R1100R

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Filou

R1100R

Ongelezen bericht door Filou »

Even voorstellen, mijn naam is Philip maar deze gebruikersnaam was reeds ingenomen, vandaar Filou.
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik het overweeg een BMW R1100R aan te kopen Van 1997. Spijtig genoeg is het zadel, gezien mijn lichaamsbouw (1m90) naar de lage kant. Het is niet zozeer de zadelhoogte t.o.v. de begane grond die problemen heeft maar eerder de afstand tussen zitvlak en voetsteunen. Het zadel is verstelbaar in hoogte (laag, midden en hoog) maar staat reeds op de hoogste stand. Ik liet me vertellen dat er hulpstukken bestaan om dit nog extra te verhogen. Weet er iemand meer hierover?
Alvast bedankt voor de reacties, Philip
Inspector Gadget

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn 2 mogelijkheden;

Seatjacks, die zet je onder het zadelmechanisme.
Maar dat zijn al met al verhogingen van maar een paar millimeter.
Seajacks zijn met name bedoelt om het zadel iets te kantelen zodat er iets betere zitpositie ontstaat.
Niet bedoelt om je zitpositie te verhogen.
Zover mij bekend zijn er geen hulpstukken om het zadel te verhogen.
Het BMW zadel is wel vrij dun, dus je zou eventueel kunnen denken aan een ander zadel c.q het zadel aan te laten passen.

Wat je ook kunt overwegen zijn voetsteun-verlagers, daarmee kan je de hoek die je knie maakt verbeteren, dus iets betere zithouding.
Filou

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Filou »

Bedankt voor je reactie. Waar kan ik die voetsteunverlagers vinden? Bij BMW of in de parallelle markt?
Inspector Gadget

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Neen, BMW "doet" niet zo veel aan dat soort dingen.
Maar gelukkig zijn er vele niet-OEM leveranciers, zoals;
- Wunderlich (http://www.wunderlich.de/en)
- Verholen (http://www.mv-motorrad.de/en/
- Hornig (https://www.motorcycleparts-hornig.com)

Of ze ook iets hebben voor de 1100R moet je ff naar zoeken, ik sta al met 1 voet buiten de deur voor een afspraak...
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: R1100R

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Welkom op dit mooie RT-forum

[groet] Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Ik heb wat voetsteun verlagers zien hangen bij Molenaar IJsselstein. Zat naar die voor een R1200RT te kijken tijdens het wachten op het aanpassen van me topkoffer slotje.
Zijn wel duur. Rond de €185 eurie's.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: R1100R

Ongelezen bericht door We2be »

Hallo Philip,
Iets met klok en klepel ,(Nederlands gezegde) maar ik heb begrepen dat op een R1100 je de stang die bij de cardan zit kunt vervangen voor een GS stang. Daardoor komt de gehele motor omhoog en krijg je dus een hogere zit. Dit in combinatie met voetsteunverlagers schijnt prima te werken.
Zelf ben ik ook 1.90 maar ik heb weinig hinder van de standaard zit. Wel staat mijn zadel in de hoogste stand.
Inspector Gadget

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goeie tip! _004

Of een instelbare reactie-stang, had ik ook op mijn 1100RT toentertijd en vond ik echt top;
http://www.mv-motorrad.de/en/MV+Adjusta ... 1150RT.htm

Daarmee van je +7mm, 0mm (= zoals het origineel zit) en -7mm verstellen, met navenant ook ander gedrag en hoogte.

Kost wel wat, dat dan weer wel. :$
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: R1100R

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Hoi Philip, ik hoop dat je straks wel ff een foto plaatst als je hem hebt.

[groet]
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

We2be schreef:Hallo Philip,
Iets met klok en klepel ,(Nederlands gezegde) maar ik heb begrepen dat op een R1100 je de stang die bij de cardan zit kunt vervangen voor een GS stang. Daardoor komt de gehele motor omhoog en krijg je dus een hogere zit. Dit in combinatie met voetsteunverlagers schijnt prima te werken.
Zelf ben ik ook 1.90 maar ik heb weinig hinder van de standaard zit. Wel staat mijn zadel in de hoogste stand.

De motor komt wel omhoog maar de afstand van voetsteunen tot zadel blijft hetzelfde dus daar win je niks mee. Ik vind ook de kniehoek zeer slecht bij de BMW R1100R. Die werd iets gunstiger door het zadel aan te laten passen. De seatjacks hadden bijna geen effect en het wringt op het mechanisme. Dus voetsteun verlagers zal de oplossing moeten zijn. Al wen je na een tijdje wel iets aan het probleem. Zeker geen goede houding voor lange mensen moet ik zeggen. Dit is zelfs bij de kleinere BMW's nog beter. Volgens mij was de zitpositie op de oudere BMW's beter.
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”