OPGELOST: rare storing dimlicht - R1200ST
OPGELOST: rare storing dimlicht - R1200ST
Helemaal blij met mijn 'nieuwe' 2dehands R1200ST, verschijnt op dag 2 een storingsmelding op het scherm; 'LAMPF'.
Het duurde even voordat ik door had dat er 2 lampen horen te branden bij dimlicht, en er brandde maar 1.
Volgende dag de kapotte bovenste H4 pit vervangen. De oude bleek inderdaad stuk.
Maar.. toen deed 'ie het nog steeds niet, en ook de melding LAMPF bleef.
Heb toen beide H4 pitten omgewisseld, maar ook met de onderste pit op de bovenste connector blijft deze defect.
Het probleem zit dus niet in de lampen.
Daarna heb ik de kabels doorgemeten van de connectors tot de stekker op de koplamp unit, geen probleem gevonden.
Het probleem zit dus in de kabelboom of in de regelunit..
1. Heeft iemand een elektrisch schema voor me, van de RT of ST? Die is nergens te vinden op internet
In de RepROM staat ook geen schema. Die heb ik nodig om het andere uiteinde van de kabel te vinden.
2. Ik begreep dat de verlichting vanuit een regelunit aangestuurd wordt, zonder zekeringen er tussen. Weet iemand hoe dat precies zit? Welke regelunit stuurt de koplampen aan? Ik heb de motronic en een regelunit onder de tank gevonden. Via google vond ik wel een paar schema's van een regelunit, maar daar staan nooit de koplampen bij.
Het duurde even voordat ik door had dat er 2 lampen horen te branden bij dimlicht, en er brandde maar 1.
Volgende dag de kapotte bovenste H4 pit vervangen. De oude bleek inderdaad stuk.
Maar.. toen deed 'ie het nog steeds niet, en ook de melding LAMPF bleef.
Heb toen beide H4 pitten omgewisseld, maar ook met de onderste pit op de bovenste connector blijft deze defect.
Het probleem zit dus niet in de lampen.
Daarna heb ik de kabels doorgemeten van de connectors tot de stekker op de koplamp unit, geen probleem gevonden.
Het probleem zit dus in de kabelboom of in de regelunit..
1. Heeft iemand een elektrisch schema voor me, van de RT of ST? Die is nergens te vinden op internet
In de RepROM staat ook geen schema. Die heb ik nodig om het andere uiteinde van de kabel te vinden.
2. Ik begreep dat de verlichting vanuit een regelunit aangestuurd wordt, zonder zekeringen er tussen. Weet iemand hoe dat precies zit? Welke regelunit stuurt de koplampen aan? Ik heb de motronic en een regelunit onder de tank gevonden. Via google vond ik wel een paar schema's van een regelunit, maar daar staan nooit de koplampen bij.
Re: rare storing dimlicht
Ik heb gekeken in de Haynes boek, daar staan de elektrische schema's in;
Bij de 1200ST wordt, net als de 1200RT en 1200GS, de verlichting (en alle overige lampen) direct vanuit de Central Electronic Unit (ZFE) aangestuurd.
Daar zit geen relais, zekering of schakelaar meer tussen.
Het beste kan je de motor laten uitlezen, kan zijn dat de poort defect is.
Bij de 1200ST wordt, net als de 1200RT en 1200GS, de verlichting (en alle overige lampen) direct vanuit de Central Electronic Unit (ZFE) aangestuurd.
Daar zit geen relais, zekering of schakelaar meer tussen.
Het beste kan je de motor laten uitlezen, kan zijn dat de poort defect is.
- Nokie64
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:12
- Type: R1200RT
- Bijz: Dark grey
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
Re: rare storing dimlicht
Goede morgen,
Heb je de zekeringen getest. Het wil nog weleens gebeuren dat als je lamp stuk gaat dat de zekering springt.
Heb je de zekeringen getest. Het wil nog weleens gebeuren dat als je lamp stuk gaat dat de zekering springt.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: rare storing dimlicht
Zitten er zekeringen op de 1200RT?
Waarom ben ik ze dan nog nooit tegengekomen?
Wie weet hier meer van?
Waarom ben ik ze dan nog nooit tegengekomen?
Wie weet hier meer van?
Re: rare storing dimlicht
Dat is het voordeel van CAN-bus, er zijn geen zekeringen meer nodig, kortsluitingen en defecten worden via elektronische weg gedetecteerd.
Helaas niet geheel onfeilbaar, zoals op het forum ook wel eens een melding geweest is van een ander draadje waar de accessoirespoort van de 1200GS toch defect ging/was.
En mogelijk in dit geval dus ook.
Maar dat kan mogelijk ook via de diagnose-software uitgelezen worden.
Helaas niet geheel onfeilbaar, zoals op het forum ook wel eens een melding geweest is van een ander draadje waar de accessoirespoort van de 1200GS toch defect ging/was.
En mogelijk in dit geval dus ook.
Maar dat kan mogelijk ook via de diagnose-software uitgelezen worden.
Re: rare storing dimlicht
Heb inmiddels het aansluitschema van een GS gevonden. Daarmee de juiste pootjes op de connector van de zfe gevonden en door gemeten. Kabels zijn ok. Mogelijk veroorzaakt de schakeldraad van de breedstralers de storing, die zit nml ook op de bovenste koplamp. En gek genoeg werken de breedstralers wel, het relais van die lampen wordt dus wel aangestuurd.
Als het inderdaad de uitgang van de ZFE is, heeft het dan nog nut om bijv de accu even los te koppelen? Of kan de ZFE gereset worden op een andere manier?
Als het inderdaad de uitgang van de ZFE is, heeft het dan nog nut om bijv de accu even los te koppelen? Of kan de ZFE gereset worden op een andere manier?
Re: rare storing dimlicht
Storing gevonden! :-)
De verbinding waar de draad voor het relais van de breedstralers op de draad van de bovenste koplamp vast zit. Slecht contact naar de koplamp. Daarom werken de breedstralers nog wel. Tijdens het meten met de tank eraf niets aan de hand, maar de tank drukt tegen de kabel aan wat de storing triggert.
Nu alleen nog even opnieuw solderen. Blij dat niet de ZFE stuk is!
Bedankt voor jullie hulp en suggesties.
De verbinding waar de draad voor het relais van de breedstralers op de draad van de bovenste koplamp vast zit. Slecht contact naar de koplamp. Daarom werken de breedstralers nog wel. Tijdens het meten met de tank eraf niets aan de hand, maar de tank drukt tegen de kabel aan wat de storing triggert.
Nu alleen nog even opnieuw solderen. Blij dat niet de ZFE stuk is!
Bedankt voor jullie hulp en suggesties.