Ik wil een R 1200 ST

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
whgmkeller
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2015, 11:07
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150RS uit 2003
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Bosch
Locatie: Rosmalen/Den Bosch

Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door whgmkeller »

Hallo allemaal.

Ik wil een R 1200 ST !!

Momenteel rijd ik sinds twee jaar een R 1150RS. Daarvoor een aantal K RS modellen.... K 100RS, K 1100RS en K 1200RS. Die laatste vond ik niet fijn rijden: heel erg zwaar, vooral op lagere snelheid, bijvoorbeeld met vrouwlief en koffers in de bergen. En sowieso lastig door de bocht te krijgen, door het hoge zwaartepunt (enorme tank) en het kleine stuurtje.
De K 1200RS heb ik verkocht en toen heb ik na enig nadenken en proefrijden op een R van een vriend besloten om zelf ook een Boxer aan te schaffen.

Dat werd dus de R 1150RS. En eigenlijk valt die tegen. Ja, hij stuurt makkelijk, is veel minder zwaar dan de K 1200 RS, gaat makkelijker door de bochten... maar hij mist ook wel behoorlijk wat vermogen, vind ik... Dus de afgelopen maanden ben ik me aan het oriënteren op een andere.

Ik heb wat proefritjes gedaan:

K 1200 S....
Om weer eens te voelen hoe zo'n K ook alweer rijdt...
Snelle motor, veel meer vermogen dan ik nodig heb. M'n vrouw gaat daar zeker niet achterop zitten, en ook weer het gevoel van lastig op lage snelheden.

R 1200 RS...
Hele mooie motor.... maar nog veel te duur voor mij. Ik ga nu geen ruim @ 16.000 uitgeven voor iets wat goed beschouwd een hobby is...

R 1200 ST...
Al een tijdje heb ik aan de ST lopen denken. Destijds gepositioneerd als opvolger van de RS. Meer vermogen, 110 PK. Minder dan de 130PK van de K 1200RS en de 125 PK van de R 1200RS, maar duidelijk meer dan de 95 PK van de R 1150RS. En eerlijk gezegd, ik vind hem wel mooi !! Ja, een duidelijke voorkant... maar daarmee wel een unieke motor. GS-en en RT-s rijden eer tenslotte al genoeg !! (Oei, dat mag je vast niet zeggen op een RT forum...)

Dus ik heb nu wat proefritjes gedaan op een ST... Wat een fijne motor is dat zeg !! Hij rijd echt heel lekker. Goed door de bocht, ook als je sportief schuin wil. Prima op lagere snelheden. Goed door de bocht. En voldoende vermogen. Ja, een R 1200 RS heeft nog meer, maar zoals gezegd vind ik die nog veel te duur.

Dus nu ben ik aan het zoeken naar een ST. En dat valt niet mee. Inmiddels heb ik begrepen dat er maar ongeveer 250 van zijn verkocht in Nederland...

Het liefst zou ik een model willen vinden uit 2007 met ABS, ESA en ASC, maar in ieder geval een model van na augustus 2006 omdat ze vanaf dat moment zijn geleverd met het nieuwere type ABS (zonder servo). En ik heb nog niet één model uit 2007 gevonden. Wel modellen uit 2005 en 2006, maar vaak met hogere kilometerstanden, en dus met dat oudere servo-ondersteunde ABS systeem dat zo storingsgevoelig is.

Ik ben ook aan het praten met BMW -dealers, om te vragen of ze wel eens ooit een ST tegenkomen, en of ze me dan een seintje willen geven. En uiteraard zoek ik me suf op allerlei motoroccasion-websites....

Eerlijk gezegd overweeg ik om dan maar een 2007 model uit Deutschland aan te schaffen, niet van een particulier maar van een BMW-dealer of in ieder geval een motorbedrijf, zodat ik garantie heb: in Duitsland zijn handelaren verplicht om op alle gebruikte motoren tenminste een jaar garantie te geven. Ik woon in Den Bosch, dus de grens bij Nijmegen, Venlo of Doetinchem is niet eens zo ver weg.

Hebben jullie tips? Ik hoor het graag. Dankjewel.

Groeten, Willem
Laatst gewijzigd door whgmkeller op 06 sep 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
beckysmile

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Willem,

bij Motoport Den Bosch staat een zilvergrijze R1200ST voor €9999, ex-demomotor, nog geen 1000kms.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-r ... ?cldtidx=1

Is dat iets voor jou?

Groet, Aad
whgmkeller
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2015, 11:07
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150RS uit 2003
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Bosch
Locatie: Rosmalen/Den Bosch

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door whgmkeller »

Hoi Aad,

Ja, die motor in Den Bisch heb ik bekeken, maar dat gaat hem niet worden. Uit 2005, dus met die ABS die ik eigenlijk liever niet wil. Bovendien erg duur en ik zou maar een hele lage inruilwaarde krijgen voor mijn 1150RS (bij andere dealers zou ik meer terugkrijgen).

Ik heb ook proefgereden bij Rouvoet In Hilversu, daar staat een mooie blauw-zilveren met 52.000km. Maar daar is vrijwel geen onderhoudshistorie van bekend. Bovendien is de dealer niet aangesloten bij de Bovag.

En bij Doornekamp in Hoevelaken bleek de motor waar ik op kwam proefrijden helemaal niet goed te zijn... stotteren, inhouden.... en ik had toch echt de dag vantevoren gebeld... Beetje jammer dat ik daarvoor vanuit Den Bosch naar Hoevelken ben gereden...

Het is een zoektocht :-)

Willem
Inspector Gadget

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

whgmkeller schreef: 02 aug 2017, 22:33 En bij Doornekamp in Hoevelaken bleek de motor waar ik op kwam proefrijden helemaal niet goed te zijn... stotteren, inhouden.... en ik had toch echt de dag vantevoren gebeld... Beetje jammer dat ik daarvoor vanuit Den Bosch naar Hoevelaken ben gereden...
Die heeft inderdaad een nogal discutabele reputatie, ze verkopen graag as-is en het is aan jou om de diamanten tussen de gebakjes te vinden bij hen.
Ze zitten bij mij aan de overkant van de straat, letterlijk, maar ik mijd hen als het ff kan.

Bovag zegt niet alles, ik zou dan een aankoop-keuring laten doen.
Zeker als je keuzes zo beperkt zijn versus wat jij wenst, dan heb je geen echte luxe in zo'n geval.
En daarna een betere prijs bedingen. ;)
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Misschien kun je overwegen je eigen motor eerst via Marktplaats te verkopen, je krijgt er dan meer voor dan bij inruil....

En bij het aanschaffen van de "nieuwe motor" kun je een korting bedingen omdat je geen inruil hebt...

Dit leverde mij in 2015, toen ik mijn lc kocht, een verschil op van 3500 euro in mijn voordeel...

Toch lekker...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
whgmkeller
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2015, 11:07
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150RS uit 2003
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Bosch
Locatie: Rosmalen/Den Bosch

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door whgmkeller »

Een paar vragen aan de R1200ST-rijders opp dit forum (anderen mogen uiteraard ook reageren):

- Hoeveel kilometers hebben jullie nu op de teller staan? Ik twijfel aan de maximale kilometerstand bij aanschaf van een gebruikt exemplaar. Er wordt het een en ander aangeboden met km-standen in de 70.000 reeks; voor mijn gevoel is dat veel maar misschen vergis ik me daarin. Mijn huidige R1150RS heeft tenslotte ook al 60.000 gereden...

- Hebben jullie een fiets met de tweede generatie iABS (dus productie vanaf augustus 2006)? Daarmee zou ik me geruster voelen i.v.m. de gevoelgheid van het eerste iABS type.

- Hebben jullie ESA en/of ASC? dat lijken me waardevolle toevoegingen.

Momenteel kijk ik ook in Duitsland en Belgie, daar ls meer aanbod dan in Nederland... Ik houd jullie op de hoogte vd voortgang :-)

Willem
Inspector Gadget

Re: Ik wil een R 1200 ST

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

whgmkeller schreef: 10 aug 2017, 19:36 - Hoeveel kilometers hebben jullie nu op de teller staan? Ik twijfel aan de maximale kilometerstand bij aanschaf van een gebruikt exemplaar. Er wordt het een en ander aangeboden met km-standen in de 70.000 reeks; voor mijn gevoel is dat veel maar misschen vergis ik me daarin. Mijn huidige R1150RS heeft tenslotte ook al 60.000 gereden...
Als je veel keuze hebt, kan je gaan voor een jonge(re) uitvoering met weinig kilometers.
Maar als je niet zoveel keuze hebt ...
70k qua stand is ietwat hoog maar zegt eigenlijk niets.
Wat is de algehele staat van de motor?
Ik heb motoren gezien met hoge standen die er prima uitzagen en met lage standen die echt er niet uit zagen.
whgmkeller schreef: 10 aug 2017, 19:36 - Hebben jullie een fiets met de tweede generatie iABS (dus productie vanaf augustus 2006)? Daarmee zou ik me geruster voelen i.v.m. de gevoelgheid van het eerste iABS type.
Ik heb er bewust naar gezocht, inderdaad.
Het is een rem-systeem die geweldig remt (als de spreekwoordelijke brandweer) maar de nodige oefening baart om korte bochten mee te draaien (lees: leren dozeren) en helaas getergd wordt door gevoelig voor storingen, ultimo.
whgmkeller schreef: 10 aug 2017, 19:36 - Hebben jullie ESA en/of ASC? dat lijken me waardevolle toevoegingen.
Ja, beide. Hoewel ESA ook gekend is met de nodige problemen.
De afdichting van het systeem is niet optimaal waardoor de stel-motor(s) vast kunnen rotten.
Gelukkig kunnen die wel gerepareerd worden maar niet door Herrn BWM, die vervangt alleen maar.
Tegen veel, heel geld.
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”