dynamoriem vervangen?

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
cardanfreak
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door cardanfreak »

Hallo medeforummers. Laatst ben ik een stukje wezen rijden met mijn R1100s 99. Onderweg zag ik dat het acculampje bleef branden. Ben toen naar huis gereden. Hier en daar wat vragen gesteld en waarschijnlijk zou de dynamoriem vervangen moeten worden. Heb er inmiddels een gekocht bij Heuts Automaterialen. Contitech pk 4611. Is dezelfde als van BMW maar dan voor 12,10 euro !!! Dus alvast mijn eerste tip. Mijn vraag is nu of ik al het kuipwerk moet verwijderen om de riem te kunnen monteren.( om bij de dynamo te kunnen komen ). Had al iets gelezen op dit forum dat er een handige persoon een koppelmoer met bout m8x25 gebruikte om de dynamo te spannen.( koppelmoer en bout heb ik al ) Kan dit dus bij mijn R1100S door alleen de zwarte deksel met 4 bouten te verwijderen en dan de riem te monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie tips. Cardanfreak.

Heb vandaag de zwarte deksel er af gehaald. 4 Boutjes. Fluitje van een cent. Toen zag ik ook al gelijk dat de dynamoriem inderdaad stuk was. Mooi schoongemaakt en de nieuwe riem via het truckje met een plastic strip (tussen onderste poelie en riem) met een bahco eropgedraaid. Dat ging prima. Motor gestart en ja hoor. Het acculampje ging uit. 20 Minuutjes werk. Dus euvel gevonden en opgelost. Nog even nachecken en toen zag ik dat de riem er niet helemaal op lag op de bovenste poely van de dynamo. Morgen toch maar de kappen eraf om er beter bij te kunnen komen. Maar het gaat me lukken. Voor weinig geld probleem opgelost denk ik zo.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

cardanfreak schreef:Hallo medeforummers. Laatst ben ik een stukje wezen rijden met mijn R1100s 99. Onderweg zag ik dat het acculampje bleef branden. Ben toen naar huis gereden. Hier en daar wat vragen gesteld en waarschijnlijk zou de dynamoriem vervangen moeten worden. Heb er inmiddels een gekocht bij Heuts Automaterialen. Contitech pk 4611. Is dezelfde als van BMW maar dan voor 12,10 euro !!! Dus alvast mijn eerste tip. Mijn vraag is nu of ik al het kuipwerk moet verwijderen om de riem te kunnen monteren.( om bij de dynamo te kunnen komen ). Had al iets gelezen op dit forum dat er een handige persoon een koppelmoer met bout m8x25 gebruikte om de dynamo te spannen.( koppelmoer en bout heb ik al ) Kan dit dus bij mijn R1100S door alleen de zwarte deksel met 4 bouten te verwijderen en dan de riem te monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie tips. Cardanfreak.

Heb vandaag de zwarte deksel er af gehaald. 4 Boutjes. Fluitje van een cent. Toen zag ik ook al gelijk dat de dynamoriem inderdaad stuk was. Mooi schoongemaakt en de nieuwe riem via het truckje met een plastic strip (tussen onderste poelie en riem) met een bahco eropgedraaid. Dat ging prima. Motor gestart en ja hoor. Het acculampje ging uit. 20 Minuutjes werk. Dus euvel gevonden en opgelost. Nog even nachecken en toen zag ik dat de riem er niet helemaal op lag op de bovenste poely van de dynamo. Morgen toch maar de kappen eraf om er beter bij te kunnen komen. Maar het gaat me lukken. Voor weinig geld probleem opgelost denk ik zo.
Heb je de riem nu niet beschadigd,je had de dymamo eerst moeten oplossen dan kun je hem er zo omleggen.
Succes Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Baird »

Zacht uitgedrukt een nogal lompe manier van een riem vervangen. Fijn dat je voor 12 euri's je riem hebt gekocht, als die kapot gaat na deze montagemethode heb je zo voor 200 euri's schade aan je hall-sensor en andere onderdelen, ex manuren. Voor die ene keer in de 40k of 60k km zou ik er iets meer moeite in stoppen. -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
cardanfreak
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door cardanfreak »

Vandaag toch maar de kappen er af halen en de dynamo losmaken. Heb op een andere site iets gelezen van een koppelmoer met een m8x25 bout erin draaien om de dynamo weer te spannen. Ga dit proberen. Ik ga denk ik wel even een nieuwe riem halen ( voor 12 euro liever geen risico nemen)en hem dan op de juiste wijze monteren. Dat met die bahco zag ik ook op een BMW forum site !!! Dacht : dat gaat rap. Maar de riem zit dus niet fijn op de poelie van de dynamo. Het gaat me lukken. Kappen heb ik er al eens afgehaald vorig jaar om een nieuwe accu te plaatsen. Is effe werk maar wel beter. :) :)
cardanfreak
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door cardanfreak »

Ja hoor. De nieuwe dynamoriem zit er op en het viel me nog erg mee. Heb de dynamo wat gelost en toen ging het prima. Kan ik er weer effe tegen.
Het beste is dus om toch even de dynamo te lossen. Groeten en bedankt voor de interesse. -top-
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Benji »

cardanfreak schreef:Ja hoor. De nieuwe dynamoriem zit er op en het viel me nog erg mee. Heb de dynamo wat gelost en toen ging het prima. Kan ik er weer effe tegen.
Het beste is dus om toch even de dynamo te lossen. Groeten en bedankt voor de interesse. -top-
Heb je hem op moment aan getrokken???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
cardanfreak
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door cardanfreak »

Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

cardanfreak schreef:Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
20 NM is dat niet teveel ik heb de mijne met 10NM vast gezet,riem even tussen duim en wijsvinger vastpakken en proberen de riem een kwart slag te draaien.
Succes-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Baird »

De bouten vast zetten met 20Nm ok, de voorspanning op de riem met de koppelbout is beduidend minder, iets van 8 of 10Nm meen ik, zeker niet meer! De krachten op de dynamolagers worden dan veel te groot en is het wachten op het volgende probleem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Georgio »

Baird schreef:De bouten vast zetten met 20Nm ok, de voorspanning op de riem met de koppelbout is beduidend minder, iets van 8 of 10Nm meen ik, zeker niet meer! De krachten op de dynamolagers worden dan veel te groot en is het wachten op het volgende probleem.
8 dus, ik was er net vanavond ook mee bezig
dus geen 10 en zeker geen 20
groeten van Georgio
cardanfreak
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2017, 09:57
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW r1100S met onderkuip en y pipe
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door cardanfreak »

Vlgs een Engels filmpje waar een monteur het vervangen keurig uitlegt wordt eerst de stelbout met 8 nm vastgedraaid om de riem te spannen. Dan de bovenste vastdraaien dan de linker moer. Daarna allemaal natrekken met 20 nm . Dus ik heb het goed gedaan toch? Heb op diverse Duitse Boxertopics hetzelfde gelezen. Het gaat dus om een BMW R 1100 S.... Wellicht heeft een ander type BMW andere NM waarden. ;)
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: dynamoriem vervangen?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

cardanfreak schreef:Ja.Zoals voorgeschreven met 20 nm.
Je schreef er niet bij dat dit de bevestiging van de dynamo was,dus een beetje onduidelijk.
Succes-Kees.
Kees BMW
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”