nodig.
-------
Marc
hv121456

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door hv121456 »

Het beperkte aantal kilometers op de RT LC tot heden, 800+ km's, hebben mij al doen besluiten uit te zien naar een ander zadel. Het standaard zadel van de LKC geeft mij na een uur rijden al een gevoel van doorzitten. Naar mate ik de LC als die weer mag rijden, intensiever ga gebruiken zal het standaard denk ik slechter worden en nog meer gaan doorzitten dan het nu al doet.
Gebruikersavatar
mdcpc
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:16
Type: R1200RT/LC
Land: België - Belgique
Woonplaats of omgeving: Brugge
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door mdcpc »

Is van mij wel het verlaagd zadel. Veel doorzitten is er niet bij. Is al tamelijk hard

-----
Marc
-------
Marc
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door scan »

Erteetje schreef:Inderdaad Ton menen ze bij BMW dat ik vervolgens het comfort zadel ga kopen. Mooi niet dus!! -naughty- Touratech werd het voor mij en die weten ook hoe je een zadel maakt _004
Als je het Touratech zadel omkeert dan zie je de logos van BMW er óók opstaan. Ha, ha.
Touratech is bij mijn weten company controlled by (je raadt het al) BMW.
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

scan schreef:
Erteetje schreef:Inderdaad Ton menen ze bij BMW dat ik vervolgens het comfort zadel ga kopen. Mooi niet dus!! -naughty- Touratech werd het voor mij en die weten ook hoe je een zadel maakt _004
Als je het Touratech zadel omkeert dan zie je de logos van BMW er óók opstaan. Ha, ha.
Touratech is bij mijn weten company controlled by (je raadt het al) BMW.
Tja...........en Wunderlich?? :shock:
Inspector Gadget

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Diverse niet-OEM merken zoals Wunderlich en Touratech maken gebruik van de (OEM) zadelpannen om daarop hun zadels te monteren.
Uitzondering daarop is volgens mij vooralsnog alleen Corbin. _001

PS: Ook BMW maakt lang niet alle producten zelf, zo is 1 van de breedste toeleverancier Kahedo (Karl Heinz Dorn), die toevallig ook toeleverancier is van (o.a.) Touratech.
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hoe dan ook. De R1200RT LC is besteld en ik verwacht dat ik snel na levering kan gaan shoppen om het zadel aan te passen :$
Ik heb er geen vertrouwen in dat het zadel van de nieuwe RT wel enige kwaliteit heeft.
Inspector Gadget

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vrees dat je helaas gelijk gaat krijgen. :(

Desalniettemin, gefeliciteerd! _005
Erteetje

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Ik vrees dat je helaas gelijk gaat krijgen. :(

Desalniettemin, gefeliciteerd! _005
Dank je wel Rob.
Ik voel me stiekem toch een bevoorrecht mens dat ik deze hobby mag uitoefenen op een nieuwe RT.
Inspector Gadget

Re: Zadel R1200RT 2014

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

Eerlijk gezegd is elke motorrijder bevoorrecht, ongeacht merk, model of staat.
Het ene merk, model of motorrijder heeft wat meer mijn voorkeur. :lol:
Voor de rest is het gezonde jaloezie van mijn kant.
Motor rijden is top, kijken naar motoren & motorrijders en er over kletsen e.d. "is the next best thing", wat mij betreft.
En er zelf aan kunnen "prutsen" (lees: verbeteren, in mijn optiek althans), dat maakt het voor mij helemaal compleet. :lol:

Om weer terug te komen op het onderwerp; het is erg jammer & een gemiste kans dat het zadel niet echt je-van-het is, dat zou de motor meer "af" maken.

Voor de rest:
Geniet!
Nooit met mate.
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”