Origineel windscherm is een misser?

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Louisvc »

Onlangs heb ik een origineel windscherm voor mijn R1100R op de kop getikt en inmiddels gemonteerd. Helaas is het een flinke tegenvaller want het ding zorgt voor een hoop gebulder en turbulentie om mijn helm. Het wordt al hoorbaar vanaf 60 km/uur. Vandaag ging ik bij 80 km/u even staan en het werd ineens een heel stuk rustiger om mijn hoofd.
Ik denk dat het scherm niet zozeer te laag is maar veel te dicht bij de berijder zit en te schuin staat. Mijn 1.86 en het zadel in de hoogste stand zal wellicht ook niet echt helpen.

Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft om van het lawaai af te komen met dit scherm.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door concours »

Klopt, over windschermen en keuzes hierover, kan je genoeg leesvoer vinden op dit forum. Zelfs met het hoogste windscherm zit je niet volledig in stilte op de motor. Wil je het meest haalbare, koop dan het hoogste scherm. Ik heb zelfs op mijn hoge ruit nog een topschermpje geplaatst. Mijn lengte is 1.87 mtr
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Baird »

Je kunt met die andere Tilburger met een R1100R overleggen, langs gaan _004 , maar je kunt ook een laag scherm nemen en dat zo zetten dat het de druk van je lijf afhaalt en je kop in de wind laten zitten, met een goede helm is dat ook te doen. Als je ook in het koude seizoen doorrijdt zul je naar een groot scherm toe moeten. Vraag: zit het scherm bij de R op het frame of op het stuur gemonteerd? Als het op het stuur zit hou dan rekening met effecten op de besturing van je fiets bij grote schermen en harde wind.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als als je wilt kan je mijn scherm testen. Is ook het origineel scherm maar aangepast. Past zou op jou beugels en je mag dat wel even proberen. Ik heb het 4cm korter gemaakrt en dan is het ineens een heel stuk beter. En met mijn vorige helm was het helemaal stil maar met mijn huidige helm weer wat geluid. En testen gaat snel omdat het nu niet eens gemonteerd is op mijn motor. Bij de R1100R zit het scherm op het stuur.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Louisvc schreef:Onlangs heb ik een origineel windscherm voor mijn R1100R op de kop getikt en inmiddels gemonteerd. Helaas is het een flinke tegenvaller want het ding zorgt voor een hoop gebulder en turbulentie om mijn helm. Het wordt al hoorbaar vanaf 60 km/uur. Vandaag ging ik bij 80 km/u even staan en het werd ineens een heel stuk rustiger om mijn hoofd.
Ik denk dat het scherm niet zozeer te laag is maar veel te dicht bij de berijder zit en te schuin staat. Mijn 1.86 en het zadel in de hoogste stand zal wellicht ook niet echt helpen.

Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft om van het lawaai af te komen met dit scherm.

Mijn vorige BMW was ook een R1200R en had hetzelfde probleem.
Eerst het origine "flyscreen" dat was herrie, toen op advies van de dealer een imitatiescherm gekocht en weer herrie.
Als laatste voor €350,- een origineel hoog BMW scherm en nog steeds die pleurisherrie.
Toen was ik er klaar mee en heb nu een RT zonder herrie. Was uiteraard een dure optie maar hielp wel.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Louisvc »

Ton1959 schreef:Als als je wilt kan je mijn scherm testen. Is ook het origineel scherm maar aangepast. Past zou op jou beugels en je mag dat wel even proberen. Ik heb het 4cm korter gemaakrt en dan is het ineens een heel stuk beter. En met mijn vorige helm was het helemaal stil maar met mijn huidige helm weer wat geluid. En testen gaat snel omdat het nu niet eens gemonteerd is op mijn motor. Bij de R1100R zit het scherm op het stuur.
Ton, als dat zou kunnen, heel graag! Ik had zelf ook al gedacht aan het korter maken of er zo'n Wunderlich spoilertje op te zetten.
Veel groter moet het scherm in ieder geval niet worden want dan heb je uiteindelijk een flinke vlieger aan het stuur vastzitten. Kun je net zo goed meteen een RT kopen want dat schijnt dan beter te rijden maar is wel wat duurder dan een windschermpje lees ik hier ;)
Ik stuur je een berichtje.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb je een berichtje gestuurd. De 4cm eraf truuk doet veel. Maar dat standaard BMW scherm is inderdaad geen succes. En die RT zou ik niet aan beginnen hoor. Zonder tupperware is hij veel mooier Big RT Smile
Daarbij komt dat ook bij de Rt's het standaard scherm ook niet geweldig is. Ook die blijven proberen met andere schermen op hun motoren. Dat kan je ook nalezen op het forum.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Ik heb je een berichtje gestuurd. De 4cm eraf truuk doet veel. Maar dat standaard BMW scherm is inderdaad geen succes. En die RT zou ik niet aan beginnen hoor. Zonder tupperware is hij veel mooier Big RT Smile
Daarbij komt dat ook bij de Rt's het standaard scherm ook niet geweldig is. Ook die blijven proberen met andere schermen op hun motoren. Dat kan je ook nalezen op het forum.
Ik ben van mening dat het scherm op een RT wel prima is, Ik zit lekker uit de wind en kan zelfs op de autosnelweg met het scherm omhoog en in de regen mijn kinstuk van de helm omhoog zetten zonder nat te worden. (Mijn gezicht dus)
Heb ik mijn helm dicht kan ik het zo regelen dat het de regen van mijn vizier blaast en als het warm is en/of bij sportief rijden staat hij in de laagste stand. Ik zit als professioneel motorrijder bijna dagelijks op de weg en heb een goede bescherming.
Maar er zijn altijd mensen die iets anders willen, dat kan.
Het leukste vind ik dan om te lezen dat er mensen zijn die een nieuwe motor bestellen en voordat ze ook maar een meter met dat ding gelezen hebben al een ander zadel moeten hebben en een scherm omdat ze op het forum gelezen hebben dat.... (vul maar in)
Om maar eens een bekende slogan te gebruiken: "Niet omdat het moet maar omdat het kan" (het muziekje moet je er maar zelf bij verzinnen :$ :D )
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aangezien niet iedereen dezelfde lengte heeft kan het scherm voor de ene goed zijn en voor de andere persoon waardeloos. Vaak zijn instelling dan niet voor iedereen goed te krijgen. Zo kocht ik ooit een Vetterkuip voor mijn motor ( Suzuki) . Bij mij viel de kuip tegen maar toen ik hem verkocht aan een collga die een kop korter is riep hij over hoe geweldig de kuip voor hem was. Maar hij zat compleet achter de kuip.
Ik vervang ook alleen onderdelen die niet goed werken. Er zullen altijd mensen blijven die zomaar iets vervangen maar ik denk dat de meeste het toch wel eerst zullen testen. Fijn dat het voor jou goed is WaltzingMathilda maar voor veel andere dus niet schijnbaar . Ik heb minder last van vervelende geluiden zonder scherm . Verlagen was een verbetering. Maar ik ben vrij lang normaal gesproken hebben kortere mensen minder last met hun scherm.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel windscherm is een misser?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vanmiddag even getest of het lagere scherm wel werkte op Louis zijn motor. En de verlaagde scherm was ook voor hem een stuk beter. En het was weer gezellig om even te kletsen over de motoren.En zo kom je telkens weer tot een verbetering.Dus hoppa die zaag erin :) .
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”