Ietsje grotere broer

Laat hier je R1200RT maar zien . . . .

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
intercom
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Castricum
Contacteer:

Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door intercom »

Het moest er toch een keer van komen.
Mijn "oude" R1150RT uit 2003 ingeruild voor een R1200RT 2010.
Na 6 jaar trouwe dienst en ondertussen 100.000 km op de teller vonden we het tijd en hebben we eervol afschijd van elkaar genomen. Ja, sommige gebeurtenissen doen zich bijna zomaar voor, in dit geval in Deurne. Voor mij niet naast de deur maar de rit is al bijna een goede reden.
Het is overigens een echte Duitssprekende BMW.
image.jpg
Maar wat een verschil in allerlei opzichten: stuurt nog strakker, loopt nog soepeler rond, versneld bijna ongemerkt en in mijn geval een stuk luxer dan de voorganger. Alles er op en er aan op de radio en alarm na.
Die laatste moet er eigenlijk nog wel bij (al was het maar voor de verzekering).

We gaan weer een langdurige relatie opbouwen en dat moet lukken met een beginstadium van 12.000 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1150RT (2003)2009-2015
BMW R1200RT (2010)2015-heden
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door EileRT »

Wow, da's toch een spiksplinternieuwe fiets? Van harte gefeliciteerd met jouw schitterende -1200- en vele veilige en plezierige kilometers toegewenst! Big RT Smile
Laatst gewijzigd door EileRT op 25 apr 2015, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Gefeliciteerd René, het is een schoonheid. De rij-eigenschappen -1200- vs een -1150- zijn best groot. Maar die van deze ga je zeker waarderen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Walter »

Beste Rene
Ze zal zeker zo heerlijk rijden als ze eruit ziet.
Het is een plaatje!

Veel plezier gewenst van en op deze mooie -1200-
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Erteetje

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Erteetje »

Mooi man!!
Gefeliciteerd ermee en veel mooie en veilige kilometers.

Luc
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Heel fraai, ga je veel plezier aan beleven!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Bert M »

Mooie -1200- ! Heel veel veilige en plezierige kilometers gewenst _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Viaantje »

Jos WRSM schreef:Gefeliciteerd René, het is een schoonheid. De rij-eigenschappen -1200- vs een -1150- zijn best groot. Maar die van deze ga je zeker waarderen.
Kan iemand het verschil opsommen tussen de 1150RT en diens opvolger (en het verschil tussen de 1200 RT en LC)..
Want ik hoor vaker dat er prettige verschillen zijn, waarvan sommige zeggen dat dit in het voordeel is van de oude 1150.
Klopt dit?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door bmwalter »

Wat mij bij de overgang opviel: de 1200 is wat agressiever, merkbaar lichter, meer vermogen, minder windbescherming, iets luidruchtiger, zuiniger. Je voelt dat het een doorontwikkeling is, in het algemeen beter. Maar ja, de 1150 blijft de mooiste van de familie (Net zoals der rest is ook de laatste constatering hartstikke subjectief. Gewoon zelf een keer uitproberen. Als de 1150 nog naar je zin is: bijhouden en mee blijven rijden)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1

De 11xx-serie heeft een veel betere stroomlijning en windbescherming.
Bij de 1200 zit je meer OP de motor, bij de 11xx zit je meer IN de motor.
Bij de 1200 bemerk je het dat als je op de snelweg met tegenwind een vrachtwagen passeert (met name aan de voorzijde) terwijl ik daar bij mijn 1100 er niets van merkte.
Maar de 1100 is behoorlijk zwaarder, dat is waarom ik op de 1200 ben overgestapt.
En de 1150 remt als de brandweer, net als de 1200 van 2005 ~ 2006 (met de gierende ABS pomp)

En inderdaad de 1150 is ook in mijn ogen nog altijd de mooiste BMW. _004
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik ben erg blij met mijn -1150- en gezien de kilometers +/- 84.500 zal ik hier de aankomende jaren erg van gaan genieten. Wat ik wel een beetje mis is het speelse rijden. Als de portemonnee het toelaat zal de volgende aankoop geen RT meer worden. Mijn dan blijft de RT wel in de garage staan voor de donkere dagen vanwege de bescherming.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Inspector Gadget

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, de RT's zijn op-en-top toerfietsen, door gewicht en zwaartepunt.
Heel comfortabel.
Alsof onderweg jezelf ff omdraait om uit de kofferbak een gekoeld frisje te halen, bij wijze van spreken. _005 :lol:

Voor het speelse en het betere gooi-en-smijtwerk (in de positieve zin) zijn er inderdaad betere & andere keuzes te maken en merken te kiezen, denk ik zelf ook.

Neemt niet weg dat ik op-en-top nog altijd heel erg blij ben met mijn RT, inclusief alles. _004
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Zin in wat meer "spelerij"?... ga dan eens op een F800 rijden! _004
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1

Volgens mij wordt de F800 soms wat ondergewaardeerd, ik bemerk ze niet erg vaak in het dagelijkse verkeer. _001
Jammer!

Zo vindt ik zelf de F800GS (214kg) een prima kandidaat. _005

Eigenlijk zou het met motoren net als verschillende onderbroeken moeten zijn; :$
elke dag een andere, afhankelijk van de toepassing en je stemming. ;) :lol:
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Bert M »

Inspector Gadget schreef:+1

Volgens mij wordt de F800 soms wat ondergewaardeerd, ik bemerk ze niet erg vaak in het dagelijkse verkeer. _001
Jammer!

Zo vindt ik zelf de F800GS (214kg) een prima kandidaat.
Dan zou ik de F650GS willen aanbevelen: is wel het 800cc twin-blok, maar veel minder nukkig, bokkig ingesteld dan de F800GS. Qua soeplesse goed vergelijkbaar met een 1100RT, maar vele malen lichtvoetiger en wendbaarder. En een prima zadel af fabriek... Een erg leuk speeltoestel voor naast mijn Teutoonse Godin. Ik gebruikte de GS met name om tijdens de avondspits de ring van Amsterdam te ronden! Lachen!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
intercom
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Castricum
Contacteer:

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door intercom »

Waar een draadje al naar kan leiden.
Eerst dank voor alle wensen die ik heb mogen ontvangen aangaande de aanschaf en gebruik van mijn nieuwe aanwinst.

Daarnaast om aan te sluiten bij dit draadje, had ik het gevoel de eerste 200 kilometers dat de 1200 wat wiebeliger was.
Dit komt overeen met eerdere uitlatingen van in en op de motor en betreffende het zwaartepunt/gewicht.
Daarna was het meer van verbetering naar verbetering.

Sturen gaat heel strak en mijn grootste probleem is nu de snelheid.
Ik zit ongemerkt zo op de 70 à 80 op een beetje open straat binnen de bebouwde kom als ik niet oppas.
50 rijden bij zo'n milieuvriendelijke paal in welke moderne vorm dan ook moet ik in z'n twee doen anders ben ik de klos. (En ik vind mijzelf een rustige gezapige rijder, ook bij woon-werkverkeer in de file! Had je maar op tijd weg moeten gaan)

Voor de rest een heerlijke motor met één klein minnetje; als ik voor een verkeerslicht sta te wachten, het duurt langen dan een minuut en ik wil weg rijden hapert de machine en likt het alsof die af wil slaan.
Wellicht dat dit een afstel puntje is maar dat had ik hiervoor bij de 1150 nooit.
BMW R1150RT (2003)2009-2015
BMW R1200RT (2010)2015-heden
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Viaantje »

Toch een hoop reacties! _004
Ik rijdt sinds vorig jaar op een R1150RT, zoals sommige misschien nog weten wilde ik een bonk schroot met een laagje chroom uit Amerika hebben maar
wegens de hele hoge aanschafprijs werd het een RT.
Tot op heden geen spijt van, maar zoals hierboven al door iemand werd genoemd, ik mis het "speelse" karakter of beleving (men zegt dit ook vaak over een Audi, het is zakelijk, zeer goed maar zit geen emotie in). _001
Maar ik "mis" soms iets aan de motor, wat weet ik niet goed.

Maar wat me vorig jaar opviel, en nu nog meer na het opstappen na de winter is dat het mij geen enkele moeite kost om datgene te doen wat ik vorig jaar geleerd heb.
Het langzame rijden, manoeuvreren, er zit meer dan genoeg pit in, het voorbeeldige comfort (kan er de hele dag op zitten, zoals Inspecteur Gadget al noemde. Fijn dat je er weer bent!). Als ik anderen hoor over een FJR, dan zeg ik toch dat onze RT's net zo goed zijn behalve het aantal pk's (het oude type dan). :D
Omdat ik niet wil gaan proefrijden met andere motoren (buiten een hoog eigen risico mocht er iets gebeuren) ben ik gewoon benieuwd naar de eigen verhalen over bezitters en niet van motorjournaille. Maar echte praktijkvoorbeelden, zoals dat een 1200RT gevoeliger is, lichter is (misschien hierdoor), andere balans op de motor...
Persoonlijk vindt ik zo'n LC wel heel erg mooi, maar dan met de grepen/bediening van de RT tot 2010. Die vindt ik optisch gewoon mooier (persoonlijk misschien).

En over een aantal jaar zijn die LC's weer stukken betaalbaarder geworden :D en heb ik nog tijd genoeg om ervaring ermee op te doen (rijden in het algemeen).
Inspector Gadget

Re: Ietsje grotere broer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

intercom schreef:Waar een draadje al naar kan leiden.
Voordeel van het forum, je krijgt heel veel meningen, ervaringen en tips. _004
intercom schreef:Daarna was het meer van verbetering naar verbetering.
Ben ik helemaal met je eens;
Ikzelf miste mijn 1100RT in den beginne nogal, behalve het gewicht. :$
intercom schreef:... mijn grootste probleem is nu de snelheid.
Herkenbaar. De 1200RT komt flink soepeler over qua motor & aandrijving en ongemerkt gaat het al snel ietwat te hard.
Mijn tip, leer (ook) rijden op je motorgeluid en gevoel. Het vergt enige tijd maar je gevoel & gehoor zal je daarna redelijk kunnen "sturen" wat je snelheid e.d. is.
intercom schreef:..en lijkt het alsof die af wil slaan. Wellicht dat dit een afstel puntje is maar dat had ik hiervoor bij de 1150 nooit.
Mogelijk inderdaad iets van afstelling/instelling, ik herken dat probleem in ieder geval niet. _001
Misschien iets minder koppeling geven voordat je gas bijgeeft? _001
Of juist iets meer gas, maar ik ben geen ervaringsdeskundige op dat vlak, ik rij heel erg/te veel op gevoel en gehoor.
Gesloten

Terug naar “Showen die R1200RT”