BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Voor de zesde keer, ook in 2018

 

Karakter, KFR of Kapot?

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gesloten
february_star6
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015, 00:57
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100R, 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door february_star6 » 07 mei 2016, 12:54

Beste dames en heren van het forum,

Sinds afgelopen jaar heb ik eindelijk mijn eigen BMW boxer! Al sinds ik begon met rijlessen wilde ik graag zo'n stoer uitziend apparaat waar de wereld mee bedwongen kan worden. Na een tweetal verschillende motoren (yamaha maxim en yamaha fazer 600) en veel proefritten op andere motoren bleek dat de BMW ook nog eens goed aansluit bij mijn voorkeur: een rechte zit, met een brede vermogensafgifte zodat er lekker gegasd kan worden in de Alpen, maar ook op het dooie gemakske rechtdoor gereden kan worden.

Laat ik voorop stellen dat ik blij ben met mijn aankoop. Ik voel me de koning te rijk op dat fijne zadel. Stoppen doe ik tegenwoordig het liefst zo min mogelijk. Met een customized GIVI airflow scherm zit ik heerlijk uit de wind en hoor ik ook op hoge snelheden dat prachtige motorgeluid (al gaat er in de toekomst wellicht nog een andere uitlaat op :-P). Er zijn echter toch wat zaken die me wat dwars zitten en die ik pas goed ben gaan merken na wat meer rijden. Ik dacht namelijk eerst dat dat mijn onervarenheid was op een zware tweecylinder, maar dat geloof ik ondertussen niet meer. Ik zit me nu dus erg af te vragen of de dingen die ik ervaar simpelweg het karakter zijn van een boxer (wat mij bij de garage wel verteld is), dat de mijne last heeft van KFR, of dat er simpelweg dingen stuk zijn.

Er is al een heleboel informatie te vinden hier op deze site. Normaal gesproken probeer ik zo min mogelijk zelf te posten en vooral te kijken naar wat er al gezegd is. Maar er is zoveel informatie zelfs dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niet zo goed weet waar ik het beste kan beginnen. Daarom hier even mijn persoonlijke verhaal. Ik hoop dat jullie het me vergeven als er inderdaad veel overlap is met de andere verhalen hier op het forum.

Allereerst: ik heb een R1100R uit 1998 met iets meer dan 80.000 km op de teller. Over het onderhoud uit het verleden weet ik helaas niet al te veel. Wel heb ik hem vorig jaar na aanschaf bij Quispel in Deurne in onderhoud gedaan. Daar heeft hij een grote beurt gekregen, inclusief uiteraard kleppen stellen en synchroniseren.

Mijn belangrijkste zorg is het motorblok. Daar zit ik met een aantal zaken waarvan ik niet zo goed weet wat ik er van moet maken. Hoort het erbij, of is er iets mis?

Zo heb ik vrijwel zeker last van KFR. Op een strak geasfalteerde nederlandse 80km weg is het soms net alsof ik op een hobbelpaard zit. Ik dacht eerst dat er wellicht iets met de vering/demping zou zijn, aangezien je aan de motor verder niks hoort. Na de vele forumberichten hier ben ik er echter achter gekomen dat het waarschijnlijk KFR is. Mee terug naar de garage gegaan, maar die kan er verder niks aan doen. Heeft hem zo goed mogelijk afgesteld en dat heeft niet veel geholpen helaas. Ik heb er zelf nog BRISK bougies ingedaan en een K&N luchtfilter, maar het probleem blijft bestaan: bij constant toerental blijft hij wat 'bobbelen'.

Vervelender echter vind ik dat er continue gas bij lijkt te moeten. O.a. vanwege het KFR, maar mijn R houdt er ook totaal niet van om constant en laag in de toeren te rijden. Alles onder de 2500tpm wordt vervelend. Dan begint hij wat te schokken en te bokken. Wat erg vervelend is, omdat dat betekent dat ik óf 50 in zijn 2 moet rijden óf continu 60 moet rijden als ik hem door wil schakelen. Hetzelfde geldt ook voor hogere snelheden. Op mijn fazer schakelde ik al bij 70 over naar 6 en dat was geen enkel probleem. Fluisterstil en ontspannen door plekken waar het niet nodig of gepast is om in de toeren te zitten. Ik had gehoopt dat bij de BMW ook te kunnen doen: die twee zware potjes op het gemakje laten roffelen tot het volgende avontuur. Daar komt ook nog bij dat het met haarspeldbochten en dergelijke ook wat lastig is. Zomaar remmen en terugschakelen voor de bocht zit er niet in. Ik moet gas bijgeven vóór de bocht omdat ik anders bokkend de bocht door moet. Afgelopen week heb ik dat voor het eerst goed kunnen testen met een rondje eiffel en luxemburg. Verder doet het probleem zich ook voor onderweg naar beneden. Met 80-100 km/h rechtdoor naar beneden in zijn 5, moet ik een beetje gas bijgeven wil ik voorkomen dat het wat begint te schokken. Normaal gesproken zou je hem dan toch gewoon moeten kunnen laten rollen?

Ook al lijken een aantal zaken op KFR, arm lijkt het mengsel niet afgesteld. Er zit een flinke zwarte kring rondom mijn uitlaat, en van het gebruik ben ik afgelopen week ook geschrokken: net 1:16 gemiddeld over 700 km. Waarvan 200 km snelweg met 110/120. En ik hoor jullie denken: vast een zware hand ;-) Maar dat valt normaal gesproken best mee bij mij. Ik heb veel in de Alpen gereden met mijn Fazer en daar haalde ik gemiddelden van 1:22 - 1:24 mee! Nu verwacht ik dat van de BMW helemaal niet, maar eenzelfde verbruik als mijn Astra vind ik wat overdreven ;-) Nu heb ik voor mijn doen redelijk laag in de versnellingen gereden vanwege bovenstaand probleem (om hem continue tussen de 3500 en 4500 toeren te houden), dus wellicht dat dat er niet aan bijdraagt...

Dan de koppeling. Ik vind het best prettig dat er 'vastberaden' geschakeld moet worden. Voelt lekker stevig aan. Wat ik af en toe lastig vind is de overgang. Het laatste stukje van de hendel is best gevoelig. Niet zomaar loslaten! Dat levert meteen een goede schok op. Zeker in bochtenwerk is heel voorzichtig op laten komen het devies dus. Maar jullie kunnen je wel voorstellen dat dat tot ingewikkelde situaties leidt op plekken waar de bochten zich snel opvolgen. Met de rechterhand remmen en soms al tegelijkertijd wat gas bijgeven om de motor soepel te houden, terwijl ik met de andere hand de overgang van de koppeling zo soepel mogelijk probeer te doen. Daar ben ik soms niet allemaal tegelijkertijd klaar mee, waardoor ik half slippend met de koppeling, gas gevend en remmend een bocht instuur. Niet de meest zekere situatie! Zal ook vast nog wat onervarendheid zijn, maar door deze zaken moet ik het óf zo doen, of al ruimschoots voor de bocht zorgen dat ik 'klaar' ben. Wat natuurlijk niet altijd kan en de vaart er een klein beetje uithaalt. Is er een manier om de hendel van de koppeling anders af te stellen zodat het niet zoveel in het laatste stuk zit (bij loslaten)?

Al met al zorgen de motorproblemen en de (voor mij) wat lastige koppeling er voor dat er een relatief kleine bandbreedte is waarin alles soepel loopt. Zowel wat betreft schakelmoment als toerentallen. Dat terwijl ik eigenlijk had gedacht dat de R een redelijke brede bandbreedte zou hebben wat betreft bruikbaarheid. En dat is ook wel: zolang als ik maar gas geef. Ik kan bokkend de bocht door gaan, stuiterend door een dorpje: zo gauw als ik een peut gas bij geeft lijkt alles vergeven en vergeten. Ook aan mijn kant overigens ;-)

Goed, als je tot hier bent gekomen: bedankt voor het lezen! Zoals je ziet is dit vooral een verhaal van een nieuwe boxerfan die zijn plekje met dit prachtige apparaat probeert de vinden na een allemansvriend viercylinder. Wat een prachtig apparaat vind ik het nog steeds: tijdens het rijden heb ik meestal nog steeds een grote glimlach op mijn gezicht. Zeker als je halverwege de bocht het gas weer open kunt trekken en de BMW precies doet wat hij hoort te doen :-) De zaken hierboven nemen echter toch een deel van het rijplezier weg. Ik moet voor mijn gevoel wat teveel bezig zijn om de 'kuren' uit te effenen. En dat laat bij mij soms de vraag rijzen of ik een miskoop heb gedaan. Een miskoop omdat óf mijn beestje (nog meer) werk nodig heeft. Óf dat, ondanks mijn dromen, een boxer toch niet 'my cup of tea' is. Ik hoor dus heel graag van jullie wat jullie ervaringen zijn t.o.v. het bovenstaande? Karakter of kuren? Want als het kuren zijn, ben ik meer dan bereid om daar tijd, energie en wat centjes in te investeren!
Yamaha Maxim 1987
Yamaha Fazer 600 1997
BMW R1100R 1998

TomDujardin
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door TomDujardin » 07 mei 2016, 13:48

Hallo Andre

Ik kan je helaas niet veel verder helpen, kan enkel mijn gegevens doorgeven, ik rijd een r1100rt uit hetzelfde jaar, rijd een 1:19.5 met veel snelwegen a 130, rijd in principe steeds de juiste snelheid, dus bebouwde kom a 50 in 4, in zn 5 heeft ie t er een beetje moeilijk mee. ik heb gewoon de standaard bougies, gewoon onderhoud en heb zelf manometers om te synchroniseren. verloopt nauwelijks. Laat bij de dealer de co nameten.
Koppeling heb ik tegen de installatievoorschriften, (dus eigen risico) niet zo strak gesteld, is de vrije slag in de handel langer. Werkt tot nu toe naar behoren, rijd een 25 a 30000 per jaar, dus staat niet lang stil, en dat is het beste :D
[groet]
Tom

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 07 mei 2016, 14:23

Ook ik heb een R1100R uit '98 maar herken veel van jouw "problemen" niet. Zo heb ik geen last van KFR. Ik heb wel eens gehoord dat het afstellen van de hallgever een oplossing biedt, maar zeker weten doe ik dat niet. V.w.b. De koppeling: daar de koppelingskabeleen standaard lengte heeft is deze lastig af te stellen op het moment dat ie relatief nieuw is. Als ie wat ouder is kun je nog het e.e.a. bijstellen.
Het in de ankers gaan op het moment dat je het gas loslaat of terugschakelt is mijns inziens inherent aan een boxer. Ik heb in het verleden een gsxr en een yzf gereden en daar had ik weinig last van.

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 592
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door beckysmile » 07 mei 2016, 15:33

Hallo Andre,

vwb KFR zul je gelezen hebben dat hier eea aan te doen valt met bijv. de recyclizer. Zelf heb ik en 1100RT gehad, en het probleem van KFR had die ook, maar niet in die mate die jij beschrijft. Na het monteren van de recyclizer was het beter, maar niet allesgenezend.
Wel is mijn ervaring dat afstellen heel nauw luistert, zowel kleppen als synchroniseren van de gasklephuizen, en daarbij bij voorkeur iridium bougies van bijv. NGK.
Als dat allemaal op orde is moet jouw motor gewoon netjes lopen, en moet 50 in de 4 geen enkel probleem zijn, en een verbruik van 1op18 alleszins haalbaar, en bij rustige rijstijl tot wel 1op21.
Wat betreft de koppeling, denk ik ook dat dit veroorzaakt wordt door de combinatie van een wat oudere plaat met een nieuwe kabel, niet echt lekker af te stellen, maar wordt vanzelf beter door het rekken van de kabel. Wel inderdaad proberen wat losser af te stellen.

Succes,
Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

Gebruikersavatar
mkoskamp
2018
2018
Berichten: 282
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door mkoskamp » 07 mei 2016, 16:06

Bij de R1100 kan de koppeling ook aan de kant van het blok worden afgesteld. Daar zit een vorkje dat aan de pin trekt die uit het blok komt. Zit met een moer vast (steeksleutel 10). Wel goed vastdraaien anders sta je zonder koppeling.
:cry:

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 07 mei 2016, 16:09

Bedankt voor de tip. Was mij nog niet opgevallen :shock:

Inspector Gadget

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 07 mei 2016, 17:26

Ik zou een afspraak maken bij Kenny & Niels van MotorServiceAmersfoort;
Die hebben echt kijk op of er iets inderdaad mis is met jou motor, qua af- en instellingen, slijtage e.d

Want alle adviezen ten spijt, de BMW R-serie heeft inderdaad karakter.
Sommige dingen zijn beduidend anders versus andere motoren, en soms zijn het gekende issues die een expert soms gemakkelijk voor jou kan oplossen.

Vraag anders of MSA iets van een achter-af aankoopkeuring voor jou kan doen en ze kunnen jou haarfijn vertellen of er iets aan de hand is.

Want een BMW R kan gegarandeerd perfect KFR-loos lopen, als de spreekwoordelijke trein en naaimachine.
En je hebt daar geen extra hulpmiddelen bij nodig zoals een recyclizer-dinges (die weddenschap-taart heb ik ondertussen aan een goed doel gegund :roll: ) maar gewoon nauwkeurige en juiste afstellingen.

Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door SLSLNL » 07 mei 2016, 20:08

Hoi,

Ikzelf heb een R1100RT uit 2001.
Toen ik hem kocht in januari had ik ook echt heel erg dat de motor bij 50 en 80 aan het bokken was. Na mijn laatste beurt is dat een stuk minder geworden. Nieuwe bougies en olie en overige dingen.

Ook ik moest wennen aan het loslaten van het gas en het "stilvallen" van de motor. Ik heb hiervoor alleen maar Goldwing gereden.
Verder is het rijgedrag, zeker nu het lekker weer is, geweldig. Ik heb vanaf 20 januari bijna 5000 kilometer gereden tot heden.

Lage toeren kan hier ook niet, onder de 2000 vind de motor echt niet fijn. Eigenlijk schakel ik, als ik rustig rijd, net boven de 80 al naar de 5e versnelling. Onder de 80 moet ik echt snel weer naar de 4e versnelling. Bij het terugschakelen moet ik ook "tussengas geven", want anders kan ik niet naar een lagere versnelling, die blokkeert dan.

Mijn gemiddelde verbruik varieert ergens rond de 1/15 in de winter maanden. Ik heb de afgelopen dagen niet gekeken, dus durf je niet te zeggen hoe het nu is met het warme weer.

Sterkte met je "probleem"

Groetjes Edi
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3386
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Baird » 07 mei 2016, 21:50

Een aantal zaken die je noemt zijn niet normaal, andere vallen inderdaad onder 'karakter'. Het afstellen van de koppeling is bij deze modellen altijd een kwestie van zowel bij de bak als aan het stuur afstellen, heeft met verhoudingen van armpjes en draaipunten te maken.
Koop het boek van Haynes van jouw model en ga lezen, kijk naar de filmpjes van Chris Harris en ga inderdaad een keer bij Kenny langs voor een aankoopkeuring en dan eventueel een '0'-beurt, dan heb je een fantastische motorfiets vanaf dat moment of je weet dat je een kat in zak gekocht hebt. Kom met je fiets naar het Treffen en laat Ton1959 eens kijken/voelen.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2237
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Bert M » 07 mei 2016, 21:54

Ik sluit mij geheel aan bij de adviezen van Inspector Gadget en Baird _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3049
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door HansD » 07 mei 2016, 22:37

+1
Het boxerblok is bijzonder gevoelig en dankbaar voor een goede afstelling, en met name een goede synchronisatie. Oplossen van kfr is geen truck, vergeet brisk en recyclizer, dat is symptoombestrijding, zoals insp.gadget en baird aangeven.
Als dat zelf niet lukt, ga dan inderdaad langs bij een bmw liefhebber zoals msa of joost motoren, en je kent je motor niet terug.
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door EileRT » 08 mei 2016, 01:22

Na de zgn. nulbeurt door MSA direct na aankoop van mijn RT, nu ruim vier jaar geleden, heb ik onderweg naar huis de motor even geparkeerd en het kenteken gecheckt . . . het kenteken was hetzelfde, de motor wezenlijk anders! Je kunt jouw RT absoluut fantastisch laten rijden door deze te laten onderhouden door de specialist! _004

[groet] Eilert

NB. Hoewel mijn RT volledig wordt onderhouden door de heren van MSA zijn er buiten hen uiteraard andere specialisten en dus ook forumleden die dat kunnen. Ik heb daar respect voor en neem bij deze mijn petje af . . . ! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

february_star6
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015, 00:57
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100R, 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door february_star6 » 08 mei 2016, 07:58

Dank voor alle adviezen! En voor het lezen van dat lange stuk op zo'n zonnige dag ;-) Een 0 keuring klinkt sowieso goed, ook al is amersfoort niet om de hoek. Heb ook goede dingen over Quispel gehoord, maar MSA kom ik inderdaad zo vaak tegen hier op het forum, dat het de moeite van het checken waard is.

Boek van Haynes heb ik, alleen helaas niet veel ruimte/mogelijkheid om te klussen. Heb wel gisteren de synchronisatie gechecked. Die lijkt goed te zijn zowel bij stationair als bij toeren. Alleen viel me op dat de druk wegvalt op het moment dat gas gegeven wordt... Dat merk ik ook als ik weg wil rijden.

Dat van die koppeling ga ik zeker laten doen. Dat klinkt als een kleinigheid.

Verder heb ik er na jullie verhalen goede hoop op dat het met een goede afstelling allemaal net wat soepeler kan.



Hartelijke groeten van LG-D855 aan alle forumleden
Yamaha Maxim 1987
Yamaha Fazer 600 1997
BMW R1100R 1998

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3386
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Baird » 08 mei 2016, 13:35

february_star6 schreef:Dank voor alle adviezen! En voor het lezen van dat lange stuk op zo'n zonnige dag ;-) Een 0 keuring klinkt sowieso goed, ook al is amersfoort niet om de hoek. Heb ook goede dingen over Quispel gehoord, maar MSA kom ik inderdaad zo vaak tegen hier op het forum, dat het de moeite van het checken waard is.

Boek van Haynes heb ik, alleen helaas niet veel ruimte/mogelijkheid om te klussen. Heb wel gisteren de synchronisatie gechecked. Die lijkt goed te zijn zowel bij stationair als bij toeren. Alleen viel me op dat de druk wegvalt op het moment dat gas gegeven wordt... Dat merk ik ook als ik weg wil rijden.

Dat van die koppeling ga ik zeker laten doen. Dat klinkt als een kleinigheid.

Verder heb ik er na jullie verhalen goede hoop op dat het met een goede afstelling allemaal net wat soepeler kan.



Hartelijke groeten van LG-D855 aan alle forumleden
Dat is logisch dat die druk weg valt: de druk wordt gemeten tussen een bijna dichte gasklep en de inlaatkleppen, op het moment dat de gaskleppen open gaan door gasgeven ontstaat er een ander, minder diep vacuum en dat zie je op de meters, zoalang ze gelijk blijven is je sync goed.
Kijk of links en recht gelijk zijn en even snel reageren bij gasgeven, check bij stationair, check bij 2500 rpm en nog een keer bij 3500 rpm en zorg dat er voldoende speling op de kabels zit tijdens het meten, vooral bij stationair moeten de kleppen echt aanliggen op de aanslagen (= op de verboden te verdraaien schroefjes). Zorg dat de messing by-pass schroeven soepel draaien: verwijder ze en maak ze schoon, spuit de kanalen door met rem/motorreiniger en blaas die door met een compressor, plaats dan de bypass schroeven terug en stel eerst het stationair af, dan pas de rest en kom niet meer aan het stationair! Als dat verloopt heb je een kabel te strak staan. Check dit ook door je stuur te verdraaien: als dan stationair veranderd staat er een kabel te strak.

Genoeg geschreven voor een mooie zomerse dag tussen de Moto2 en MotoGP in, have fun!

Big RT Smile
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 08 mei 2016, 18:00

Ik kocht mijn BMW R1100R ook bij een BMW dealer. De motor had net een grote beurt gehad en er zaten Brisk bougies in omdat die zoveel beter zouden zijn. Aangezien ook mijn motor veel last had van KFR ben ik ook begonnen met kleppen stellen en synchroniseren met de carbtune. Ik heb de messing afstelschroeven gedemonteerd en omloopkanalen zuiver gemaakt. En die vrije slag op die gaskabels is inderdaad belangrijk. Precies volgens het boekje afstellen. Daarna ben ik naar een APK keuring station gegaan om hun Co meter er even aan te hangen en heb hem op 1,5 % gezet.. Toen liep de motor al zeer netjes. Ik heb de Brisk bougies vervangen en de NGK iridium erin gezet. Toen liep de motor nog mooier en dan gebruik ik ook alleen V power van Shell. Ik kom soms ook maar n aan de 1 op 16 als ik voornamelijk stadsritjes ga rijden. Maar mijn gunstigste verbruik ligt op 1 op 21,5 ongeveer. Dat is bij precies 100km per uur. Gemeten over 100km snelweg. Normaal gesproken rijd ik rond de 120km per uur en dan kom ik op ongeveer 1 op 18,5. Ik was trouwens nog vergeten te vermelden dat ik ook de injectors heb laten reinigen. Hierdoor ging het verbruik nog iets omlaag. Voordat ik dit deed zat ik iets ongunstiger met het brandstofverbruik.
De koppeling stel ik precies af volgens het werkplaatshandboek. En dan is mijn koppeling gewoon goed. Mijn motor heeft iets minder gelopen dan die van jou. Dealers zijn vaak wat te haastig met afstellen denk ik.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 08 mei 2016, 18:11

Baird schreef:Een aantal zaken die je noemt zijn niet normaal, andere vallen inderdaad onder 'karakter'. Het afstellen van de koppeling is bij deze modellen altijd een kwestie van zowel bij de bak als aan het stuur afstellen, heeft met verhoudingen van armpjes en draaipunten te maken.
Koop het boek van Haynes van jouw model en ga lezen, kijk naar de filmpjes van Chris Harris en ga inderdaad een keer bij Kenny langs voor een aankoopkeuring en dan eventueel een '0'-beurt, dan heb je een fantastische motorfiets vanaf dat moment of je weet dat je een kat in zak gekocht hebt. Kom met je fiets naar het Treffen en laat Ton1959 eens kijken/voelen.

Helaas Ton1959 moet werken en kan niet naar het treffen. :cry:

february_star6
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015, 00:57
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100R, 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door february_star6 » 08 mei 2016, 20:18

Dank Ton en Baird, heldere tips! Die gaskabel moet ik sowieso in de gaten houden: draaien van stuur heeft invloed op loop. En ik ben wellicht wat te snel geweest met de bougies en,het luchtfilter. Leek toen de meest handige fix. Wordt komende tijd naar Amersfoort voor een 0 meting en zelf goed meekijken. Op papier klinkt allemaal goed te doen, maar zie het graag een keer gebeuren voor ik zelf aan het stellen en,synchroniseren ga...

Hartelijke groeten van LG-D855 aan alle forumleden
Yamaha Maxim 1987
Yamaha Fazer 600 1997
BMW R1100R 1998

february_star6
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015, 00:57
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100R, 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door february_star6 » 08 mei 2016, 20:20

Het treffen klinkt trouwens goed, maar ook ik moet helaas werken....

Hartelijke groeten van LG-D855 aan alle forumleden
Yamaha Maxim 1987
Yamaha Fazer 600 1997
BMW R1100R 1998

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 08 mei 2016, 21:24

beckysmile schreef:Hallo Andre,

vwb KFR zul je gelezen hebben dat hier eea aan te doen valt met bijv. de recyclizer. Zelf heb ik en 1100RT gehad, en het probleem van KFR had die ook, maar niet in die mate die jij beschrijft. Na het monteren van de recyclizer was het beter, maar niet allesgenezend.
Wel is mijn ervaring dat afstellen heel nauw luistert, zowel kleppen als synchroniseren van de gasklephuizen, en daarbij bij voorkeur iridium bougies van bijv. NGK.
Als dat allemaal op orde is moet jouw motor gewoon netjes lopen, en moet 50 in de 4 geen enkel probleem zijn, en een verbruik van 1op18 alleszins haalbaar, en bij rustige rijstijl tot wel 1op21.
Wat betreft de koppeling, denk ik ook dat dit veroorzaakt wordt door de combinatie van een wat oudere plaat met een nieuwe kabel, niet echt lekker af te stellen, maar wordt vanzelf beter door het rekken van de kabel. Wel inderdaad proberen wat losser af te stellen.

Succes,
Aad
50 in zijn 4 is niet echt gezond voor een R1100R. Dan zit ik toch echt in zijn derde versnelling hoor. Deze R1100R heeft maar vijf versnellingen. Je kan beter niet zo laag in toeren rijden.

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 746
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Nico4sen » 09 mei 2016, 17:44

Ton1959 schreef:
beckysmile schreef:Hallo Andre,

vwb KFR zul je gelezen hebben dat hier eea aan te doen valt met bijv. de recyclizer. Zelf heb ik en 1100RT gehad, en het probleem van KFR had die ook, maar niet in die mate die jij beschrijft. Na het monteren van de recyclizer was het beter, maar niet allesgenezend.
Wel is mijn ervaring dat afstellen heel nauw luistert, zowel kleppen als synchroniseren van de gasklephuizen, en daarbij bij voorkeur iridium bougies van bijv. NGK.
Als dat allemaal op orde is moet jouw motor gewoon netjes lopen, en moet 50 in de 4 geen enkel probleem zijn, en een verbruik van 1op18 alleszins haalbaar, en bij rustige rijstijl tot wel 1op21.
Wat betreft de koppeling, denk ik ook dat dit veroorzaakt wordt door de combinatie van een wat oudere plaat met een nieuwe kabel, niet echt lekker af te stellen, maar wordt vanzelf beter door het rekken van de kabel. Wel inderdaad proberen wat losser af te stellen.

Succes,
Aad
50 in zijn 4 is niet echt gezond voor een R1100R. Dan zit ik toch echt in zijn derde versnelling hoor. Deze R1100R heeft maar vijf versnellingen. Je kan beter niet zo laag in toeren rijden.
Zelfs met mijn - 1200- rij ik bij 50 in de 2de of 3de versnelling.

Hartelijke groeten van Ascend Y300 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 09 mei 2016, 17:52

Heb net nog even gekeken 50 in zijn 3 is 2500tpm. Lager wil je echt niet rijden en is dus ook gewoon slecht voor je bigend lagers.

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 592
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door beckysmile » 09 mei 2016, 18:15

Als je dan nog iets van je motor verwacht qua presteren (lees versnellen) is dat zeker waar, maar als je op een doorgaande weg constant 50 rijdt, zie ik daar geen bezwaar in, wil je harder, even een tandje terug, en gaan met die banaan.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 09 mei 2016, 18:33

beckysmile schreef:Als je dan nog iets van je motor verwacht qua presteren (lees versnellen) is dat zeker waar, maar als je op een doorgaande weg constant 50 rijdt, zie ik daar geen bezwaar in, wil je harder, even een tandje terug, en gaan met die banaan.

Groet, Aad
In zijn 4 zit je dus onder de 2500TPM. Lijkt mij in geen geval goed voor je motor. KFR komt zelfs niet voor bij zo'n laag toerental maar ik ga nooit op zo'n laag toerental rijden omdat ik niet net boven stationair toerental wil rijden. Het is geen oude stoomlocomotief of een klassieke Engelse 1 cilinder met zwaar vliegwiel.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3386
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Baird » 09 mei 2016, 19:57

Back on topic please .......... :mrgreen:
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

february_star6
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015, 00:57
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100R, 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door february_star6 » 09 mei 2016, 20:27

Haha, ik volg het met belangstelling! Heb zelf altijd gedacht dat lagere toeren ook altijd rustiger voor de motor was, maar dat is dus niet waar?!

50 in zn 4 verwacht ik op een 5 bak sowieso niet. Maar 3 is af en toe wel fijn. En dan hangt ie net zo rond de 2500 toeren idd.

Hartelijke groeten van LG-D855 aan alle forumleden
Yamaha Maxim 1987
Yamaha Fazer 600 1997
BMW R1100R 1998

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 09 mei 2016, 20:46

Baird schreef:Back on topic please .......... :mrgreen:
We zitten nog bij het karakter van het beestje ;)

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 15 mei 2016, 08:50

Na het lezen van een aantal berichten heb ik de vorige week een Recyclizer gekocht en deze direct gemonteerd. Dit in een hand omdraai. Ik had meteen de indruk dat hij soepeler reed en dat ie minder trilde. Dit merkte ik a.d.v. de spiegels op de autoweg. Men weet, als de motor erg trilt dit in de spiegels veelal te herleiden is door een zeer wazig beeld. Ook meende ik minder last te hebben van KFR.

Nu heb ik van de week een carbtune gebouwd met twee pastasauspotjes, koelvloeistof en een meter of drie aan slang. _004 . Gisteren dan maar ff syncen. Eerst even warm rijden en dan aan de slag. Zowel stationair als bij 3000 rpm was hij "out of tune". Na wat stelwerk alles perfect in balans. Dan "le moment supreme": het profrondje. Hij rijdt nu echt geweldig. Ik heb m circa twee maanden mar zo goed als nu heeft hij nog nooit gelopen. Super.

Dus een carbsync (€10,-) en wellicht een Recyclizer (€35,-) zorgen voor een geweldig resultaat.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 15 mei 2016, 20:57

ggrassi schreef:Na het lezen van een aantal berichten heb ik de vorige week een Recyclizer gekocht en deze direct gemonteerd. Dit in een hand omdraai. Ik had meteen de indruk dat hij soepeler reed en dat ie minder trilde. Dit merkte ik a.d.v. de spiegels op de autoweg. Men weet, als de motor erg trilt dit in de spiegels veelal te herleiden is door een zeer wazig beeld. Ook meende ik minder last te hebben van KFR.

Nu heb ik van de week een carbtune gebouwd met twee pastasauspotjes, koelvloeistof en een meter of drie aan slang. _004 . Gisteren dan maar ff syncen. Eerst even warm rijden en dan aan de slag. Zowel stationair als bij 3000 rpm was hij "out of tune". Na wat stelwerk alles perfect in balans. Dan "le moment supreme": het profrondje. Hij rijdt nu echt geweldig. Ik heb m circa twee maanden mar zo goed als nu heeft hij nog nooit gelopen. Super.

Dus een carbsync (€10,-) en wellicht een Recyclizer (€35,-) zorgen voor een geweldig resultaat.
Volgens mij kan je ook niet minder last van KFR hebben nu. Dat had je al niet bij jou motor tenminste als ik je berichtje van de 7de goed gelezen heb _001 Je brandstofverbruik zal wel iets stijgen verwacht ik nu.

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 15 mei 2016, 21:08

Hij rijdt nu een heel stuk prettiger. Daar ik nooit een BMW heb gehad wist ik niet wat standaard is. Hij rijdt steeds beter

Hartelijke groeten van ONE A2003 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 592
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door beckysmile » 15 mei 2016, 21:47

En dan nu eigenlijk even de ultieme test, de recyclizer er weer uit halen. Als je goed gesyncd hebt, mag je eigenlijk nauwelijks verschil merken...
Wat bij mij met recyclizer bleef, was het wat beter oppakken vanuit lage toeren.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 16 mei 2016, 09:08

beckysmile schreef:En dan nu eigenlijk even de ultieme test, de recyclizer er weer uit halen. Als je goed gesyncd hebt, mag je eigenlijk nauwelijks verschil merken...
Wat bij mij met recyclizer bleef, was het wat beter oppakken vanuit lage toeren.

Groet, Aad
Dag Aad,

Dat zou ik idd nog kunnen doen, maar hij zit er nu eenmaal in. Tis een motor die ik heb moeten leren kennen. Daar ik nooit eerder een BMW heb gehad was ik in de veronderstelling dat hoe die reed normaal was. Ietwat ruw en grof. Nadat ik bij jou ben geweest ben ik een Carbtune gaan maken en via het filmpje "BMW R4V throttle" op YouTube heb ik m gesynchroniseerd . Zie foto. Het was, voor mij, een wereld van verschil. Ben nu alleen nog voornemens om de kleppen te stellen, dan heb ik zowat alles gehad, denk ik.
Groet,

Gilbert
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3132
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 » 16 mei 2016, 10:22

ggrassi schreef:
beckysmile schreef:En dan nu eigenlijk even de ultieme test, de recyclizer er weer uit halen. Als je goed gesyncd hebt, mag je eigenlijk nauwelijks verschil merken...
Wat bij mij met recyclizer bleef, was het wat beter oppakken vanuit lage toeren.

Groet, Aad
Dag Aad,

Dat zou ik idd nog kunnen doen, maar hij zit er nu eenmaal in. Tis een motor die ik heb moeten leren kennen. Daar ik nooit eerder een BMW heb gehad was ik in de veronderstelling dat hoe die reed normaal was. Ietwat ruw en grof. Nadat ik bij jou ben geweest ben ik een Carbtune gaan maken en via het filmpje "BMW R4V throttle" op YouTube heb ik m gesynchroniseerd . Zie foto. Het was, voor mij, een wereld van verschil. Ben nu alleen nog voornemens om de kleppen te stellen, dan heb ik zowat alles gehad, denk ik.
Groet,

Gilbert
Afbeelding

Maar dan heb je wel de verkeerde volgorde aangehouden. Eerst kleppen stellen en dan synchroniseren. En weer een nieuwe manier van synchroniseren zie ik.

ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door ggrassi » 16 mei 2016, 10:23

Dan syncen we gewoon weer opnieuw

Hartelijke groeten van ONE A2003 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 746
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Nico4sen » 16 mei 2016, 10:36

Tip: eerst recyclizer er weer tussenuit, dan kleppen stellen, dan synchroniseren. Daarna proefrijden en dan de recyclizer er weer tussen en nog eens proefrijden. Dan weet je wat je gedaan hebt en wat het effect van de recyclizer werkelijk is.

Hartelijke groeten van Ascend Y300 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2237
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Karakter, KFR of Kapot?

Ongelezen bericht door Bert M » 16 mei 2016, 12:39

Nico4sen schreef:Tip: eerst recyclizer er weer tussenuit, dan kleppen stellen, dan synchroniseren. Daarna proefrijden en dan de recyclizer er weer tussen en nog eens proefrijden. Dan weet je wat je gedaan hebt en wat het effect van de recyclizer werkelijk is.

Hartelijke groeten van Ascend Y300 aan alle forumleden
+1

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”