Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

R850R - R850GS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Krijg nou tieten

Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Krijg nou tieten »

Vrienden!
Wat fijn dat er een plek is om over de BMW R850 van gedachten te kunnen wisselen!
Ik heb sinds kort een BMW R850R uit 2004 (modeljaar 2002). Tevens heb ik nog geen motorrijbewijs, dus nu nog relatief veel tijd en geld om in de motor te investeren :lol:

In dat kader vroeg ik mij af:
- wat is een prettig windscherm voor deze motor? Ik ga zowel recreatief als woon-werk rijden, hoef niet te racen (anders had ik wel een andere motor gekocht ;) ), maar beetje sportieve uitstraling mag toch wel. Het hoeft geen 'tourbuffel' te schreeuwen :-D Heeft iemand goede of slechte ervaringen met bepaalde windschermen?
- het geluid van mijn boxer klinkt mij als muziek in de oren! Er zit nu volgens mij nog een fabrieksuitlaat onder, ik heb wel eens gehoord dat met bepaalde uitlaten de motor nog mooier bromt. Wie heeft op dat vlak ervaringen of tips?

En in de derde plaats: ik vind het wel leuk om me te verdiepen in de techniek en het onderhoud. Wie kust er zelf aan zijn motor? Tips & trucs zijn welkom! Is het Haynes werkplaatsboek voor deze motoren een aanrader?

Dank alvast voor de (hopelijk vele!) reacties!

Mvgr
Reinder
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door HansD »

Reinder, welkom hier en veel plezier met je -850- .
Gebruik het zoekveld rechtsboven en je kunt zeer veel vinden over windschermen, daar is veel over geschreven. Er zijn maar weinig Rts met een andere uitlaat, dit komt bijna niet voor.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Reinder, welkom hier en veel plezier met je -850- .
Gebruik het zoekveld rechtsboven en je kunt zeer veel vinden over windschermen, daar is veel over geschreven. Er zijn maar weinig Rts met een andere uitlaat, dit komt bijna niet voor.

Gaat om een R850R Hans .
Er schijnen wel enkele redelijke windschermen te zijn voor de R R types. Ik had het scherm van BMW en dat was voor mijn lengte (1,83 meter) te hoog. Ik moest het 4 cm inkorten om het te verbeteren. Je hebt een scherm met een verstelbare spoiler of een tweedelig scherm nodig die schijnen beter te zijn. Maar ik heb ze niet getest. Ik wil geen scherm meer. Daar heb ik al teveel geld aan verspilt. Maar misschien okay in combinatie met dure oordopjes.
Het werkplaatshandboek heb je zelden nodig. Deze motoren zijn behoorlijk betrouwbaar. Ik heb het Haynes manual maar kijk vaak in het RT manual wat je hier kan downloaden.
En ik heb wel een aantal tips voor je ook.Al is die van jou wat nieuwer dus je hebt een katalysator hoogstwaarschijnlijk en ik heb een potmeter en geen sensor in de uitlaat.
Krijg nou tieten

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Krijg nou tieten »

Dank voor jullie reacties, Hans en Ton.

Hierbij ook een paar foto's. We hebben het inderdaad over een R850R.



Ton, wil jij geen windscherm meer omdat het teveel lawaai in je helm geeft? Het leek mij wel fijn voor flinke stukken snelweg, maar misschien moet ik het dan eerst eens zonder proberen.

Tips zijn zeker welkom! Ik ga dat RT Manuel in ieder geval downloaden. Mijn motor heeft volgens mij inderdaad een katalysator, of er een potmeter dan wel sensor in de uitlaat zit durf ik niet te zeggen. Hoe zie je dat?

Ik vind het leuk om mijn motor steeds meer te ontdekken (ook al ben ik niet echt een techneut), maar ik sta echt nog helemaal aan het begin van die ontdekkingsreis :D

Gr Reinder
20160901_171959_resized_1_resized.png/attachment] [attachment=1]20160901_172029_resized_1_resized.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door ArnoR »

Op mijn 1100R had ik een klein MRA scherm, voornamelijk om de wind belasting op je lichaam te verminderen als je lang of snel reed
Ik reed de 1100R namelijk in combinatie met een 1100RT en dan was de overstap naar volledig open wel erg groot ;-)

Ik had dus wel veel wind geruis op de R maar dat hoort daar een beetje bij natuurlijk, je rijdt 'naked' of niet natuurlijk
Op de R1100 RT met nedflex scherm had ik zelfs geen oordoppen nodig, om het verschil in maar even aan te geven
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Reinder
Door het standaard BMW scherm in te korten was het windgeruis ver weg. Maar ik rijd de motor puur voor mijn plezier en met goed weer. Ik rijd nooit harder dan 150 km en meestal zelfs rond de 115/120 km per uur. En dan geniet ik van het rijden zonder scherm.
Maar deze moet vrij goed zijn http://www.mv-motorrad.de/en/MRA+Vario+ ... R1100R.htm

En dan deze nog http://www.twistedthrottle.com/mra-vari ... otorcycles
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De potmeter zit niet in de uitlaat die zit rechts onder het zijkapje . De sensor zit in de uitlaat. Je hebt een katalysator maar de mijne heeft die niet. Ik kan het Co handmatig afstellen met een schroefje op de potmeter.
Krijg nou tieten schreef:Dank voor jullie reacties, Hans en Ton.

Hierbij ook een paar foto's. We hebben het inderdaad over een R850R.



Ton, wil jij geen windscherm meer omdat het teveel lawaai in je helm geeft? Het leek mij wel fijn voor flinke stukken snelweg, maar misschien moet ik het dan eerst eens zonder proberen.

Tips zijn zeker welkom! Ik ga dat RT Manuel in ieder geval downloaden. Mijn motor heeft volgens mij inderdaad een katalysator, of er een potmeter dan wel sensor in de uitlaat zit durf ik niet te zeggen. Hoe zie je dat?

Ik vind het leuk om mijn motor steeds meer te ontdekken (ook al ben ik niet echt een techneut), maar ik sta echt nog helemaal aan het begin van die ontdekkingsreis :D

Gr Reinder
20160901_171959_resized_1_resized.png/attachment] [attachment=1]20160901_172029_resized_1_resized.png
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door HansD »

Sorry, weer te snel gereageerd en niet goed gelezen, R850R inderdaad, ik zie het.
Mooie motor. Als hij van mij was ging als eerste die lelijke oliekoelers eraf!
Veel plezier er mee en met je ontdekkingstocht.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Sorry, weer te snel gereageerd en niet goed gelezen, R850R inderdaad, ik zie het.
Mooie motor. Als hij van mij was ging als eerste die lelijke oliekoelers eraf!
Veel plezier er mee en met je ontdekkingstocht.
Maar je kan niet zonder de oliekoelers das dat werkt ook niet echt. Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb dat met een kuip ook.
doov650

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door doov650 »

Akrapovic heeft mooie dempers voor een Beemer. En anders maakt Milie Pajic ( ff googlen) hem wel pas voor je.

Haal vooral de de DB killer er uit.
Loud pipe saves lives !
Krijg nou tieten

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Krijg nou tieten »

Beste heren,

Hartelijk dank weer voor alle tips!

Die MRA Vario schermpjes waren mij ook al ergens opgevallen. Die lijken goed te functioneren en toch ook wel een sportieve uitstraling te behouden. Maar eerst ga ik het maar eens 'gewoon' proberen, misschien vind ik dat wel heerlijk!

Die Akropovic uitlaten zijn om je vingers bij af te likken natuurlijk. Maar als ik dan mijn banksaldo bekijk ben ik meteen weer terug op aarde :cry: Even sparen nog maar... :mrgreen:

En die oliekoelers laat ik ook nog maar even zitten ;-)

Mvgr
Reinder
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ton1959 schreef:
HansD schreef:Sorry, weer te snel gereageerd en niet goed gelezen, R850R inderdaad, ik zie het.
Mooie motor. Als hij van mij was ging als eerste die lelijke oliekoelers eraf!
Veel plezier er mee en met je ontdekkingstocht.
Maar je kan niet zonder de oliekoelers dus dat werkt ook niet echt. Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb dat met een kuip ook.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb vandaag toch echt een R gespot zonder oliekoelers !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Ik heb vandaag toch echt een R gespot zonder oliekoelers !

Afbeelding
Dit is een later type R1150R. Ook die heeft een oliekoeler achter het bmw embleem deksel. Daarom werd de brandstoftank ineens zo breed. Weer niet goed gezien Hans ;) .
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:
HansD schreef:Ik heb vandaag toch echt een R gespot zonder oliekoelers !
Dit is een later type R1150R. Ook die heeft een oliekoeler achter het bmw embleem deksel. Daarom werd de brandstoftank ineens zo breed. Weer niet goed gezien Hans ;) .
Goed weggestopt. Deze vergeef ik mezelf. Veel betere oplossing zo, want veel mooier _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vraag m.b.t. windscherm, uitlaat & onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:
Ton1959 schreef:
HansD schreef:Ik heb vandaag toch echt een R gespot zonder oliekoelers !
Dit is een later type R1150R. Ook die heeft een oliekoeler achter het bmw embleem deksel. Daarom werd de brandstoftank ineens zo breed. Weer niet goed gezien Hans ;) .
Goed weggestopt. Deze vergeef ik mezelf. Veel betere oplossing zo, want veel mooier _004
Dat hebben ze inderdaad goed gedaan. Wel jammer van het lelijke voorspatbord maar de oliekoelers zijn zeker mooi weggewerkt.
Gesloten

Terug naar “Overig R850 serie”