R1150RT 2004

Laat hier je R1150RT maar zien . . . .

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

R1150RT 2004

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Hallo, ik stel mezelf even kort voor. Mijn naam is Dieter, 35 jaar en woonachtig in Brussel. Ik heb mijn motorrijbewijs sinds 2008 maar het is al vele jaren geleden dat ik nog een moto gehad heb. Ik ben begonnen met een Suzuki Bandit en heb daarna een Honda Deauville 700 gekocht voor woon-werkverkeer. Met beide motoren heb ik een aardige afstand afgelegd zonder één mechanisch probleem. Nu, jaren later, begon het weer te kriebelen om met de moto te rijden. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor touringmotoren door het comfort en het gemakkelijke gebruik gedurende het hele jaar door. De BMW RT modellen heb ik altijd fantastisch gevonden en ik heb er altijd van gedroomd om er eentje te bezitten. De hoge kostprijs en de verhalen over verschrikkelijk duur onderhoud hebben mij daar tot nu toe van weerhouden. Enkele maanden geleden heb ik beslist op zoek te gaan naar een R1150RT. Ik had graag de twinspark gehad en dan nog liefst in zilvere metaalkleur. Na enkele weken zoeken heb ik bij een particulier een mooi exemplaar gevonden dat aan de wensen voldeed. Alles was in werkende staat. Enkel optisch waren er toch wel wat zichtbare krassen op de zijkoffers. Voor de rest ziet de motor er aardig uit. Het is een R1150RT twinspark van 2004 met 64500 km. De bedoeling is om er mijn dagelijks woon-werkverkeer mee te doen dus heb ik toch wel nood aan een betrouwbare machine. Vorige week heb ik een nazicht laten uitvoeren bij Robbysmotorservice in Bornem. Achterste remblokken waren volledig versleten en werden onmiddellijk vervangen. Verder een serieuze slok olie bijgevoegd en een onderhoud ingepland voor komende week. Hieronder valt het vervangen van alle vloeistoffen en het vervangen van de voorste remblokken. Ik heb reeds gelezen dat het vervangen van de remolie een tijdrovende en aldus dure handeling is door de ABS-module. De ABS werkt nog en dit was ook een vereiste bij de aankoop. Ik vermoed dat ik hier wel een rekening van een dikke 500 Euro zal mogen incasseren maar dit was voorzien bij de aankoop. De motor had de laatste jaren blijkbaar niet veel kilometers meer gemaakt dus een nulmeting met betrekking tot het onderhoud is misschien wel het beste.
Ik heb de RT eens een goede poetsbeurt gegeven en een behandeling met turtlewax. Dit maakt toch wel al een enorm verschil!
Verder zal ik in de loop van de week enkele foto's posten en jullie op de hoogte houden van de ervaring met Robbysmotorservice en de prijs van het onderhoud. Hopelijk heb ik nog enkele jaren plezier met deze fijne boxer. Ik heb een R1150RT gekocht omdat ik na enkele motorloze jaren terug rustig wil wennen zonder onmiddellijk 10.000 Euro te moeten uitgeven aan een meer recent model.

Mijn eerste ervaringen na een 500-tal kilometer:
Alles werkt effectief aan de motor zoals het hoort. Zeer aangename rijhouding en comfort zoals ik nog niet ervaren heb.
* Bij een koude start maak ik gebruik van de choke tot ongeveer 2000 toeren. Ik moet zeggen dat er dan toch wel wat rook uit de uitlaat komt. Normaal?
* Ook is de motor wel een beetje onrustig bij een koude start. Ik denk dat de motor niet zo graag in de stad rijdt met koude motor. Verder start de motor veel beter als hij warm is. Koud heeft hij toch een anderhalve seconde nodig. Iemand een idee?
* Bij een rustige rijstijl en constante snelheid is er tegen de 3000 toeren een onrustigheid (KRF?) Niet echt storend maar gewoon een opmerking.
* Ik rijd voornamelijk in de stad dus een verbruik van een dikke 7 liter verwacht ik wel.
De motor klinkt lekker en heeft iets rauw ten opzichte van de japanse viercilindermotoren. Ik kan het wel appreciëren.

Iemand ervaring trouwens met Robbysmotorservice in Bornem? Ze staan momenteel op het punt om te verhuizen naar hun nieuwe pand maar mijn eerste indruk was erg positief. Benieuwd hoe de motor deze week verzorgd wordt en hoeveel euro's lichter ik zal worden na de ingreep.

Mijn idee is om nu de motor mechanisch volledig in orde te zetten en er dan zo lang mogelijk betrouwbaar mee te rijden. In de tussentijd een beetje sparen voor een model van na 2014.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1150RT 2004

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Dieter,

Van harte welkom op ons RT-forum en gefeliciteerd met de aankoop van deze mooie -1150- . _004

Sowieso goed om de motor een zgn. 0 beurt te laten geven waarbij alle vloeistoffen vervangen worden. Laat ook kleppen van de RT goed afstellen en synchroniseren. Daardoor loopt deze KFR vrij. Zeker wat dat laatste betreft kan alleen een goede BMW specialist of dealer dat doen (of een doorgewinterde sleutelaar met ook hart voor de motor).

Je stelt echter wel vragen die je, om de leesbaarheid en overzichtelijkheid op ons forum te waarborgen beter kunt stellen in de daarvoor ingerichte topics. Dat is zeker geen verwijt hoor want ik begrijp best dat je vragen hebt.

Witte rook uit je uitlaat na een koude start (en zeker als de motor in een koude omgeving staat) is heel normaal. Dit is condensatie vocht dat de uitlaat verlaat. Na een tijdje rijden is dat weg.

Nu geef ik toch antwoord op één van je vragen. ;)

Hoe dan ook, veel plezier op de RT. Het is een fijne tourmotor. Zeker niet te vergelijken met een Japanse motor. Velen onder ons noemen dat karakter.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Showen die R1150RT”