Pagina 1 van 1

Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 11 mei 2015, 21:39
door Louisvc
Het is er dan toch van gekomen. Ik heb afgelopen weekend de klepspeling van mijn R1100R afgesteld. Dat was wel even een klusje want je moet alle kleppen wel een paar keer opnieuw stellen omdat ze op elkaar reageren. De klepspeling van de uitlaatkleppen was aan beide kanten veel te laag. Ik kon er de voelermaatjes van de inlaatkleppen niet eens tussen krijgen. Vraag me af waarom iemand de kleppen zo strak afstelt en of dat schadelijk is voor de motor.

Het verschil is overigens duidelijk te merken; als je nu bij het optrekken flink gas geeft dan vliegt ie naar het maximum aantal toeren en dat was eerst echt niet.
Volgens het boekje moet ik nu ook nog synchroniseren. Wat vind het forum van de Efka synchronisators?

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 12 mei 2015, 06:57
door japachap
Lijkt net zo als alle andere syncs... 50euros voor een 2-meter versie.
Gevoelsmatig, vind ik het makkelijker met ruitensprooier slang gevuld met versnellingsbak olie. Minder belangrijk de cijfers en meer belangrijk te zien hoe de twee cilinders reageeren in tegenstelling tot de andere- het verschil kijken ipv het absoluut.
Zal je een tientje kosten en meer effectief...

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 12 mei 2015, 08:29
door aantzeetje
Te strak afgesteld, goed om je kleppen te "verbranden"

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 12 mei 2015, 11:22
door Ton1959
Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 12 mei 2015, 12:08
door JDoubleOP

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 12 mei 2015, 23:08
door Louisvc
Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 13 mei 2015, 20:44
door Kees BMW
Louisvc schreef:
Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.
Goedenavond.
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 13 mei 2015, 21:27
door JDoubleOP
Een paar honderste is te verwaarlozen. Gewoon met gevoel afstellen met alle 4 voelermaten tegelijk. Als je die eerst met een micrometer checkt en ze zijn precies 2x 0.15 en 2x 0.30 is natuurlijk mooi meegenomen.
Kees BMW schreef:
Louisvc schreef:
Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.
Goedenavond.
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 13 mei 2015, 23:06
door HansD
3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 14 mei 2015, 09:45
door JDoubleOP
3 honderdste is meer als een paar honderdste :D Het effect van hoe strak je de voelers er tussen door laat glijden op gevoel heeft meer invloed.
HansD schreef:3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.

Re: Kleppen te strak gesteld

Geplaatst: 14 mei 2015, 10:49
door Baird
Vroeger, opa verteld, op mijn Yamaha X750 gingen er plaatjes in die 0,05mm van maat verschilden. Afhankelijk van wat je mat ging dus de een of de ander erin, dus altijd blijkbaar een tolerantie van 0,05mm op de ideale maat.

Verder is bij kleppen te krap nooit goed, liever iets te ruim.