Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door Louisvc »

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt met mijn R1100R. Na een paar kilometers slaat ie tijdens het rijden af en is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. De wegenwacht vond het prachtig om van alles los te maken en door te meten maar we kwamen geen stap verder. Uiteindelijk toch maar met de berger mee.

Normaliter staat de motor binnen maar nu heeft ie 3 weken buiten stilgestaan op de zijstandaard en het heeft nogal wat geregend. Hij staat nu droog binnen en stiekem hoop ik dat ie het ineens weer doet.
Bij vochtproblemen zou ik overigens verwachten dat hij dan sowieso niet aanslaat maar ik meen me te herinneren dat de aansluiting/bedrading van de hall sensor in dit soort gevallen ook weleens problemen geeft tijdens het rijden. En ook dat je er geen pijl op kunt trekken wanneer dat gebeurt.

Ik vraag me af of ik zelf nog wat zinvols kan proberen of de motor meteen maar naar de monteur zal brengen.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door wannesie »

Als het de hallgever is dan heb je inderdaad kans dat ie het zo weer doet. Maar niet voor lang. Ik zet mijn geld op de hallgever. :O
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door EileRT »

Vanuit de geschiedenis op dit forum zeg ook ik dat het de hallgever is. Ons forumlid FreekC reviseert deze tegen een fatsoenlijk tarief.

Er is een kortsluiting in de kabel bundel. Dat zit in de veroudering (het isolatiemateriaal wordt poreus/broos) en het vocht doet de rest. Een ideale cocktail voor kortsluiting dus . . .
wannesie schreef: 06 okt 2021, 05:53 Als het de hallgever is dan heb je inderdaad kans dat ie het zo weer doet. Maar niet voor lang. Ik zet mijn geld op de hallgever. :O
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Louisvc schreef: 05 okt 2021, 23:09 Bij vochtproblemen zou ik overigens verwachten dat hij dan sowieso niet aanslaat maar ik meen me te herinneren dat de aansluiting/bedrading van de hall sensor in dit soort gevallen ook weleens problemen geeft tijdens het rijden. En ook dat je er geen peil op kunt trekken wanneer dat gebeurt.
Ik vraag me af of ik zelf nog wat zinvols kan proberen of de motor meteen maar naar de monteur zal brengen.
Uit je verhaal blijkt niet heel duidelijk wat de ww precies heeft doorgemeten en welke resultaten dat opleverde. Een open boxer als de BMW R laat zich immers redelijk eenvoudig diagnosticeren, zelfs voor een - meestal als automonteur opgeleide - ww. De overeenkomsten met een auto zijn legio.

Je kunt zelf mogelijke oorzaken elimineren om vast te stellen of de hallgever wellicht door ouderdom en corrosie zijn taak niet altijd goed meer uitvoert. In dat geval: zie de tip van Eilert voor de vervanging. Een typisch kenmerk van de hallgever is wel dat de uitval ad random lijkt voor te komen met name bij wat oudere motoren. Erg lastig en niet ongevaarlijk bij het inhalen van een lange vrachtwagen met een auto vóór en ook achter je.

Met een extra bougie:
Mocht de motor alsnog vanuit de droge binnenruimte starten: Treedt op een veilige weg de uitval tegemoet in de directe omgeving van je stalling. Neem een extra bougie mee en rijd met je motor tot de uitval optreedt. Sluit vervolgens de extra bougie aan en maak er massa mee. Start vervolgens de R en kijk of de bougie vonkt. Als de bougie geen vonk geeft, dan ligt het tenminste aan de ontsteking. Dat kan de hallgever zijn of de bobine. Omdat er maar één hallgever is en twee bobines en de motor niet op 1 cilinder doorpruttelt, sluit het net zich dan al wat nauwer om genoemde halgever.

Start de motor niet vanuit de stalling? Dat maakt het elimineren er alleen maar eenvoudiger op. Sluit in dat geval de extra bougie meteen aan volg de procedure als hierboven beschreven. Bijkomend voordeel is dat in een gesloten ruimte de vonk goed zichtbaar is en een benzinelucht bij de uitlaat al aangeeft dat er met de brandstoftoevoer niets mis is. Steek het sigaartje in dat geval elders of wat later op.

Als alles netjes vonkt en de motort toch uitvalt/ niet start dan is de ontsteking verdachte af en komt de benzinetoevoer in beeld. Check in dat geval de brandstofpomp en met name de elektrische aansluitingen die daar naar toe lopen. Luister aan de tank of je de pomp ook hoort lopen bij het aanzetten van het contact. Als de hallgever zijn werk doet en de bougies vrolijk vonken, verraadt het ontbreken van een benzinelucht al dat er met de toevoer van benzine uit de tank via de brandstofpomp en de injectoren iets mis is.

Dan weet je al meer dan de ww die het vooral prachtig vond om alles los te maken en door te meten.

Prijsindicatie ex de- en montage:
Een gebruikte halgever is al verkrijgbaar vanaf 50 euro, een nagelnieuwe rond de 250 euro.
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door Louisvc »

Inderdaad ook nog best wel link als je motor zomaar uitval. Bedankt voor de praktische tips. Ik ga aan de slag met elimineren.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door EileRT »

Succes, houd ons vooral op de hoogte . . . _004
Louisvc schreef: 07 okt 2021, 21:37 Inderdaad ook nog best wel link als je motor zomaar uitval. Bedankt voor de praktische tips. Ik ga aan de slag met elimineren.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door Louisvc »

Succes, houd ons vooral op de hoogte . . . _004
Nou, het moet inderdaad de ontstekingssensor zijn. Volgens mij is vervanging niet zo ingewikkeld maar ik heb het wegens tijdgebrek toch maar uitbesteed aan de monteur van Swinkels in Tilburg. Volgende week wordt er een nieuwe ingezet en dan kunnen we weer rijden hoop ik.
_004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nou moe, hij kapte er zomaar mee tijdens het rijden.

Ongelezen bericht door EileRT »

TOP ! _004
Louisvc schreef: 10 okt 2021, 12:05
Succes, houd ons vooral op de hoogte . . . _004
Nou, het moet inderdaad de ontstekingssensor zijn. Volgens mij is vervanging niet zo ingewikkeld maar ik heb het wegens tijdgebrek toch maar uitbesteed aan de monteur van Swinkels in Tilburg. Volgende week wordt er een nieuwe ingezet en dan kunnen we weer rijden hoop ik.
_004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”