Brandstoflampje R1150R uit 2004

R1150GS (+Adventure) - R1150R (+Rockster) - R1150RS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Barry

Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door Barry »

Goedenavond,

Zojuist heb ik mij voorgesteld en daarin is te lezen dat ik sinds januari de trotse bezitter ben van een R1150R uit 2004. (import USA)

Deze heb ik in januari gehaald en heb ik nagenoeg na iedere rit de tank weer vol gegooid, omdat ik zo'n busje reinigingsvloeistof erin had gedaan.
Nu rij ik alweer wat dagen rond en schrok ik mij rot toen ik in één keer een oranje lampje zag branden, omdat de tank leeg zou zijn en ik op reserve reed.
Dagteller stond op 120 miles (ongeveer 196 kilometer) en ik weet dat de tank een inhoud heeft van 21 liter. (inclusief 4 liter reserve) Deze wijsheid heb ik uit de werkplaatshandboek van Haynes.
mijn eerste gedachte was: Donders, wat verbruikt deze motor wel niet.........
Bij de pomp aangekomen, ging er welgeteld 13,5 liter in........ Gaat het lampje al branden als er nog ongeveer 8 liter in zit?

Nu ben ik dit issue eerder tegen gekomen voor dit type motor, maar ik ben geen duidelijke oorzaak/oplossing tegengekomen.
Mijn vragen omtrent deze issue:
Is dit normaal?
Zo niet, wat kan de oorzaak zijn? (zou dit zijn omdat het een import betreft die anders afgesteld staan?)
Hoe kan dat opgelost worden?
en wat zou dat geintje dan eventueel kosten?

Voordeel is in ieder geval wel dat ik tijdig bij de pomp sta, want ik vind niets vervelender dan dat soort lampjes die branden.

Graag hoor ik van jullie.

Gr.
Barry
beckysmile

Re: Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Barry,

ik heb een 1150RT uit 2005, en bij mij gaat het reservelampje aan als er 21 liter bij kan.
Het meetsysteem werkt met een simpele vlotter, en is dus bij te stellen door verbuigen, maar voordat je die uit de tank hebt, ben je wel even verder. Daarbij is het lastig om de zaak zonder verbuigen weer erin te zetten, waardoor het nog wat gecompliceerder wordt.
Veel succes,

Aad
Inspector Gadget

Re: Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het aangegeven probleem is "normaal";
Zoals aangegeven, brandstofniveau-meting is op basis van een vlotter.
En die meting is op basis van weerstand (potmeter). Daar kan het sleepcontact vervuilt zijn of de "potmeter" ingesleten.

Soms kan een onnauwkeurige meting ook mogelijk veroorzaakt door een zekere mate van onzorgvuldigheid bij het (verplicht volgens opgegeven onderhoudsschema) vervangen van het brandstoffilter.
Die zit daarbij nabij hetzelfde mechaniek (brandstofpomp) en is inderdaad echt een karwei om dat uit de brandstoftank-gat te "lepelen" zonder iets te verbuigen e.d. (of eruit te halen, inderdaad).
Barry

Re: Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door Barry »

Bedankt voor jullie reacties.

Zal voor de zekerheid de brandstoffilter vervangen, dat kan hoe dan ook geen kwaad.
Mocht het dan niet verholpen zijn, vind ik het wel gezegend.

Om zo te gaan lopen pielen om de vlotter eruit te krijgen vind ik het niet waard.

Ben allang blij dat het lampje (erg ruim) op tijd gaat branden en niet te laat.

We gaan weer aan de hobby, thanks !!
Inspector Gadget

Re: Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Barry schreef:Zal voor de zekerheid de brandstoffilter vervangen, dat kan hoe dan ook geen kwaad.
Voor alle duidelijkheid;
Het is de potentiële/per-ongeluk verbuiging van de vlotter-arm vóór, tijdens of na de bezigheden om het brandstoffilter te vervangen.

Het brandstoffilter heeft op de meting zelf geen invloed, behalve de nodige natuurwetten van niveau en volume-verplaatsing e.d. ;)

Omdat het vervangen van het brandstoffilter zo lastig is (ook nog speciale klemmen van de slangen op het brandstoffilter) werd er te vaak besloten deze niet te vervangen. Wat natuurlijk ook weer niet juist is.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Brandstoflampje R1150R uit 2004

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is bij mijn R1100R ook het geval. Het lichtje gaat erg vroeg branden. Maar ik heb dan ook nog nooit zonder brandstof gestaan. Als benzinestations soms ver uit elkaar liggen dan werkt dit systeem het best. Ik tank meestal na 200km. En dan ga ik even rusten tegelijk ook. Maar op de snelweg gaat het meestal na zo'n 260 km branden.
Gesloten

Terug naar “Overig R1150 serie”