ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Mijn vrouw gaat straks een R1200ST "passen", ze rijdt nu een paar jaar R1150R (heeft daar 9.000 km mee gereden) en geeft aan een wat lichtere fiets met versnellingsindicatie, brandstof indicatie en ABS wel heel fijn te vinden. De ST is gauw 25 kg lichter dan haar R1150R TwinSpark. Van Thijs67 heb ik begrepen dat de Ermax Tourruit al een betere bescherming tegen de rijwind biedt, maar er is ook zo iets als een ZTechnick VStream ruit speciaal voor de ST beschikbaar, ik heb de hoop via dit forum gebruikerservaringen te horen (wordt waarschijnlijk wel lastig met slechts 220 verkochte exemplaren in Nederland).

Mijn vrouw is 3 jaar geleden hoteldebotel verliefd geworden op de R1200R Classic, in eerste instantie was het ook de bedoeling om door te sparen voor een tweedehandsie, maar op dit moment staan er toevallig twee R1200ST fietsen te koop op MP. Mocht de fiets "lekker passen", dan zou het zo maar kunnen dat we één van die twee ST's van MP gaan aanschaffen, dan gun ik mijn vrouw wel het zo veel mogelijk "uit de wind" rijden...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voor het geval er geen reacties van ervaringen komen;
(via g00gle gevonden)
De Vstream schermen van Ztechnik hebben het unieke "V"-profiel, wat zorgt voor een rustig en comfortabel rijgedrag. Dit is ongeëvenaard door welke andere fabrikant op de markt. Als u op zoek bent naar een touring windscherm dat werkt, kijk dan niet verder dan het Ztechnik V-stream!

HxB = 31x49 cm. Dit windscherm zal de R 1200 ST een nog fijnere sport-tourmotor maken.De vstream contouren van de Z2404 geleiden de wind effectief weg van je borst en schouders. Gemaakt van 6.0mm dik Quantum hard-polycarbonaat voor onvergelijkbare krasvastheid met een ongeevenaarde sterkte en duurzaamheid. Zoals alle ZTechnik polycarbonaat ruiten, het is gedekt door ZTechnik's exclusieve 3-jaar garantie tegen breuk.
Maar ik denk dat je ega het beste het zelf kan gaan ervaren, MDI, de officiële importeur biedt ook de mogelijkheid tot proefrijden met ZTechnik windschermen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 28 aug 2015, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Top! Bedankt voor de tip! Zojuist de R1150R verkocht, magnifieke proefrit gehad op een R1200ST met superbike stuur. Proefrijden met zo'n ruit is sowieso heel verstandig. Denk wel dat het een waardevolle aanvulling wordt op de ST....

Groet,

Jeroen
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Nou, ik kan er nu zelf wat zinnigs over vertellen.

Afbeelding

Afbeelding

Het plaatje dat de fabrikant plaatst op haar website belooft dat de turbulente stroom naar buiten en boven wordt weggeduwd. Dat klopt ook wel, ga je voelen met je hand dan kom je de "muur" van de turbulentie net buiten de schouders en net een centimeter of wat boven de wenkbrauwen tegen. Er is dus geen druk op hoofd, schouders of boven lichaam, wel de nodige herrie, het rijden met oordoppen in blijft noodzakelijk.

Maar bij de proefrit van 3 weken geleden, toen het standaard "af fabriek" ruitje er nog op zat, voelde ik vrij veel druk op het bovenlichaam en mijn hoofd bij een gang hoger dan zo'n 100 km per uur. Zo juist even goed proef gereden met het nieuwe schermpje en de fiets gaat probleemloos naar 180 km/u (harder durf ik, ook met Flitsmeister aan, niet op 's Neerlands wegen waar je 130 km/u max hebt). Je zit dan wel met een bult kabaal, maar nog altijd comfortabel. Niet zo comfortabel als op onze RT's, maar de ST is dan ook een heel andere fiets. Heeft 5 pk minder dan mijn DOHC RT, maar sjouwt ook bijna anderhalve zak cement minder aan gewicht mee. Daarbij komt dat ie ook een slanker postuur heeft en dus minder rij weerstand.

Voor mij is de combi R1200ST, Super Bike stuur en ZTechnick VStream ruitje en zeer welkome sportieve afwisseling op het rijden met de RT. De RT zou het winnen moest er tussen de twee gekozen worden, maar dat is gelukkig voorlopig niet aan de orde. Bovendien kost de ST na aanschaf nou ook weer niet zo gek veel, nog geen 2 tientjes per maand wegenbelasting en verzekering. Ik rij zo'n kleine 20k per jaar, kan dat dan mooi over de twee fietsen uitsmeren, maakt het qua jaarlijkse onderhoudskosten ook niet zo veel meer uit (elke 10k of eens per jaar voorgeschreven...).

Persoonlijk heb ik geen vergelijking met andere alternatieven die op de markt zijn zoals de Ermax Touring Screen. Als het weer fraai genoeg is, dan heb ik een rit waar ook een andere ST mee rijdt, die heeft een Ermax Touring Screen, wellicht kunnen we even van fiets wisselen een stuk zodat we wat zinnigs over elkaars schermpje kunnen zeggen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor jou persoonlijke ervaringen! -top-

Ja, dergelijke windschermen "duwen" (geleiden) de wind meer om & over je heen. Soms ten nadele van de passagier achterop, lees ik wel eens.
Maar ondertussen ben ik er langzamerhand van overtuigd geraakt dat de windschermfabrikanten proberen een compromis te bereiken zonder dat je met een al te groot lap plastic voor je snufferd zit. ;)
Of de stabiliteit nadelig beïnvloed zou kunnen gaan worden.
En daarbij is niet alleen de hoogte (lees: hoger dan OEM) of de breedte, maar ook de vorm, al dan niet via een soort van flip-up, van belang.

Het blijft dus uitproberen net zoals jij gedaan hebt om het zelf te ervaren of jij het gewenste comfort bereikt.
En dat is lang niet altijd de grootste, hoogste of breedste windscherm, het is echt afhankelijk van je motor, de bestuurder (lichaamslengte, zithouding e.d) en welke eisen je er zelf aan stelt.

PS: De ERMAX heb ik ook in mijn verzameling zitten maar nog niet mee kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Gister mijn dochter naar de campus gebracht met de ST. Zij heeft bij mij achterop gezeten op een Yamaha Maxim 550, Honda CM450, BMW R1150RS, BMW R1150R, BMW R1200RT en dus nu een BMW R1200ST. Haar favoriet zal niemand verbazen: de RT. Maar de ST is, ook met dit scherm, een goede "runner up". Mij viel het op dat de aanwezigheid van een passagier op de ST meer opvalt. Mijn dochter luistert onderweg naar muziek (op de Yamaha en Honda nog niet, toen was ze ook een stuk lichter), ze beweegt ook wel wat op de maat mee. Dit verneem ik op de RT totaal niet maar op het bijna "vederlichte STeetje" (205 kg droog gewicht) dus wel. Maar qua rijwind geen klachten van dochterlief gehad. Opstappen ging wel veel makkelijker vond ze (fiets is ook beduidend lager)

Tja, nu met de ervaring van de ST begint het piekeren over de RT. Ik heb op mijn 2010 variant de "comfort" ruit. Zit voor mijn gevoel voor 90% uit de wind en herrie. Lees ik hier en daar lovende kritieken op het Wunderlich scherm, zou je bijna 100% uit de wind komen te zitten.... En ook over de ZTechnick VStream voor de R1200RT lees ik goede reviews.

Persoonlijk gok ik dat het op de ST niet veel uit maakt, de Ermax of de VStream. De ST is toch een tikje blotere fiets dan een RT, verschil moet er ook zijn. Dus zo goed als je op een RT uit de wind komt te zitten moet niet de ambitie zijn op de ST. Wel comfortabel kunnen zitten en dat doel is op de ST bereikt.

Op de RT zijn er, vanwege het simpele feit dat er factor 40 of zo meer van rondrijden, veel meer keuzes, dus ook veel meer aan het individue aan te passen.... Keuze stress is geen fijne stress... -naughty-
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: ZTechnik VStream ruit ervaringen op een R1200ST

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De een noemt het keuze-stress, de ander een goede smoes om alles te kunnen uitproberen. ;) :lol:

Vergeet a.u.b niet dat bij het modeljaar 2010 1200RT BMW Motorrad de voorkant flink onder handen genomen heeft, bij de voorgaande modeljaren is er een merkbaar verschil.
BMW heeft er echt (meer) werk van gemaakt, waarschijnlijk naar aanleiding van de klachten. Met die voorgaande bouwjaren. _001

Qua comfort op die voorgaande RT's staat op nummer 1 de Wunderlich in mijn ervaringen.
Vooralsnog kreeg ik niet de je-van-het comfort met de vStream's, maar zoals onderhand bekend, dat is heel persoonlijk. (!)
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”