BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Schaap print&sign
 

Het BMW RT Forum steunt al 9 jaar de CliniClowns

Gebroken cardankoppeling

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
sepppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2018, 12:19
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: bmw r 1200GSA LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Gebroken cardankoppeling

Ongelezen bericht door sepppie »

:O Hoi ik ben net terug van een rondreis 20 dagenSpanje met GSA1200 2014lc nu 69000km

Vlak voor de vakantie startte ik de motor en hoorde een knal onder de motor en motor sloeg af.
Daarna weer startte en geen problemen.
Onderweg een paar keer een flinke tik onder de voeten zegmaar. Alsof er met een hamer tegen de onderkant geslagen werd.
Tijdens het rijden in de bergen en in bochten zoemd de motor altijd een beetje maar dit werd erger. Vooral voel je dat in de steps
In een klim hoop geratel en uiteindelijk moest de motor op een ambulance.
Gebroken koppeling van de cardan as. Roest en gaatje/scheurtje in cardanrubber waardoor vocht is binnengekomen.
Gelukkig kon het euvel in Bilbao middels een nieuwe cardanas verholpen worden.

Nu merk ik dat de motor nog steeds zoemt. In elke versnelling zo rond de 3000 toeren. Met de zelfde frequentie
Vooral in bochten en omhoog( volle bepakking )
Alsof er een lager uitgelubberd is.
Als ik koppeling in knijp lijkt het weg te zijn.

Vanzelfsprekend gaat de motor weer naar de dealer.

Maar ben benieuwd of hier iemand een soortgelijke ervaring heeft en 2e is dat ik iedereen toch wil waarschuwen om de cardanhoes zo nu en dan toch te checken op scheurtjes en de cardan op roest.

Groet sepp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 236
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Gebroken cardankoppeling

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Bij een 20.000 beurt is dit een van de onderdelen die even uit elkaar gehaald en gesmeerd moeten worden...

Duidelijk dat dit bij deze motor niet gebeurt is.

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
jbazelmans
Berichten: 140
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Gebroken cardankoppeling

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Dat is wel een hele snell conclusie. Kan natuurlijk ook zijn dat het gaatje in de cardanhoes vlak na de 20.000 km beurt is ontstaan en dat dit 49.000 km later fataal is geworden voor de cardanas
Gebruikersavatar
sepppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2018, 12:19
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: bmw r 1200GSA LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebroken cardankoppeling

Ongelezen bericht door sepppie »

Hoi dank
Er zat inderdaad een gaatje in de cardanhoes

Echter komt de motor 2 x per jaar bij betreffende dealer.
Mei vorig jaar grote beurt. Vorige maand kleine beurt.

Kennelijk staat het checken niet standaard op procedureljjst.
Maar als ik zo rondvraag is het misschien wel nodig...
Hoop dat de oorzaak van het zoemen gevonden wordt.
ciske
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Gebroken cardankoppeling

Ongelezen bericht door ciske »

Op het GS forum zijn over die aandrijfas al héél veel reacties geschreven.
Veel eigenaren doen controle/onderhoud van de aandrijfas zelf omdat het nodig is en relatief makkelijk uitvoerbaar.
"Staburaggen" is aldaar bijna een werkwoord geworden welk gebruikt wordt om deze klus te duiden. De herkomst is de naam van het door BMW voorgeschreven vet met de naam Staburag.
Zelf doe ik deze controle bij elke bandenwissel. Met het wiel eruit ben je immers al een eind gevorderd.

Ook het zoemende geluid is een klacht waarover op het GS forum info is te vinden.
De bestaande hypothese aldaar is de relatie tussen dat zoemende geluid en de bandenkeuze versterkt door de vorm van het voorspatbord.
De Anakee van Michelin schijnt de winnaar te zijn in geluidsproduktie.

Ook het tikkende gevoel in de voetsteunen is op het GS forum een bekend fenomeen.
Doet zich vooral voor bij de GSA en HP versies vanwege de langere veerwegen en de daardoor minder ideale hoek waaronder de aandrijfas de kracht moet overbrengen.

Veel leesplezier op het GS Forum toegewenst!

gr v Ciske
Plaats reactie

Terug naar “Overig R1200 serie”