RT vs GS

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

RT vs GS

Ongelezen bericht door the rooster »

hallo leden
graag jullie mening :::::
laat mij vooropstellen dat ik wel tevreden ben over mijn r 1200 rt
maar langzamer hand merk ik dat bij wat langere ritten ik wat last van mijn rug krijg.
vooral als er met duo gereden word
ik zat zo es te denken is de GS misschien kwa zithouding beter ik ben 187 en ongeveer 105 kg
zijn hier leden die hier wat over kunnen zeggen?dan hoor ik het graag
groetjes the rooster
K-see
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2020, 19:56
Type: R1200RT
Bijz: Bijzonder veel krassen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Steenbergen

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door K-see »

Big RT Smile
Wellicht kan je een keer een GS huren voor een dagje.
Persoonlijk ervaren zegt zoveel meer dan de ervaring van anderen. _004
Beter veel te duur, dan niet te koop
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door the rooster »

dat klopt idd is een goed idee
fransgabler

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door fransgabler »

the rooster schreef: 21 mar 2021, 12:07 Langzamerhand merk ik dat bij wat langere ritten ik wat last van mijn rug krijg.
Vooral als er met duo gereden wordt
ik zat zo es te denken:" Is de GS misschien kwa zithouding beter?" Ik ben 187 en ongeveer 105 kg.
Ben ongeveer van hetzelfde postuur, zij het dat de zwaartekracht iets minder aan me trekt.
Stapte van de GS over naar de RT vanwege terugkerende rugklachten. Gedurende een jaar stonden beide machines in de garage, maar de GS werd uiteindelijk alleen voor korte stukjes tot zo'n 60 km gepakt.

Het hangt er maar net vanaf op welke plek en na hoeveel tijd de rug gaat opspelen met pijn. Alleen uitproberen - zie de post hierboven - geeft daar uitsluitsel over, mits je er flink wat kilometers mee draait. Zo zit een zachte buddy in het begin ook heerlijk, maar na twee uurtjes in het zadel niet meer.
.
Schermafbeelding 2021-03-21 om 19.58.02.png
.
Een GS is geen RT zonder tupperware, het is meteen een heel andere boxer.
Drie tips:
  • Als je een GS huurt, doe dat dan niet uitsluitend op een zonnige dag met hoge temperaturen. Een RT biedt optimale bescherming tegen wind en regen, waar een GS grotendeels aan voorbijgaat. Nu in maart huren geeft een aardig beeld van de kwaliteiten van je...RT. Een GS heeft weer andere kwaliteiten, die meer in de sfeer van de exposure gezocht moeten worden. Na een RT zit je op een GS vol in de wind, het GS schermpje doet niet veel. Zelfs een klein regenbuitje zorgt in no-time voor een nat kruis.
  • Alle adventures hebben een volkomen 90 graden rechtop zit en de GS vormt daar geen uitzondering op. In mijn geval - maar dat is zeker niet overdraagbaar in algemene zin - leidde dat met de GS binnen een half uur tot een bolle rug en daarmee extra belasting van de wervelkolom. Het gevolg daarvan was pijn in het midden van de rug en de onderrug. De wervelkolom neemt vanuit de rechtop zit de vorm aan van een halve hoepel. waardoor de tussenwervelschijven het aan de voorzijde zwaar te verduren krijgen. De vermoeidheid om de rug recht te houden speelt hier een centrale rol in. Rijd dus geen uurtje, maar trek er de hele dag voor uit en ervaar ook eens hoe je rug de volgende ochtend aanvoelt..
  • Het bochtengedrag van een GS is niet te vergelijken met dat van de RT . Waar een RT een scherp sturende machine is, gaat dat in veel mindere mate op voor de GS. Geen wonder, de geometrie is anders en hetzelfde geldt voor de zithoogte. In het geval er veel met duo passagier gereden wordt, maakt het extra gewicht op de achteras het er niet makkelijker op.
    Maar.... als een GS je van de pijn af helpt, dan is dat het allemaal waard.
Een alternatief:
Hoewel ik na de R850RT en R1150RT nu een jaar een R1200 RT heb, is de zit van een R850-R1150 RT stukken beter. Sommigen op het forum ervaren de zit juist als die van een slagroomtaart, maar ik heb nooit meer zo'n fijne zit als die van de R850/R1100 en R1150 meegemaakt. Ze hebben hun makke, zoals ieder type BMW z'n specifieke technische onvolkomenheden heeft, maar de zit ervan is onovertroffen.

Misschien de moeite waard om juist die serie RT ees eens te proberen, ook al zijn het wat rauwere motoren qua motorblok en ontbreekt de 6e versnelling op de 850/1100RT serie. Die 6e V heeft de R1150RT twinspark weer wel, maar die kent weer andere probleempjes in het I/ABS systeem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 21 mar 2021, 20:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door Henk7777 »

je bent lang, hoog zadel en voetsteunverlagers, dan veranderd de hoek van je benen t.o.v. je lichaam..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door Paniekje »

Stuurverhogers demonteren zodat je weer naar een actieve (licht voorover) zit gaat ?
Stuurverhogers en een goldwing-zit zijn niet fantastisch voor de rug .
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door Baird »

Heb een aantal R1150RT's gehad en nu al weer een paar jaar een R1200GS LC. Op alle fietsen al jaren een rugsteun die onderin mijn rug ondersteunt, op alle fietsen het zadel laten aanpassen bij Tijger leathers. Wat de zithouding aan gaat ervaar ik wel verschil tussen een RT en een GS maar voor mijn rug merk ik weinig verschil. Door de andere geometrie tussen de modellen rijdt de R1200GS een heel stuk fijner dan de R1150RT, is lichter en stuurt messcherp, als je niet meer in de winter hoeft te rijden is het prima te doen zonder alle Tupperware.

Je hebt blijkbaar alleen een probleem als er een duo bij je zit en dat probleem los je alleen op als de duo op het terrasje blijft zitten als jij je rondje rijdt maar of het dan nog gezellig is weet ik niet ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
beckysmile

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik rijdt sinds 1,5 jaar een GSA LC na 10 jaar 1100RT en 1150RT.

Over de zithouding kan ik zeggen dat ik het verschil maar klein vindt, op de GSA zit ik iets rechter, maar daarom niet meteen beter. Een beter zadel doet waarschijnlijk wonderen, ook voor je rug.

De bescherming tegen weersinvloeden is op een GSA echt goed, alleen bij de handen is de bescherming van de RT echt wel beter. Na een hele dag rijden in de regen (Oktober 2020, Breda, Baird), had ik geen nat kruis, en verder ook geen natte plekken, terwijl ik geen regenpak draag, wel heeeel natte handschoenen. En ik kan het weten als winterrijder, alleen de sneeuw heeft me afgelopen winter tegengehouden.
Let wel, een GS is geen GSA, daarop is de weersbescherming duidelijk minder goed, o.a. door kleiner scherm en smallere tank.

Het weggedrag van de GSA is zeer afhankelijk van de banden. 1e montage was continental trailattack, redelijk goed weggedrag, in nat weer op zijn best matig. Sinds kort heb ik Continental roadattack erop (tegenwoordig ook in 19 inch) en dan is het opeens een messcherp sturende machine, ook met dank aan het brede stuur, waardoor je het apparaat zeer precies kunt plaatsen.

Wat betreft rijden met duo, dan moet de GS absoluut in de dynamic pro modus, anders gaat de achterkant hangen, en rijdt het geheel inderdaad niet meer erg prettig, maar of dat nou rugpijn oplevert weet ik niet.

Proefrijden kan natuurlijk nooit kwaad. en is natuurlok altijd fun, maar dan wel je duo meenemen.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: RT vs GS

Ongelezen bericht door Wullum »

Ik rij sinds driekwart jaar een R1200RT, na 10 jaar R850RT en R1150RT.
Ik vond de kwalieteit van het standaard 2-delige zadel absoluut k*t :evil: . Waar ik op de 850 en 1150 na ongeveer een anderhalf uur een houten bips en last van mijn onderrug kreeg, had ik dat op de 1200 al na 3 kwartier. Ik zakte bij wijze van spreken tussen de 2 zadeldelen in door gebrek aan stevigheid :O
Na montage van een origineel 1-delig Comfort zadel was dat probleem over.
Nadeel is echter wel dat een Comfort zadel niet in hoogte versteld kan worden en het bij mij ietsje te laag uitvalt, zelfs voor mijn relatief korte benen bij 188cm lichaamslengte. Door mijn knieën "van de accessoiremarkt" (sinds 2019 knieprothesen) kreeg ik last van iets te opgetrokken zitten... Montage van Wunderlich voetsteunverlagers loste dàt probleem dan weer op... Voordeel is dan weer dat ik daardoor geen stuurverhogers nodig heb ;)
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”