Afstellen schakelpedaal

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Louisvc »

Bij het op mijn voorkeuren afstellen van mijn onlangs verworven R1100r (1996) kom ik er niet uit met het versnellingspedaal. Bij het omhoog schakelen moet ik er mijn voet er onder wringen in een onnatuurlijke stand. Ik krijg hem niet hoog genoeg afgesteld.
Het zadel staat op zijn hoogst. Ik ben 1.87 meter en heb geen bijzonder grote of dikke motorlaarzen (maat 43)

Wat heb ik al gedaan:
1) De arm op de schakelas een tandje hoger gezet. Dan kan ik echter niet meer omhoog schakelen omdat de arm dan tegen een plastic behuizing aanstoot waar een contactdoos inzit. Dus teruggezet.
2) De contramoer verwijderd uit de instelbare verbinding tussen het pedaal en de arm en die verbinding zo ver mogelijk in elkaar geschroefd. Maar dat levert niet veel op. Het gedeelte met de bout kan er niet helemaal ingedraaid worden.

Wat kan ik nog doen?
1) Een stukje afzagen van de bout van de instelbare verbinding zodat ie verder ingedraaid kan worden. De verbinding wordt dan korter. Moet kunnen.
2) Een stukje weghalen van de plastic behuizing zodat ik de arm toch een tandje hoger kan zetten. Tja, dat doe je niet gauw. Of toch wel?

Weet iemand wellicht andere slimme oplossingen buiten verlaagde pedalen? Wat mij overigens opvalt is dat het schakelpedaal een forse vrije slag naar boven heeft. Is dat normaal en eventueel ook af te stellen?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

sized_DSC_1947-2.JPG

Ik heb er bij mij weinig problemen mee misschien een kwestie van wennen. Kijk eens bij mijn motor of het pedaal op een andere positie staat dan dat van jou. Misschien gewoon wennen. Al moet ik zeggen dat de grote kniehoek niet ideaal is. Ik heb mijn zadel iets laten verhogen net als het stuur trouwens om rugklachten te voorkomen. Tevens het zadel in de hoogste positie en voor nog plaatjes onder het zadel om het nog wat hoger te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Baird »

Ik herken dit probleem volledig en heb het volgende geknutseld:

Afbeelding

Op mijn R1100RT jaren door het probleem heen gewerkt tot bij de R1150RT het licht aan ging en dit gemaakt heb, eerst van een stukje hout met ducktape en vervolgens deze variant. Het deel dat tegen mijn voet komt staat beduidend lager en meer naar buiten, ik hoef mijn voet nooit meer van het pedaal te halen voor op- of terugschakelen, heb nu soms de neiging te snel te schakelen en dan kan de bak dan weer niet aan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het pedaal van de RT zit toch heel anders dan bij onze R1100R denk ik. Ik weet niet hoe jij pedaalhoogte is standaard in vergelijking met onze R1100R Bert. Dat zie je op de foto niet goede namelijk.
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Louisvc »

Bert, zo te zien heb je een mini pedaaltje gemonteerd op de plek waar eerst het rubber van de schakelpedaal zat. Daarmee kun je dus verlengen en verhogen/verlagen. Het pedaal staat dan wel meer naar buiten. Inderdaad een mooi stukje knutselwerk. Dat zet me wel aan het denken.

Ik heb inmiddels een stukje van de bout van de verbinding tussen het pedaal en de arm afgezaagd. Hierdoor kon ik die verbinding ca 0,75 cm verder in elkaar schroeven. Daar probeer ik het maar eens mee.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zo te zien heeft Bert het pedaal lager gemaakt en meer naar buiten. Maar jij wilde het toch meer omhoog Louis? Eigenlijk is de pedalen verlagen een zeker zo goede oplossing zeker met jou lengte denk ik.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Baird »

Louisvc schreef:Bert, zo te zien heb je een mini pedaaltje gemonteerd op de plek waar eerst het rubber van de schakelpedaal zat. Daarmee kun je dus verlengen en verhogen/verlagen. Het pedaal staat dan wel meer naar buiten. Inderdaad een mooi stukje knutselwerk. Dat zet me wel aan het denken.

Ik heb inmiddels een stukje van de bout van de verbinding tussen het pedaal en de arm afgezaagd. Hierdoor kon ik die verbinding ca 0,75 cm verder in elkaar schroeven. Daar probeer ik het maar eens mee.
Plaats hier eens een detailfoto van hoe het er bij jullie uit ziet, ik heb daar geen beeld van.
Wat ik met mijn oplossing aan jullie wil aangeven is dat je buiten de normale verstellingen ook iets anders kunt maken, dat dat er bij een R1100R anders uit ziet dan bij een R1150RT lijkt me logisch. Ik ben begonnen met meten waar mijn laars nou eigenlijk zat als ik op de motor zit, vandaar uit met houtjes en ducktape iets gaan knutselen tot het werkte om vervolgens dat van een fatsoenlijk materiaal te maken. Ik heb ongeveer 2 maanden met hout en ducktape gereden, als je het tegen niemand zegt krijg je ook geen lachers tegen :lol: .

Succes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

DSC_1947-3.jpg

Zo ziet er bij de R1100R uit. Persoonlijk lijkt mij een pedaalverlaging het best dan word ook de knie hoek wat meer acceptabel. Al ben ik er nu wel aan gewend voort. Ik denk dat Duitsers korte benen hebben en lange armen.Een beetje de de bouw van apen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door EileRT »

Doe verder niet mee in dit draadje . . . maar jemig Ton, jouw fiets ziet er spik en span uit! _005
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef:Doe verder niet mee in dit draadje . . . maar jemig Ton, jouw fiets ziet er spik en span uit! _005
Bedankt _004
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Louisvc »

Ik ga het voorlopig even uitproberen met de huidige instellingen. Eventueel kan ik een verlager monteren die ik op de site van Wunderlich heb gezien. Ze zijn er in verschillende lengten. Daar moet uit te komen zijn.

En, inderdaad, die fiets van Ton ziet er spik en span uit. Ik zal nog maar geen uitvergrote foto van mijn 1100 op de site zetten. :)

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afstellen schakelpedaal

Ongelezen bericht door Baird »

Mocht je een vergelijkbaar robleem hebben met het rempedaal, bij de R1150RT past er een M10 bout in, kun je er in schroeven, heb er zelf een rvs imbusbout in zitten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”