Stuurdemper

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Stuurdemper

Ongelezen bericht door We2be »

Winteronderhoud aan mijn R1100R.
oliekoelers eraf om opnieuw te spuiten en andere kleine onderdelen ook demonteren om netjes zomerklaar te maken.
Nu heb ik ook de Stuurdemper gedemonteerd en merk ik dat hij niet echt veel meer dempt. Volgens plaatselijke motorzaak kan ik wel een nieuwe bestellen maar kan ik hem net zo goed weglaten omdat het verschil toch niet wordt gemerkt.
Volgens hem is het bij stevig optrekken op een klinkerweg waarbij het voorwiel steeds een beetje 'los' komt van de weg wel merkbaar maar in de praktijk en gebruik zonder raceambities mis je de demper niet.
Iemand ervaring mee of nuttige tips??
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Baird »

Zoek eens op internet waarom er destijds een stuurdemper geplaatst is ,vaak komt zoiets bij de eerste modelwijziging erop en is dat niet voor niets.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die stuurdemper heb je zo weer goed hoor. Bij mijn R1100R zat daar ook geen olie meer in maar een paar nieuwe oliekeerringen en olie doet wonderen.
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door We2be »

Bedankt voor je reactie Ton.
Gewoon bij BMW te bestellen begrijp ik dan?? En welke soort olie?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je open office op je pc dan kan ik je drie bestandjes sturen die ik heb opgeslaan als odt bestand? De dealer zal gaan voor compleet vervangen dus daar moet je niet wezen. Revisie van de demper is mogelijk en lijkt mij vrij eenvoudig.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door CCvW »

Waarschijnlijk zit de demper er op, omdat de 259R bijna altijd met een windscherm werd uitgerust. In tegenstelling tot de GS,de RT en de RS, zit deze direct op het stuur. In theorie, zou je als je heel hard rijdt, in de storm, bijvoorbeeld langs een vrachtwagen, inderdaad een behoorlijke klap op je stuur krijgen.

Het windscherm is nogal groot en zorgt alleen maar voor turbulentie op je helm. Zonder rijdt je veel fijner, en heb je dus ook geen demper nodig. Dit lijkt mij veiliger dan met demper. Je moet er niet aan denken dat hij blokkeert...
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Ton1959 schreef:Heb je open office op je pc dan kan ik je drie bestandjes sturen die ik heb opgeslaan als odt bestand? De dealer zal gaan voor compleet vervangen dus daar moet je niet wezen. Revisie van de demper is mogelijk en lijkt mij vrij eenvoudig.
Je kunt ze ook ff als pdf opslaan, dat scheelt weer open office installeren [emoji6]


Met vriendelijke RT-Forum groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door We2be »

Was inderdaad leuk winterklusje om te doen. De Stuurdemper is prima zelf te reviseren dankzij beetje hulp van Ton 1959 (bedankt voor de mail, en tips). _004 _004
Ik heb ook veel gehad aan de site realOEM.com (kennen de meesten van jullie waarschijnlijk al maar was voor mij nieuw).

Demper werkt weer naar behoren en ik moet eerlijk zeggen rijdt fijner dan zonder!!

Heb nog meer dan de helft van de gekochte olie over, als ik er iemand een plezier mee kan doen hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

We2be schreef:Was inderdaad leuk winterklusje om te doen. De Stuurdemper is prima zelf te reviseren dankzij beetje hulp van Ton 1959 (bedankt voor de mail, en tips). _004 _004
Ik heb ook veel gehad aan de site realOEM.com (kennen de meesten van jullie waarschijnlijk al maar was voor mij nieuw).

Demper werkt weer naar behoren en ik moet eerlijk zeggen rijdt fijner dan zonder!!

Heb nog meer dan de helft van de gekochte olie over, als ik er iemand een plezier mee kan doen hoor ik het wel.
Fijn dat de stuurdemper weer werkt. Ik denk ook dat hij er niet zomaar is opgezet. Je voelt bij de R1100R het verschil al tussen een lege tank of een beladen topkoffer omdat er ineens een stuk minder druk op het voorwiel komt. En dan kan die stuurdemper het het verschil maken.
Ik kijk altijd bij Max BMW part fiches zelf.
B foot

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door B foot »

Hi ik heb een R850R met een sterk gedegradeerde stuurdemper.
Ik ga de stuurdemper volledig wegnemen daar ik de plaats nodig heb voor de oliekoeler ombouw. Koeler van GS komt onder de triangel te zetten, ben ik gelijk van die flappies vanaf.

Verder nog een aanpassing van de uitlaat, komt een RS uitlaat op zodat ik wat ruimer zit voor de bagage aan de linkerzijde.

Ik gebruik geen groot scherm maar het kleine roadster scherm van de 1150 serie.Houd de vliegen van de tellerkast en minimale bescherming voor de Tomtom. Der zat een tijdje een GROOT scherm op maar na een schuiver heb ik niet meer vervangen. Reed ik gelijk wat kalmer aan.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik ben benieuwd! Laat je foto's zien?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

B foot schreef:Hi ik heb een R850R met een sterk gedegradeerde stuurdemper.
Ik ga de stuurdemper volledig wegnemen daar ik de plaats nodig heb voor de oliekoeler ombouw. Koeler van GS komt onder de triangel te zetten, ben ik gelijk van die flappies vanaf.

Verder nog een aanpassing van de uitlaat, komt een RS uitlaat op zodat ik wat ruimer zit voor de bagage aan de linkerzijde.

Ik gebruik geen groot scherm maar het kleine roadster scherm van de 1150 serie.Houd de vliegen van de tellerkast en minimale bescherming voor de Tomtom. Der zat een tijdje een GROOT scherm op maar na een schuiver heb ik niet meer vervangen. Reed ik gelijk wat kalmer aan.
Heb je een spatlap voor anders zullen er misschien veel steentjes in je oliekoeler terecht komen
B foot

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door B foot »

Vandaag ga ik de RS/T uitlaat ophalen en een grote linker koffer. De OEM onderdelen voor bevestigen van de uitlaat (RS) zijn besteld en ik zal de ombouw documenteren.

Een verzetje tussen de mantelzorg door zal deugd doen.
B foot

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door B foot »

Heb je een spatlap voor anders zullen er misschien veel steentjes in je oliekoeler terecht komen
De koeler zal vrij hoog onder de triangel hangen. Eens goed bevestigd ontwerp in een bescherm rooster wat ik dan 3D laat printen.
B foot

Re: Stuurdemper

Ongelezen bericht door B foot »

aanpassingen aan mijn R te volgen in viewtopic.php?f=127&t=13042
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”