BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Zwabberen vanaf 80 km/h

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 19 nov 2017, 21:52

Hallo,

Heb sinds 2 weken een R1200RT uit 2011. Ik merk bij het rijden dat de motor gaat zwabberen, vaak vanaf 80 km/h.

Gisteren ik Rotterdam door een 2-tal tunnels totaal geen last. Doe ik de ruit wat lager wordt het ook minder.

Lees hier en daar (ook bij andere merken) dat het aan de topkoffer kan liggen. Kan alleen niet begrijpen dat iedereen met een topkoffer hier last van heeft.

Dacht eerst dat de bandenspanning niet in orde was; bijgevuld van 2.2/2.5 naar 2.4/2.8 (voor/achter).

Wie heeft hier ook last van (gehad)?

Ik ga de komende week even testen zonder topkoffer.



Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Bert M » 19 nov 2017, 22:28

Dit klinkt niet goed, want een R1200RT zou bij 80 kilometer per uur een rotsvaste wegligging moeten hebben, ook met een topkoffer.

Een paar vragen:

- heb je de standaard ruit of een aftermarket exemplaar?
- Je hebt de motor nog niet zo lang. Is de motor gekocht bij een dealer of particulier?
- Is de onderhoudshistorie 'waterdicht bekend?
- Heb je al een keuring overwogen?

Het klinkt mij in de oren als een probleem in je voorwiel configuratie. Telelever voorzijde te veel speling of iets in die richting.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
RendeRT
2018
2018
Berichten: 175
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1200RT
Bijz: 2011,
Thunder-Grey
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door RendeRT » 19 nov 2017, 23:28

Ik heb ook een R 1200 RT uit 2011. Ik herken dit probleem niet, Ik rijd altijd met zij- en topkoffer(s). Zelfs op hoge snelheden geen gezwabber.

Met welke banden rijd je? In een eerder motorleven het ik een K1100LT gekocht. Die motor vertoonde dit weggedrag wel. Later bleek dat ik met een radiaal- en een diagonaalband reed. Dat kan absoluut niet. Andere banden verhielpen het probleem.

Heeft jouw motor ESA? Als dat het geval is, heb je al eens geprobeerd om daar iets mee te bereiken?

Zijn alle bouten van het voor- en achterwiel met het juiste moment vastgezet?
Nu: R1200RT (2011), Daarvoor R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); TomTom 400; Scala Rider Q3; Rukka; Dolomieten.

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 461
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Dingeman » 20 nov 2017, 10:04

Kan bijna niet anders dan dat dit "probleem" zijn oorzaak vind dat er "iets" niet goed is aan deze motor. Zou hem toch maar eens door een deskundige BMW-specialist goed na laten kijken voordat er ongelukken gebeuren.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 20 nov 2017, 10:30

Hoi,

- scherm: Z-technik Stream
- particulier gekocht (buitenland)
- Michelin Pilot Road 4 (beide)

Ik heb ESA. Hier heb ik nog niets mee geprobeerd.
Ik ga deze week wel even bij mijn garage (Motorkelder) langs om de bouten van voor- en achterwiel te controleren.
Wellicht dat daar ook gekeken kan worden naar andere mogelijke oorzaken.
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Bert M » 20 nov 2017, 10:49

benalla schreef:
20 nov 2017, 10:30
Hoi,

- scherm: Z-technik Stream
- particulier gekocht (buitenland)
- Michelin Pilot Road 4 (beide)

Ik heb ESA. Hier heb ik nog niets mee geprobeerd.
Ik ga deze week wel even bij mijn garage (Motorkelder) langs om de bouten van voor- en achterwiel te controleren.
Wellicht dat daar ook gekeken kan worden naar andere mogelijke oorzaken.
Ik wil je graag met klem adviseren om de motor urgent aan te bieden voor een volledige technische keuring! En er tot die tijd niet mee te rijden!!!! De beschreven configuratie zou echt een perfecte wegligging moeten hebben en bij genoemde symptomen, vrees ik dat je gevaar loopt.

Je zou een onafhankelijke keuring kunnen regelen met (bijvoorbeeld) Erik van Lent motorkeuringen https://www.erikvanlent.nl
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door siebke » 20 nov 2017, 14:48

Bert M schreef:
20 nov 2017, 10:49
benalla schreef:
20 nov 2017, 10:30
Hoi,

- scherm: Z-technik Stream
- particulier gekocht (buitenland)
- Michelin Pilot Road 4 (beide)

knip........
Ik wil je graag met klem adviseren om de motor urgent aan te bieden voor een volledige technische keuring! En er tot die tijd niet mee te rijden!!!! De beschreven configuratie zou echt een perfecte wegligging moeten hebben en bij genoemde symptomen, vrees ik dat je gevaar loopt.

Je zou een onafhankelijke keuring kunnen regelen met (bijvoorbeeld) Erik van Lent motorkeuringen https://www.erikvanlent.nl
+1 . Ik heb dan wel een van bj.2009, maar wél met idem scherm en banden. Het genoemde zwabberen is mij onbekend.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Wimis
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2015, 20:39
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Houten
Locatie: Houten

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Wimis » 20 nov 2017, 19:12

Dat zwabberen herken ik soms, als er ook wat rijsporen zijn in het asfalt.
Ik merk (met de RT op de middenbok) dat er een hele kleine speling zit ergens in het achterwiel, lager, cardanklok?
Dus hier moet ik ook naar laten kijken.
R1200GS

Gebruikersavatar
BéRTke
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door BéRTke » 20 nov 2017, 19:37

Heb ook een RT uit 2011, mét topkoffer. Zowel met standaard BMW ruit als met verhoogde Nedplex ruit steeds zelfde gedrag :
Bij snelheden boven de 110, en vooral met echt tegenwind, op de snelweg,gaat ie wel een beetje zwabberen, maar door de ESA dan op sport te zetten, is dit volledig weg.... Bij 80 km per uur nog nooit iets gemerkt...
Zonder topkoffer... Nergens last van ... Om het even welke ESA stand..
bandenspanning standaard op 2.5 en 2.9
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey

Ron Boelaars
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:06
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ridderkerk

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Ron Boelaars » 20 nov 2017, 19:41

Met MSA heb ik goede ervaring, bel hun eens voor advies

Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Eric r1200rt » 20 nov 2017, 20:48

Klopt echt iets niet, ik kan de cruise control bij 160 km/h aanzetten en de handen op te tank leggen, gaat strak rechtdoor .....

Probleem met de ESA / vering misschien .....JJ suspension in Mill kan je hierbij helpen.

Groet
Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Ton1959 » 20 nov 2017, 23:49

Ik ben benieuwd naar hoe de banden eruit zien. En voel tevens eens aan het achterwiel of je daar geen speling voelt. En de voorvork eens vastpakken en proberen of er speling op zit.

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Rebel » 21 nov 2017, 01:44

benalla schreef:
19 nov 2017, 21:52
Hallo,

Heb sinds 2 weken een R1200RT uit 2011. Ik merk bij het rijden dat de motor gaat zwabberen, vaak vanaf 80 km/h.
Gisteren ik Rotterdam door een 2-tal tunnels totaal geen last. Doe ik de ruit wat lager wordt het ook minder.
Lees hier en daar (ook bij andere merken) dat het aan de topkoffer kan liggen. Kan alleen niet begrijpen dat iedereen met een topkoffer hier last van heeft.
Dacht eerst dat de bandenspanning niet in orde was; bijgevuld van 2.2/2.5 naar 2.4/2.8 (voor/achter).
Wie heeft hier ook last van (gehad)?
Ik ga de komende week even testen zonder topkoffer.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Hoi, ik zie dat je deze machine nog niet zo lang hebt, dus misschien moet je nog helemaal wennen aan de R1200RT.
Ik kan me het gevoel van zwabberen wel voorstellen als je komt van een R1200C.
De R1200RT is veel groter heeft meer beplating en is hierdoor toch gevoeliger voor zijwind en andere luchtwervelingen.
Ik heb dit gevoel ook op mn R1150RT die ik sinds juni heb. Daarvoor heb ik 7 jaar R1200GS gereden waarmee dat een stuk minder was.
Het is vooral van de zijkanten dat je dit voelt. Ik heb toen eens de proef op de som genomen en gereden zonder de koffers en zonder de
linker en rechter beplating. Dit is een enorm verschil qua zijwindgevoeligheid.

Maar nou weet ik niet hoe jij het zwabberen omschrijft.
Is dit zwabberen met de regelmaat van een klok waarbij je de motor constant moet corrigeren om hem op de weg te houden of
is het zwabberen onregelmatige zo nu en dan waarbij je af en toe een beetje moet verhangen c.q. bijsturen.?
Je zegt ook dat het in een tunnel niet is, wat dan zou zeggen dat er eigenlijk niet mis is met de motor, want anders moet hij het
in de tunnel ook doen.

Mijn eerste motor was een Honda Nighthawk 750SC uit 1982 en die had echt last van zwabberen boven de 140 km/u, daaronder prima.
Had helemaal te maken met de stijfheid van het frame, wat bij hogere snelheid als het ware gaat resoneren.
Als je dan harder gaat wordt het vaak steeds erger en zelfs gevaarlijk. De 2-takt Kawasaki 3-cyclinders uit de jaren 70 waren ook van dat soort zwabberende kamikaze machines :mrgreen:
Als een R1200RT echt zou gaan zwabberen is er vast iets mis met de wielen, banden, schokdempers, ophanging of gescheurd frame, etc.


Even langs gaan bij een specialist, zoals anderen dat hier aangeven, is een verstandige keuze.
Een adviesje of oordeel kost vaak niets.
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Markus
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Markus » 22 nov 2017, 21:09

Eric r1200rt schreef:
20 nov 2017, 20:48
Klopt echt iets niet, ik kan de cruise control bij 160 km/h aanzetten en de handen op te tank leggen, gaat strak rechtdoor .....

Probleem met de ESA / vering misschien .....JJ suspension in Mill kan je hierbij helpen.

Groet
Eric
180 km/h met volle kampeeruitrusting en een tanktas, rijd als een dijk!
Reed met bridgestones T30 en v-stream ruit.

Met een eerste proefrit kon ik de motor plat in de bocht gooien en plankgas geven.
Zoals al aangegeven, iets zit er niet lekker.

Ben benieuwd naar de uitkomst!

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 23 nov 2017, 09:27

Allen bedankt voor jullie reacties (en bezorgdheid!).

Ik ben afgelopen dinsdag bij de garage langs geweest.
Daar het een en ander aan wielen, ophanging, speling o.i.d. gecontroleerd.
Niets vreemds aan allemaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat dit 'zwabberen' niet constant is.
Vandaag bv met de wat hardere wind had ik er wel meer last van.
Het lijkt er op dat hoe meer wind, met name zijwind, het probleem zich meer voordoet.

Kennen jullie het gevoel als je op een oneffenheid rijdt waarbij de motor hier dan af schuift, zo opzij schuift van die oneffenheid af.
Dat effect heb ik dan, ook op normaal goed asfalt.

Er zijn een suggesties gedaan om naar Van Lent (keuring) of JJ Suspension (vering) te gaan.
Zie dat deze in het Oosten des Lands zitten.
Zijn er ook goede zaken aan de andere kant?
Ik woon zelf in Rotterdam, qua tijd en planning zou het mij iets beter uit komen.
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 733
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: R1200RT
Bijz: verhoogde ruit stuurverhogers comfort seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door blackers » 23 nov 2017, 09:46

Je schrijft dat je vanaf 80km/h last krijgt met zwabberen. Rijd je dan toevallig veel op de rechterbaan van de snelweg? Door spoorvorming, veroorzaakt door vrachtverkeer, kan de motor net even naar links of naar rechts 'uitwijken'. De motor kan dat wat onrustig aanvoelen.


Qua keuring e.d. kan ik ook MSA in Ede aanbevelen.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-heden

Why don't we call it a day before we call it a nightmare

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 23 nov 2017, 10:27

Nee, dat niet. Het is ook op de andere banen.
Het is wel dezelfde reactie i.d.d.
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Bert M » 23 nov 2017, 10:32

benalla schreef:
23 nov 2017, 09:27

... knipperdeknip...

Kennen jullie het gevoel als je op een oneffenheid rijdt waarbij de motor hier dan af schuift, zo opzij schuift van die oneffenheid af.
Dat effect heb ik dan, ook op normaal goed asfalt.
Klinkt echt niet goed...
benalla schreef:
23 nov 2017, 09:27

... knipperdeknip...

Er zijn een suggesties gedaan om naar Van Lent (keuring)
Om het gemakkelijk te maken: Van Lent keurt volgens mij ook op locatie/aan huis. Dat deed hij in de tijd dat ik in NL woonde in elk geval altijd wel.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 23 nov 2017, 10:42

Ik ga dan met Van Lent bellen.
Kijken of we wat kunnen afspreken.
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Bert M » 21 dec 2017, 12:44

benalla schreef:
23 nov 2017, 10:42
Ik ga dan met Van Lent bellen.
Kijken of we wat kunnen afspreken.

We zijn nu een maand verder. Ik ben eigenlijk benieuwd naar een eventuele uitkomst!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jazzbass
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Anniversary edition 2013 „90 Jahre BMW Motorrad”
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Jazzbass » 30 dec 2017, 15:27

Mijn RT uit 2013 zwabbert ook vanaf 200 km/u (deutsche Autobahn) in de comfort stand, sport stand aangezet weg zwabberen. Max 213 GPS km/u ooit even aangetikt (er zat nog muziek in mijn RT, niet veel, echter het verkeer zat niet mee), maar dat zijn eigenlijk belachelijke snelheden. Max een 150 km/h is een prettige cruise snelheid op een RT.

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 30 dec 2017, 19:58

Iedere keer als ik het topic weer zie verschijnen bij "nieuwe berichten" hoop ik dat er een oplossing geplaatst is.

Ik ervaar namelijk hetzelfde, maar dan alleen wanneer ik de topkoffer gemonteerd heb. Het lijkt dan net of de achterband plat is.
Ik heb dit al sinds het begin, heb verschillende banden gehad, de bandenspanning is op orde en de esa vervangen voor een handmatige preload adjuster. Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat de spanning van mijn achterveer te hard of te zacht staat.

Ik rij ongeveer 25000 km per jaar en zelden met de topkoffer, maar soms moet het. Het ding weegt leeg al bijna 10 kilo en zelf ben ik niet zo zwaar/lang. Ik stop ook niet teveel aan gewicht in de topkoffer, soms alleen een laptop (past helaas niet in de zijkoffer).
Het ruitje verstellen maakt geen verschil. Het rijdt als een krant.

Blijf hopen op een oplossing.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door scan » 31 dec 2017, 10:12

De topkoffer is de oorzaak daar helpen nieuwe veren en wat dan ook, ook niet.
De stroming langs de (hut)koffer veroorzaakt een bepaalde turbulentie die grote invloed heeft op het rij gedrag.
Als ik me niet vergis geeft de maker van de motor een snelheidsindicatie aan voor het rijden met koffers en het max. toelaatbare gewicht.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 822
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 31 dec 2017, 10:59

Vanaf 80 al? Slingeren met topkoffer?
Kan mij dat eerlijk gezegd niet voorstellen, misschien vanaf 140 bij verkeerde belading maar niet al bij 80.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Jazzbass
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Anniversary edition 2013 „90 Jahre BMW Motorrad”
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Jazzbass » 31 dec 2017, 11:28

Toch verdenk ik het veersysteem. Mijn oude Honda NTV had ik het veersysteem net daarom maximaal gezet, beetje onbelans bij specifieke snelheden in voorwiel werd daarmee ook opgeheven (mogelijk zat het in de band, nooit verder uitgezocht). Uiteindelijk zelfs met mijn NTV bakstenen in het topkoffer vervoerd (had even geen ander vervoer en had per direct de stenen nodig, wel een beetje voorover moeten leunen om het voorwiel op de grond te houden).
Kun je bij 80 km/h of daar waar typisch het zwabberen ontstaat zonder problemen, met lossen handen rijden? Mijn 200+ km/h op de RT heb ik gereden met het 49l topkoffer. Impact van comfort naar sport stand was indrukwekkend. Ooit een tijdje met iemand meegereden in een oude opel kadett (type waar je onder de motor kap, links en rechts ernaast kunt liggen) waarvan de vering op was. Dat deinde vanaf 100 km/h op iedere oneffenheid nog minuten na. Mijn oude Mazda 626 was vanaf 170 km/h een gevaar op de weg, het deinen/zwabberen werd dan steeds erger, alsof de Mazda zich gereed aan het maken was om te gaan springen.
Zet anders het ESA systeem eens op max belading en 2 personen. Losse handen proberen. En ga eens voor een second opinion. Ik me voorstellen dat een garage wat behoudend is, in het stellen van een diagnose tijdens de garantie periode.

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door benalla » 31 dec 2017, 12:22

Ik ga volgende week eens proberen om zonder topkoffer te rijden. Kijken hoe dat is. Verstellen van ruit geeft enige verbetering in een lagere stand.

En misschien toch maar even langs bij dat bedrijf in Werkendam, kom even niet zo snel op de naam, om de ESA na te kijken.
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 822
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 31 dec 2017, 13:12

Wat heb je dan allemaal in dat koffer? En kan dat niet in de zijkoffers?
Ga ervan uit dat je niet met lege koffers gaat rijden en al helemaal niet met een leeg (hoger zwaartepunt) topkoffer.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 31 dec 2017, 14:56

WaltzingMatilda schreef:
31 dec 2017, 13:12
Wat heb je dan allemaal in dat koffer? En kan dat niet in de zijkoffers?
Ga ervan uit dat je niet met lege koffers gaat rijden en al helemaal niet met een leeg (hoger zwaartepunt) topkoffer.
Leg uit. Ik probeer vanwege het weggedrag zo min mogelijk gewicht in de topkoffer te stoppen. Dus geen binnentas gevuld maar de laptop/spulletjes die ik tijdens de rit nodig heb enz enz. Ik kom niet boven het geadviseerde gewicht uit.
Vanwege het rijgedrag probeer ik zo min mogelijk met de topkoffer te rijden, maar ben benieuwd of ik de vering achter strakker of minder strak zou moeten zetten.
Mijn esa is gedemonteerd en vervangen voor een pre-load adjuster, dus ik kan het in heel veel stapjes strakker of losser zetten. Hij staat nu prima voor het dagelijkse gebruik (zonder topkoffer, met zijkoffers).

Het begint bij mij vanaf 120/130 km/uur. In bochten bij lagere snelheid. Ik ben zelfs al eens gestopt omdat ik overtuigd was dat ik een lekke band had, zo voelde het. Ik heb veel lekke banden gehad, ik weet hoe het voelt, dus de verbazing was groot toen die niet zo bleek te zijn....
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Eric r1200rt » 31 dec 2017, 17:49

Mariecke schreef:
WaltzingMatilda schreef:
31 dec 2017, 13:12
Wat heb je dan allemaal in dat koffer? En kan dat niet in de zijkoffers?
Ga ervan uit dat je niet met lege koffers gaat rijden en al helemaal niet met een leeg (hoger zwaartepunt) topkoffer.
Leg uit. Ik probeer vanwege het weggedrag zo min mogelijk gewicht in de topkoffer te stoppen. Dus geen binnentas gevuld maar de laptop/spulletjes die ik tijdens de rit nodig heb enz enz. Ik kom niet boven het geadviseerde gewicht uit.
Vanwege het rijgedrag probeer ik zo min mogelijk met de topkoffer te rijden, maar ben benieuwd of ik de vering achter strakker of minder strak zou moeten zetten.
Mijn esa is gedemonteerd en vervangen voor een pre-load adjuster, dus ik kan het in heel veel stapjes strakker of losser zetten. Hij staat nu prima voor het dagelijkse gebruik (zonder topkoffer, met zijkoffers).

Het begint bij mij vanaf 120/130 km/uur. In bochten bij lagere snelheid. Ik ben zelfs al eens gestopt omdat ik overtuigd was dat ik een lekke band had, zo voelde het. Ik heb veel lekke banden gehad, ik weet hoe het voelt, dus de verbazing was groot toen die niet zo bleek te zijn....
En toch is het vreemd...ik kan hoge snelheden rijden met topkoffer ...Wel merk in dat de veerinstelling kritisch kan zijn ...comfort stand is dan te slap en moet ik naar normal of sport. Let op: het betreft niet de veer voorspanning (1 persoon / persoon met helm / 2 personen) maar (vooral) de demping instelling.

Zou bij jou er toch niet een probleem hiermee kunnen zijn, zou ook de ESA voor kunnen zijn ...? Een bedrijf als JJ Suspension kan dit eenvoudig voor je testen.

Groet Eric

Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 31 dec 2017, 18:13

En toch is het vreemd...ik kan hoge snelheden rijden met topkoffer ...Wel merk in dat de veerinstelling kritisch kan zijn ...comfort stand is dan te slap en moet ik naar normal of sport. Let op: het betreft niet de veer voorspanning (1 persoon / persoon met helm / 2 personen) maar (vooral) de demping instelling.

Zou bij jou er toch niet een probleem hiermee kunnen zijn, zou ook de ESA voor kunnen zijn ...? Een bedrijf als JJ Suspension kan dit eenvoudig voor je testen.

Groet Eric

Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
[/quote]

Even lezen Eric, ik heb mijn Esa al laten vervangen (voor en achter) door JJ suspension. ongeveer 40000 km geleden. Ik heb kan de voorspanning (sport/comfort enz) nog wel bedienen, maar achter niet. Daar heb ik een pre-load adjuster.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Eric r1200rt » 31 dec 2017, 19:09

Mariecke schreef:En toch is het vreemd...ik kan hoge snelheden rijden met topkoffer ...Wel merk in dat de veerinstelling kritisch kan zijn ...comfort stand is dan te slap en moet ik naar normal of sport. Let op: het betreft niet de veer voorspanning (1 persoon / persoon met helm / 2 personen) maar (vooral) de demping instelling.

Zou bij jou er toch niet een probleem hiermee kunnen zijn, zou ook de ESA voor kunnen zijn ...? Een bedrijf als JJ Suspension kan dit eenvoudig voor je testen.

Groet Eric

Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
Even lezen Eric, ik heb mijn Esa al laten vervangen (voor en achter) door JJ suspension. ongeveer 40000 km geleden. Ik heb kan de voorspanning (sport/comfort enz) nog wel bedienen, maar achter niet. Daar heb ik een pre-load adjuster.[/quote]Hoi

Ik las alleen iets over de ESA achter, maar misschien heb ik me vergist ...

Overigens, na 40000 km zou de vering wederom onderhoud kunnen behoeven .

Groet Eric

Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door siebke » 01 jan 2018, 22:34

J&J Suspensions adviseerde mij, bij de revisie, om iedere 40.000 km een check-up van het/de ESA te laten uitvoeren. Dat wordt bij de dealer vaak vergeten, wist John mij te vertellen.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 03 jan 2018, 17:05

siebke schreef:
01 jan 2018, 22:34
J&J Suspensions adviseerde mij, bij de revisie, om iedere 40.000 km een check-up van het/de ESA te laten uitvoeren. Dat wordt bij de dealer vaak vergeten, wist John mij te vertellen.
Even snel gecheckt, ik heb nu 30000 km met mijn "nieuwe" vering gereden van JJ Suspensions en op mijn rekening staat controle tussen 40000 a 50000 km. Dus over een paar maandjes even laten nakijken. Dat even terzijde. Ben nog steeds benieuwd naar de resultaten/oplossing van TS.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Baird » 03 jan 2018, 19:23

Ik herken het slingeren op mijn R1150RT. Ik rij altijd met dezelfde hoeveelheid bagage in de zij- en topkoffers en het komt en verdwijnt met een andere set banden, en dat al 140.000 km :cry:
Voorbeeld:
De laatste set op en neer naar Noorwegen geweest, verder opgereden in NL, deze set heeft de hele tijd geen probleem gegeven. De set daarvoor heeft 16.000km geslingerd, je werd er gek van. Paar weken terug nieuwe set laten plaatsen en vanaf meter 1 slingert de boel.

Nou heb ik sinds een klein jaar een 2de set velgen dus ik kan nu uitproberen of het van de voorkant of van de achterkant komt. Ik heb de laatste nieuwe set banden op de andere set velgen laten zetten en heb inmiddels de 'oude' voorband weer onder de motor zitten, morgen uitproberen :D

Ik rij altijd op dezelfde merkt/type banden, merk en type laat ik even achterwege om de discussie zuiver te houden :geek:

to be continued ....
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door scan » 04 jan 2018, 10:57

Ooit overwogen een ander merk er onder te leggen...?

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Baird » 04 jan 2018, 19:20

scan schreef:
04 jan 2018, 10:57
Ooit overwogen een ander merk er onder te leggen...?
Yep, de T30 (geloof ik) die waren zo erg dat Beemer-Tycoon die overgenomen heeft en nergens last van had _001 .
Motor is door JJSuspension binnenste buiten gekeerd, niks gevonden. Toch de achterdemper bij hun gereviseerd en aan de voorzijde een Hyperpro demper/veer geplaatst. Hielp niks ...

Vandaag met het andere voorwiel (met de vorige voorband) gereden, windkracht 7 en zo, stukken beter :mrgreen: . Het 'probleem' wiel gaat terug naar de bandenleverancier om de band nogmaals te laten monteren en opnieuw te balanceren, kijken wat dat oplevert.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 249
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Snellecees » 04 jan 2018, 21:17

Hierbij een artikel uit Motoplus over onbalans in het voorwiel en hierin is het effect omschreven van een onvoldoende uitgebalanceerd voorwiel. Een afwijking van 20 gram heeft al een groot effect op het rijcomfort. Mogelijk kan opnieuw balanceren van het wiel een positief effect hebben.

Ik hoop dat de bijlages te openen zijn.

Groet
Cees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 822
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 05 jan 2018, 06:09

Ze zijn te lezen en lees dat zelfs een afwijking van 10 gram al te voelen is.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 05 jan 2018, 11:33

Ik heb het gelezen en de klachten/symptomen die worden beschreven komen volgens mij niet overeen met het zwabberen wat ik ervaar.

Overigens heb ik geen klachten als ik zonder topkoffer rij, dus het ligt mi niet aan de balancering.

Wel een leuk artikel om te lezen.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door scan » 05 jan 2018, 14:01

Dan zit het probleem toch in de topkoffer en niet in de motor... of ben ik nou gek!

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2427
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door EileRT » 05 jan 2018, 15:25

scan schreef:
05 jan 2018, 14:01
Dan zit het probleem toch in de topkoffer en niet in de motor... of ben ik nou gek!
Nee scan, je bent niet gek. Ik ga er vanuit dat je reageert op laatste posting van Mariecke waarin zij aangeeft zonder topkoffer geen problemen te ervaren. Zie ook een overeenkomstig citaat van een eerdere posting van haar:
Mariecke schreef:
30 dec 2017, 19:58
Ik ervaar namelijk hetzelfde, maar dan alleen wanneer ik de topkoffer gemonteerd heb. Het lijkt dan net of de achterband plat is.
Topicstarter benalla geeft in zijn eerste posting aan te zwabberen vanaf 80 km/u met de topkoffer. Blijkbaar heeft deze nogal wat invloed op het rijgedrag. Mariecke ervaart dit dus ook en geeft zelfs aan het gevoel te hebben alsof haar achterband lek is. Feitelijk te gek voor woorden dat de R1200RT hier zo gevoelig voor is. Zelfs na aanpassingen van JJ Suspension. Ik moet wel zeggen dat er hier in al die jaren op het forum maar weinig over wordt geklaagd.

Mijn R1100RT geeft met de topkoffer zowel beladen als onbeladen w.b. het rijgedrag geen krimp. Ik houd op de snelweg wel de maximum snelheidheid aan van 130 km/u. Deze maximum snelheid staat overigens ook aangegeven als "veilig" in het instructieboekje van de motor.
Wel is het zo dat de topkoffer van de 850/1100/1150 modellen met zijn "ruggetje" in mijn optiek een betere stroomlijn heeft dan de aanmerkelijk grotere rechthoekige topkoffer van de 1200.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Nico4sen » 05 jan 2018, 16:40

Inderdaad is het mij ook al eens opgevallen dat de grote topkoffer invloed heeft, puur door windvang. Als ik een duo passagier mee heb merk ik geen negatieve invloed van de topkoffer. Het heeft, wat EileRT al stelt, te maken met aërodynamica.

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2427
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door EileRT » 05 jan 2018, 17:45

Het feit dat je een passagier achterop hebt, zal de stroomlijn of aërodynamica (met het oog op de topkoffer) ten goede komen. De rijwind gaat via de passagier dan blijkbaar bij de (grote) topkoffer langs. Zonder een passagier heeft de rijwind dus direct invloed op de topkoffer. Alle verhalen over vering, demping en banden ten spijt . . . (al ben ik ervan overtuigd dat deze uiteindelijk zeker een bijdrage leveren aan het rijgedrag van de motor).
Nico4sen schreef:
05 jan 2018, 16:40
Inderdaad is het mij ook al eens opgevallen dat de grote topkoffer invloed heeft, puur door windvang. Als ik een duo passagier mee heb merk ik geen negatieve invloed van de topkoffer. Het heeft, wat EileRT al stelt, te maken met aërodynamica.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Nico4sen » 05 jan 2018, 18:50

EileRT schreef:Het feit dat je een passagier achterop hebt, zal de stroomlijn of aërodynamica (met het oog op de topkoffer) ten goede komen. De rijwind gaat via de passagier dan blijkbaar bij de (grote) topkoffer langs. Zonder een passagier heeft de rijwind dus direct invloed op de topkoffer. Alle verhalen over vering, demping en banden ten spijt . . . (al ben ik ervan overtuigd dat deze uiteindelijk zeker een bijdrage leveren aan het rijgedrag van de motor).
Nico4sen schreef:
05 jan 2018, 16:40
Inderdaad is het mij ook al eens opgevallen dat de grote topkoffer invloed heeft, puur door windvang. Als ik een duo passagier mee heb merk ik geen negatieve invloed van de topkoffer. Het heeft, wat EileRT al stelt, te maken met aërodynamica.
Precies

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 249
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Snellecees » 05 jan 2018, 19:08

Ik heb met topkoffer, wel of geen gewicht erin geen enkel probleem en de motor blijft strak op de lijn. Geen enkel gevoel van zwabberen.

Ook nooit last mee gehad na het wisselen van banden en in het begin zelfs met verschillend fabricaat voor en achterband gereden en geen enkel probleem.

Blijkbaar zit er toch ergens speling in de motor waardoor de motor op deze manier reageert en blijkbaar heeft de vering hier geen invloed op.

Is vast te stellen of het vanuit de voorkant komt of vanuit de achterkant

Groet
Cees

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2427
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door EileRT » 05 jan 2018, 20:52

Wellicht heeft het ook te maken met de lengte en breedte van de bestuurder of bestuurster en ligt het dus niet aan de motor . . .

Bij twijfel, zou ik de motor i.i.g. goed laten nakijken bij Erik van Lent in Alphen of MSA in Ede (maar die tip heeft Bert M in dit topic ook al gegeven aan topicstater benalla).

Uiteindelijk kun je op het forum (slechts) gissen naar mogelijke oorzaken. En begrijp me goed, velen van ons hebben ervaring en willen dit delen. Dat is goed. Maar als het specifiek om jouw motor gaat, waaraan wellicht een (veiligheids) mankement is, dan zou ik geen enkel risico willen nemen (maar wie ben ik . . . ).
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
BéRTke
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door BéRTke » 05 jan 2018, 21:47

EileRT schreef:
05 jan 2018, 20:52
Wellicht heeft het ook te maken met de lengte en breedte van de bestuurder of bestuurster en ligt het dus niet aan de motor . . .

Bij twijfel, zou ik de motor i.i.g. goed laten nakijken bij Erik van Lent in Alphen of MSA in Ede (maar die tip heeft Bert M in dit topic ook al gegeven aan topicstater benalla).

Uiteindelijk kun je op het forum (slechts) gissen naar mogelijke oorzaken. En begrijp me goed, velen van ons hebben ervaring en willen dit delen. Dat is goed. Maar als het specifiek om jouw motor gaat, waaraan wellicht een (veiligheids) mankement is, dan zou ik geen enkel risico willen nemen (maar wie ben ik . . . ).
.. in dat opzicht begrijp ik niet goed dat er nog steeds geen definitieve conclusie / oplossing (= grondige inspectie door iemand met kennis van zaken) uit de bus is gekomen, ongeveer anderhalve maand na het rapporteren van dit probleem ..
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2427
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door EileRT » 05 jan 2018, 22:11

BéRTke, ik onderschrijf volledig jouw opmerking over een grondige en vakbekwame motorkeuring. Zie ook:
Bert M schreef:
21 dec 2017, 12:44
benalla schreef:
23 nov 2017, 10:42
Ik ga dan met Van Lent bellen.
Kijken of we wat kunnen afspreken.

We zijn nu een maand verder. Ik ben eigenlijk benieuwd naar een eventuele uitkomst!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door scan » 06 jan 2018, 11:51

Er zijn nog een paar zaken niet bekend om tot conclusies te komen nl.;
* is er een andere ruit dan standaard gemonteerd?
* hoe hoog staat de ruit. M.a.w. zwabbert de motor bij alle hoogtes?
* hebben er andere modificaties plaatsgevonden?
* heb je wel de bandenspanning wel verhoogd als je beladen en met topkoffer rijdt?
Minstens 3.0atm en liever meer, zeker als er ook 2 pers. opzitten.

Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Zwabberen vanaf 80 km/h

Ongelezen bericht door Mariecke » 06 jan 2018, 12:39

EileRT schreef:
05 jan 2018, 15:25
scan schreef:
05 jan 2018, 14:01
Dan zit het probleem toch in de topkoffer en niet in de motor... of ben ik nou gek!
Nee scan, je bent niet gek. Ik ga er vanuit dat je reageert op laatste posting van Mariecke waarin zij aangeeft zonder topkoffer geen problemen te ervaren. Zie ook een overeenkomstig citaat van een eerdere posting van haar:
Mariecke schreef:
30 dec 2017, 19:58
Ik ervaar namelijk hetzelfde, maar dan alleen wanneer ik de topkoffer gemonteerd heb. Het lijkt dan net of de achterband plat is.
Topicstarter benalla geeft in zijn eerste posting aan te zwabberen vanaf 80 km/u met de topkoffer. Blijkbaar heeft deze nogal wat invloed op het rijgedrag. Mariecke ervaart dit dus ook en geeft zelfs aan het gevoel te hebben alsof haar achterband lek is. Feitelijk te gek voor woorden dat de R1200RT hier zo gevoelig voor is. Zelfs na aanpassingen van JJ Suspension. Ik moet wel zeggen dat er hier in al die jaren op het forum maar weinig over wordt geklaagd.

Mijn R1100RT geeft met de topkoffer zowel beladen als onbeladen w.b. het rijgedrag geen krimp. Ik houd op de snelweg wel de maximum snelheidheid aan van 130 km/u. Deze maximum snelheid staat overigens ook aangegeven als "veilig" in het instructieboekje van de motor.
Wel is het zo dat de topkoffer van de 850/1100/1150 modellen met zijn "ruggetje" in mijn optiek een betere stroomlijn heeft dan de aanmerkelijk grotere rechthoekige topkoffer van de 1200.
Dank je EileRT, klopt helemaal.

@Scan, als antwoord op jouw vragen:

* is er een andere ruit dan standaard gemonteerd? Nee.
* hoe hoog staat de ruit. M.a.w. zwabbert de motor bij alle hoogtes? Ja, bij alle hoogtes. Ik heb het scherm ong halverwege staan zodat ik er overheen kan kijken.
* hebben er andere modificaties plaatsgevonden? Niet dat ik weet, alleen de Esa vervangen voor manual Preload adjuster.
* heb je wel de bandenspanning wel verhoogd als je beladen en met topkoffer rijdt? Nee, niet verhoogd. ik rij met 2.9 achter, 2.5 voor.
Minstens 3.0atm en liever meer, zeker als er ook 2 pers. opzitten. Ik rij nooit met een passagier.

Het is overigens niet mijn bedoeling om dit topic van TS Benalla te Highjacken. Ik herken in zijn klachten mijn klachten en had de hoop dat hij ondertussen al een antwoord had. Ik vrees dat dit, gezien de verstreken tijd, niet meer gaat komen.
Ik ervaar het probleem niet als ik zonder topkoffer rijdt, en daar rijdt ik zelden mee, dus een oplossing van mijn kant zal er waarschijnlijk niet snel komen.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken! _004
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left

Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”