Mariecke schreef: ↑06 jan 2018, 12:39Het is overigens niet mijn bedoeling om dit topic van TS Benalla te Highjacken. Ik herken in zijn klachten mijn klachten en had de hoop dat hij ondertussen al een antwoord had. Ik vrees dat dit, gezien de verstreken tijd, niet meer gaat komen.
Ik ervaar het probleem niet als ik zonder topkoffer rijdt, en daar rijdt ik zelden mee, dus een oplossing van mijn kant zal er waarschijnlijk niet snel komen.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
Zwabberen vanaf 80 km/h
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Het is meer dan terecht dat je deze herkenbare klacht in dit topic aangeeft Mariecke. Ik heb geen seconde getwijfeld aan je intenties. We proberen elkaar op het forum te helpen. Soms lukt dat en soms niet. Daarnaast proberen we elkaar ook de morele support te geven!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Mijn tip. Let goed op bij het balanceren. Ik zou zelfs eerst nog even de onbalans laten controleren voor de band opnieuw gemonteerd word.Baird schreef: ↑04 jan 2018, 19:20Yep, de T30 (geloof ik) die waren zo erg dat Beemer-Tycoon die overgenomen heeft en nergens last van had .
Motor is door JJSuspension binnenste buiten gekeerd, niks gevonden. Toch de achterdemper bij hun gereviseerd en aan de voorzijde een Hyperpro demper/veer geplaatst. Hielp niks ...
Vandaag met het andere voorwiel (met de vorige voorband) gereden, windkracht 7 en zo, stukken beter :mrgreen: . Het 'probleem' wiel gaat terug naar de bandenleverancier om de band nogmaals te laten monteren en opnieuw te balanceren, kijken wat dat oplevert.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Nog een andere tip: verhoog de bandenspanning voor naar 2.7atm.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Daar wil ik een kleine kanttekening bij plaatsen. Het verhogen van je bandenspanning is geheel afhankelijk van de banden die je hebt. De fabrikant geeft ook een advies wat doorgaans maar met 0.3 overschreden mag worden. Te harde banden zijn op verschillende vlakken niet goed/handig.
Als voorbeeld:
Ik rij namelijk met Dunlop Roadsmart 3 en die hebben een harder karkas dan bijvoorbeeld de Michelin Pilot Road. Met andere worden, mijn banden zetten met het warm worden niet of nauwelijks uit en de bandenspanning verhoogd behoorlijk. Denk hierbij aan een verhoging van meer dan 0.4 bar voor en achter. Dit zorgde voor zeer onprettig weggedrag. Samen met de bandenleverancier zijn we daar achter gekomen en vul ik mijn banden sindsdien met stikstof. Nu verhoogd mijn bandenspanning nog maar met 0.2 bar.
Maar dit terzijde van het werkelijke topic.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Interessante info mbt stijfheid van karkas. Ik begrijp echter niet waarom lucht (80 % stikstof) 0.4 bar verhoging oplevert en pure stikstof maar 0.2 bar. Bij de heersende druk en temperatuur verwacht ik dat beide gassen (mengsels) zich hetzelfde gedragen ...
Groet Eric
Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
Groet Eric
Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Heb geen ervaring met Dunlop's maar wel met Michelin, Bridgestone, Conti's en Metzeler maar daar liep de druk nooit hoger op dan 0,1 of 0,2 bar.Mariecke schreef: ↑07 jan 2018, 11:22Daar wil ik een kleine kanttekening bij plaatsen. Het verhogen van je bandenspanning is geheel afhankelijk van de banden die je hebt. De fabrikant geeft ook een advies wat doorgaans maar met 0.3 overschreden mag worden. Te harde banden zijn op verschillende vlakken niet goed/handig.
Als voorbeeld:
Ik rij namelijk met Dunlop Roadsmart 3 en die hebben een harder karkas dan bijvoorbeeld de Michelin Pilot Road. Met andere worden, mijn banden zetten met het warm worden niet of nauwelijks uit en de bandenspanning verhoogd behoorlijk. Denk hierbij aan een verhoging van meer dan 0.4 bar voor en achter. Dit zorgde voor zeer onprettig weggedrag. Samen met de bandenleverancier zijn we daar achter gekomen en vul ik mijn banden sindsdien met stikstof. Nu verhoogd mijn bandenspanning nog maar met 0.2 bar.
Maar dit terzijde van het werkelijke topic.
Hoe kan hij bij jou dan een halve bar oplopen? Lijkt mij sterk.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Heb geen ervaring met Dunlop's maar wel met Michelin, Bridgestone, Conti's en Metzeler maar daar liep de druk nooit hoger op dan 0,1 of 0,2 bar.
Hoe kan hij bij jou dan een halve bar oplopen? Lijkt mij sterk.
Dat klopt, mijn ervaring met de merken die jij noemt is dezelfde. Nooit meer als 0,2 bar. Vandaar dat het even zoeken was en de verbazing groot toen bleek dat de nieuwe Dunlops zoveel toenamen.
Navraag leerde dat dit komt door de (verbeterde) stijfheid van het karkas.
Met pure stikstof neemt de druk met 0.2 toe. Getest en bewezen.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
En hoe ga je de bandenspanning bijhouden?Mariecke schreef: ↑07 jan 2018, 18:19
Heb geen ervaring met Dunlop's maar wel met Michelin, Bridgestone, Conti's en Metzeler maar daar liep de druk nooit hoger op dan 0,1 of 0,2 bar.
Hoe kan hij bij jou dan een halve bar oplopen? Lijkt mij sterk.
Dat klopt, mijn ervaring met de merken die jij noemt is dezelfde. Nooit meer als 0,2 bar. Vandaar dat het even zoeken was en de verbazing groot toen bleek dat de nieuwe Dunlops zoveel toenamen.
Navraag leerde dat dit komt door de (verbeterde) stijfheid van het karkas.
Met pure stikstof neemt de druk met 0.2 toe. Getest en bewezen.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Via mijn tpms en eigen digitale bandenspanningsmeter.
En hoe ga je de bandenspanning bijhouden?
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Zowel de Metzelers/Pirelli's em Michelin hebben voor de RT ook reinforced karkassen.
Dat betekent dat ze ook een stijver karkas hebben?
In de documentatie van Metzeler/Pirelli zie ik dat ze voor de RT een bandenspanning adviseren van 2.9atm!
Zoals al eens eerder vermeld geeft de motorfabrikant een comfortspanning af en ik heb meer vertrouwen in de technische bandenkennis van de bandenfabrikanten omtrent hun producten dan de eerste.
Met andere woorden als het zo werkt voor Dunlops werkt het ook zo voor de andere merken.
Die laatsen hebben er kennelijk geen moeite mee om dat te handelen.
Ik rij al meer dan 7 jaar met een spanning van 2.7 op zowel Metzeler / Michelin en Bridgestone banden.
Wat me nog wel bezig houd is te weten hoe die lieden die 0,4 atm verhoging gemeten hebben?
Hebben ze die dan misschien in de magnetron gelegd :lol: ?
Dat betekent dat ze ook een stijver karkas hebben?
In de documentatie van Metzeler/Pirelli zie ik dat ze voor de RT een bandenspanning adviseren van 2.9atm!
Zoals al eens eerder vermeld geeft de motorfabrikant een comfortspanning af en ik heb meer vertrouwen in de technische bandenkennis van de bandenfabrikanten omtrent hun producten dan de eerste.
Met andere woorden als het zo werkt voor Dunlops werkt het ook zo voor de andere merken.
Die laatsen hebben er kennelijk geen moeite mee om dat te handelen.
Ik rij al meer dan 7 jaar met een spanning van 2.7 op zowel Metzeler / Michelin en Bridgestone banden.
Wat me nog wel bezig houd is te weten hoe die lieden die 0,4 atm verhoging gemeten hebben?
Hebben ze die dan misschien in de magnetron gelegd :lol: ?
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Vóór 2.7, achter op 3.0, advies van bandenleverancier.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Over stikstof: ik heb ooit mijn bandenleverancier als voorwaarde gesteld dat, als hij mij perse stikstof wilde verkopen, hij eerst de nieuwe band op de velg vacuum zou moeten zuigen, alvorens te vullen met stikstof. Hij beweerde immers dat het mengen van gewone lucht met stikstof heel erg slecht was...
Ik kan uit eigen (autobranche-)ervaring melden: stikstof is gebakken lucht. Het komt uit dezelfde compressor en de enige twee waarneembare verschillen zijn de groene ventieldopjes en het extra regeltje op het factuur.
Ik kan uit eigen (autobranche-)ervaring melden: stikstof is gebakken lucht. Het komt uit dezelfde compressor en de enige twee waarneembare verschillen zijn de groene ventieldopjes en het extra regeltje op het factuur.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Let's agree to disagree.
Mijn ervaring, na uitvoerig testen met de bandenleverancier, is anders.
Zullen we weer on topic gaan? Ik ben nog steeds benieuwd naar de resultaten van topic starter Benalla.
Mijn ervaring, na uitvoerig testen met de bandenleverancier, is anders.
Zullen we weer on topic gaan? Ik ben nog steeds benieuwd naar de resultaten van topic starter Benalla.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Wat en hoe is het testprotocol dat deze bandenleverancier heeft gebruikt dan verlopen?
Ben ik erg benieuwd naar.
Ben ik erg benieuwd naar.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Ik heb Topic starter Benalla een mail gestuurd, hopelijk komt hij snel hier in de groep met wat info.
We wachten het af!
We wachten het af!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Ik eigenlijk ook wel, verklaar je nader Mariecke
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Het woord testprotocol klinkt heel officieel en heb ik niet gebruikt. Voordat we elkaar verkeerd begrijpen wil ik benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om een discussie over banden/stikstof e.d. te beginnen. Een ieder moet vooral rijden met wat hij/zij prettig vind. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van gewicht, lengte, rijgedrag enz enz.
Voor wat betreft de Dunlop banden, mijn bandenmeneer test banden voor verschillende merken en de Roadsmart 3 was net op de markt (na de zeer teleurstellende roadsmart 2). Op verzoek heb ik deze laten monteren en zelf uitgetest. Ik had daarvoor zowel met de Roadsmart 2 en Pilot Road 2, 3 en 4 gereden.
Een van mijn ervaringen, met de Roadsmart 3, was dat ik veel trillingen/vibratie terug kreeg. Mijn tpms gaf aan, al heel snel na aanvang van een rit, dat de spanning met 0.4, soms 0.5 omhoog liep. Manueel nameten (met 2 meters) leverde dezelfde resultaten op. Dit ook samen met de bandenmeneer getest, over een verloop van maanden en ondanks slijtage van de banden, dezelfde resultaten.
Uiteindelijk de banden met stikstof gevuld (geen idee hoe mijn bandenmeneer dit doet, dit interesseert mij niet) en de spanning liep nog maar met 0.2 bar op. Erg prettig, vergeleken bij hoe het ervoor ging. Mijn rijcomfort is er in ieder geval op vooruit gegaan.
De test was tevens gericht op de duurzaamheid van de band. De belofte van een derde langere levensduur dan de Michelin's werd tot mijn verbazing waar gemaakt wat mij heeft doen besluiten om,na 20000 km, wederom een setje te laten monteren.
Op mijn andere RT rijdt ik met Pilot Road 4 en zie ik op de tpms dat deze nauwelijks (0.1/0.2 bar) stijgt, ongeacht het rijgedrag. Deze banden slijten echter nog steeds sneller dan de Dunlops.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb kunnen verwoorden.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Dank voor je antwoord Mariecke
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- benalla
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Hallo allemaal, ik ben de afgelopen tijd een paar keer in het buitenland geweest (helaas zonder motor..)
Vorige week wilde ik een keer testen om zonder topkoffer te rijden. Was qua weer achteraf een goede keuze.....was die dag de eerste storm.
Ik kan daardoor (storm) nog niet zeggen ov dit verandering brengt aan het probleem ‘zwabberen’.
Ben net weer thuis uit het buitenland.
De komende weken weer testen, ik probeer met enige regelmaat mijn bevindingen hier te plaatsen.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Vorige week wilde ik een keer testen om zonder topkoffer te rijden. Was qua weer achteraf een goede keuze.....was die dag de eerste storm.
Ik kan daardoor (storm) nog niet zeggen ov dit verandering brengt aan het probleem ‘zwabberen’.
Ben net weer thuis uit het buitenland.
De komende weken weer testen, ik probeer met enige regelmaat mijn bevindingen hier te plaatsen.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) - 2017/heden
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) - 2017/heden
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Als ik dat zo lees hoef ik geen Dunlops meer...
Van testprotocol hoef je niet te schrikken.
Wel is het van belang dat je geen appels met peren gaat vergelijken zodat je een betrouwbare vergelijking krijgt met de andere merken/typen.
Blijf het nog steeds een onbegrijpelijk verhaal vinden dat de door jou in eerste instantie gebruikte band een spanningsoploop heeft van 0,4atm?
Het zou kunnen als je op een veel te lage bandenspanning rijd en je bandenman de met stikstof gevulde banden op een hogere spanning.
Raadsels, raadsels.
Van testprotocol hoef je niet te schrikken.
Wel is het van belang dat je geen appels met peren gaat vergelijken zodat je een betrouwbare vergelijking krijgt met de andere merken/typen.
Blijf het nog steeds een onbegrijpelijk verhaal vinden dat de door jou in eerste instantie gebruikte band een spanningsoploop heeft van 0,4atm?
Het zou kunnen als je op een veel te lage bandenspanning rijd en je bandenman de met stikstof gevulde banden op een hogere spanning.
Raadsels, raadsels.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Ik ben juist heel blij met de Dunlops (als Michelin meisje...;-) Ik doe er een derde zo lang mee, en met 25000 km per jaar, scheelt mij dat in de portemonnaie.scan schreef: ↑10 jan 2018, 13:12 Als ik dat zo lees hoef ik geen Dunlops meer...
Van testprotocol hoef je niet te schrikken.
Wel is het van belang dat je geen appels met peren gaat vergelijken zodat je een betrouwbare vergelijking krijgt met de andere merken/typen.
Blijf het nog steeds een onbegrijpelijk verhaal vinden dat de door jou in eerste instantie gebruikte band een spanningsoploop heeft van 0,4atm?
Het zou kunnen als je op een veel te lage bandenspanning rijd en je bandenman de met stikstof gevulde banden op een hogere spanning.
Raadsels, raadsels.
Ik rij met 2.5 voor en 2.9 achter. De spanning, zoals eerder gemeld, is niet hoger of lager door de bandenmeneer, want ik check dit zelf met regelmaat.
Dat is ook het principe van een test, dat de randvoorwaarden altijd hetzelfde zijn. De bandenspanning is dus koud niet verandert.
Het verhaal van de fabrikant over het stijvere karkas vond ik een aanneembaar verhaal, zeker omdat ze qua slijtage ook heel veel langer meegaan. Op zich is het logisch toch? Banden worden warm en zetten ze uit. Kunnen ze niet of minder uitzetten, dan loopt de spanning op.
Op de momenten dat ik op circuits heb mogen rijden, liep de bandenspanning nog meer op dan 0.4 bar.
Maar zoals ik al eerder zei, iedereen zijn mening en zijn merk. Ik heb geen aandelen. Ik ben ook nog steeds blij met de Michelins en ben benieuwd hoe de Pilot Road 5 het gaan doen.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Dank je wel voor je reactie, Benalla!benalla schreef: ↑09 jan 2018, 21:05 Hallo allemaal, ik ben de afgelopen tijd een paar keer in het buitenland geweest (helaas zonder motor..)
Vorige week wilde ik een keer testen om zonder topkoffer te rijden. Was qua weer achteraf een goede keuze.....was die dag de eerste storm.
Ik kan daardoor (storm) nog niet zeggen ov dit verandering brengt aan het probleem ‘zwabberen’.
Ben net weer thuis uit het buitenland.
De komende weken weer testen, ik probeer met enige regelmaat mijn bevindingen hier te plaatsen.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
Dat zou niet goed zijn als je banden uitzetten. En zo zijn ze ook niet geconstrueerd.Banden worden warm en zetten ze uit. Kunnen ze niet of minder uitzetten, dan loopt de spanning op.
Want hiermee zeg je dat als je er bijvoorbeeld 4.0 of 5.0 atm in pompt de band ook groter zou moeten worden.
Dat is maar in beperkte mate zo.
Nog een ander feitje is de spanning niet oploopt doordat de band niet kan uitzetten maar door het warmer worden tijdens rijden of als de buitentemperatuur stijgt.
Ook dat is beperkt per 10˚C hoger is dat 0.1 atm.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Zwabberen vanaf 80 km/h
De afgelopen dagen liep mijn bandenspanning toch echt een tiende naar beneden tijdens het rijden.
Geen idee hoe, maar het rijdt nog goed.
Achter 10k erop zitten, voor pas 7,5k. Maar met de huidige 2000km per maand weet ik voor de zomer meer.
P.s., rijd met Metzelers.
Geen idee hoe, maar het rijdt nog goed.
Achter 10k erop zitten, voor pas 7,5k. Maar met de huidige 2000km per maand weet ik voor de zomer meer.
P.s., rijd met Metzelers.