versnelling indicator

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
lonlypoet
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2019, 23:04
Type: Overig R-serie
Land: z.h.
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

versnelling indicator

Ongelezen bericht door lonlypoet »

Hallo allemaal,

voor onze technici

momenteel rij ik nu een jaar op een r1100rs bevalt prima, Nu lees ik in het handboek dat er een versnellings indicator op het paneeltje rechts zit.
Deze geeft bij mij niets aan alleen temp en tankinhoud. Neutraal (groene lampje) schakelaar doet het wel.
Nu is mijn vraag, mis ik een versnelling indicator schakelaar of wordt dit door de ECU geregeld.
kan niets erover in het repair manuel vinden alleen over een neutraal switch.
Wie kan mij dit vertellen?

gr Fred
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door QuickFix »

Welkom op ons forum, @lonlypoet! Big RT Smile

Volgens mij heeft een RS geen info display, maar mocht hij deze wel hebben, dan wordt de gekozen versnelling daarin aangegeven:
InfoDisplay.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
lonlypoet
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2019, 23:04
Type: Overig R-serie
Land: z.h.
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door lonlypoet »

Dat is het display welke ik bedoel, alleen geeft hij geen versnelling aan. vanwaar wordt dit aangestuurd? IKomt het signaal uit de centrale unit of zit er ergens een sensor? Of is het display kapot?

gr Fred
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door QuickFix »

Het kan best zijn dat de connector niet goed aangedrukt zit, dus dat zou ik als eerste proberen.
De indicator gaat direct naar een schakelaar in de versnellingsbak; er zit dus geen elektronica (als in de ECU) tussen.

Als je zelf onderhoud wilt plegen aan je fiets, dan is een werkplaatsboek echt een aanrader: voor zo'n €25 heb je een goede van Haynes. :idea:
Verder kun je op ons forum ook alle schema's en scans van boeken vinden.

Ik heb even snel een foto voor je gemaakt uit mijn boek, het is het circuit tussen E/F-1 ("Rider Information Display") en E8 (sensor):
R1100RS_FrameCircuit.jpg
Als je een multimeter hebt (en je weet hoe je deze moet gebruiken), dan is het relatief eenvoudig om, met bovenstaand schema, de oorzaak van een niet werkend display te achterhalen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
lonlypoet
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2019, 23:04
Type: Overig R-serie
Land: z.h.
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door lonlypoet »

@ Quickfix

Dank voor de tip.
Ik heb het boek (Duitse versie) maar mijn Duits is van zo'n niveau dat het gelijk staat aan het Hebreeuws _001 . maar de Engelse versie hier op het forum gaat wat beter af. Ik heb het even bekeken maar het schijnt dus dat er twee soorten indicator switchen zijn. Een met alleen een neutraal stand en een welke ook de versnelling positie geeft. Dat geeft natuurlijk een vervolg vraag : Welke heb ik in mijn blok zitten. is daar ook een manier voor om daar achter te komen, of moet ik gewoon ff wachten totdat mijn koppeling versleten is, zodat als het vervangen moet worden ik gelijk die schakelaar kan vernieuwen.

Fred
beckysmile

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Fred,

even gegraven in mijn geheugen, volgens mij zit die switch voor de achterbrug in de versnellingsbak, en kun je die, met veel moeite, eruit prutsen, terwijl de motorfiets verder in elkaar blijft zitten.
Ik heb verder geen enkel idee ervan, of er nou wel of niet een versnellingsindicatie op jouw exemplaar zit.

Groet, Aad
lonlypoet
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2019, 23:04
Type: Overig R-serie
Land: z.h.
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door lonlypoet »

Bedankt voor het meedenken, ik ga het morgenmiddag ( als het droog is) proberen, wordt vervolgt!
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: versnelling indicator

Ongelezen bericht door japachap »

Volg de kabel van het display terug. Er moet een grote stekker ergens in de bovenkuipodeel (bover/acher de klokken). Van mijn ervaring kan die stekker flink wat corrosie oplopen. Bij uivallen van maar een van de signaaldraaden kan meerdere indicaties wegvallen. Goed plek om te beginnen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”