dynamoriem vervangen?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
dynamoriem vervangen?
Hallo medeforummers. Laatst ben ik een stukje wezen rijden met mijn R1100s 99. Onderweg zag ik dat het acculampje bleef branden. Ben toen naar huis gereden. Hier en daar wat vragen gesteld en waarschijnlijk zou de dynamoriem vervangen moeten worden. Heb er inmiddels een gekocht bij Heuts Automaterialen. Contitech pk 4611. Is dezelfde als van BMW maar dan voor 12,10 euro !!! Dus alvast mijn eerste tip. Mijn vraag is nu of ik al het kuipwerk moet verwijderen om de riem te kunnen monteren.( om bij de dynamo te kunnen komen ). Had al iets gelezen op dit forum dat er een handige persoon een koppelmoer met bout m8x25 gebruikte om de dynamo te spannen.( koppelmoer en bout heb ik al ) Kan dit dus bij mijn R1100S door alleen de zwarte deksel met 4 bouten te verwijderen en dan de riem te monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie tips. Cardanfreak.
Heb vandaag de zwarte deksel er af gehaald. 4 Boutjes. Fluitje van een cent. Toen zag ik ook al gelijk dat de dynamoriem inderdaad stuk was. Mooi schoongemaakt en de nieuwe riem via het truckje met een plastic strip (tussen onderste poelie en riem) met een bahco eropgedraaid. Dat ging prima. Motor gestart en ja hoor. Het acculampje ging uit. 20 Minuutjes werk. Dus euvel gevonden en opgelost. Nog even nachecken en toen zag ik dat de riem er niet helemaal op lag op de bovenste poely van de dynamo. Morgen toch maar de kappen eraf om er beter bij te kunnen komen. Maar het gaat me lukken. Voor weinig geld probleem opgelost denk ik zo.
Heb vandaag de zwarte deksel er af gehaald. 4 Boutjes. Fluitje van een cent. Toen zag ik ook al gelijk dat de dynamoriem inderdaad stuk was. Mooi schoongemaakt en de nieuwe riem via het truckje met een plastic strip (tussen onderste poelie en riem) met een bahco eropgedraaid. Dat ging prima. Motor gestart en ja hoor. Het acculampje ging uit. 20 Minuutjes werk. Dus euvel gevonden en opgelost. Nog even nachecken en toen zag ik dat de riem er niet helemaal op lag op de bovenste poely van de dynamo. Morgen toch maar de kappen eraf om er beter bij te kunnen komen. Maar het gaat me lukken. Voor weinig geld probleem opgelost denk ik zo.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: dynamoriem vervangen?
Heb je de riem nu niet beschadigd,je had de dymamo eerst moeten oplossen dan kun je hem er zo omleggen.cardanfreak schreef:Hallo medeforummers. Laatst ben ik een stukje wezen rijden met mijn R1100s 99. Onderweg zag ik dat het acculampje bleef branden. Ben toen naar huis gereden. Hier en daar wat vragen gesteld en waarschijnlijk zou de dynamoriem vervangen moeten worden. Heb er inmiddels een gekocht bij Heuts Automaterialen. Contitech pk 4611. Is dezelfde als van BMW maar dan voor 12,10 euro !!! Dus alvast mijn eerste tip. Mijn vraag is nu of ik al het kuipwerk moet verwijderen om de riem te kunnen monteren.( om bij de dynamo te kunnen komen ). Had al iets gelezen op dit forum dat er een handige persoon een koppelmoer met bout m8x25 gebruikte om de dynamo te spannen.( koppelmoer en bout heb ik al ) Kan dit dus bij mijn R1100S door alleen de zwarte deksel met 4 bouten te verwijderen en dan de riem te monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie tips. Cardanfreak.
Heb vandaag de zwarte deksel er af gehaald. 4 Boutjes. Fluitje van een cent. Toen zag ik ook al gelijk dat de dynamoriem inderdaad stuk was. Mooi schoongemaakt en de nieuwe riem via het truckje met een plastic strip (tussen onderste poelie en riem) met een bahco eropgedraaid. Dat ging prima. Motor gestart en ja hoor. Het acculampje ging uit. 20 Minuutjes werk. Dus euvel gevonden en opgelost. Nog even nachecken en toen zag ik dat de riem er niet helemaal op lag op de bovenste poely van de dynamo. Morgen toch maar de kappen eraf om er beter bij te kunnen komen. Maar het gaat me lukken. Voor weinig geld probleem opgelost denk ik zo.
Succes Kees.
Kees BMW
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: dynamoriem vervangen?
Zacht uitgedrukt een nogal lompe manier van een riem vervangen. Fijn dat je voor 12 euri's je riem hebt gekocht, als die kapot gaat na deze montagemethode heb je zo voor 200 euri's schade aan je hall-sensor en andere onderdelen, ex manuren. Voor die ene keer in de 40k of 60k km zou ik er iets meer moeite in stoppen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: dynamoriem vervangen?
Vandaag toch maar de kappen er af halen en de dynamo losmaken. Heb op een andere site iets gelezen van een koppelmoer met een m8x25 bout erin draaien om de dynamo weer te spannen. Ga dit proberen. Ik ga denk ik wel even een nieuwe riem halen ( voor 12 euro liever geen risico nemen)en hem dan op de juiste wijze monteren. Dat met die bahco zag ik ook op een BMW forum site !!! Dacht : dat gaat rap. Maar de riem zit dus niet fijn op de poelie van de dynamo. Het gaat me lukken. Kappen heb ik er al eens afgehaald vorig jaar om een nieuwe accu te plaatsen. Is effe werk maar wel beter. :) :)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: dynamoriem vervangen?
Ja hoor. De nieuwe dynamoriem zit er op en het viel me nog erg mee. Heb de dynamo wat gelost en toen ging het prima. Kan ik er weer effe tegen.
Het beste is dus om toch even de dynamo te lossen. Groeten en bedankt voor de interesse. -top-
Het beste is dus om toch even de dynamo te lossen. Groeten en bedankt voor de interesse. -top-
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: dynamoriem vervangen?
Heb je hem op moment aan getrokken???cardanfreak schreef:Ja hoor. De nieuwe dynamoriem zit er op en het viel me nog erg mee. Heb de dynamo wat gelost en toen ging het prima. Kan ik er weer effe tegen.
Het beste is dus om toch even de dynamo te lossen. Groeten en bedankt voor de interesse. -top-
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: dynamoriem vervangen?
Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: dynamoriem vervangen?
20 NM is dat niet teveel ik heb de mijne met 10NM vast gezet,riem even tussen duim en wijsvinger vastpakken en proberen de riem een kwart slag te draaien.cardanfreak schreef:Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
Succes-Kees.
Kees BMW
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: dynamoriem vervangen?
De bouten vast zetten met 20Nm ok, de voorspanning op de riem met de koppelbout is beduidend minder, iets van 8 of 10Nm meen ik, zeker niet meer! De krachten op de dynamolagers worden dan veel te groot en is het wachten op het volgende probleem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: dynamoriem vervangen?
8 dus, ik was er net vanavond ook mee bezigBaird schreef:De bouten vast zetten met 20Nm ok, de voorspanning op de riem met de koppelbout is beduidend minder, iets van 8 of 10Nm meen ik, zeker niet meer! De krachten op de dynamolagers worden dan veel te groot en is het wachten op het volgende probleem.
dus geen 10 en zeker geen 20
groeten van Georgio
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: dynamoriem vervangen?
Vlgs een Engels filmpje waar een monteur het vervangen keurig uitlegt wordt eerst de stelbout met 8 nm vastgedraaid om de riem te spannen. Dan de bovenste vastdraaien dan de linker moer. Daarna allemaal natrekken met 20 nm . Dus ik heb het goed gedaan toch? Heb op diverse Duitse Boxertopics hetzelfde gelezen. Het gaat dus om een BMW R 1100 S.... Wellicht heeft een ander type BMW andere NM waarden.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: dynamoriem vervangen?
Je schreef er niet bij dat dit de bevestiging van de dynamo was,dus een beetje onduidelijk.cardanfreak schreef:Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
Succes-Kees.
Kees BMW