Brandstofpomp blijft lopen R1100R

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Dielis Stolk
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 15:14
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R Bj 1999 60k
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
Locatie: Hellevoetsluis

Brandstofpomp blijft lopen R1100R

Ongelezen bericht door Dielis Stolk »

Hallo mensen, ik heb hier elders in het forum al een topic geplaatst van een (zeer) groot probleem in de bedrading van mijn R1100R.
Daar waren op meerdere plaatsen zware kortsluitingen onstaan en de draadboom was onbetrouwbaar geworden.
Lang verhaal kort, de gehele draadboom vervangen, en nog vele andere klusjes die aandacht vroegen opgelost en de motor spint weer als een kater in het zonnetje.

Maar nu mijn vraag, klopt het dat de brandstofpomp bij de BMW blijft draaien zolang de motor loopt?

Het lijkt misschien een onbenullige vraag, maar ik heb ook wat Yamaha's gehad en bij dat merk schakelde de pomp regelmatig bij wanneer nodig.
Deze blijft dus niet constant "aan" staan, gezien dit mijn eerste BMW is heb ik verder geen referentiekader en dacht ik vraag het even op het forum. :)

Alvast bedankt, Gr Dielis Stolk
De Amerikanen ontwikkelden voor 2 miljoen een pen die kan schrijven in de ruimte, de Russen gebruikten een potlood.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Brandstofpomp blijft lopen

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ja, de pomp draait altijd als de motor loopt.

Het injectie systeem heeft een werkdruk van 3-3,5 bar en daar is de pomp voor nodig.
Pomp loopt dus 2 tellen als je het contact aanzet, om de boel wat 'voorspanning' te geven, en altijd wanneer de motor loopt.

Anders dan bij jouw Yamaha's, die hadden ws gewoon carb's en een vreemd gevormde tank.
Daar werd een pomp gebruikt om af en toe wat brandstof naar de vlotterbakken te pompen omdat het simpele kraantje-slangetje-valdruk verhaal niet werkt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Dielis Stolk
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 15:14
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R Bj 1999 60k
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Brandstofpomp blijft lopen

Ongelezen bericht door Dielis Stolk »

He Paul bedankt voor je reactie,

Ja dat waren inderdaad carburateurs en die hebben natuurlijk de vlotterkamer die als buffer werden gebruikt.
Maar dit is mijn eerste motor met injectie en heb daar nog geen ervaring mee, maar je uitleg is duidelijk.
Na het aanzetten van het contact draait hij inderdaad een paar tellen, en na het doorstarten blijft hij lopen, dus dat klopt.
Het is even voor mijn gemoedrust dat ik weet dat het zo hoort, mede omdat ik de komplete draadboom heb vervangen.
Verder heb ik alles goed afgesteld en hij loopt als een zonnetje, ook het beruchte KFR heb ik totaal geen last van.

Nogmaals bedankt, en de groeten.

Dielis
De Amerikanen ontwikkelden voor 2 miljoen een pen die kan schrijven in de ruimte, de Russen gebruikten een potlood.
Waver

Re: Brandstofpomp blijft lopen R1100R

Ongelezen bericht door Waver »

Heerlijk zo'n forum.

Heb sinds gisteren een r1100r en ik had precies dezelfde vraag. En nu dus een antwoord.

groeten Bart
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”