R1200RT LC uit Engeland?

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jos de Groen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2018, 22:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: heinenoord

R1200RT LC uit Engeland?

Ongelezen bericht door Jos de Groen »

Beste forumleden,

Op Autotrader.uk staan veel jonge R1200RT LC machines in de aanbieding, voor aantrekkelijke prijzen. Heb me al georiënteerd dat er een proces met RDW achteraan komt als ik in Engeland een fiets zou kopen. Daar zie ik wel overheen, geloof ik.

De verlichting is een ander verhaal. Weten jullie ook of een RT LC uit Engeland een andere koplamp moet hebben voor de NL verkeerswet? Ik begreep dat er knop op de koplamp unit waarmee je links- en rechtsstralen zou kunnen omschakelen? Zou (ook?) bedoeld zijn voor toeristen van of naar links- of rechtsrijdend verkeer. Zijn er trotse bezitters van een R1200RT LC die daar meer over kunnen melden?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Groeten,
Jos
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1200RT LC uit Engeland?

Ongelezen bericht door Bert M »

Als ik op realoem kijk, zie ik niet echt een onderscheid tussen headlight units voor links en rechts georiënteerd verkeer, dus daar zou je nog wel eens mee weg kunnen komen. Misschien moet je in dat geval nog wel rekening houden met een aanpassing in de software, omdat destijds op mijn Hollandsche K1600 permanent het waarschuwingslampje voor "links verkeer" moest blijven branden. Dit is vermoedelijk noodzakelijk om door de BMW dealer te laten doen en wellicht het handigst om dat dan nog in Engeland te doen.

Ik heb overigens nog wel wat algemene tips voor mensen die, in verband met de achterlijk lage pondkoers voertuigen uit Engeland willen gaan halen: Er wordt hier in GB heel erg veel geknoeid met voertuigen die schade hebben gehad. Er is een administratief systeem waarin het allemaal wordt bijgehouden, maar dit systeem is zo lek als een vergiet. Een paar dingen:
- een erkend bedrijf is verplicht jou, als koper, te informeren of een voertuig ooit "Total Loss" is verklaard en derhalve is voorzien van een Cat A/B/S/N schade-classificatie. Een "A" en een "B" zou je theoretisch niet tegen moeten kunnen komen, want die moeten hoe dan ook vernietigd worden Maar of dat ook altijd gebeurt, is maar zeer de vraag. De S en de N categorie mogen nog wel verhandeld worden. "N" staat voor Niet-Structurele schade en in geval van "S" is de 'Structure' als het goed is (maar vaak helaas toch alleen maar optisch) weer 'vakkundig' recht getrokken. Een particuliere verkoper hoeft dit allemaal niet te melden(!!!), dus om via eBay een gebruikt voertuig te kopen, is ongeveer hetzelfde als het spelen van Russisch roulette.
- Daarnaast is het kinderlijk eenvoudig om dat hele classificatie systeem volledig te omzeilen. In GB kennen we de mogelijkheid om voor een paar honderd pond, een voertuig te laten voorzien van een Private Registration (kenteken). Wat er dus regelmatig gebeurt is het volgende: je rijdt je voertuig aan gort. Je brengt de zieltogende restanten naar een bevriende garage of naar huis en koopt een willekeurig Private Reg. Je wacht een weekje totdat al het papierwerk 'rond' is en brengt pas dan de verzekeraar in kennis dat jouw voertuig aan puin ligt. Die verklaren het barrel 'total loss'. Als eigenaar geef je aan het wrak te willen behouden en de verzekeraar keert het schadebedrag minus restwaarde uit. Vervolgens laat de eigenaar de zooi, zo goed en zo kwaad als het gaat, weer oplappen en start bij het Engelse equivalent van het RDW de procedure op om het originele kenteken weer op de auto te zetten. Het ding rijdt nergens naar, maar het papierwerk is 'clean' en gaat regelrecht de verkoop in.

Verwacht als buitenlander ook zeker niet dat je een (uitgebreide) proefrit mag maken, want dat is ongeveer net zo zeldzaam als sneeuw in augustus. Als je mazzel hebt mag je tien minuten een blokje rond, maar in het geval van de motorfiets zul je eerst het aankoopbedrag cash op tafel moeten leggen en kom je waarschijnlijk het parkeerterrein niet eens af. "Kan niet in verband met de verzekering, Old Chap"... En het aloude adagio "slopen is kopen" geldt hier in GB onverminderd.

Gelukkig hebben we in GB een MOT (APK) voor alle voertuigen, dus ook voor motorfietsen. Geeft wat extra zekerheid bij aanschaf, zou je zeggen. Nou, niets is minder waar! Een MOT zegt werkelijk helemaal niets over de staat van een voertuig. Een voorbeeld: Sinds een tijdje mogen diesel auto's geen zichtbare uitstoot vertonen. If yes, dan volgt er automatisch en onherroepelijk afkeur. Ik had een prachtige Mercedes 220cdi die meer rook produceerde, dan ondergetekende met een Cubaanse sigaar van het formaatje tafelpoot in zijn snufferd. De keurmeester keek tijdens de emissietest een keer moeilijk en na het overhandigen van 50 pond (zonder bonnetje), verdween de uitlaatgasmeter in het achterste van een gloednieuwe Vauxhall Astra 1.6 cdti. Prima emissiewaardes, mijnheer M... Ja, nog beter dan dat die Benz ex-factory had. :D

Nog een Brits onhebbelijkheidje dat erg kostbaar en frustrerend uit kan pakken als je het niet weet: als een voertuig in GB aangeschaft wordt met een financiering (en dat worden ze bijna allemaal), dan geldt het voertuig als onderpand. Dat is op zich niet vreemd, maar zolang de financiering niet is afgelost blijft dat ook zo. Ook als het voertuig is verkocht aan een niets vermoedende derde of zelfs achtste partij. In de praktijk betekent dit, dat je een voertuig kunt aanschaffen en een week, of maand, of zelfs een jaar later kunt inleveren aan de grijpgrage tengels van een schuldeiser, terwijl je zelf braaf de volledige koopsom betaald hebt en volstrekt te goeder trouw hebt gehandeld. Klagen heeft geen zin, mopperen nog minder: je bent de auto of motor gewoon kwijt en de centen ook. Dit kan in het geval van import betekenen dat je met je mooie aanwinst in Harwich, Hull of Newcastle bij de ferry staat en je vervolgens alsnog als voetpassagier mag gaan inchecken. Ook hier geldt weer dat een erkende handelaar je hiervan op de hoogte zou moeten brengen, terwijl dit voor particulieren weer nadrukkelijk niet geldt.

Mocht je aspiraties hebben om voertuigen uit GB te gaan importeren, dan beveel ik je van harte aan om of jezelf heel erg goed te verdiepen in de achtergronden van zowel wetgeving als het beoogde voertuig zelf, of er misschien gewoon helemaal niet aan te beginnen. Je moet echt verrekte goed weten wat je doet, want het is wat dat betreft niet eenvoudig. Zelfs met mijn eigen automotive achtergrond en aangeboren achterdocht, ben ik in de afgelopen paar jaar toch twee keer lelijk de mist in gegaan..
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Michl
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 feb 2009, 07:00
Type: R1200RT
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: R1200RT LC uit Engeland?

Ongelezen bericht door Michl »

Hallo drummers,

Aanbeveling voor het kopen van een brommer in VK.

1. Niet kopen indien je enig slecht gevoel krijgt (te mooi is ook meestal te mooi)
2. Zekerheid bied een fiets die nog garantie heeft. Of rechtstreeks van een dealer.
3. Houd rekening dat de invoer rond 2 weken duurt

Ik heb al 2 motoren uit Engeland gehaald. 1 demo van de BMW dealer in 2009 en een privé in 2018. Beide top.

Verschil met kopen in NL rond 4-5000€

Groeten
Michl
Afbeelding
Jos de Groen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2018, 22:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: heinenoord

Re: R1200RT LC uit Engeland?

Ongelezen bericht door Jos de Groen »

Beste Bert en Michi,

Heel erg bedankt voor de uitgebreide en zeer heldere reactie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar naar deze uitvoerige waarschuwingen tel ik voor drie.
Na de reactie van Bert dacht ik "niet doen". Na Michi's reactie: "alleen als ik het heel zeker weet". Betekent dat ik toch maar eens de Noordzee over moet steken om de machines en de aanbieders (dealers) op hun betrouwbaarheid te beoordelen. Dat blijft toch lastig puntje van het WWW.

Met vriendelijke motorgroet,

Jos de Groen
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1200RT LC uit Engeland?

Ongelezen bericht door Bert M »

Mocht je er eentje specifiek op het oog hebben, mag je me een PB-tje doen. Dan wil ik wel ff kijken of ik globaal iets over de historie (APK en kilometerstanden) kan vinden. En als je nog een stapje verder zou willen gaan, kan dat ook, want voor een tientje of drie koop je hier in GB wat meer inzicht in de relevante registers.

Succes!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”