Verzekeringsklasse SCM M2

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Verzekeringsklasse SCM M2

Ongelezen bericht door MotoCon »

Mijn R1200R uit 2012 heeft uiteraard startonderbreking met transponder in de sleutel.
Weet iemand of die voldoet aan de M1 norm?
VbV-SCM klasse M1
Om voor deze klasse in aanmerking te komen dient het verplaatsen van de motor op eigen kracht (startonderbreking) te worden verhinderd, zonder dat het contactslot is geactiveerd. In veel nieuwe motoren is er al een startonderbreking ingebouwd, maar deze zijn meestal niet VbV-SCM goedgekeurd. Volgens de normen van VbV-SCM moet de dief minimaal 3 minuten vertraagd worden om de motor te kunnen meenemen.
Aangezien er verder knop op de sleutel zit, neem ik aan dat er verder geen sprake is van een alarm-installatie.
Om te voldoen aan de verzekeringseisen van NH1816 dient er een gekeurd alarmsysteem te worden geïnstalleerd dat voldoet aan de M2 norm.
VbV-SCM klasse M2
Deze klasse vereist dat er, bovenop klasse M1, een alarm afgaat bij een poging tot diefstal. Dit alarm dient gekeurd te zijn. Het alarm dient af te gaan bij beweging en kanteling.
Dat is op zich een simpel alarmsysteem lijkt me, maar het dient dus gekeurd te zijn. Heeft iemand een suggestie voor een "niet te duur" systeem dat hieraan voldoet?

(bron: https://combimotors.nl/acties/verzekerd-tegen-diefstal)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”