Sorry voor de late reactie....
:shock:
De lambdasonde (zuurstofsensor) bestaan uit verschillende types, meestal vier of vijf- draads en dat is afhankelijk of de sensor wel (5 draads) of geen (vier draads) verwarmingselement heeft.
Tegenwoordig worden bijna uitsluitend 5 draads sensoren gebruikt omdat de milieueisen zijn aangescherpt. Zonder te diep op de werking in te gaan; als de motor in koude toestand gestart wordt, zal de lambdasensor NIET werken en het mengsel staat op rijk.
Zodra de motor een bepaalde bedrijfstemperatuur bereikt heeft, wordt de lambdasensor aangestuurd en het motormanagement zal nu de motor afwisselend rijk en dan weer arm gaan regelen.
Om nu de opwarmfase van de motor te versnellen, zit er vaak een verwarmingselement in, die de lambdasensor verwarmt rond de 300 - 350 graden (in de opwarmfase), totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, dan wordt het verwarmingselement weer uitgeschakeld. Dit type sensor heeft minimaal 5 draden.
Op de originele lambdasensor zijn vaak codes / markeringen te vinden en bij een automaterialenhandel kan je via die codes, de juiste sensor vinden.
Hoop dat dit wat geholpen heeft.
PS: heb je een 5 draads, raak de sensor NIET aan als het contact bij koude motor aanstaat, de sensor kan dan zeer heet zijn!!!!